Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utvendig design / farger

Startet av Trond.m, søndag 27. februar 2022, klokken 16:16

« forrige - neste »

Trond.m

Er det mulig å få lakkerte hjulbuer. Kan styre min begeistring for de overdimensjonerte hjulbuene i sort plast.

Moas

#1
Nå har jeg fått sett den live. Mitt ankepunkt er bl.a. at selv om bilen er høy så er gulvet også høyt. Jeg måtte stille sete i nedre posisjon og bøye hue ned for å sette meg inn i bilen. Nei takk.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på torsdag 03. mars 2022, klokken 16:55
Nå har jeg fått sett den live. Mitt ankepunkt er bl.a. at selv om bilen er høy så er gulvet også høyt. Jeg måtte stille sette i nedre posisjon og bøye hue ned for å sette meg inn i bilen. Nei takk.

Moas :+1: takk for info.. Ja, jeg har hørt det samme som det du sier.. men har ikke sett den enda selv. Merkelig at de ikke løftet taket mye mer? Det er synd for Toyota hvis dette medfører at mange velger bort bilen etter å ha sittet i den... men men,, jeg må få sett den selv før jeg blir veldig "høy og mørk her"....  ;D ;D

Moas

Jeg tror siden det er en el-Toyota med SUV-design, så kommer den fortsatt til å selge som hakka-møkk som om jeg ikke likte designet ;)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

THE

Personlig synes jeg ikke Toyota har laget fine biler de siste 15-20 årene, og bZ4X er vel kanskje skrekkeksempelet. Uansett så ser bilen mye bedre ut med kamuflasjefolie enn med de enorme sorte plastplatene som hele bilen er dekket av. Rart at det ikke er mulig å få bilen hellakkert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

syklisten

Bestill bilen i sort, problem solved!
Ellers så kan man sikkert foliere de plastskjermene i samme farge som bilen.

Uansett så er det vel en bil som er litt for liten, har litt for kort rekkevidde, og alt for lav nyttelast. Blir vel ingen storselger.

hELgenen

Sitat fra: syklisten på torsdag 10. mars 2022, klokken 08:03
Uansett så er det vel en bil som er litt for liten, har litt for kort rekkevidde, og alt for lav nyttelast. Blir vel ingen storselger.

Snodig - leser flere biljournalister skriver at dette kan bli norges mest solgte bil...i 2022....

Eks :
SitatSelv om den i praksis bare får et halvt år på markedet i år, er det slett ikke utenkelig at bZ4x kan bli Norges mest solgte personbil i 2022.

Sitat hentet fra :

https://www.tv2.no/broom/14676835/

Jeg vet ikke hva som selger - men Toyota har jo tilsynelatende en ekstrem lojal kundemasse
Tror BYD batteriene som denne er ustyrt med taler til dens fordel mhp. vinterrekkevidde - samt garantiene og 3 års service inkludert. Da må man dog svelge en del kameler som f.eks KUN 750 kg hengerfeste - KUN manuelle seter til passasjer og en del annet avhengig av utstyrsversjon.

Ansjosfilet

Jeg lurer på om folk flest er klar over at 750kg er det man max kan dra av  hengervekt med vanlig klasse B førerkort...
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

RJK

Siden dette ikke stemmer, så nei.

Du har hørt om "Campingvognregelen"? Hvis ikke, så er det bare å google.

Og, om du fremdeles ikke tror meg, kan du sjekke Vegvesenets sin egen tilhengerkalkulator, f.eks. med egen bil om du har en som har støtte for større henger. Den finner du her:

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Og for å ta et praktisk eksempel, sjekket en Lexus med denne:

Bilen:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252608322

Med B=Maks tillatt 1105 kg, Maks Aktuell 1105 kg:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Med B96=Maks tillatt 1855 kg, Maks Aktuell 1500 kg:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Med BE=Maks tillatt 3500 kg, Maks Aktuell 1500 kg:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/

Finner du ikke tallene, utvid feltet: "Tilhenger med bremser".
Uansett hvilket førerkort man har, er grensen 750 kg på tilhenger uten bremser.ubremset tilhenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ansjosfilet

Se der ja. Da vil jeg heller spørre: Lurer på om folk flest er klar over campingvognregelen?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

RJK

Tror nok mange har hørt begrepet, men mange aner nok ikke hva det innebærer, og har sine egne tolkninger av hva som er lov eller ikke.

Derfor er tilhengerkalkulatoren genial. Legg inn bare bilen, så vet du hva den kan kjøre/trekke lovlig. Legg i tillegg inn tilhengers registreringsnummer, så får du nøyaktig svar på om det er en lovlig kombo, og under hvilke begrensninger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Selv med campingvognregelen er det som oftest veldig begrenset hvor tung henger du kan trekke med elbil pga. at elbilene ofte er tunge i utgangspunktet. Med fossilbil er det ofte anstendig tilhengervekt også på småbiler, noe som gjør at man kan trekke så mye som vognkortet til bilen godkjenner. Med elbil er det stort sett de størrre bilene som kan trekke mer enn 750 kg tilhenger, men da kommer man stort sett alltid over tillat vogntog-vekt for førerkort klasse B uansett. Elbil og tilhenger krever ofte førerkortklasse BE eller B96 hvis man skal ha tilhenger som er godkjent for mer enn 750 kg.

F.eks. kan Tesla Model Y trekke 1600 kg tung tilhenger med BE-sertifikat, men tilhenger med max tillatt totalvekt på 881 kg med B-sertifikat (3500kg tillatt vogntogvekt - 2619kg tillatt totalvekt på bil). Med B96-sertifikat kan tillatt totalvekt av bil og tilhenger til sammen være 4250 kg, så da kan man trekke tilhenger med tillatt totalvekt 1600 kg med TMY. Jo høyere tillatt totalvekt bilen har, jo mindre tilhenger kan man trekke bak med B og B96 sertifikat. På TMX kan jeg trekke 750 kg med B, 1170 kg med B96 og 2250 kg med BE.

Med B og B96 er det også tillatt totalvekt i vognkortet til tilhengeren som gjelder, men med BE kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt opp til 3500 kg, så lenge vekt på tilhenger under kjøring er lavere enn tillatt tilhengervekt som står oppgitt i vognkortet til bilen. Tilhengerkalkulatoren nevnt i forrige post er veldig grei å bruke om du vurderer å trekke tilhenger med B-sertifikat https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/.

Dette har for øvrig lite med utvendig design og farger på bZ4x å gjøre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA