Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Farger

Startet av esan, tirsdag 01. mars 2022, klokken 16:17

« forrige - neste »

esan

Ser et av fargevalgene er en matt gråfarge.
Noen som vet hvordan en slik matt lakk er å holde ren?

Hallgrim86

Sitat fra: esan på tirsdag 01. mars 2022, klokken 16:17
Ser et av fargevalgene er en matt gråfarge.
Noen som vet hvordan en slik matt lakk er å holde ren?

Helt grusomt. Er som heft for driten. Skal du ha matt bil hadde jeg kjøpt vanlig grå med PPF over, så slipper du at det går utover lakken.

Du skal vite hva du driver med når du vasker matt bil, og det krever ekstra vedlikehold og tid. På vinteren har du en bil som blir ekstra skitten.

Er du typen som liker bilpleie og kan bruke tid på dette?

Øyvind.h

Sitat fra: esan på tirsdag 01. mars 2022, klokken 16:17
Ser et av fargevalgene er en matt gråfarge.
Noen som vet hvordan en slik matt lakk er å holde ren?

Utstillingsbilen som var i Norge i fjor var "matt grå". Lakkoverflaten var derimot glatt og blank nært opptil. For meg fremstod det ikke som matt lakk av typen som kan være vanskelig å vedlikeholde, selv om den gir et matt inntrykk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. mars 2022, klokken 16:54
Sitat fra: esan på tirsdag 01. mars 2022, klokken 16:17
Ser et av fargevalgene er en matt gråfarge.
Noen som vet hvordan en slik matt lakk er å holde ren?

Utstillingsbilen som var i Norge i fjor var "matt grå". Lakkoverflaten var derimot glatt og blank nært opptil. For meg fremstod det ikke som matt lakk av typen som kan være vanskelig å vedlikeholde, selv om den gir et matt inntrykk.

Np kjenner jeg ikke EV6 og hvilken type lakk de bruker, men om det er en silkematt finish på den (noe det er om den fremstår matt) er den ganske ille å holde ren. Har hatt BMW med dette som standard og hatt PPF. Kan ta en gratis overflatefinhet/glansmåling for deg om du er i Oslo-området.

Spørsmålet var hvordan biler med matt lakk er å holde rene, og det er litt ekstra jobb er min erfaring. Vinterkjører du den ser den grusom ut etter 3 meter på E18.

Øyvind.h

#4
Har ikke fått min enda så jeg har kun sett på utstillingsbilen. Men når jeg kikket tett på lakken var den blank og helt glatt. Etter visningen konkluderte jeg med at jeg beholdt matt grå. Kan ikke helt se at den glatte overflaten skal gi veldig god heft for møkk, men det finner jeg jo ut av :)
Ligger noen bilder her (ikke mine)
https://nybiltester.no/biltest/vi-ser-litt-pa-kia-ev6/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 01. mars 2022, klokken 18:58
Har ikke fått min enda så jeg har kun sett på utstillingsbilen. Men når jeg kikket tett på lakken var den blank og helt glatt. Etter visningen konkluderte jeg med at jeg beholdt matt grå. Kan ikke helt se at den glatte overflaten skal gi veldig god heft for møkk, men det finner jeg jo ut av :)

Kult! Det lover bra, jo glattere desto bedre. Jeg anbefaler å behandle den med noe også, så møkka slipper lettere - men hør med proffen hva du skal bruke.

Forøvrig en superfin bil, får Aston vibber av bakenden .

Øyvind.h

Har brukt Fusso den senere tid og stort sett fornøyd med det, men mattere lakk krever sikkert litt research :)
Akkurat nå er det helt i det blå når Kia kan levere. Kanskje den ikke kommer før i 2023....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

esan

Spørsmålet er om de bruker en lakk som ser matt ut, men som likevel er dekket med klarlakk.

thomasez

Matt grå kan kun håndvaskes, må passe på hvilke vaskemidler man bruker og skal ikke poleres. Den får lett skader.

Mange snakker om å foliere eller coate den på forskjellig vis.

Alt jeg har lest om den roper "Hold deg unna!".

Hallgrim86

Sitat fra: thomasez på onsdag 02. mars 2022, klokken 17:00
Matt grå kan kun håndvaskes, må passe på hvilke vaskemidler man bruker og skal ikke poleres. Den får lett skader.

Mange snakker om å foliere eller coate den på forskjellig vis.

Alt jeg har lest om den roper "Hold deg unna!".

Hvem folierer matt lakk igjen? Er det virkelig vanlig?

Mange bruker en matt gjennomsiktig folie på eksisterende blank lakk, den er ekstremt slitesterk og gjør at bilen tåler mye juling (selvreparerende til en viss grad) koster riktignok 30-50k. Du får 5 år garanti og når du drar den av for å selge er det ikke mange lakkskader under der. Steinsprut vil (normalt sett) ikke perforere folie.

Derfor vil jeg si det er veldig lurt å sjekke først, som du ser på bildene er det mye glans, så jeg vet ikke hvordan dette er i praksis.

Øyvind.h

#10
Sitat fra: esan på onsdag 02. mars 2022, klokken 12:23
Spørsmålet er om de bruker en lakk som ser matt ut, men som likevel er dekket med klarlakk.
Når jeg så på demobilen virket det absolutt slik ja. Helt glatt overflate som er blank. Matt under det øverste laget og ser matt ut på avstand. Men lakk er ikke mitt fagområde så jeg kan naturligvis ta feil. Leste litt om matt lakk og ble bekymret, men den bekymringen forsvant når jeg fysisk fikk se og kjenne på lakken. Hadde jo forventet en matt og bittelitt ru overflate.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

thomasez

Og forresten, får du fugleskit på bilen bør du fjerne den innen en time for hvis ikke kan du ende opp med permanente skader på lakken.

Eller grunningen som jeg heller vil kalle det.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk vil seg så mye ekstraarbeid.

Øyvind.h

Sitat fra: thomasez på fredag 04. mars 2022, klokken 10:52
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk vil seg så mye ekstraarbeid.
Enkle svaret er utseende :)
Men, for ordens skyld - du har sett og vurdert lakken på EV6 fysisk? Ettersom du så tydelig advarer mot det Kia leverer må jeg nesten ta utgangspunkt i at du har vurdert den konkret?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hallgrim86

Sitat fra: thomasez på fredag 04. mars 2022, klokken 10:52
Og forresten, får du fugleskit på bilen bør du fjerne den innen en time for hvis ikke kan du ende opp med permanente skader på lakken.

Eller grunningen som jeg heller vil kalle det.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk vil seg så mye ekstraarbeid.

Fugleskit lager stygge merker i vanlig klarlakk også, til info. Nå ser det ut som lakken i dette tilfellet faktisk har slett overflate, og det er nok klarlakk på toppen der.

Om det er klarlakk er det samme som på andre biler, og da kanskje du kan polere den også slik at du får bort merkene hver sesong.

Jeg forstår TS godt. Fargen er lekker, bilen er lekker.

thomasez

Nope, beskjeden er veldig klar fra Kia: "No polishing"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA