Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikringskap til garasje - trenger råd vedr spec

Startet av Mhagen3, lørdag 01. september 2012, klokken 10:27

« forrige - neste »

Mhagen3

Hei

Jeg skal ha strøm ut til garasjen for å få fyr i leafen og har bestemt meg for å ha et lite sikringskap der ute. Tenkte en stk 3 x 50 amp hovedsikring ute i det skapet.

P.t. Skal det ikke så mye kapasitet til for å dekke behovet, men jeg ser for meg 2 elbiler etterhvert. Og hvis en av dem blir en tesla....

Så: har jeg nok????

elektrolux

Med 3x50A har du 20 kW på et 230V IT nett og kan koble til en Trafo til 400V TN som vil være perfekt til   Tesla X med dobbelt lader på 20 kW: https://www.tesla.com/models-charging
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minim

Får du lagt inn 3x50amp kurs på et normalt husinntak i dag eller har du mer enn 3x63A inn i huset?
-vw multivan

Rio

Sitat fra: Mhagen3 på lørdag 01. september 2012, klokken 10:27
Hei

Jeg skal ha strøm ut til garasjen for å få fyr i leafen og har bestemt meg for å ha et lite sikringskap der ute. Tenkte en stk 3 x 50 amp hovedsikring ute i det skapet.

P.t. Skal det ikke så mye kapasitet til for å dekke behovet, men jeg ser for meg 2 elbiler etterhvert. Og hvis en av dem blir en tesla....

Så: har jeg nok????

Ladebehovet er, som kjent, aller størst FØR man får elbil. ;) (Ev. flere elbiler.)

Jo større batterikapasitet, jo MINDRE ladeeffekt trenger de aller fleste. Du våkner til fulladet bil nesten uansett, og for en Tesla så våkner du med mer enn nok strøm på batteriet.

Dersom du har en Leaf og en Tesla og trefase IT, så kan du lade Leaf (med 16 A) mellom L1 og L2, og Teslaen mellom L2 og L3, og L3 og L1 (den kan visst laskes slik).

Det er uansett mer enn nok for de aller, aller fleste bruksmønstre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Sitat fra: Rio på fredag 04. november 2016, klokken 15:37
Dersom du har en Leaf og en Tesla og trefase IT, så kan du lade Leaf (med 16 A) mellom L1 og L2, og Teslaen mellom L2 og L3, og L3 og L1 (den kan visst laskes slik).

Mao, en Tesla kan 3-faselades fra IT?

Griffel

Sitat fra: KjellG på fredag 04. november 2016, klokken 16:35
Sitat fra: Rio på fredag 04. november 2016, klokken 15:37
Dersom du har en Leaf og en Tesla og trefase IT, så kan du lade Leaf (med 16 A) mellom L1 og L2, og Teslaen mellom L2 og L3, og L3 og L1 (den kan visst laskes slik).

Mao, en Tesla kan 3-2-faselades fra IT?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA