Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Luftfjæring kollapset foran

Startet av Sole, mandag 14. februar 2022, klokken 20:58

« forrige - neste »

Sole

Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.

Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.

Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.

Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D

fonberg

Jeg har også hatt kollaps av luftfjæring. Én gang på 2016-modell, og to ganger på min nåværende 2017-modell. I alle tre tilfellene har det skjedd bak, og alle ganger rammet det begge sider. Så det er sannsynligvis ett eller annet som samkjøres for begge hjul på akslingen, i hvert fall. (Jeg fikk alle tilfellene fikset på garanti).
Blir interessant å følge saken din.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

alda

Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

@roger

Har opplevd at hele bilen sank helt ned (blir utrolig lav) under kjøring, løste det med resett av MCU.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Sole

Sitat fra: alda på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:28
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.

Det ble Tesla sitt kliss nye verksted på Steinkjer, så får vi se hvordan den opplevelsen blir. Neppe verre enn Trondheim uansett.

Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').

Sole

Sitat fra: @roger på tirsdag 15. februar 2022, klokken 12:39
Har opplevd at hele bilen sank helt ned (blir utrolig lav) under kjøring, løste det med resett av MCU.

Ble forsøkt, men ga ingen løsning.

BMW850

Kom hjem fra 3 ukers jobb i dag. Min P85 har stått i garasjen denne tida ute av bruk. Var helt sigen bak på begge sider. Satt meg i bilen, systemene startet opp, kompressoren gikk og alt OK. Aldri skjedd før på snart 8 år. Kan det rett og slett være at bilen har slått seg helt av? Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Ellemelle

Sitat fra: Sole på tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:46
Sitat fra: alda på tirsdag 15. februar 2022, klokken 10:28
Eftersom garanti och reklamationsrätt är ute hade jag hört med annan verkstad än Tesla. T.ex Bilexperten Bosch om du håller till i Oslo. Kan sina saker där.

Det ble Tesla sitt kliss nye verksted på Steinkjer, så får vi se hvordan den opplevelsen blir. Neppe verre enn Trondheim uansett.

Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').
At det skjer plutselig under kjøring og uten feilmelding er nok ikke et typisk problem. Hvis du kikker i forumet her eller på facebook, så er det vanlige at kompressor og/eller ventilblokka blir ødelagt, ofte i kombinasjon med lekkasje i en eller flere fjæringer. Dette er dyrt og kan koste 60-70k i verste fall.

Ditt tilfelle høres mer ut som en akutt lekkasje i en kobling eller et rør, og det tror jeg kan være mye billigere å reparere. Hvis Tesla foreslår å bytte delene nevnt overnfor ville jeg ha vært skeptisk om jeg var deg.

petersv

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:23
Kom hjem fra 3 ukers jobb i dag. Min P85 har stått i garasjen denne tida ute av bruk. Var helt sigen bak på begge sider. Satt meg i bilen, systemene startet opp, kompressoren gikk og alt OK. Aldri skjedd før på snart 8 år. Kan det rett og slett være at bilen har slått seg helt av? Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?

Vil tippe lekkasje, sikkert i ventilblokka, greit å få det fikset før du må bytte flere deler som kompressor.

BMW850

Enig! Sannsynligvis er det ett rør fra fordelingsblokk til bakre luftfjærer og ett rør til fremre. Den hadde holdt nivået foran. Ta ut balja foran,  spraye på med lekkasjesøk og tette lekkasjen vil jeg anta fikser problemet. Nivået på bilen er 100% i dag. Har stått stille nå i 24 timer så lekkasjen er nok meget liten. Om jeg overlater dette til Tesla antar jeg de vil begynne å bytte deler bortimot ukritisk ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

s.sjoelli

#10
Sitat fra: Sole på tirsdag 15. februar 2022, klokken 16:46
Forøvrig googlet jeg meg til at dette er et typisk problem på X, etter ca samme kjørelengde (150').

Ganske kjent problem på X ja. "Alle" unntatt Tesla selv virker å vite om det. Jeg hadde havari på kompressoren i min TMX i vinter. Gått 130' km. Skjedde ved "brå" temperaturforandring - fra 0 til -9 ila et par timer og bilen sto ute. Feilmelding "hev/senk ikke tilgjengelig" og bilen seig lavere og lavere hver dag til det var en knapp finger mellom hjul og hjulbue. Air suspension compressor (1027911-00-H) byttet, betalte 5826 inkl mva. noe som var vesentlig mindre enn hva jeg fryktet når jeg begynte å google... Blir spekulert om kompressor tar inn vanlig uteluft uten noen form for "tørking" - fuktig luft fryser og danner ispartikler når det blir temperaturforandring som fører til havari... i så fall særdeles dårlig design for oss som bor i et land med pluss/minus annenhver dag om vinteren...

Hvis det er kun fronten som er problemet hos deg tyder det på en lekkasje mellom kompressor og foran - men ville sjekket det asap før hele kompressoren ryker

Sole

Sitat fra: Sole på mandag 14. februar 2022, klokken 20:58
Mulig det finnes tilsvarende problembeskrivelser fra før, men fant ikke noe ved søk i hvertfall.

Ute på tur i kveld sank plutselig fronten ned på begge sider foran, slik at innerskjermene til slutt ble liggende og skure oppå dekkene. Måtte bare finne første og beste avkjørsel, og der står nå bilen. Blir en del telefonering i morgen tidlig.

Men er dette et kjent fenomen? Dersom akutt gasslekkasje ville jeg trodd også bakenden ville sige ned, men den ser normal ut. Fikk ingen feilmelding, fram til at jeg etter stans prøvde å heve nivået. Da fikk jeg kun info om at heving ikke var mulig.

Bilen er forøvrig en 2016 pre-face 85D

Update:
Steinkjer har ennå ikke utearealet tapetsert med ventende rep-objekter, så bilen ble tatt inn i dag. Konklusjonen er defekt ventilblokk, kostnad drøyt 5' inkl en del feilsøking. Slipper jeg unna med dette, vil jeg si meg ganske fornøyd.

Johnny

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 17:23
Den skal vel nivellere seg fordi den går i sleep mode?

Bilen min synker litt ned på fronten når den har stått i ro noen dager. Først når jeg trykker på bremsepedalen hever den seg. Det er vel naturlig at det skal være slik.
TMS og eGolf.

BMW850

Usikker, har hatt min bil nå i snart 8 år. Aldri opplevd det før. Jobber offshore og bilen står kontinuerlig uten å bli brukt i 2 eller 3 uker, så det er nok noe på gang. Forhåpentligvis en liten lekkasje. Bil gått kun 85.000km.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Johnny

Jeg sitter med fire nye dempere og en ventilblokk fra Ali, og venter på at noe skal skje.

Egentlig bør jeg bare bytte alt sammen med en gang, når jeg først har handlet inn.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA