Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.24.28 - ny SW for MCU1-biler

Startet av OhmPaPa, onsdag 16. februar 2022, klokken 13:04

« forrige - neste »

geear

Mener et kom i september/oktober på MCU2.

cra

Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:42
Og kan beholde wifi-tilkoblingen når man setter i drive. Det kunne man også på den gamle versjonen. Dette er jo pr definisjon ikke en forbedring men en svært sen bugfix siden dette gikk an de første årene, men sluttet å virke.

Ble ikke dette fjernet med vilje etter at noen klarte åhacke seg inn på en Tesla i fart og ta kontroll over noen småkritiske funksjoner? Så kan man selvsagt mene hva man vil om at det har tatt lang tid å få ting på plass igjen i ettertid.

Hvordan ser man forresten at det lastes ned nye kart-/navigasjonsdata? Overvåker dere datatrafikk til bilen (formodentlig på WiFi hjemme), eller er der noen annen måte å følge med på dette på? Husker at jeg fikk melding om kartoppdatering en gang, men det er mange år siden. Mulige det er så lenge siden at det var på den første Teslaen.  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ellemelle

Sitat fra: cra på mandag 07. mars 2022, klokken 09:00
Hvordan ser man forresten at det lastes ned nye kart-/navigasjonsdata? Overvåker dere datatrafikk til bilen (formodentlig på WiFi hjemme), eller er der noen annen måte å følge med på dette på?
Du ser nedlastningsprosessen under "Programvare"-menyen i bilen, i tillegg får du den vanlige "Download"-pilen på toppen av skjermen når den laster den ned

cstromme

Det skal jo bli spennende å se hvordan de skal håndtere FSD på disse bilene hvis de ikke får oppdaterte kart.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Øggen

#19
Installerte denne på mandag, og opplever at bug med "parkeringshjelp utilgjengelig" popper opp til stadighet. Den var jo tilstede ved første versjon av forrige software også. Så da kommer det vel en bugfix til....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Bushy

Fått kjørt litt med denne. Å da. Har ikke merket noe store forskjeller utenom en ting. Bilen skal ikke innom enhver påkjøring på E6. Det var ganske digg. Var slik jeg hadde det 2015 😆 ellers hjalp ikke kartet nevneverdig på bremsinger akkurat...😔
S75D sept. 17

tibber73

Bilen har slitt med å slå seg av med denne versjonen. På mandag hørte jeg radioen sto på da bilen var parkert, men svarte skjermer. I dag var det full musikk og begge skjermene var på.
Tok en ny restart og håper det ordner seg.

Navigasjonen er rævva. De fleste fartsgrensene er feil og den ser ikke lystavlene som viser fartsgrensen.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

mthoring

Sitat fra: cra på mandag 07. mars 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:42
Og kan beholde wifi-tilkoblingen når man setter i drive. Det kunne man også på den gamle versjonen. Dette er jo pr definisjon ikke en forbedring men en svært sen bugfix siden dette gikk an de første årene, men sluttet å virke.

Ble ikke dette fjernet med vilje etter at noen klarte åhacke seg inn på en Tesla i fart og ta kontroll over noen småkritiske funksjoner? Så kan man selvsagt mene hva man vil om at det har tatt lang tid å få ting på plass igjen i ettertid.
[...]

Hvis jeg husker riktig, så var det slik at du måtte merke en ssid som 'trusted' for at den skulle forbli tilkoblet under kjøring. Det med merkingen var nok det som ble innført når noen forskere demonstrere en poc på å hacke mcu under kjøring (bla. kunne de skru på parkeringsbremsen).

Mener også å huske at @greentheonly skrev om denne endringen en gang for lenge siden. Han sa at, basert på endringene i koden fra en versjon til den neste, så fremstod det som at det var en utilsiktet endring gjort av noen som ikke forstod seg på hvordan den aktuelle koden fungerte.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øggen

Andre som sliter med at det bare finnes 50 soner etter kart oppdatering?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

tibber73

Sitat fra: Øggen på fredag 11. mars 2022, klokken 09:49
Andre som sliter med at det bare finnes 50 soner etter kart oppdatering?

Du tenker på fartsgrensesoner med 30? Ja, de har blitt 50 her hvor jeg bor. 70km/t på omkjøringsveien i Trondheim varer bare i 10 meter før den spretter opp til 80.

Jeg har ikke kjørt bak en buss i det siste, så jeg vet ikke om den leser 70-skiltet som står på bussen  :laugh:
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

maglom

Noen som vet hvilke konkrete cold weather improvements som kom med denne versjonen?
TMS P85, vin 25132
Bestilt 23/09 -2013

Amoss

Har oppdatert til den for en stund siden, og ikke egentlig merket noen forskjell bortsett fra en "mystisk" feilmelding.
Den vises relativt kort tid, så usikker på om jeg husker den helt korrekt, men noe ala at jeg visstnok skal bryte en "førerfartsgrense på 80km/t" (dette gjelder så klart kun på veier 90+ km/t fartsbegrensning  :police: ). Den vises konsekvent ved passering av 80km/t, og tar opp relativt stor skjermplass da den tar opp flere linjer. Tidligere har det hendt det har dukket opp "feilmelding" som sier "80 km/t", men den kunne komme selv under den farten, og har heller ikke vært konsekvent.

Noen som kjenner til dette? 
Model S 85D

tibber73

Kjørte i kø i dag. Avstand 1 var like lang som avstand 7 på CC. Dvs jeg ble en nervøs sinke.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. mars 2022, klokken 12:22
Har oppdatert til den for en stund siden, og ikke egentlig merket noen forskjell bortsett fra en "mystisk" feilmelding.
Den vises relativt kort tid, så usikker på om jeg husker den helt korrekt, men noe ala at jeg visstnok skal bryte en "førerfartsgrense på 80km/t" (dette gjelder så klart kun på veier 90+ km/t fartsbegrensning  :police: ). Den vises konsekvent ved passering av 80km/t, og tar opp relativt stor skjermplass da den tar opp flere linjer. Tidligere har det hendt det har dukket opp "feilmelding" som sier "80 km/t", men den kunne komme selv under den farten, og har heller ikke vært konsekvent.

Noen som kjenner til dette?

Ingen andre som har fått denne feilmeldingen?

Er det i det minste noen som kan informere meg om hvordan jeg kan få frem tidligere feilmeldinger slik at jeg kan gjengi feilmeldingen korrekt og komplett?

Model S 85D

tibber73

Nei, jeg har ikke sett den enda. Du finner oversikt over feilmeldinger under «notifications» ett sted i menyen på storskjermen. Usikker på hvor, men kan sjekke i kveld.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA