Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vannlekkasje antenne LEAF 2013

Startet av teralv, tirsdag 15. februar 2022, klokken 07:44

« forrige - neste »

Sjalabais

God video. Er ikke det merkelig at det renner vann inn i toppen og langs denne pakningen? Kommer vannet inn i pakningen og sp ut av luftehullene? Snålt!

Uansett, jeg hører bakluka di knirke ved åpning. En god sprut med Biltema sin silikonspray på hengslene fikser denne.
2012 Leaf Tekna

teralv




Vakkert ble det ikke.

Men jeg har blitt litt klokere.
Skal prøve å følge opp med en video som forklarer det jeg nå skal forklare.


Vann kommer inn i overkant av listen, og renner ut på undersiden av listen, inn på venstre side av takplaten. Hvor ellers skal det komme inn, når man i videoen ser vannet så høyt.

Videre fant jeg på venstre side midt på lykta der dere ser i video at det lakk inn på innsida av pakning at det var skade i «stål bånd» som er inne i pakning. Den klemmer på karosseriet. Stålbåndet skal klemme over karosseriet, og da holde tett. Kan virke som om noe har vert i klem mellom pakning og bakluka, og da deformert stålbåndet i pakning. Det hadde ca åpning på 3-4 mm i 2-3 cm lengde, der lakk det inn. Nå klemte jeg det sammen før jeg limte og får se om dette løste det.


Ang DAB antenne, så koster en ny orginal antenne ca 5000,- som vist i en annen tråd. Totalt uaktuelt. Hva skal jeg med DAB antenne i tak når radioen i bil er FM ?
Jeg har en DAB adabtet som er montert skikkelig med jording fra sidestolpe, og kabel i AUX. Så å legge ut kroner på en gammel Leaf uten behov for ny FM eller DAB i tak er for meg uaktuelt.

Denne bilen har maks 2 år igjen, før den blir spiker og barteriet selges solcelleentusiaster.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Har no satt på lykta igjen, og prøvd med vannslangen. Foreløpig tett, og ingen lekkasje inn.
Laget en video igjen på 3 min som forklarer mer grundig hva som ble gjort nå sist. Foreløpig står denne teorien seg. Her er den: 
https://youtu.be/iEdHPm3jaOw

Det ble mye styr for min del, men antenna lakk åpenbart litt, usikker på om det lakk i denne ledningsgjennomføringen, men nå er den tett. Ettersom lekkasjen var så langt oppe, og det var veldig vått under denne gjennomføringen var det god grunn til å mistenke den. Synes den satt mye mer slarkete enn den til høyre. Nå er alt limt med vidunderstoffet tipset om i den andre tråden.

Så får vi se hvor lenge Adam var i paradis.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Det ble ikke punktum for denne saken, men nå er løsningen endelig her.

Antenne fjernet, den lakk åpenbart, men ikke hovedårsaken. Videre så det ut som om pakning mellom bakluka og bil lakk, og gjennomføring for kabler. Alt limt, og ingen lekkasje der. Trolig aldri lekket der heller, men ettersom løsningen nå er funnet, så er det ikke rart at disse tingene har lurt meg!

Problemet ligger i takrails. Oppe på taket, på sidene, er det en svart list som går fra frontruta til bakluken på begge sider.

Video:
https://youtu.be/pSh5PIbKOcE

Denne sorte lista er lett klipset fast i palstklips som står i karosseri limt.
Ikke nok med det, nede i rails sporet, der er det brukt karosseri-lim som er lakket over. De siste 20 cm ser jeg en mikroskopisk sprekk i overflaten mellom lim og stål. Men jeg TROR ikke det lekker der. Vedlegger noen bilder så man kan se dette i detalj.

Min mistanke var at det er det bakerste klipset som lekker vann. Jeg fant en vulk tape, og laget en demning bak ved avrenning ned til bakluka. Da demmet jeg opp og vannet. Det lakk som faen for å si det mildt. Det er no en 8-10 klips på hver side, så om det er flere som lekker vet jeg ikke. Men jeg er 100% sikker på at den bakerste på venstre side lekker, mye. Jeg ser liksom ikke helt hullet, men når jeg med svært lite vann bare vanner på den, går det noen sekunder, og det kommer masse vann ned under tak og i bagasjerom helt fra området under dette klips.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men det frister å bruke resten av dette stoffet fra USA og dekke denne klipsen som knakk, og legge på 20-30 cm fremover. Og så bare lime klipsen som knakk oppå dette igjen slik at takrailsen holder.

Min bror som er mekaniker sier at takrailsen må ut ved vindus skifte. Frontruta ble skifta på vår bil for 3 år siden, og da må dette ha vært ute. Men siden lekkasjen har kommen denne høst og vinter, er det vanskelig å skylde på dem. Ikke har den blitt maskinvasket siste året heller.

Så da er foreløpig saken oppdater. Kanskje jeg lager en egen sak med oppsumering slik at andre skal slippe å lese alt dette om de har lekkasje i sin bil og søker på nett.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Limt. Men lar det være åpning for drenering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

En uke har gått, noe regn har kommet, men da kan jeg heldigvis konstatere at min Leaf er tørr og fin, ingen antydning til fukt noen plass. Har enda ikke montert tilbake alle deksler, og da er det lett å se at det også er tørt oppunder tak, og nedover sidene som vist tidligere i tråd.

Case Closes - feilen lå i takrails.

Om det lakk i klips, eller "sprekk" i plastsammenføying mellom tak og side der man har lagt i karosserimasse, vites ikke. Holder en knapp på begge deler. Man kan se på bilder at det er en ørliten lang sprekk på maks 0,1 mm.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Godt du fant ut av det. Har selv nettopp oppdaget at det lekker vann inn i dieselbilen og har ikke helt funnet ut av det, så nå er jeg selv på leiting etter "synderen".

Min svoger hadde faktisk et ganske likt problem på sin Volvo V40, altså sprekk under takrailsen. Han klinte på noe våtromssilikon og det løste saken der. Det holdt i hvert fall tett til neste eier presterte å totalvrake bilen...

teralv

Ja det var fint å finne feilen, men det ble mye og langvarig styr. Glad jeg ble tipset om den der 3M tuben, den ser jeg har mange bruksområder, og 3M er god kvalitet. Ingen klarer å skaffe den i Norge sier Tess som er leverandør av 3M, bla.

Men til dette bruk, hadde uansett ett rimelig produkt som våtromssilikon nok gjort jobben.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Bigdrago

Bruk tec7 som pakningsstoff 👌
Men hvorfor montere dab/fm kombi når du har fmradio?
Har dabmodul på min 2015 men la egen antenne i frontruta.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

teralv

Hei,

3M stoffet er helt fantastisk. Min påstand mye bedre enn Tec7c selv om T7 hadde holdt.  Jeg tror dette er mer holdbart i lengden. Potte tett, elastisk og hardt på samme tid.

Jeg har DAB antenne i vindu, som har stått der i mange år. Uaktuelt å kjøpe ny FM antenne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

paulketil

Hei teralv.

Har nå fått lekk i min Leaf også.
Er det fortsatt tørt i din etter Takrail reparasjonen?

Tenker jeg begynner der oppe først.
Som deg, er vannlekk i biler ikke drømmejobben..

PK
Leaf -15 USA

teralv

Potte tett. Der lå feilen, så ville startet med takrails. Hell vann i den, og dem opp bak så vannet står i rails. Sjekk bak i bagasjerom over lysene i stollpene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

paulketil

Har jobbet med den lekkasjen i dag. Fuget opp skjøten i railen på venstre side.
Det pøser ned nå og det er foreløpig tett og tørt.

Leaf -15 USA

teralv

Så bra det ble tett, må være en svakhet på disse Leafene.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA