Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fæl lyd fra motor – noen ideer?

Startet av nordicreed, fredag 04. mars 2022, klokken 12:52

« forrige - neste »

nordicreed

Hei!

Etter en kjøretur i 110km/t nedover E6 i min 2021 TM3 dukket det opp en ny lyd som uroer meg litt. Det høres ut som en "buzzing", litt skjærende lyd som minner om en gammel flymotor. Den øker i takt med akselerering, noe jeg så vidt gjør i vedlagte lydfil. Noen som vet hva dette kan være? Har bestilt service men tar jo tid å få time – i mellomtiden har det gradvis blitt verre.


https://youtu.be/zPaZ0zCL020

Ampera

Samme på min M3P (Lydspor i vedlegg)  , skulle på service 10 mars, men den ble flyttet til 23 mars igår , håper bilen ikke stopper til da :)

BE

Et hjullager kanskje? Endrer lyden seg dersom du svinger/vingler?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

nordicreed

Sitat fra: Ampera på fredag 04. mars 2022, klokken 13:45
Samme på min M3P (Lydspor i vedlegg)  , skulle på service 10 mars, men den ble flyttet til 23 mars igår , håper bilen ikke stopper til da :)

Godt det ikke bare var meg! Fått time 24. så håper ikke bilen streiker midt på motorveien før den tid...

nordicreed

Sitat fra: BE på fredag 04. mars 2022, klokken 13:47
Et hjullager kanskje? Endrer lyden seg dersom du svinger/vingler?

Takk for forslag! Ingen forskjell ved svinger. Er kun når jeg er over 50km/t. Veldig merkelig.

Ingeniøren

#5
Du burde vel strengt tatt ikke kjøre bilen men fått en lånebil av Tesla... Det kan være en bagatell som gir en mye mer alvorlig følge feil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ampera

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:12
Du burde vel strengt tatt ikke kjøre bilen men fått en lånebil av Tesla... Det kan være en bagatell som gir en mye mer alvorlig følge feil.

Ringe Tesla nå, og forklarte situasjonen og at lyden blir kraftigere og kraftigere med hver dag som går, da fikk jeg lov å komme kl 15:30 i morgen allerede :)

nordicreed

Sitat fra: Ampera på mandag 07. mars 2022, klokken 12:32
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:12
Du burde vel strengt tatt ikke kjøre bilen men fått en lånebil av Tesla... Det kan være en bagatell som gir en mye mer alvorlig følge feil.

Ringe Tesla nå, og forklarte situasjonen og at lyden blir kraftigere og kraftigere med hver dag som går, da fikk jeg lov å komme kl 15:30 i morgen allerede :)

Fortell gjerne hva de finner! De nekter å ta meg inn før 23.mars...

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ampera

Da er svaret... venstre hjullager foran.
De får ikke ny del før 29 mars, får bilen tilbake nå, det er ikke noe farlig, man kan bruke bilen som vanlig.  Men skal kontakte dem om lyden blir mye verre .

Sitat fra: nordicreed på mandag 07. mars 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Ampera på mandag 07. mars 2022, klokken 12:32
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:12
Du burde vel strengt tatt ikke kjøre bilen men fått en lånebil av Tesla... Det kan være en bagatell som gir en mye mer alvorlig følge feil.

Ringe Tesla nå, og forklarte situasjonen og at lyden blir kraftigere og kraftigere med hver dag som går, da fikk jeg lov å komme kl 15:30 i morgen allerede :)

Fortell gjerne hva de finner! De nekter å ta meg inn før 23.mars...

Kjetil1986

Hvor langt har bilen din gått?

Jeg byttet nettopp hjullager på venstre side foran selv for ikke lenge siden. Da hadde bilen kun gått 37 000 km. Long range 2021 model.
Model 3 long range 2021

Ampera

Bilen  er kun 11 mnd gammel , kjørt 23600.
Performance model , om det har noe å si.

Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 08. mars 2022, klokken 18:36
Hvor langt har bilen din gått?

Jeg byttet nettopp hjullager på venstre side foran selv for ikke lenge siden. Da hadde bilen kun gått 37 000 km. Long range 2021 model.

Ampera

Sitat fra: Ampera på tirsdag 08. mars 2022, klokken 18:32
Da er svaret... venstre hjullager foran.
De får ikke ny del før 29 mars, får bilen tilbake nå, det er ikke noe farlig, man kan bruke bilen som vanlig.  Men skal kontakte dem om lyden blir mye verre .

Sitat fra: nordicreed på mandag 07. mars 2022, klokken 19:51
Sitat fra: Ampera på mandag 07. mars 2022, klokken 12:32
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. mars 2022, klokken 09:12
Du burde vel strengt tatt ikke kjøre bilen men fått en lånebil av Tesla... Det kan være en bagatell som gir en mye mer alvorlig følge feil.

Ringe Tesla nå, og forklarte situasjonen og at lyden blir kraftigere og kraftigere med hver dag som går, da fikk jeg lov å komme kl 15:30 i morgen allerede :)

Fortell gjerne hva de finner! De nekter å ta meg inn før 23.mars...

Oppdatering , de har ikke delen enda, ingen dato på når denne kommer på lager, fått lånebil en M3LR da ulyd på mitt ble verre og verre.

Ampera

Da har de fått delen, bytett begge hjullager foran.
Spurte teknikker om det var noe produksjonsfeil med disse da det er ikke normalt å  bytte hjullger på 25000km.
Fikk til svar nei ingen feil det er en slitedel.

Ja vel, da ses vi vel neste år svarte jeg   ;D

Jonoh

#14
Jeg har også ventet på samme del side starten av mars, venstre forhjulslager. Jeg har nå flere ganger fått utsatt service pga. manglende del. Nå på nytt den 5.4 på Grorud, så noen stor leveranse og lagerbeholdning har de ikke. Egentlig uakseptabelt at slike deler ikke finnes.  Det er slike lager å få kjøpt, men ikke originale.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA