Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av e-up

Startet av Ingebjørgnessa, fredag 04. mars 2022, klokken 10:48

« forrige - neste »

Ingebjørgnessa

Heihei! Jeg lurte bare på hvor realistisk jeg bør være når eg vil kjøpe brukt E-up? Jeg kjører ca 41km hver vei til jobb, med en del oppoverbakker, skarpe svinger og 80 km/t (fra tau til hjelmeland i Ryfylke). Har ikke mulighet for å lade på jobb. Vil jeg klare dette selv midt på kaldeste vinteren eller bør jeg se etter annen type elbil? (Ikke aktuelt per nå å kjøpe den me stort batteri)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Elmo

#1
Min vurdering etter å ha hatt eUp fra 2014 til 2020 er at det skal gå helt uten problemer året rundt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Du skal klare å kjøre batteriet tomt på 80 km med en stopp midt i, men da skal du også prøve.
Full varme i -20C og aktiv kjøring gjerne litt over fartsgrensen.
Dersom du holder deg til fartsgrensen og er litt forsiktig med varmen på de kaldeste dagene skal det gå fint etter min erfaring

hobelito

Sitat fra: Ingebjørgnessa på fredag 04. mars 2022, klokken 10:48
Heihei! Jeg lurte bare på hvor realistisk jeg bør være når eg vil kjøpe brukt E-up? Jeg kjører ca 41km hver vei til jobb, med en del oppoverbakker, skarpe svinger og 80 km/t (fra tau til hjelmeland i Ryfylke). Har ikke mulighet for å lade på jobb. Vil jeg klare dette selv midt på kaldeste vinteren eller bør jeg se etter annen type elbil? (Ikke aktuelt per nå å kjøpe den me stort batteri)

Det är absolut möjligt, men var beredd på att offra komforten de kallaste dagarna. Annars är e-Up en fantastisk liten bil, så jag kan verkligen rekommendera den! :)

Elmo

#4
Sitat fra: hobelito på mandag 28. mars 2022, klokken 18:41
Det är absolut möjligt, men var beredd på att offra komforten de kallaste dagarna.
Min vurdering er at det går helt fint uten å ofre komfort - selv på Østlandet, og Ryfylket er ikke som kaldt som her.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

TB

Slik jeg har lest har ikke VW e-up noe problem med tap på rekkevidden, med slitte batteri.
(Tenker på tidligere modeller av Nissan Leaf og Kia Soul Electric har det vært noen rapporter.)

Dermed kan en anta at batteriet kan lades med den samme energimengden som når bilen var ny.

En overgang fra bensin/diesel til de tidligere elbilene er at en bør kjøre forsiktig, rolig kjøring gir lengre rekkevidde. Regn eller snø gir også kortere rekkevidde.

2 x 41 km skal VW e-up klare, men om en noen ganger trenger å ta en annen / lengre vei er det nå så mange hurtigladere å benytte at det også går helt fint. Skal ofte ikke så lange tiden til, så har en ladet nok.

Det beste vil være å prøvekjøre en VW e-up på strekningen, for å se hva marginene faktisk er.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: TB på mandag 28. mars 2022, klokken 22:55
Slik jeg har lest har ikke VW e-up noe problem med tap på rekkevidden, med slitte batteri.
Det er min personlige erfaring også
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hobelito

Sitat fra: Elmo på mandag 28. mars 2022, klokken 22:07
Sitat fra: hobelito på mandag 28. mars 2022, klokken 18:41
Det är absolut möjligt, men var beredd på att offra komforten de kallaste dagarna.
Min vurdering er at det går helt fint uten å ofre komfort - selv på Østlandet, og Ryfylket er ikke som kaldt som her.

Jag har haft 34km enkel väg till jobb de senaste vintrarna och brukar ladda 80-90%. Det är inte jättestora marginaler med vår bil, men det går absolut. Jag tycker att det funkar jättebra, men det hänger ju lite på vad trådskaparen har för preferenser gällande komfort och hastighet. Poängen är att det inte bara är att sätta sig, vrida om nyckeln och köra som vanligt, utan trådskaparen får vara beredd på att anpassa sig till bilens förutsättningar.

Jag har för mig att jag ligger runt 1,7-1,9kWh per 10km i sån cirka lagom minusgrader, 80km/h och klimatanläggningen på 18C i normalläget (ej eco/eco+). Stämmer det med era erfarenheter? I så fall förbrukar e-Upen cirka 14-15kWh på 82km.

Elmo

#8
Sitat fra: hobelito på tirsdag 29. mars 2022, klokken 22:47
Jag har haft 34km enkel väg till jobb de senaste vintrarna och brukar ladda 80-90%. Det är inte jättestora marginaler med vår bil, men det går absolut.
Jeg hadde 1.gen eUp i 8 år og ladet alltid til 100%, uten at det påvirket batterikapasiteten merkbart.
Så de med marginer mht rekkevidde bør iallefall ikke nøle med å lade fullt.
I tillegg bør du vinterstid forvarme om morningen med ladekabelen innplugget.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Louise

Jeg tror det kan gå, hvis du kjører mest mulig økonomisk. Har en E-Up 2014 modell som på denne årstiden fullader til i overkant av 130 km. På vinteren ca 120, på sommeren (ihvertfall i fjor) 146 km.

Det lengste bilen kjører tur/retur er 30 km (totalt 60 km, parkert ute over natten). Ved retur hjem ligger da km på alt fra 40 - 60 km. Nå skal det sies at dette ikke innebærer mye oppoverbakke.
Vi kjører alltid i Eco, og benytter heller setevarmer istedenfor varmluft.

Personlig hadde jeg ikke likt tanke på å ikke kunne lade på vei hjem igjen. Finnes det ingen ladestasjoner du kan kjøre innom og lade litt?

Elmo

Sitat fra: Louise på lørdag 02. april 2022, klokken 08:51
Det lengste bilen kjører tur/retur er 30 km (totalt 60 km, parkert ute over natten).
Denne setningen kan lett misforstås. Ser ut som du mener at bilen din har bare 6mil rekkevidde.

Sitat fra: Louise på lørdag 02. april 2022, klokken 08:51
Ved retur hjem ligger da km på alt fra 40 - 60 km.

Men det du mener (iom. dette tillegget) er vel at bilen din har 10 til 12 mil rekkevidde
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Louise

Sitat fra: Elmo på lørdag 02. april 2022, klokken 13:12
Sitat fra: Louise på lørdag 02. april 2022, klokken 08:51
Det lengste bilen kjører tur/retur er 30 km (totalt 60 km, parkert ute over natten).
Denne setningen kan lett misforstås. Ser ut som du mener at bilen din har bare 6mil rekkevidde.

Sett i sammenheng med spørsmålet til trådtstarter, så forteller jeg hvilken kjørelengde jeg legger i min erfaring.
Sitat fra: Louise på lørdag 02. april 2022, klokken 08:51
Ved retur hjem ligger da km på alt fra 40 - 60 km.

Men det du mener (iom. dette tillegget) er vel at bilen din har 10 til 12 mil rekkevidde

Jeg blander nok litt her, ser det. Er ikke slik at bilen kjører avgårde fulladet hver gang. Mer ca 120 km. Avhengig av årstid, vil dermed utnyttelsen av antall km variere. Hvor lang rekkevidde den faktisk har, aner jeg ikke. Har aldri kjørt den fra full til 0. Dessuten, og det er viktig for trådstarter å vite, så er ikke kjørelengde en statisk faktor. Den varierer med temperatur, men ikke minst med hvem som kjører og kjørestil.

Uansett, så mener jeg at det er en grei forholdsregel å planlegge utifra behov for å lade og sjekke ut hvilket muligheter som finnes.

Elmo

Generelt viktig å vite at div småkjøring gir mere forbruk enn lengre turer i jevn(ere) hastighet.
Og særlig om vinteren hvor mye strøm går med til å varme opp kupeen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA