Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sparer over 100.000 kr på C40 med bakhjulsdrift "Core" ift firehjulsdrift Twin U

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 26. februar 2022, klokken 17:19

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Herlige nyheter :+1: fra elbil24! Billigere og bra nok.. ikke alle trenger 4WD!

Kopi og bilde fra e24.

"Den rimeligste utgaven av C40 er nå tilgjengelig fra 453.900 kroner. Da får du modellen med bakhjulsdrift og navnet Core.

Til sammenlikning må du ut med minst 558.900 kroner for toppmodellen med det høyeste utstyrsnivået: Recharge Twin Ultimate med firehjulsdrift."

https://www.elbil24.no/nyheter/volvo-tar-grep-elektrisk-suv-blir-100000-billigere/75443288

oivindg

Litt rart hvis C40 2WD er bakhjulsdreven når XC40 2WD driver på framhjula. Skrivefeil i artikkelen?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

JEG

"Ønsker du tilhengerfeste på C40 Core, kan det bestilles. Da får du en maksimalt tillatt tilhengervekt på 1500 kilo - mot 1800 kilo på toppmodellen." - Hadde denne holdt seg på 1600, så hadde dette vært veldig interessant. Litt sukker på hvorfor man må jekke ned vekten pga dette. e6 og i5 har samme hengervekt, uavhengig om det er 2WD eller 4WD.

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: oivindg på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:24
Litt rart hvis C40 2WD er bakhjulsdreven når XC40 2WD driver på framhjula. Skrivefeil i artikkelen?

oivindg  :+1: du har rett. Det er FWD. Bare en TrykkLeif ;D

Jeg konfigurerte den nå. Se rød ring rundt FWD.

Se lenke: https://www.volvocars.com/no/build/c40-electric?cbv=1&pricing=cash


02jan

Tja , trodde det het framhjulstrekk/forhjulstrekk og ikke ....drift ?

Bra det kommer er rimeligere modell med bra henger kapasitet.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

lars667

Sier man ikke at det er "drift" på det hjulparet som er tilknyttet motoren? De andre henger bare med? Hadde vært verre om det het "bakhjulstrekk", men nå kan en også godt si at en bil "trekker på alle fire", det betyr bare at alle hjulene er med og gjør jobben, ikke at de bokstavelig talt trekker noe bak seg...
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

02jan

Ser at det ikke er noe fasit på dette ved å google. 

Jeg har fra gammelt av lært at det har med Trekk på framhjulene, trekker bilen fremover, mens driv på bakhjulene, bakhjulsdrift "skyver" bilen fremover , ingen ting med hvor motoren er plasser foran, midt eller bak.

https://no.wikipedia.org/wiki/Drivverk_(bil)
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Tja, selv er jeg vant med "trekk" fra oppveksten, både foran og bakk og alle fire. Drift har blitt vanligere de siste 20(?) åra, også på begge hjulparet. Tror det har smittet over fra det engelske "drive".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: 02jan på mandag 28. februar 2022, klokken 23:49
Ser at det ikke er noe fasit på dette ved å google. 

Jeg har fra gammelt av lært at det har med Trekk på framhjulene, trekker bilen fremover, mens driv på bakhjulene, bakhjulsdrift "skyver" bilen fremover , ingen ting med hvor motoren er plasser foran, midt eller bak.

https://no.wikipedia.org/wiki/Drivverk_(bil)

He he slik har jeg tenkt også. Og hverfall de gangene jeg ligget under en bil for å bytte "kryssene"  :D på drivaksel på fossilbilene.... Men hva som er helt korrekt faglig uttale, vet jeg ikke.

Men det blir litt som hvordan man ser det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA