Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål om Mach E

Startet av xyzzy, søndag 20. februar 2022, klokken 15:39

« forrige - neste »

xyzzy

Spørsmål om Mach-E

Kona og jeg ser på muligheten for å bytte ut vår nåværende elbil (en Jaguar i-Pace, så det blir evt opp i rekkevidde og ned i standard), og i den sammenhengen har jeg noen spørsmål om Mach E (AWD, LR):

- Støtter den trådløs CarPlay og Apple CarKey? Jeg ser at den kan bruke en app på mobilen for å låse opp (pluss pinkoder), men å bruke AppleWatch hadde vært best for oss.

- Støtter den bruk av navigasjon fra CarPlay (Apple Maps og Google Maps) på den lille skjermen over rattet? Synd det ikke er en HUD, men dette fungerer vel nesten like bra - noen erfaringer der?

- Hvordan er det med seteminne? Formuleringen i konfiguratoren er litt uklar...
  I beskrivelsen av teknologipakke+ står  dette:  «forseter med minne i førersetet (standard til AWD)» «8-veis elektriske forseter med minne (standard til AWD)». Så jeg er usikker både på om det kommer på «førersetet» eller begge, og om man må ha teknologipakke+ eller om det er med i AWD.

- Hva med sidespeilene - har det også minne konfigurert sammen med setene?

- slår sidespeilene seg automatisk inn når bilen parkeres?

- Hvordan oppdateres det innebygde kartet? På bilen jeg har i dag kan man laste ned alt på USB en gang i måneden (tar lang tid), og kan så installeres når bilen er i gang (tar lang tid, kan ikke avbrytes).

- Jeg ser at det er perforerte seter - betyr det at de har nedkjøling, eller bare varme?

- Hvor er knappen for rattvarme? For noen år siden hadde jeg en Ioniq, og knappen var i midtkonsollen hvilket var veldig upraktisk...  Nå har jeg den på rattet, og er fornøyd med.

- Hvordan er støynivået på motorveien? (E6 mot Sverige) Og rekkevidde når det meste er 110 km motorvei?

- Hvor god er den på lading når starter på 20-30% om sommeren, og man vil ha den opp til ca 80%?

eltyl

Du burde nok snakke med en selger.

- trådløs CarPlay, Android Auto. Aner ikke klokker, men tviler
- tredjeparts navigasjon støttes, kommer hint i den lille skjermen
- seteminne er kun på fører, men samme justeringsmuligheter
- speilene er koblet på seteminne, ja
- speilene vippes inn automatisk (kan slås av/på i innstillingene)
- kart oppdateres over nett. Aller best med wifi der du parkerer om natten
- bare varme i setene
- rattvarmen kommer automatisk på når det er kjølig, men er egen knapp på den store skjernen ved behov

Rekkevidde blir så individuelt basert på så mange faktorer så det står jeg over.

Ladekurven blir forbedret i software som rulles ut nå. Hovedsaken er at 80%-grensen flyttet til ca 92%, og 92-100 er redusert til ca 22kWh. 0-92 vil gå så fort forholdene tillater opp mot bilens grense.

Lite aktivitet her på forumet, de fleste er nok på amerikanske forum og FB.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA