Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæring kollapset foran

Startet av Sole, mandag 14. februar 2022, klokken 20:58

« forrige - neste »

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Johnny

Det er nok der der det meste kommer fra nå ja :)
TMS og eGolf.

o.b.lix

Sitat fra: Johnny på søndag 20. februar 2022, klokken 17:28
Jeg sitter med fire nye dempere og en ventilblokk fra Ali, og venter på at noe skal skje.

Egentlig bør jeg bare bytte alt sammen med en gang, når jeg først har handlet inn.

Link?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW


BMW850

Kan dette være OEM, altså tilsvarende som Tesla bruker originalt? Ser LuftMeister er ett kinesisk selskap. Kina produserer jo det meste så ikke umulig...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

sjokomelk

Med fare for at jeg husker feil, så var det Continental som leverte luftfjæringen de første årene. Og så skiftet de leverandør til Firestone i det Model X begynte produksjonen i 2016.
Model X har i hvert fall kun brukt Firestone siden starten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

daktari

Jeg tror grunnprinsippet for luftfjæring er at bilen ikke skal synke ved parkering. Da er det lekkasje et sted. (Ikke som Citroën sin hydrauliske fjæring som skulle sette seg)
Lekkasje vil etterhvert medføre at kompressoren må jobbe overtid, noe den ikke tåler så godt. Den er dyr å skifte.
Ergo bør lekkasjer fikses så snart man får mistanke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BMW850

Ja, har aldri opplevd dette før etter snart 8 år med bilen. Så lekkasje ett sted er det helt klart.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

VegarHenriksen

OEM demperne til Tesla er Bilstein, samme som Mercedes AirMatic.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Johnny

Et tips fra han som byttet demperene mine. Sett bilen Jack mode over natten. Da skal den ikke heve seg igjen når du ikke er der.
TMS og eGolf.

692

Ja jack mode er god test, så selvniveller den ikke og hvis den så falder så har du en klar indikation på hvor fejlen er

E_S

Og det sitter en sperreventil i selve luftfjærene, så om bilen faller ned i kun ett hjørne, er det mest sannsynlig lekkasje i belgen akkurat der, mens om den faller ned på begge sider foran og/eller bak, er ventilblokken/koblinger i tilknytning til denne mer sannsynlig årsak.
:)

Navnebruker1

Til de av dere som har opplevd at bilen senker seg på begge sider enten fremme eller bak ved parkering, og har fikset dette på verksted, hva var feil og hva kostet reparasjonen i deres tilfelle?

Diravi

Sitat fra: Navnebruker1 på onsdag 22. februar 2023, klokken 19:47
Til de av dere som har opplevd at bilen senker seg på begge sider enten fremme eller bak ved parkering, og har fikset dette på verksted, hva var feil og hva kostet reparasjonen i deres tilfelle?

Vi har fått beskjed om at det er lekkasje i begge belgene foran og fikk et pristilbud på ca 23000 for bytte. Har ventet siden før jul, dukker ikke opp deler før tidligst i april.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA