Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholde bilen etter garanti?

Startet av Håkon77, mandag 14. februar 2022, klokken 14:38

« forrige - neste »

Håkon77

Jeg har en Hyundai Kona som pendlerbil. Den har nå gått 90.000km og nærmer seg 4år. Jeg står nå med dilemmaet om å selge, bytte inn i nyere eller beholde. Jeg har en dieselbil som ikke har verdi utover bruksverdien de neste to årene. Burde jeg selge Hyundaien nå, pendle to år med diesel (30000km årlig inn og ut av Oslo) , bytte inn i annen ny elbil som greier 22mil motorvei uten Ladestopp med kanskje 150.000kr mellomlegg eller rett og slett beholde bilen og håpe den går 10år og 300.000km uten store påkost. Forhandler mener det er best å bli kvitt den før garantien går ut, men samtidig føles bilen fortsatt som ny og har ingen merkbar reduksjon på batteriet som skal byttes. Hadde dette vært en Toyota Prius så hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøre den helt ut, men med elbil kan det være skummelt.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

elektrolux

Garanti er både bra og ikke så bra. Selv blir jeg lettet den dagen kjøretøyet er ute av garantitiden.

Det er jo først nå bilen virkelig er din.

Nyt det faktum at du fra nå av ikke har noen grunn til å betale for kostbar service. Reparer i stedet det som måtte dukke opp på EU kontrollene framover. 

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Håkon77

Jeg var jo veldig glad når en pakning til AC var lekk og det tok tre feilsøkinger på to ulike verksteder og de måtte ut med dashbordet for å bytte pakningen. Det var hos forhandler jeg fikk skrekken når reparasjoner visstnok kunne havne på 40 til 70K. Det være seg Ladekontakt, varmepumpe eller elektrisk regulering av sete. Girkassen er vel ett svakt punkt på de også. Jeg vil nok slappe mer av når bilen skal kjøres ut levetiden og det som ikke er nødvendig å reparere kan få være som det er. Det svir også å ta opp 150K i lån for en nyere bil, men det totale regnestykket blir ikke værre enn om man avskriver bilen over 8år. 
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA