Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y LR fra Berlin utsatt(?)

Startet av Ahm, mandag 21. februar 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

Ahm

Hei
Jeg fikk telefon fra Tesla i dag angående min reservasjon av Model Y LR fra Berlin.
De kunne opplyse at den ikke kommer før mot slutten av neste år(??).

Det vil kun bli levert Performance i år, og kun i sort eller hvit frem til sommeren.

Jeg kunne heller ikke forvente å få bilen til den prisen jeg hadde reservert den til.

Da ble valget plutselig mye vanskeligere...

Flere som har hørt om dette?

Daniel_0007

Sitat fra: Ahm på mandag 21. februar 2022, klokken 16:11
Hei
Jeg fikk telefon fra Tesla i dag angående min reservasjon av Model Y LR fra Berlin.
De kunne opplyse at den ikke kommer før mot slutten av neste år(??).

Det vil kun bli levert Performance i år.

Jeg kunne heller ikke forvente å få bilen til den prisen jeg hadde reservert den til.

Da ble valget plutselig mye vanskeligere...

Er vel ganske kjent at kun perfomance skulle komme fra Berlin i første omgang, de har enda ikke alle papirer i orden heller, rykter sier midten av mars nå.
Er bare å ta fra Kina, er minimal forskjell på kina og berlin nå, eneste at Berlin mest sannsynlig får batteripakken integrert i karoseriet men fortsatt "gamle" batteri og ikke 4680 som austin får.
Model 3 2019 LR Rwd

Ahm

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. februar 2022, klokken 16:15
Er vel ganske kjent at kun perfomance skulle komme fra Berlin i første omgang, de har enda ikke alle papirer i orden heller, rykter sier midten av mars nå.
Er bare å ta fra Kina, er minimal forskjell på kina og berlin nå, eneste at Berlin mest sannsynlig får batteripakken integrert i karoseriet men fortsatt "gamle" batteri og ikke 4680 som austin får.

Ja var klar over at Performance kom først, men slutten av 2023 for LR? Det var lenge til.

Da heller jeg mot kinabil ja.

YesThatsMe

Er så glad for at jeg hoppet av lasset. Synd at det ble nok en utsetting.

Tesla P85D

Sitat fra: Ahm på mandag 21. februar 2022, klokken 16:40
Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 21. februar 2022, klokken 16:15
Er vel ganske kjent at kun perfomance skulle komme fra Berlin i første omgang, de har enda ikke alle papirer i orden heller, rykter sier midten av mars nå.
Er bare å ta fra Kina, er minimal forskjell på kina og berlin nå, eneste at Berlin mest sannsynlig får batteripakken integrert i karoseriet men fortsatt "gamle" batteri og ikke 4680 som austin får.

Ja var klar over at Performance kom først, men slutten av 2023 for LR? Det var lenge til.

Da heller jeg mot kinabil ja.

Dette tror jeg helt feil info du har fått. Dette er nok for å selge mere biler "nå" å få levert fra Kina og økt salgstallene for dette kvartalet. At dem ikke kommer i gang med LR produksjon i Berlin før slutten av 2023 høres svært usannsynlig ut. Tesla produserer biler for å tjene penger. Dem venter ikke til slutten av 2023 med å produsere LR i Berlin. Produksjon kapasiteten på fabrikken blir nok langt større enn antall performance biler som dem faktisk selger. Tesla taper vanvittig mange millioner hver dag fabrikken ikke produserer. Kan garantere at dem jobber på spreng med å få en godkjenning på plass. Når godkjenning er på plass så er det produksjon fra dag 1.
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

Diravi

Jeg tror også dette er en salgsteknikk. Jeg har nok en gang bekreftet i dag at jeg venter til Berlin (etter at de sa at de ikke kunne bekrefte høyere nyttelast), og fikk ingen info om utsettelse da.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Ahm

Ja jeg kan heller ikke skjønne at dette er riktig, liker ikke praksisen til disse selgerene.

Men det kan jo være at de produserer performance for europa + asia i år fra Berlin. Og så når 4680 cellene er klare rundt årsskiftet, blir performance prioritert for de nye cellene også. Da er vi fort godt ut i 2023 vil jeg tro.

Tesla P85D

Som sakt så koster det enorme summer hvert minutt dem ikke produserer biler ved fabrikken i Berlin. At myndighetene i Tyskland ikke er enkle stemmer sikkert, og at mange konkurrenter og såkalte miljø bevegelser gjør sitt for å utsette åpningen. Men jeg frykter nok også dessverre at Amerikanerne har tatt litt lett på hva som faktisk skal til for å få alle godkjenninger på plass. Jobber selv i et stort Amerikansk selskap å der har det bestandig vært litt slik at ingen skal komme å fortelle dem hvordan ting skal gjøres. Litt arrogant holdning.

Men med tanke på hva dette koster pr dag så har jeg stor tro på at en godkjenning snart er på plass. Tror nok Tesla har mange ressurser på akkurat denne saken. 
Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

keepitsimple

Om dette er riktig så må man vel hente ut bilen i mai tenker jeg. Ikke helt feil. Blir en fin sommerferie.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

HKS

Nå vet jeg ikke hvordan det er med toll og avgifter på biler nede i Europa, men det er mulig at Tesla ønsker å sende biler som etterhvert blir produsert i Berlin internt innenfor EU i første omgang?
Og at det er lettere å importere elbiler fra Kina til Norge enn fra Kina til EU?
Tesla Model 3 Long Range

turfsurf

Sitat fra: Ahm på mandag 21. februar 2022, klokken 20:04
Men det kan jo være at de produserer performance for europa + asia i år fra Berlin. Og så når 4680 cellene er klare rundt årsskiftet, blir performance prioritert for de nye cellene også. Da er vi fort godt ut i 2023 vil jeg tro.
A) de produserer allerede Performance i Shanghai.
B) Europeisk produserte biler får en kraftig import toll til Kina.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA