Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix-lys i komminga?

Startet av Handyman, onsdag 16. februar 2022, klokken 20:40

« forrige - neste »

Handyman

Trafikkmyndighetene i USA (NHTSA) har godkjent matrix-funsjonalitet i hovedlykter, 1,5 år tidligere enn forventet, men riktignok lenge etter Europa som jo har hatt dette i lang tid.
https://www.wbko.com/2022/02/15/us-approves-new-headlights-that-wont-blind-oncoming-drivers/
Jeg vil tro at alle som har de nye lyktene med LED-matriser nå kan vente seg Matrix-funksjoner OTA. Blir spennende å følge med på.

https://www.youtube.com/watch?v=-MmNYpaVoFc
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

alb92

Minuset er selvfølgelig at den nye refresh Model S/X har samme lykter som bilene rett før refresh, altså ikke matrix lys.

Dette kan være et tegn på at Tesla ikke har tenkt å innføre matrix lys, og mange nye S/X eiere vil nok være litt bitter hvis gamlere og billigere 3/Y biler får bedre lys via OTA.

Samtidig, i kroner og ører, så har jo Tesla allerede tatt mye av kostnaden på å bruke lys som har muligheten til å bli matrix lys via OTA, så det kan selvfølgelig være en ganske billig måte å øke salg. De kan til og med ta betalt for oppgraderingen, og mange vil nok være villig til å betale den summen.

Handyman

Sitat fra: alb92 på torsdag 17. februar 2022, klokken 15:30
Minuset er selvfølgelig at den nye refresh Model S/X har samme lykter som bilene rett før refresh, altså ikke matrix lys.......mange nye S/X eiere vil nok være litt bitter hvis gamlere og billigere 3/Y biler får bedre lys via OTA.
Tesla har jo vist flere ganger at de ikke tenker så mye på dette. S og X lages jo bare av sentimentale grunner ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Sitat fra: alb92 på torsdag 17. februar 2022, klokken 15:30
Minuset er selvfølgelig at den nye refresh Model S/X har samme lykter som bilene rett før refresh, altså ikke matrix lys.
Det ville jeg ikke konkludert med. Jeg er klar over at refresh X'en i Norge har gamle lys, men det betyr ikke at kundebilene ikke får nye. Jeg anser det bortimot utenkelig at de leverer S/X med de dårlige lysene når Y/3 har nye.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

sjokomelk

Refresh S har fått nye lykter med samme LED-matrise som 3/Y nå. De ble vist frem på bilene som var i Taiwan.
Refresh X har fortsatt de gamle lyktene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

alb92

Model S produksjon linje stengt ned i dag for å bytte til nye Matrix lykter. Gode nyheter dette!

https://twitter.com/sawyermerritt/status/1495926578391531522

Redgarden

Har de nyeste Modell Y LR i Norge faktisk Matrix-lys? Finner bare kilder på at det kun er performance Y som har matrix, men at LR kommer til å få matrix når de kommer fra Berlin. Men hører allikevel stadig påstander om at Y LR fra Kina har matrix...
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på mandag 21. mars 2022, klokken 13:01
Har de nyeste Modell Y LR i Norge faktisk Matrix-lys? Finner bare kilder på at det kun er performance Y som har matrix, men at LR kommer til å få matrix når de kommer fra Berlin. Men hører allikevel stadig påstander om at Y LR fra Kina har matrix...
Ja, alle Y og de nyeste 3 har lyktene med LED-matriser. Om de får Matrix-funksjonalitet er det mange som nå tror og forventer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

yurgh

Jeg ville vært glad for en ota oppdatering som gav kurvelys ved sving i lav hastighet på M3, som det var på min gamle Skoda. (Og på MS/MX, mener jeg?)

Handyman

Sitat fra: yurgh på mandag 28. mars 2022, klokken 07:19
Jeg ville vært glad for en ota oppdatering som gav kurvelys ved sving i lav hastighet på M3, som det var på min gamle Skoda. (Og på MS/MX, mener jeg?)
Enig. Savner det på den siste svingete delen opp til hytta. Hadde svingende xenonlykter på -09 model Avensis. De savner jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jodd


Så lenge Tesla sliter med å få til enkle av/på-funksjoner som vindusvisker og automatiske fjernlys, tror jeg vi kan se langt etter dynamiske fjernlys.
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

turfsurf

Sitat fra: jodd på onsdag 30. mars 2022, klokken 07:58

Så lenge Tesla sliter med å få til enkle av/på-funksjoner som vindusvisker og automatiske fjernlys, tror jeg vi kan se langt etter dynamiske fjernlys.
BS. Matrix er vanligvis implementert vha kamera, og er ett «solved problem»
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. mars 2022, klokken 18:25
Sitat fra: jodd på onsdag 30. mars 2022, klokken 07:58

Så lenge Tesla sliter med å få til enkle av/på-funksjoner som vindusvisker og automatiske fjernlys, tror jeg vi kan se langt etter dynamiske fjernlys.
BS. Matrix er vanligvis implementert vha kamera, og er ett «solved problem»
Men ikke for Tesla nødvendigvis....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 30. mars 2022, klokken 21:47
Sitat fra: turfsurf på onsdag 30. mars 2022, klokken 18:25
BS. Matrix er vanligvis implementert vha kamera, og er ett «solved problem»
Men ikke for Tesla nødvendigvis....
Nå troller du. Matrix har frem til helt nylig ikke vært lovlig i USA, og Tesla har en uvane med å kun utvikle funksjonalitet som kan leveres i USA så lenge det ikke er ansett som nødvendig.

Vil tro Matrix ikke har vært på radaren deres en gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 31. mars 2022, klokken 09:13
Hvorfor har de produsert og levert biler med matrix-lykter lenge før det ble lovlig i USA da?
Det er forskjell på Matrix kapable lykter og å implementere Matrix funksjonalitet i SW. Tesla bruker lyktene som vanlige "dumme" lykter. Det er ikke lyktene i seg selv som er ulovlige, men automatikken med delvis fjernlys (at man blender ut den delen som lyser på møtende biler) uten å slå av alt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA