Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Åpne panseret på BMW iX ?

Startet av P85Bergen, lørdag 19. februar 2022, klokken 22:56

« forrige - neste »

Trond.m

Forstår godt at de ikke vil at vi skal se under panseret. Så veldig rotete ut 😉

Akkurat nå savner jeg muligheten til å åpne det, da jeg synes det er en plagsom, litt søtlig lukt i kupeen som kan indikere lekkasje av kjølevæske. Er det noen som har erfart noe sånt ?

Jan-Børre Olsen

Med all respekt, men tyske biler ser ofte rotete ut under "skallet" når det kommer til ledningsnett. Har selv en 2018 A6 Allroad og ledningsnettet ser ut som det er kastet inn i bilen. Ingen skikkelige føringsveier, ingen støpte gjennomføringer, bare individuelle ledninger som er buntet sammen her og der og ligger litt tilfeldig. Diverse moduler og dippedutter gjemt inn under plastikken overalt i bilen med dertil ledninger alle veier. Selv batterikablene fra batteriet bak i bilen ligger litt sånn "passelig" festet til chassis. Her ser man stooooor forskjell fra japsen som lager slikt på en helt annen måte.
Jeg antar at siden tyske biler gjerne er basert på at alle biler er mer eller mindre kundetilpasset på alt fra USB uttak i bakseter til HUD og massasjeseter, så blir ingenting standardisert såpass at fabrikken kan lage ledningsnett som er laget mer helhetlig.
Bestiller du en bil med noe ekstra, blir bare den ekstra ledningen lagt på plass sånn høvelig fint.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

geear

Bildene vitner om dårlig tid under utvikling. De forskjellige disiplinene har jobbet med hver sine ting og deler av bilen, eller bruk av mye standardkomponenter, og så har det blitt sydd sammen i full fart til slutt. Velkjent problem i produktutvikling. Vanligvis har løsningen i bilbransjen vært å lage fine plastdeksler som har skjult alt kaoset, og fått ting til å se "high tech" ut, men nå hindrer de heller at man åpner panseret i det hele tatt.  :laugh:

Egil Fonn

Ser litt rotet ut ja, men er et system i det, og ingen slanger eller kabler som gnisser mot hverandre.
Det jeg likte minst var manglende isolering av panseret.
Tok bilder under panser på min gamle eqc som nå er til salgs. Her er panseret isolert. I tillegg plast deksel og under den ser det litt mer ryddig ut. Bmw burde klart noe lignende. I det minste isolering av panser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Klykken

Hehe, dette er jo heller ikke ryddig i det hele tatt. Én produsent har tenkt i de baner, men får tyn hvis jeg sier det navnet her.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA