Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Åpne panseret på BMW iX ?

Startet av P85Bergen, lørdag 19. februar 2022, klokken 22:56

« forrige - neste »

P85Bergen

Panseret på BMW iX er ikke beregnet å åpne for eier av bilen. Men hvis man ønsker å ta en titt. Hva gjør man da? Noen som har utforsket dette ? 😁

Hallgrim86

Sitat fra: P85Bergen på lørdag 19. februar 2022, klokken 22:56
Panseret på BMW iX er ikke beregnet å åpne for eier av bilen. Men hvis man ønsker å ta en titt. Hva gjør man da? Noen som har utforsket dette ? 😁

Mener det er noen YouTube videoer som avdekker det 👍 sikkert bare noen kabler og masse luft slik som i iX3


Scanspeak


Scanspeak

Er lett å åpne og måtte selvsagt sjekke hva spennende som var under der-

P85Bergen


P85Bergen

Sitat fra: Scanspeak på søndag 20. februar 2022, klokken 19:43
Er lett å åpne og måtte selvsagt sjekke hva spennende som var under der-

Får se litt på den når vi får bilen rundt Påske 😁👍

Electric cars in Norway

#7
Kopi fra BMW iX FB gr:

En kar som trengte å få ladet opp 12V-batteriet sitt skrev dette:

"Hvis du sitter i førersetet, tar du venstre hånd oppunder dashbordet over kneet ditt, helt oppe i hjørnet. Der finner du ei wireløkke. Ditto på pasasjersiden. Begge må trekkes i, så kan det åpnes. Det er ikke noen løsning for å holde panseret oppe, men i hengslene er det hull man kan sette en skrutrekker e.l. gjennom for å holde det oppe".

Se bilde fra brukerhåndboken.

Egil Fonn

#8
Jeg måtte selvsagt ta en titt under panseret. Overaskende tettpakket under det store panseret.
Reagerte på manglende varme isolasjon i panser og heller ikke isolerte kjøle/ varme slanger og rør så her ligger det an til et betydelig varme tap når kulda setter inn. Kjøle inntak under grill har spjeld som lukkes og åpnes ved behov. Dette hjelper noe for varmetap. Panser er laget av aluminium. Etterisolering av panser vurderes. Skal se det an når vinter setter inn å se om det er mye varmetap og smelting av snø her.

Edit: Selve kompressoren/ Varmepumpe er godt isolert. Hjelper også mot støy  :+1:
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

daktari

Kult at du gjorde dette. Interessant det med varmetap.
Jeg synes også det er snodig med såpass mye spaghetti. Har noen funnet tekniske tegninger av hvordan kjølesystemet PP iX skal funke?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Vitner om at de forskjellige fagene under utviklingen av bilen ikke snakker sammen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 05. oktober 2022, klokken 06:28
Etterisolering av panser vurderes. Skal se det an når vinter setter inn å se om det er mye varmetap og smelting av snø her.
Oppvarmet panser er jo kjekt. Noe av det mest irriterende med elbil om vinteren er jo at snøen på panseret ikke smelter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. oktober 2022, klokken 21:46
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 05. oktober 2022, klokken 06:28
Etterisolering av panser vurderes. Skal se det an når vinter setter inn å se om det er mye varmetap og smelting av snø her.
Oppvarmet panser er jo kjekt. Noe av det mest irriterende med elbil om vinteren er jo at snøen på panseret ikke smelter.

Ikke helt enig. På eqc som også har ombord laderen under panseret opplevde jeg at snø smeltet på panseret under lading om natten. Smelte vannet rant framover og frøs til stålis over front lykter. For at lyktene skal fungere må isen bort. Denne isen må ikke skrapes av lyktene siden de er av plast, men må tines bort. Moderne laser og led lys genererer så lite varme at de ikke klarer smelte is på lyktene. Er derimot alle flater kalde er det bare et lett børst med kosten eller et vindpust så er den tørre snøen borte.
Om Vinteren er varme energi noe jeg ikke ønsker skal lekke ut i friluft, men beholde den der den trengs. I kupe, motor og batteri.
M.h.t. varmetap ser det ut til at de fleste elbiler fremdeles konstrueres som fosilbiler der fokuset er mye spillvarme som kan dumpes til uteluft.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 06. oktober 2022, klokken 06:57
Ikke helt enig. På eqc som også har ombord laderen under panseret opplevde jeg at snø smeltet på panseret under lading om natten. Smelte vannet rant framover og frøs til stålis over front lykter. For at lyktene skal fungere må isen bort. Denne isen må ikke skrapes av lyktene siden de er av plast, men må tines bort.
Manglet kanskje en smiley der... Kan jo gå tilbake til halogen lys :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Ja, varmen fra halogenlykten kan noen ganger være fint.  Snøskuter produsenten Lynx sverger enda til halogen lys i hoved lys. Ledd lys blir for kald og lykteglass rimer/ iser igjen  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA