Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseklosser

Startet av Mr.Elliot, mandag 28. februar 2022, klokken 08:19

« forrige - neste »

Mr.Elliot

Min I3 har en stund nå varslet om at jeg snart må bytte bremseklosser forran. I går ble km på varslet overskredet, og en rød advarsel om bremsesystem trenger service kom opp.
Har bestilt time på verksted, men regner ikke med det er farlig å kjøre med.. Tittet raskt på klossene,og de var ikke utslitt.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Ingeniøren

Det går veldig bra. Varselet gir deg tid til å ordne det innen rimelig tid 😀
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Varselet er basert på forbindelse i en ledningssløyfe som går ut til klossene og tilbake. Når klossene er nedslitt, kommer en «sensor» i kontakt med skivene, blir slitt ned, og ledningssløyfen brytes. Når du har fått varsel selv med gode klosser, kan det være brudd eller dårlig kontakt et sted. Det er en kontakt inni hjulhuset som er mest utsatt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Hos meg falt «noe» av. Da lugget det i bremsene med nesten nye klosser.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

#4
Som det fremgår av videoen så blir det kontakt og alarm lenge før det er kritisk, sånn ca ved like tykt belegg som kloss, men da bør man og agere som å bestille time som gjort.... Har den bare falt av eller skadet, så retter vel verkstedet dette uten å bytte.

https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA&t=324s
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mr.Elliot

Syns bare det er litt rart at bilen vet hvor lenge det er til jeg må bytte klosser. Kan det være programmert inn at de skal byttes ved en gitt kmstand ?
Min har gått ca 70.000

14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Klykken

Aldri fått varsel selv, og byttet fremme kun én gang ved rundt 60k ved en service. Bilen har nå gått 110.000km siden 2014. Skiver er originale.

Tror ikke det er noe forhåndsbestemt på klosser, men du får beskjed om inspeksjon og bytte av bremsevæska.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Jeg har hatt utvidet service avtale inkl bremseskiver og klosser. Da er det slik at de blir dekket hvis bilen gir beskjed, og ikke hvis de ruster først.
Så den gir beskjed om bytte, men på i3 ruster de normalt før beskjed kommer dessverre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

1317142119

Sitat fra: Mr.Elliot på tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:28
Syns bare det er litt rart at bilen vet hvor lenge det er til jeg må bytte klosser. Kan det være programmert inn at de skal byttes ved en gitt kmstand ?
Min har gått ca 70.000
Nei, det er ikke programmert inn en km de må byttes på. Mine fikk varsel allerede etter litt over 50 000 km. Jeg har kjørt bilen min på bane, så ikke rart at bremsene er mer slitt enn en vanlig bilist.

Det er, som allerede nevnt, en sensor som aktiveres når klossene er slitt. Det er mekanisk og ikke noe man kan jukse seg frem til, utover at man programmerer hvor langt man antar klossene virker etter sensoren er aktivert.

Mr.Elliot

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 03. mars 2022, klokken 09:41
Sitat fra: Mr.Elliot på tirsdag 01. mars 2022, klokken 10:28
Syns bare det er litt rart at bilen vet hvor lenge det er til jeg må bytte klosser. Kan det være programmert inn at de skal byttes ved en gitt kmstand ?
Min har gått ca 70.000
Nei, det er ikke programmert inn en km de må byttes på. Mine fikk varsel allerede etter litt over 50 000 km. Jeg har kjørt bilen min på bane, så ikke rart at bremsene er mer slitt enn en vanlig bilist.

Det er, som allerede nevnt, en sensor som aktiveres når klossene er slitt. Det er mekanisk og ikke noe man kan jukse seg frem til, utover at man programmerer hvor langt man antar klossene virker etter sensoren er aktivert.

Dette gir jo mening. Takk for svar  :)
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Sandpusher

Fikk også varsel på ca 75K, kjøpte originale klosser til alle 4 bremsene og byttet selv, ikke noen vanskelig sak, søk på YouTube, sparte vel noen lapper på det. Klossene hadde ellers mye kjøtt igjen, så ikke noen hast hvis man tåler å se varselet og utropstegn i et par år...
Jeg droppet å bytte skiver, de holder helt sikkert til 150K.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Mr.Elliot

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 03. mars 2022, klokken 17:37
Fikk også varsel på ca 75K, kjøpte originale klosser til alle 4 bremsene og byttet selv, ikke noen vanskelig sak, søk på YouTube, sparte vel noen lapper på det. Klossene hadde ellers mye kjøtt igjen, så ikke noen hast hvis man tåler å se varselet og utropstegn i et par år...
Jeg droppet å bytte skiver, de holder helt sikkert til 150K.

Klart jeg kunne byttet dem selv, men dette er en leasingbil som snart blir levert tilbake. Tenker det er greit at forhandler bytter klosser.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Mr.Elliot

Bilia forlangte 5400.- for bytte av klosser..  så jeg gjorde jobben sjøl. Veldig enkelt :)
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA