Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Servicepriser et år gammel bil?

Startet av arthur, torsdag 17. februar 2022, klokken 08:18

« forrige - neste »

arthur

Bilen nærmer seg et år, men kun kjørt 7.000 kilometer per dato. Fått pris på service fra BNH (hvor bilen ble kjøpt) til 3.011 som inkluderer bremseservice. Ikke hørt/sett noe om oppgraderinger eller annet som skal/må gjøres.

Med tanke på hva som skal gjøres så er det jo ikke billig, men lurer på hva er egentlig alternativet og til hvilken pris/mulig negative konsekvenser?

Bor i Asker.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Jeg betalte 2500,- hos Mobile på Ensjø, men jeg tok ikke bremseservice første året. Dette fordi jeg kjører litt aktivt, så bruker også bremsene litt, selv om jeg bruker regen-nivå 3.

Nå nærmer det seg service nr. 3, og jeg tenker å hoppe over bremseservice igjen, selv om jeg tok det på service nr. 2.

Med såpass lite kjøring, ville jeg definitivt tatt meg bryderiet med å ta en titt på bremseskivene. Om du kan antyde rustdannelse, selv om det bare er overflaterust, så ta en kjøretur når det er lite trafikk på veiene, gjerne turen opp til Hønefoss der du finner masse bakker.

Og på tur ned bakkene, sjekk at du ikke har noen bak deg (slipp forbi biler der du kan, før nedoverbakkene), og ta en kraftig nedbremsing. Gjenta gjerne 2-3 ganger til. For å ta av regen midlertidig, skal du kunne sette bilen i N rett før, så den ruller fritt. Da vil du kun bruke friksjonsbremsene.

Og vipps, har du spart deg for en unødvendig bremseservice. Ta den heller på service neste år.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

@RJK - takk for kommentarer/tips. Sjekket også med Elbilmek i Asker og de skal ha 1.380 inkludert bremsesjekk, men hvis de skal smøre opp så er prisen 2.537. De kommenterer at bremseservice starter fra år to. Prøver regelmessig å sette bilen i N og bremse kraftig ned, har flere avkjøringer på E-18 hvor dette kan gjøres. Skivene foran ser veldig bra ut, bak er det litt antydning til rust på begge innerst, kanskje ikke så overraskende. Skal sjekke med BNH om det er noe som skal gjøres utover ren kontroll og avkryssning på et skjema.

Noen med erfaring med Elbilmek i Asker?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

Jeg bruker også brekke av og til om vinteren. Har aldri hatt noe krøll med bremsene på mange år
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

arthur

Hvordan bruker du brekket rent konkret og hvilken effekt har dette med tanke på rust på skiver, spesielt bak?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA