Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Tesla med gratis SC undervurdert?

Startet av elektrolux, torsdag 24. februar 2022, klokken 08:44

« forrige - neste »

elektrolux

Med tanke på den siste tidens tildels brutal økning i energipriser oppleves det betryggende å ha en Tesla med gratis SC i familiens bilpool.

Selv med den nye avgiftsregjeringens umettelig sult etter stadig mer bompenger vil lengre turer i Norge med gratis strøm være rimeligere enn bruk av #bomfrie men bensindrevne kjøretøy.

https://www.nettavisen.no/okonomi/ekstrem-ukraina-effekt-ekspert-slar-alarm-om-bensinprisen/s/12-95-3424248330

Lokalt vil det selvfølgelig lønne seg å kjøre #bomfrie kjøretøy og da selvfølgelig aller mest elektrisk drevne.

Selv en relativt kort tur ned til Wacken eller Roskildefestivalen med camperen kommer nå på nærmere 3000 kr bare i drivstoff, men der trumper fordelene med bedre camping fasiliteter Teslaen sine sovemuligheter.

Uansett gjør dette noe med reiselysten både med Diesel camper og bensin MC og gir sterkt insentiv til å stelle ekstra godt med vår høyt skattede ( faktisk null skattet  ;D ) Tesla S
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

#1
Jeg hadde en Model S i 4,5 år (2014-modell med gratis Super-strøm), men jeg turte ikke å sitte på bilen lenger pga mye feil. Kjenner en som måtte ut med 150.000 dersom han skulle fikse batteriet hos Tesla (rett etter at garantien var gått ut). Men han fikk solgt bilen for en ganske billig penge, men litt dyrere enn fryktet (noen hadde gjerne planer om å fikse batteriet?). Uansett, poenget er at en gjerne kan spare en del på strøm, men en gammel Tesla kan og være veldig dyr. Personlig ville jeg lagt pengene i å heller ha en Tesla Model Y, som er mye mer dele-sikker, og heller skaffet en combi-camp eller noe sånt, om en drar ofte på camping... https://combi-camp.com/no/
Tesla Model Y                         2021-

elektrolux

#2
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:12
Jeg hadde en Model S i 4,5 år (2014-modell med gratis Super-strøm), men jeg turte ikke å sitte på bilen lenger pga mye feil. Kjenner en som måtte ut med 150.000 dersom han skulle fikse batteriet hos Tesla

Da begynner tråden å dra seg inn mot poenget, nemlig om hvordan disse flotte bilene bør verdsettes:

Er 150 000- 200 000 kr for et nytt batteri grunn til å selge bilen? Det gamle batteriet kan jo selges for nærmere 100000 til dem som bruker dem i andre biler/hus, og da snakker vi kanskje om 10 000 kr/året på batteripleie. En kostnad andre har bare på lading.

Jeg begynner i alle fall å bevege meg mot å ta en slik regning skulle det bli nødvendig, nettopp på grunn av at bilen ellers er så faktastisk.

- Rustfritt aluminium karrosseri
- Ingen mas om service
- Utrolige egenskaper på kjøring og soving
- Fantastisk lade og service apparat.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JorgenM

Det var jo noe vi tenkte da vi kjøpte en 2013 P85 at denne skal vi ha "livet ut" og nyte godt av gratis lading. Men selve bilen var såpass dårlig at det ble uaktuelt for oss å beholde den. Sikkert noen som vil gjøre det, men vedlikeholdskostnadene vil nok etter hvert bli såpass høye at den fort spiser opp den gratis ladinga med mindre man kjører ekstremt mye langturer eller driver med taxi.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ToWalkOrDrive

Hvis jeg ikke husker feil tror jeg at jeg var inne 16 ganger på verksted de årene, og det blir litt slitsomt, til og med før en må betale for det. Men mulig det meste var ok etterpå. Legger merke til at den nye eieren fortsatt har bilen.

Vet ikke hva som var gale siden batteriet måtte skiftes, men det var sånn at bilen ikke kunne brukes, så aner ikke hva et slikt brukt batteri kan selges for. Men kanskje det kan berges.

Når en uansett ikke betaler mer enn 6-7 kroner per mil i superladekostnader på betal-Teslaer så skal en kjøre ganske mange turer før det utgjør store penger.... Synes og at Model Y er en mer praktisk bil, men det avhenger jo selvfølgelig hva en bruker bilen til, og hvilke hobbyer en har. Model Y'en kommer jeg nok til å beholde i mange år, siden 3 / Y virker å være bygget mye enklere og mer stabilt med mindre ting som går galt.
Tesla Model Y                         2021-

OhmPaPa

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2022, klokken 12:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:12
Jeg hadde en Model S i 4,5 år (2014-modell med gratis Super-strøm), men jeg turte ikke å sitte på bilen lenger pga mye feil. Kjenner en som måtte ut med 150.000 dersom han skulle fikse batteriet hos Tesla

Da begynner tråden å dra seg inn mot poenget, nemlig om hvordan disse flotte bilene bør verdsettes:

Er 150 000- 200 000 kr for et nytt batteri grunn til å selge bilen? Det gamle batteriet kan jo selges for nærmere 100000 til dem som bruker dem i andre biler/hus, og da snakker vi kanskje om 10 000 kr/året på batteripleie. En kostnad andre har bare på lading.

Jeg begynner i alle fall å bevege meg mot å ta en slik regning skulle det bli nødvendig, nettopp på grunn av at bilen ellers er så faktastisk.

- Rustfritt aluminium karrosseri
- Ingen mas om service
- Utrolige egenskaper på kjøring og soving
- Fantastisk lade og service apparat.

Hvis man kjøper en eldre bil med fossil motor - hva er det dyreste som kan skje da? At motoren skjærer seg? Hvor dyrt blir det sammenlignet med batteri på Teslaen? Og hvor stor er faren for at slikt skjer?

Tror ikke mange kjøpere av eldre fossilbiler går og engster seg. Så er det større grunn for å være skeptisk til Teslaen? Finnes det statistikk?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:46
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2022, klokken 12:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:12
Jeg hadde en Model S i 4,5 år (2014-modell med gratis Super-strøm), men jeg turte ikke å sitte på bilen lenger pga mye feil. Kjenner en som måtte ut med 150.000 dersom han skulle fikse batteriet hos Tesla

Da begynner tråden å dra seg inn mot poenget, nemlig om hvordan disse flotte bilene bør verdsettes:

Er 150 000- 200 000 kr for et nytt batteri grunn til å selge bilen? Det gamle batteriet kan jo selges for nærmere 100000 til dem som bruker dem i andre biler/hus, og da snakker vi kanskje om 10 000 kr/året på batteripleie. En kostnad andre har bare på lading.

Jeg begynner i alle fall å bevege meg mot å ta en slik regning skulle det bli nødvendig, nettopp på grunn av at bilen ellers er så faktastisk.

- Rustfritt aluminium karrosseri
- Ingen mas om service
- Utrolige egenskaper på kjøring og soving
- Fantastisk lade og service apparat.

Hvis man kjøper en eldre bil med fossil motor - hva er det dyreste som kan skje da? At motoren skjærer seg? Hvor dyrt blir det sammenlignet med batteri på Teslaen? Og hvor stor er faren for at slikt skjer?

Tror ikke mange kjøpere av eldre fossilbiler går og engster seg. Så er det større grunn for å være skeptisk til Teslaen? Finnes det statistikk?

Dersom du kjøper en gammel VW Passat med DSG-girkasse så kan automatkasse og converter koste 100.000 til sammen, men en får sikkert brukt billigere. En 10 år gammel BMW 5-serie kan fort få motor-reparasjoner på over 100.000.....ville holdt meg vekke fra det og :-)
Tesla Model Y                         2021-

geear

Hadde heller aldri kjøpt en BMW med katastrofemotoren fra de siste 7-14 årene eller hva det nå er, men forskjellen er at i de fleste tilfeller vil man kunne finne en brukt motor for 15-20 lapper og skifte komplett på noen gode kvelder i garasjen, mens det ikke lar seg gjøre å kjøpe et nytt Tesla-batteri for noen lapper og skifte selv.

elektrolux

Det er da mye raskere å bytte batteri på en Tesla enn en motor på en fossilbil.

Er det bare en modul som trenger å byttes blir det heller ikke spesielt kostbart.

https://eveurope.eu/product/tesla-model-s-module-53-kwhr-24-vdc/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. februar 2022, klokken 12:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. februar 2022, klokken 10:12
Jeg hadde en Model S i 4,5 år (2014-modell med gratis Super-strøm), men jeg turte ikke å sitte på bilen lenger pga mye feil. Kjenner en som måtte ut med 150.000 dersom han skulle fikse batteriet hos Tesla

Da begynner tråden å dra seg inn mot poenget, nemlig om hvordan disse flotte bilene bør verdsettes:

Er 150 000- 200 000 kr for et nytt batteri grunn til å selge bilen? Det gamle batteriet kan jo selges for nærmere 100000 til dem som bruker dem i andre biler/hus, og da snakker vi kanskje om 10 000 kr/året på batteripleie. En kostnad andre har bare på lading.

Prisen fra Tesla er med pant, dvs. du må returnere det defekte batteriet. Men du kan selvsagt kjøpe hos Grønvolds, de tar vel omkring 120k for 85kWh-batteriene. Da får du beholde det gamle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vaduz

#10
Hva gjelder bilene med gratis lading tror jeg de er overvurdert. Kostnader fra hurtiglading blir nesten ingenting i forhold til verditap, forsikring og reparasjoner per år. Dessuten vil bilene med gratis superlading sannsynligvis ha blitt ladet ekstremt mye på SuC, som absolutt ikke er bra for batteriet. Hadde heller kjøpt meg billig model 3 som også bruker mye mindre strøm.

Apache

Jeg kjøpte min nåværende TMS 75d i 2018 noen dager før det ble slutt på gratis lading så lenge du var eier av bilen.
Før så smilte jeg når jeg kjørte forbi en fosilstasjon med literpris på 20kr literen for Dino juice.
Nå i dag så behøver jeg ikke å tenke på strøm utgiftene hvis jeg føler for det med tanke på lading. Kan lade gratis hvis jeg føler for det.

Men å dra på bilferie i Norge og kjøre 2-3000km uten det koster noe annet en en Cola og en pølse ved et lade stopp.
Det er behagelig

Bilen er ikke ufeilbar, det er noe smårask som jeg kan krangle med Tesla hvis jeg gidder å bruke kollorier på det.
Er meget fornøyd med den delen jeg gjorde med den bilen.

elektrolux

Kronene en sparer på strømmen er gjerne mindre værd enn frihetsfølelsen du her beskriver.

Vi kjøpte vår des 2013 S85 tidlig 2019 med livstids gratis SC, og 2 år utvidet Tesla garanti.  Har hatt lånebil mens driveunit og senere bakre hjuloppheng ble byttet. Også fikset noe på DC-DC og samtlige dørhåndtak, og fikk ny front etter at en varebil kappet svingen i ytre felt i en rundkjøring og drog av hele fronten på S'en i manøveren.
Eneste kosten vår på godt over 60 000 km har vært til dekk og 4G oppgradering og besparelsen bare på den ene Brno turen med overnatting i bilen opp og ned er minst 6000 kr i forhold til Diesel camper eller bensin ped. (BMW R1250RT)
Nå vurderes ny Brno tur vel vitende om at det omtrent ikke koster noe ekstra i forhold til å ikke reise ..
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E_S

Jeg har en Model S med gratis Supercharger. Kjekt, men ikke så veldig viktig, da jeg uansett kjører så lite at det hadde blitt ubetydeligheter sammenlignet med kostnadene ellers med å ha bil. Bare forsikringen på denne bilen er over 1000,- i måneden. Kostnadene til strøm for ca. 10000 km/år og bompenger skal jeg ærlig si ikke bryr meg i det hele tatt, det er en ubetydelig fjert sammenlignet med de andre kostnadene ved bilhold med mindre man kjører svært, svært mye.
:)

Marzo

Det vesentlige blir om man kan bruke denne muligheten i det daglige.
Da bør man bo i nærheten eller pendle/kjøre til hytta forbi en superlader, da snakker vi besparelse.

Men de fleste som jobber og bor i samme kommunen har noen få årlige superladinger og besparelsen er svært lav.

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. februar 2022, klokken 13:50
Dersom du kjøper en gammel VW Passat med DSG-girkasse så kan automatkasse og converter koste 100.000 til sammen, men en får sikkert brukt billigere. En 10 år gammel BMW 5-serie kan fort få motor-reparasjoner på over 100.000.....ville holdt meg vekke fra det og :-)
En DSG kasse med converter finnes ikke, men at eldre biler får kostbare reparasjoner er ikke unaturlig.
Og jo mer avansert bilen er jo dyrere er det å reparere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA