Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Å velge Kinabil i dag, er det holdbart?

Startet av Tellus, lørdag 19. februar 2022, klokken 09:07

« forrige - neste »

Elbrom

Vi vil ikke ha Kina som en reel stormakt, sekundet de skjønner de kan invadere naboland mer eller mindre uten konsekvenser så kommer de til å gjøre det. De har 1,8 millioner i konsentrasjonsleirer, de henretter 3 ganger flere enn resten av verden til sammen. De er en okkupasjonsmakt, de tar over havområder som ligger tusenvis av kilometer fra egne grenser.  Som de fleste sier så er det umulig å ikke handle varer med opprinnelse fra Kina men å la være å kjøpe en bil derfra er noe av det enkleste man som forbruker kan gjøre.  I mitt syn så er handel med Kina jevngodt med det å handle med nazi-Tyskland.

vinterdekk

#16
Sitat fra: Elbrom på torsdag 28. april 2022, klokken 12:41
Som de fleste sier så er det umulig å ikke handle varer med opprinnelse fra Kina men å la være å kjøpe en bil derfra er noe av det enkleste man som forbruker kan gjøre.

Hva når man velger Koreansk eller Europeisk bil og batteriet er fra CATL og inneholder nikkel fra Russland? Hvor skal man, og hvem skal, dra denne linjen?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Elbrom

det er vanskelig/umulig å unngå å få med kinesiske deler i noe man kjøper. Men det er veldig lett å velge vekk en bil som er produsert i Kina

vinterdekk

Kanskje du kan gi noen eksempler framfor å si at det er enkelt å velge bort kinesisk. Hva er egentlig forskjell på å kjøpe kommende MG «MG 4»(, eller «CyberE»), og populære Polestar 2 for eksempel?

MG har designstudio i Shanghai men også i London, og MG 4 er deres første modell som er laget fra begynnelsen for det europeiske markedet.

Polestar 2 er designet av den tyske designeren Thomas Ingenlath.

Begge merkene har europeisk opphav og kinesiske eiere, og bilene er laget på fabrikker i Kina.

Jeg ser at det er problematisk å være for avhengig av Kina men visst noen sier det er enkelt å velge bort kinesisk-produserte varer så kjenner jeg at jeg blir skeptisk. Bilindustrien er så sammenvevd over landegrensene at det blir komplisert.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Enda enklere å velge en bil produsert i kina. Selv Tesla har jo levert biler herfra. Og Volvo produserer mange av sine biler der. VW har stort samarbeid med SAIC osv. Å bygge gode relasjoner over tid sikrer også fred. Boikott bygger sinne og hat. Selvfølgelig kan man boikotte som et middel i en konflikt,men å starte en konflikt med boikott høres lite produktivt ut.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. april 2022, klokken 08:06
Enda enklere å velge en bil produsert i kina.

Jeg tror faktisk dette oppsummerer. Kanskje man bare kan kjøpe volumbiler fra Stellantis? Men selv de har joint venture fabrikker i Kina og har antagelig endel avtaler med underleverandører i Asia.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. april 2022, klokken 08:04
Kanskje du kan gi noen eksempler framfor å si at det er enkelt å velge bort kinesisk. Hva er egentlig forskjell på å kjøpe kommende MG «MG 4»(, eller «CyberE»), og populære Polestar 2 for eksempel?
Er vel ikke store forskjellen på de. En god grunn til ikke å velge Polestar 2.

Synes egentlig det er ganske enkelt, og som det egentlig allerede har blitt påpekt. Det er så godt som umulig å kjøpe biler som ikke har noe som helst av deler produsert i Kina. Men man kan uansett prøve å redusere hvor mye penger man sender til Kina.

Først og fremst velger jeg bort biler produsert av Kinesiske selskap i Kina (eks Hongqi). Så er det biler fra Kinesiske selskap delvis produsert utenfor Kina (Volvo). Etter det biler produsert av ikke-kinesiske selskap men i Kina (eks iX3, TMY LR).

Helst vil jeg kjøpe bil produsert utenom Kina eid av ikke-kinesiske selskap.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. april 2022, klokken 08:06
Å bygge gode relasjoner over tid sikrer også fred. Boikott bygger sinne og hat.
Ja, det var jo kongstanken når Tyskland begynte å gjøre seg avhengig av russisk gass. Eller når England ga kontrollen over Hong Kong tilbake til Kina.

Vi ser jo hvor bra det gikk. Hvis man ser på hvordan Kina oppfører seg worldwide med oppkjøp og diktering av fattigere/mindre lands styre og stell så er det jo klart hva de ønsker.

Heldigvis begynner vestlige politikere å våkne opp, og skjønner at avhengighet av totalitære regimer ikke fører noe bra med seg, og at global handel ikke bare er en god ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

(Leker djevelens advokat for ett øyeblikk her.)

Dilemmaet slik jeg ser det er at Europa trenger tilgang rimelige solcellepaneler og elbiler fra Kina for å greie raskere omstilling. Omstilling fra avhengighet til Russisk olje og gass. Ja du støtter indirekte ett regime i Kina som ikke tar avstand fra Russlands meningsløse krig i Ukraina og er antidemokratisk. Men det er bedre for klimaet, og Europas energiutfordring, og kanskje den enkeltes lommebok å gå for en kinesisk elbil framfor en fossilbil i mangel på modell som passer. Med mangel på råvarer som nikkel og kobolt blir det enda viktigere å lage biler basert på LFP også, og der har jo kineserne overtaket ettersom de ikke har hatt patenthindringer for å lage disse til sitt hjemmemarked inntil nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. april 2022, klokken 08:52
Sitat fra: hELgenen på lørdag 30. april 2022, klokken 08:06
Å bygge gode relasjoner over tid sikrer også fred. Boikott bygger sinne og hat.
Ja, det var jo kongstanken når Tyskland begynte å gjøre seg avhengig av russisk gass. Eller når England ga kontrollen over Hong Kong tilbake til Kina.

Vi ser jo hvor bra det gikk.

Er Tyskland og Russland i krig med hverandre?
Er Kina og England i krig med hverandre?

Svaret på begge spørsmål er nei. 

Det at Tyskland nå sitter i et avhengighetsforhold til Russland gir dem også et kraftfullt virkemiddel
dersom de vil påvirke Ukraina krigen. De KAN velge å stoppe importen av russisk gass - og dermed presse Russland til forhandlingsbordet.  At Russland gikk til krig mot Ukraina er et valg Russland har gjort  - og ved å ha sterke bindinger tilbake til enkelte Europeiske land har disse landene også fått et våpen de kan bruke mot Russland. At de ikke velger å bruke det enn så lenge er en annen sak. 

Jeg tror ikke jeg vil gå så langt å si at fordi Tyskland kjøper russisk gass så gikk Russland til angrep på Ukraina.
Men Russland er ikke i krig med Tyskland og Kina er ikke i krig med England - det er et faktum.

Så økonomisk avhengighet av hverandre kan faktisk virke stabiliserende land imellom.

Men ellers er jeg enig at verden trenger flere alternativer til f.eks Kinavarer - at dersom vi gjør oss 100% avhengig av Kina i alt og ett - så kan det sette oss i en sårbar situasjon over tid. Men handel bør foregå uten restriksjoner eller boikott - og boikott er ofte en dårlig måte å skape gode relasjoner og fred på - men kan heller virke som pressmiddel når f.eks et land gjør noe som er destabiliserende for resten av verden - f.eks i Ukrainia krigen er det legitimt å bruke boikott, men så lenge Kina ikke gjør noe mot naboland synes jeg det er en overilt reaksjon. Endringer - det være seg for et land eller deg eller meg - det bør komme innenfra - ikke som press eller straff utenfra.

turfsurf

Det er vel ingen som argumenterer for at man kan avbryte all handel med Kina umiddelbart. Men man kan trappe ned gradvis, og bygge opp kapasitet i vesten.

Når det gjelder bil, så er jo ikke valget mellom kinesisk elbil og fossilbil, men å velge noe annet en elbil produsert av ett Kinesisk selskap i Kina. Selv om det går ut over lommeboka, og man ikke får akkurat det man ser på som det beste kjøpet.

Det er mange her som lar lommeboka styre, og så fabrikkerer man argumenter for å understøtte dette valget.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. april 2022, klokken 09:45

Når det gjelder bil, så er jo ikke valget mellom kinesisk elbil og fossilbil, men å velge noe annet en elbil produsert av ett Kinesisk selskap i Kina. Selv om det går ut over lommeboka, og man ikke får akkurat det man ser på som det beste kjøpet.


Veldig bra at du er så prinsippfast.  :+1:

Jeg ser på temaet her som en av flere argumenter for bilvalg, ikke alt overskuende. Økonomi er veldig viktig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 30. april 2022, klokken 10:52
Jeg ser på temaet her som en av flere argumenter for bilvalg, ikke alt overskuende. Økonomi er veldig viktig.
Klart at økonomi er viktig. Det er viktig for meg og. Men noe er det verdt å stå på prinsippene for og.

Klart, hadde valget vært mellom en TMY produsert i Kina til 500k og alle ikke-kinesisk produserte biler hadde kostet 1 mill+, så hadde det jeg nok måttet svelge en bitter pille selv.

På samme måte som at jeg kjøpte dieselbil i 2012 selv om det var elbil jeg ville ha. Rett og slett fordi at jeg ikke fikk den bilen jeg ville ha som familiebil som elbil. Hadde jeg holdt nok på prinsippene burde vi jo kjøpt en Leaf. Men da hadde det nok blitt skilsmisse...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elbrom

"og ved å ha sterke bindinger tilbake til enkelte Europeiske land har disse landene også fått et våpen de kan bruke mot Russland. At de ikke velger å bruke det enn så lenge er en annen sak. "

Her er du så på jordet at du ikke aner det en gang.

At Russland har flere europeiske land i lomma når det gjelder kraftforsyning er jo nesten den eneste grunnen til at da kan invadere Ukraina. Når man gjør handel(sender penger til) totalitære stater så ender man kun opp med en diktator som har større muligheter til å misbruke makten sin. Man ender i praksis opp med en diktator som har mer midler til forsterke makten i landet sitt. DVS for hver krone man sender til en diktator så gjør man det verre for innbyggerene i det aktuelle landet OG man forverrer sikkerheten til land i naboområdet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA