Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innkjøring

Startet av ThomasEL, tirsdag 12. april 2022, klokken 19:30

« forrige - neste »

ThomasEL

Hvor nøye er/har folket vært med innkjøring av sin e-tron?

Min forrige bil, en e-tron 50, kjørte jeg vel nesten 20 000 km før jeg prøvde å trå «flat pedal» første gang. Det vil vel kanskje de fleste hevde er litt «over kill» innkjøringsperiode...

Min nye e-tron 55 har jeg nå kjørt ca 3000 km. Har forsøkt å holde meg under 75% effektuttak til nå. Men nærmer seg kanskje tilstrekkelig km kjørt til at jeg kan prøve boostfunksjonen en dag nå.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Er det nødvendig med noen innkjøring i det hele tatt da, når man ikke har stempler og denslags?

Selv har jeg knapt trådt pedalen i bånn fra stillestående på tre år. Jeg kjører stort sett ikke i Sport og har aldri testet «race start», 0-100 og denslags. Både for å spare både dekk og drivverk. Finner ingen glede i det heller, selv om jeg liker å kjøre «jamnt» og godt kan akselerere maks i gitte situasjoner i fart.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

#2
Nei, klampen i bånn fra stillestående har ikke jeg heller noe behov for å teste...

Men over 75% kan nok være kjekt å dra på med av og til. Og kanskje testet boost ei gang man allerede har en del fart i utgangspunktet.

Usikker selv på hvor mye innkjøring har å si, men selv om bilen ikke har stempler osv, så er det vel litt akslinger og diverse i drivlinjen som har godt av en myk start på tilværelsen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wendel

Ville ikke vært så bekymret for innkjøring av drivverket. Aldri opplevd å ryke noe i drivverket på nye biler med original effekt. Har knekt drivaksler og girkasser før, men da har gjerne effektuttaket vært godt over det bilen er laget for.

0-100 var vel noe av det første jeg testet med min E-tron, både 50'n og 55'n :P

Ingeniøren

Innkjøring var noe man drev med før når man ikke hadde like presise maskineringsverktøy som i dag. Dette i kombinasjon med et tidlig oljeskift for å få ut slite restene av "poleringen" var nærmest standard på alle biler. Dette var dog for minst 30-40 år siden er er ikke aktuelt i dag. Dermed ikke sagt at drivverket har godt av råkjøring over tid.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ThomasEL

Takk for innspill alle sammen👍

Ser faktisk at instruksjonsboka s 102 anbefaler 3000km innkjøring på ny bil...
Så HELT absurd er det nok ikke at jeg har tenkt litt på dette...

Men jeg erkjenner at jeg er litt FOR forsiktig med bilen min🤪 Trives liksom best når den står nyvaska og tørr i garasjen, med soc mellom 50 og 60%🤪🙈

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

#6
Interessant det med innkjøring. Litt av den grunnen har jeg aldri vurdert å kjøpe en demobil. Ser at BMW også anbefaler forsiktig kjøring uten full last de første 50 mil med iX. Den er jo utviklet som en elbil, så det er ikke noe som bare har blitt med i instruksjonsboka da de elektrifiserte en fossilbil. Tror ikke noen er klar over dette, men de færreste laster vel opp en henger 2,5 tonn og kjører som en tulling opp til hytta på jomfruturen 😉 De fleste kjører nok pent og forsiktig for å teste rekkevidden tenker jeg.

Electric cars in Norway

Har ikke tro på at det har noe for seg med innkjøring på elbiler, men det har noe for seg på fosilbilser pga motorstempler og annet som skal smøres opp godt og ha hyppig oljeskift i starten.

Finnes det noe dokumentasjon rundt dette med innkjøring og elbil?

Trond.m

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. april 2022, klokken 08:07
Har ikke tro på at det har noe for seg med innkjøring på elbiler, men det har noe for seg på fosilbilser pga motorstempler og annet som skal smøres opp godt og ha hyppig oljeskift i starten.

Finnes det noe dokumentasjon rundt dette med innkjøring og elbil?
Hyppige oljeskift er det vel lenge siden man hadde. Nå er det ofte 2 års intervall fra 1. dag.
Det finnes neppe noen dokumentasjon, men bilfabrikkene nevner det i sine instruksonsbøker. Det skader i allefall ikke å følge den, men jeg er nok umulig å måle noe effekt av det.

Ingeniøren

Har mest tro på at det er et triks for å få folk til å ta det litt rolig i starten til de er kjent med bilen og hvordan den reagerer. Ikke så dumt i seg selv om dette, og de som vil ta vare på den forsetter vel med dette så lenge de har den  :D
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

storeulv

Dette med innkjøring er antageligvis bare noe så dumt som at bilfabrikantene kun endrer det de MÅ endre fra tidligere, og dette inkluderer instruksjonsbøkene.
Som flere andre her nevner er nøyaktigheten på moderne industrielle prosesser nå så bra at det ikke lenger er behov for innkjøring i særlig grad, dog bør man ta det litt med ro i starten for å sikre at alt fungerer som det skal før man utsetter bilen for de tøffeste belastningene.
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Konklusjonen blir vel at dette på ingen måte er nødvendig...
Samtidig tenker jeg at det skader i alle fall ikke, og i så måte er jeg godt fornøyd med at jeg har vært forsiktig med wattpedalen første 3000km :)

Tenker det er mange ting man kan gjøre for å passe godt på bilen, uten at det nødvendigvis er påkrevd. Akkurat som at jeg ikke vil ha bilen i en automatisk vaskemaskin med børste eller kjøre fortere enn 30km/t på grusvei. Selv om bilen ganske sikkert tåler begge disse tingene relativt greit ;D
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: ThomasEL på fredag 15. april 2022, klokken 16:38

Akkurat som at jeg ikke vil ha bilen i en automatisk vaskemaskin med børste eller kjøre fortere enn 30km/t på grusvei. Selv om bilen ganske sikkert tåler begge disse tingene relativt greit ;D

ThomasEL :+1: kloke ord der Thomas. Jeg tenker det samme som deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA