Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4680 batteriene

Startet av Contango, torsdag 17. februar 2022, klokken 23:07

« forrige - neste »

Contango

Det nærmer seg leveranse av MY med 4680 fra Texas. Interessant dilemma diskutert her.
https://youtu.be/IJ21kOPc8fc. Hva gjør Tesla når de har to batterityper i samme bil i samme marked? Differensierer på pris etterhvert? Eller downgrader beste teknologi til spec tilsvarende laveste så kundene ikke merker forskjell?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Det har de j allerede på TM3. LG og Panasonic. Ulik spec ulik pris.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Chris Neumann Ruud

Tja, når "ny" tm3 med 580 wltp ble levert i slutten av 2020 og litt ut i 2021 så ble de levert med to batterier: det originale 79 kWh fra panasonic og et nytt 75 kWh fra LG. Siden de ble solgt som samme bilen så ble kapasiteten på 79 kWh - batteriet strupet litt for at den ikke skulle overprestere fremfor 75 kWh - varianten, så de i praksis fremstod som identiske biler.
Senere oppgraderte de til 82 kWh med 614 wltp over hele fjøla, men en 580-bil kan ha et batteri som er større enn bilen får utnytta.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA