Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vannlekkasje antenne LEAF 2013

Startet av teralv, tirsdag 15. februar 2022, klokken 07:44

« forrige - neste »

teralv

Noen som har erfart vannlekkasje antenne for FM radio Leaf lekker som en sil?

Hørte med forhandler om det finnes pakning, men får ett vagt og dyrt svar.

Noen som har demontert den, eller reparert vannlekkasje på sin Leaf og kan gi noen tips?

Virker rart set ikke skal finnes løs pakning å kjøpe.



Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Har ikke opplevd dette på Leafen, men har vært borti det på andre biler. På den ene bilen kjøpte jeg pakningssilikon på Biltema (https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863) og klinte på. Ikke så veldig pent, men bilen var gammal og det var nødløsning da vi var på ferie. Funket greitt.

Jeg kjøpte senere gummiduk på Biltema (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motordeler/oljepluggspakninger/gummiduk-2000017978) med den tanken at jeg ville ta av antenna og klippe til en passende pakning, men surret meg aldri til det og bilen ble senere vraket.

Sjalabais

Hvilken vei renner vannet, ser du det i taket innvendig? Sedvanlig gode tipps fra @kaiat.  :+1:
2012 Leaf Tekna

trondhla

Som så ofte før er delebiler på bilopphuggeriet ofte det beste og billigste. Hent ledning/pakning der for en hundrelapp.

teralv

#4
Nå er jeg på en pc, lettere å svare da.

Jeg laget først denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=59426.0
Godt mulig den der saken omtalt der også lekker, men jeg er mer usikker nå.

Når jeg studerte dette bedre i går etter en reise, så ser jeg at vannet kommer høyere ovenfra enn denne lednings gjennomføringen fra bil til luken, oppgitt i tråden nevnt over. Lim fra USA er på vei, og den blir limt for sikkerhets skyld.

Angående antenna, så er den ikke løs, jeg ser ingen synlige feil, skader. Men den lekker som en sil. Mutter under er temmelig våt, og det er masse fukt der. Jeg er overbevist om at der kommer vann inn. Dette renner ned på takplata, og ned bak på venstre side. Dette fordi bilen ved parkering heller mot venstre, og da stemmer alt.

Jeg skal demontere denne antenna, og se hva som er årsaken til lekkasjen. Problemet mitt er at jeg bor på Askøy ved Bergen, og her har det regnet konstant siden september  :P

Ettersom jeg ikke kan finne defekter uten å ha demontert, sitter det langt inne å anskaffe en brukt del, da må jeg vel gå ut fra at pakning også der har stivnet og vil gi lekk.

Da har jeg noen alternativer;

- Åpne, og lime med limen nevnt i tråden over, håpe på det beste.

- Kjøpe remediene på biltema opplyst i tråden her og prøve å lage til noe, og lime. Altså beholde antenna.

- Fjerne antenna helt, og lime ett eller annet over hullet.

Bilen skal brukes til den går i spikeren, så jeg er ikke så nøye på det estetiske ifm antennehullet.


Edit:

Her er link til slik antenne jeg har, tror jeg, med bilder fra alle vinkler.
https://tinyurl.com/4bfdjahk


------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Sjalabais

Ja, skjønte først etter sist kommentar at det var du som hadde begge tråder. Jeg bor på den andre siden av Byen med stor B og en slik lekkasje er selvsagt skrekken. Kjører du rundt med demontert innertak nå? Jeg har for øvrig heller ikke fått gjort noe som helst meningsfull bilhold annet enn vask siden Regnet kom for et halvt år siden. Makan til fryktelig vinter vi har hatt her.
2012 Leaf Tekna

teralv

Da var antenna av, og bildene vedlagt viser mye korrosjon. Er dere enig i at dette må ha lekket inn i bil ?
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat

Ja, her ser det ut til at vannet har kommet innenfor pakningen. Mutteren er rusten også og den sitter jo på innsiden av taket.

teralv

Ja det er nok her feilen lå. Gjengene er så korrodert at når mutter ble tatt av, med kraft, så var alle gjenger tært bort. Kanskje 10% av gjengene er der.

Det er ikke mulig å bruke denne om igjen, da gjengene ikke vil fungere på mutter.
Så da er alternativet ny, hvilket jeg ikke klarer regne hjem da jeg bruker eget DAB opplegg, eller å prøve å legge noe over dette lille hullet, og forsegle det mot vann.

Bilen skal som sagt trolig aldri selges, så da skal den bare vare ut min periode, før batteri hentes ut og resten går i deler så skrap. Håper på en siste 2 år godkjenning neste vår.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

kaiat


teralv

Kjøpte slike i dag etter jobb
Venter på 3M stoffet oppgitt i den andre tråden fra USA/Amazon.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

teralv

Update (lekker enda en plass):

Vel, ting tok tid, 3M stoffet kom omsider, og tok lengre tid enn jeg håpte. Men det spilte ikke stor rolle da været ikke tillot noe utendørsarbeid likevel.

Så sist helg rydda vi plass i garasjen, og fikk bilen inn og siden den er isolert, så ble varme kjørt i gang og rotoravfukteren kjørte lufta ned i 30% fukt, mot normalt 70-90% i lufta her i vest på denne tiden.

Pakningen for kabel som omtalt i tråd ble limt, det ble også den på høyre side for sikkerhets skyld, og pakning bak venstre baklykt for kabelgjennomføring. Også antennen på taket er fjernet, og erstattet med en rund dings i krom kjøpt på Biltema. Brukte også der 3M stoffet, rikelig under.

Men neida, etter å ha tørket opp bilen, alt herda og stod i 25 grader varme 2 døgn, så kom det en regnskur i går. Bilen lekker.

Nå ser jeg at det kommer inn på toppen av pakningen for bakluka på ett vis. Det renner mellom pakning og karosseri, nedover venstre side på pakning, men kommer seg på mystisk vis over stålkanten pakning klemmer på, og på innsiden ca hallveis nedover, og vann renner inn i bilen.

Se video her: 
https://youtu.be/qhNzhk1qb3Q

Jeg skal vel være glad jeg kjøpte to stk tuber av dette 3M stoffet. Nå må jeg vel prøve å lime pakningen. Har dratt den fra, og den lå som den skal. Ingen skade heller, men det kommer altså inn under pakning og føres nedover, og så over stålkant og inn i bil.

Dette er The Never Ending Story - og ett mareritt - jeg HATER vannlekkasjer :-)
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Trekkoppbil

Når man først tar bryet med å demontere antenna, så kan man like gjerne bytte til kombinert FM- og DAB-antenne.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 04. mars 2022, klokken 17:07
Når man først tar bryet med å demontere antenna, så kan man like gjerne bytte til kombinert FM- og DAB-antenne.

Ja, det er smart. De DAB-kombi... er blitt mye billige siste tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA