Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?

Startet av Tellus, lørdag 19. februar 2022, klokken 09:07

« forrige - neste »

Tellus

Mange biler å velge mellom nå. Burde være mulig å velge noe som i mindre grad støtter dette forferdelige kinesiske regimet. På tide å øke bevisstheten rundt hva man handler.

Blitz

#1
Siden MG er eid av Kinesiske myndigheter, og støtte av Kina nå er å det samme som å støtte Putin, så spiller pris neppe noen rolle for de aller aller fleste av oss.
Det sies at ca 1% av befolkningen psykopater, og det som kjennetegner psykopaten er mangel på samvittighet, mangel på empati og manglende evne til å legge bånd på egne behov. Det kan være veldig vanskelig å oppdage hvem som er i denne gruppen, men det blir kanskje litt letter nå.

arthur

Så alle som nå vurderer å kjøpe et produkt laget i Kina er å anse som psykopater hvis de gjennomførere en slik handel?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Blitz

#3
 Du mener sikkert at EU skal stoppe Russland trollingen også, jeg bare gjentar; mangel på samvittighet, mangel på empati og manglende evne til å legge bånd på egne behov.

vinterdekk

De menneskelige lidelsene under totalitært styre og Kinas avventende holdning til Russlands invasjon av Ukraina er svært problematiske, men jeg forstår ikke resonnementet om manglende empati. Vi er i en annen hengemyr som også er alvorlig hvor Kina i lys av egeninteresse gjør ett stort bidrag; og det er produksjon av NEV (New Energy Vehicles) som bidrar til lavere klimautslipp. Utvalget av elbiler ville vært mye fattigere og dyrere i Europa uten Kinas langsiktige satsing. Vi har bare dette tiåret å fikse kuttene før de menneskelige lidelsene og konfliktene som følger på grunn av klimaendringer gjør alt mange ganger verre.

Jeg kan godt kjøpe kinesisk bil men da etter en totalvurdering hvor plusser og minuser er nøye veid mot hverandre.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Der det finnes gode alternativer til dyre ting som f.eks elbil velger jeg å ikke kjøpe noe som er produsert og heleid av ett kinesisk selskap.

Å unngå kinesiske komponenter totalt ser jeg foreløpig på som urelastisk. Da må jeg kjøre olabil.

Men som ett eksempel på at det ikke alltid er mulig så importerer fremdeles EU gass fra Russland...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Dette med om man skal kjøpe Kinabil eller ikke - det er komplisert. Men ut fra et politisk synspunkt ift det trådstarter kaller "forferdelige kinesiske regimet" så er nok mange enige i dette.
Det blir derfor opp til hver enkelt å vurdere dette. Jeg liker ikke de kinesiske regimet! Men jeg respekterer de som mener det ikke likt som meg.

Her fra tidligere Kina diskusjon, fra 2020. Tema overskrift: "Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?"

https://elbilforum.no/index.php?topic=51284.0

hELgenen

Jeg synes det er bedre å handle kinesisk. Ikke det at jeg støtter undertrykkende regimer - men ved å kjøpe kinesisk så bidrar vi til å overføre verdier fra egen lommebok til den jevne kineser også. Dermed bygger vi opp levestandarden i Kina og gjør den jevne kineserer mer fornøyd med tingenes tilstand. Og dersom de kinesiske myndigheter skulle gjøre noe ala Russland så vil nedturen for Kina bli mye verre om så en hel verden som handler kinesisk plutselig skulle snu. Mao. bygger man opp et potensielt større "våpen" inne i Kina ved å bygge opp større gjensidige økonomiske relasjoner  mellom vesten og Kina.  Så kan man hevde at ved å kjøpe kinesisk så gir man også kina midler til å bygge et større forsvar og militær kapasitet som på sikt kan bli rettet mot vesten. Til det vil jeg si at uansett hvor mye våpen man måtte besitte, så kan man aldri ta over et vestlig land med makt og så klare å styre det. Selvfølgelig kan man invadere landet,true landet, presse gjennom endringer, men man kan aldri over tid holde et folk undertrykket inn i evigheten. Og skulle f.eks kina prøve seg på noe som Russland så vil nedturen for den jevne kineserer bli større enn gevinsten over tid. Mao. det vil være selvdestruktitvt. Jeg tror f.eks at Ukraina krigen nå vil vise seg å være selvdestruktivt for Russland.  Når en hel verden vender deg ryggen har du i realiteten ikke noe valg. Dvs. du kan gjøre selvmord (f.eks bruke kjernefysiske våpen) - eller du må innse at eneste måten å overleve på er å stoppe opp og trekke deg ut .

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 08:46
Ikke det at jeg støtter undertrykkende regimer - men ved å kjøpe kinesisk så bidrar vi til å overføre verdier fra egen lommebok til den jevne kineser også. Dermed bygger vi opp levestandarden i Kina og gjør den jevne kineserer mer fornøyd med tingenes tilstand.

Tror du at levestandarden for den jevne kineser heves vesentlig ved at vi handler med de? Eller hever det levestandarden mest til de som allerede har mye?

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 08:46
Og skulle f.eks kina prøve seg på noe som Russland så vil nedturen for den jevne kineserer bli større enn gevinsten over tid. Mao. det vil være selvdestruktitvt. Jeg tror f.eks at Ukraina krigen nå vil vise seg å være selvdestruktivt for Russland.  Når en hel verden vender deg ryggen har du i realiteten ikke noe valg. Dvs. du kan gjøre selvmord (f.eks bruke kjernefysiske våpen) - eller du må innse at eneste måten å overleve på er å stoppe opp og trekke deg ut .
Handelen med Kina er jo ett interessant poeng vedrørende Russlands angrep på Ukraina. Russland er Kinas største leverandør av energi. Hvor tror dere pengene for den energien kommer fra? Jo, det er fra vesten. Så indirekte gjør vår varehandel i Kina at Russland fremdeles får inn penger til å drive krig, selv om vesten stopper all direkte handel med Russland. Siste jeg leste noe om det mener jeg Kinas kjøp av energi fra Russland var i størrelsesorden 200 milliarder USD. Altså godt over ett norsk stadsbudsjett, og nok penger til å drive krig ganske lenge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Man må også huske på at Kina er i en veldig unik posisjon for å få i en meklerrolle i konflikten mellom Ukraina og Russland.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 02. mars 2022, klokken 09:09
Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 08:46
Ikke det at jeg støtter undertrykkende regimer - men ved å kjøpe kinesisk så bidrar vi til å overføre verdier fra egen lommebok til den jevne kineser også. Dermed bygger vi opp levestandarden i Kina og gjør den jevne kineserer mer fornøyd med tingenes tilstand.

Sitat
Tror du at levestandarden for den jevne kineser heves vesentlig ved at vi handler med de? Eller hever det levestandarden mest til de som allerede har mye?

Vel - ikke vesentlig,men det samme kan jo sies om folk på gulvet i USA når selskapene går med overskudd der.
Faktisk leste jeg en rapport her for litt siden om at USA og Kina hadde overraskende lik velferdsfordeling.

Men det er vel hevet over enhver tvil om at også den jevne kineserer har opplevd en ekstrem velferdsutvikling siden starten av 1970 tallet - og at dette i stor grad skyldes handel.

Jeg tror handel faktisk kan virke dempende på store konflikter idet man gjør seg til en viss grad avhengig av hverandre. Det er når man i diktaturer får en fiks ide om et enevelde eller storrike som enehersker det kan gå galt avsted. Men er man sterkt avhengig av hverandre så mener jeg helt klart at dette er en stabiliserende faktor.

Kina vil nok også følge nøye på hva som skjer i Ukraina fremover. Dersom krisen påvirker verdens finanser svært negativt også langsiktig - så tror jeg nok vi får se en litt annen tilnærming fra Kina også.

Politisk er nok Kina ingen tilhenger av vesten, men de vil heller ikke ha noen interesse av å destabilisere økonomien i verden. Så jeg tror Kina faktisk kan få en viktig stabiliserende rolle i den konflikten vi nå ser i Ukraina - en kan i alle fall håpe på det. For nå dør mennesker en helt meningsløs død fordi en gammel mann har en idiotisk drøm.

vinterdekk

Jepp, Kina er neppe tjent med å komme ut av dette med blod på hendene sett fra Europa sin side da de har økonomiske interesser i både Ukraina og resten av Europa, mens deres sjebnevenn Russland kommer til å ta med seg Kina i dragsuget. Det spørs bare hvor lenge de skal late som at invasjonen ikke er en invasjon. I følge CNN indikerer en etterretningsrapport at Kina antagelig har hatt kunnskap om at Russland ville invadere Ukraina på forhånd.

https://edition.cnn.com/2022/03/02/world/china-russia-ukraine-invasion-olympics-western-intel/index.html
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

elektro

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. mars 2022, klokken 08:46
Jeg synes det er bedre å handle kinesisk. Ikke det at jeg støtter undertrykkende regimer - men ved å kjøpe kinesisk så bidrar vi til å overføre verdier fra egen lommebok til den jevne kineser også. Dermed bygger vi opp levestandarden i Kina og gjør den jevne kineserer mer fornøyd med tingenes tilstand.

Mener du er inne på noe her. En befolkning som er fornøyd med egen utvikling og driver omfattende handel med utlandet, ikke bare av råvarer, men av alle slags forbruksvarer, er vanskelig å få med på krig mot de samme landene.

Selv om ting i hovedtrekk går i riktig retning, er det selvfølgelig mye å ta tak i i Kina, både mht. arbeidsforhold, menneskerettigheter, bærekraft osv. Mange grunner til å handle f.eks. tysk bil i stedet. Når det gjelder ting som mobiltelefoner har vi ikke den muligheten pt. ::) Dog er det haugevis av kinesiskproduserte komponenter også i de ikke-kinesiske bilene. Og så er spørsmålet hvem som har eierandeler hos de europeiske, amerikanske og andre asiatiske bilprodusentene. Har den jevne forbruker oversikt over det? Er det mer problematisk å kjøpe Polestar enn Volvo?

Når det gjelder fordelingspolitikk er det sikkert interessant å se hvor denne fungerer best av f.eks. USA og Kina. Hvis vi trekker fra personlig gjeld. Og skal man la være å kjøpe amerikansk bil fordi rikdommen havner på få- og potensielt feil hender?

Personlig synes jeg det har blitt vanskeligere å kjøpe kinesisk bil. Det er krig i vår del av verden, og man er seg selv og sine venner nærmest. Om det er rasjonelt er noe helt annet.

Interessant artikkel av Therese Sollien i Aftenposten i dag med tittelen «Kina kan bli krigens store vinner» og undertittel «Men kan ikke Kina støtte Russland i krigen».. https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/RrwabO/kina-kan-bli-krigens-store-vinner
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

vinterdekk

En ting som kompliserer bildet litt er at Kina har ett mye større hjemmemarked enn Europa. Det gjør at de kinesiske merkene lettere kan avse en båtlass med biler og deler for de modellene de velger å introdusere her. Når alle argumenter tas i betraktning lemper vi kanskje på prinsippene om vi får en ok bil til en god pris og leveringstiden er mye kortere enn hos konkurrentene. Skal ikke se bort ifra at Kina har bedre tilgang på råmaterialer i en periode framover.

https://www.motor.no/aktuelt/krigen-gir-dyrere-biler-og-lavere-produksjon-i-europa/220574
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

TU har en artikkel om usikkerheten rundt tilgang til Russisk nikkel i Europa og følgende rundt dette. Konklusjonen er at produksjon av NCA og NMC batterier i Europa kan bli dyrere og ende opp med ett høyere co2 fotavtrykk fordi nikkel må hentes fra andre steder, dersom det blir sanksjoner på Russisk nikkel. Satsing på LFP batterier kan være ett alternativ, men det har mindre energitetthet. I mellomtiden vil Kina ha ett konkurransefortrinn med bedre tilgang på nikkel og overgangen til elbil Europa vil bremse opp.

https://www.tu.no/artikler/sanksjoner-mot-russisk-nikkel-vil-bremse-overgangen-til-elbil/518024
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA