Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

#870
Må dessverre si at jeg håper tsla nå kan falle tilbake. Jeg er veldig positiv til Tesla på lang sikt, og bilen er fantastisk! Men jeg har en stund nå følt at kursen løper langt foran fundamental utvikling. De siste par måneden har det tatt helt av. Å treffe toppen klarer jeg sikkert ikke, men jeg solgte alt igjen på 106,84 på onsdag, og skal prøve å være tro mot min strategi nå(dvs. sitte utenfor til vi er 25-35 dollar lenger ned.
Kanskje jeg blir fristet til å plukke litt til uken om vi kommer ned på rundt 90, men egentlig vil jeg lenger ned (det vil vel alle som er ute samt de stakkars stakkars shorterne).

Antakelig bommer jeg på fallet, men jeg føler jeg kan leve med den gevinsten jeg har fått. TSLA har vært artig å trade nå og da, men jeg hadde håpet på en stabil vekst over mange år, ikke fullstendig bananas på et par måneder  ;D Sjekket for morroskyld hva jeg har foretatt meg i tsla i mai, og er rett over 60 handler :)

Tesla verd mer enn Porsche.... jaja, da er mye fremtidig priset inn!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/1714914970x7241823xS1494730-13-4/1318605/1494730-13-4.pdf
Betyr dette at Elon Musk har kjøpt aksjer for 100 000 059,- dollars til en pris på $92,24 per stk?
Ikke akkurat studentposter som nevt tidligere i denne tråden.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Epleskreller

#872
Da var vi nede i 93,6. Valgte å se det som en kjøpsmulighet og lastet opp noe aksjer på 95.. nå skal kodebrikken gjemmes så jeg ikke fristes til å selge de neste tre årene..

så får jeg leke meg med opsjoner i mellomtiden.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

ebbrey

Jeg hadde ikke klart å sove om jeg hadde penger i aksjer.. Men må være morro!

(Så mange ganger jeg refresher forums, hva hadde skjedd med en aksjeside da? :S)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Kristian

Supercharger nettverket er sikkert gode nyheter for Tesla eiere, men hvor gode er nyhetene for aksjonærene som skal betale morroa? Dette må jo koste en formue! Og hva med gratis strøm inn i evigheten? Setter de av penger til dette? Og hva med i Europa, der strømmen er mye dyrere enn i USA, og bygging vil bli mye dyrere, har de lagt på nok på bilene for dette? Håper selvfølgelig at alt er planlagt og nøye analysert, men hvis dette ikke blir formidlet, kan det lett bli endel negativ fokus.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Bent

Sitat fra: Kristian på mandag 03. juni 2013, klokken 16:45
Supercharger nettverket er sikkert gode nyheter for Tesla eiere, men hvor gode er nyhetene for aksjonærene som skal betale morroa?
Dette er del av en annen visjon Musk har: at i fremtida så skal vi ta mesteparten av elektrisiteten vår fra sola.

Så det Tesla gjør er at de setter opp solcelleparker (dvs det er SolarCity som gjør det, et annet Musk-selskap) som selger strøm inn i nettet (og sikkert selger miljøsertifikater av ulike typer), og dette skal finansiere strømmen til hurtigladerne.

Jeg går ut fra at de har regnet på det og funnet ut at det hele gir mening. Høres jo ellers litt småsprøtt ut. :)
Tesla Roadster, 25Mm

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på mandag 03. juni 2013, klokken 16:45
Supercharger nettverket er sikkert gode nyheter for Tesla eiere, men hvor gode er nyhetene for aksjonærene som skal betale morroa? Dette må jo koste en formue! Og hva med gratis strøm inn i evigheten? Setter de av penger til dette? Og hva med i Europa, der strømmen er mye dyrere enn i USA, og bygging vil bli mye dyrere, har de lagt på nok på bilene for dette? Håper selvfølgelig at alt er planlagt og nøye analysert, men hvis dette ikke blir formidlet, kan det lett bli endel negativ fokus.

Tesla tar jo $2000 i "avgift" for hver bil som skal benytte SC-nettverket. Dvs. det koster $2000 ekstra for 60kWh-utgaven, for 85kWh er det obligatorisk og innebygd i bilprisen.

$2000=NOK 11.750 sånn omtrent. Om Tesla selger 2000 biler i Norge i året med SC-mulighet har de altså 23,5 millioner NOK årlig de kan bruke på utbygging, drift og strøm. Tatt i betraktning at hver lokasjon koster 1-1,5 mill. å bygge ut ($150k i USA, legg på litt for Norge) kan de bygge ut omkring 15 stasjoner årlig og samtidig ha penger til drift og strøm. Det betyr at hele landet er greit dekket i løpet av bare 3 år, etter det kan de bruke mer av pengene på drift og strøm, mindre på utbygging.

Sett på en annen måte, 11.750,- kjøper i Norge ca. 14.000kWh med strøm. Det kan du kjøre 70kkm på. Jeg tror de færreste Model S vil kjøre 70kkm i levetiden sin på strøm fra SC-nettverket.

Ta også i betraktning at det godt utbygd SC-nettverk gjør at Tesla selger flere biler, med god fortjenestemargin (25% er vel målet). Om de selger 500 biler ekstra i Norge i året pga. SC-nettverket med en snittpris på 600.000 betyr det 75 millioner ekstra i fortjeneste. Det er mer enn det det koster å dekke hele landet med SuperChargere (ref. kartet vi jobbet frem (http://www.zeemaps.com/map?group=504377&x=10.752245&y=59.913869&z=4&add=1)). Dermed kan egentlig de $2000 ses på som dekning for kun strøm og drift, mens utbygging dekkes av markedsføringsbudsjettet.

Samme hvordan man ser det kan jeg ikke skjønne annet enn at utbygging av SC-nettverket og "gratis" strøm er enormt god butikk for Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#877
Om du regner ut hvor mange av dine kjørte km som blir km du har ladet med supercharger regner jeg med du konkluderer med at strømmen du får ikke blir store summer (SC mulighet koster ca 12.000NOK/2.000USD)

For min del blir SC kilometer (dvs. størm fra SC lading) ca 2-3.000km/år av 20.000km. Det er kun turene til Trondheim som krever SC, og den turen tar jeg et par ganger årlig. Alt annet dekkes av hjemmelading/lading på hytta/på kjøpesenter etc.

Så jeg vil altså fylle 6-800kWh i året på SC, en rettighet jeg har betalt 12.000,- for :)

Jeg tror ikke nettverket blir et pengesluk. Men det viktigste er at det bygger en stor barrière som konkurrentene ikke kommer over raskt! Mao. Tesla bygger seg et monopol på et marked foreløpig uten konkurrenter, for en biltype jeg personlig har sterk tro på :) Burde mao vært aksjonær på ubestemt tid, men er ute for øyeblikket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Jeg har blitt mer og mer positivt til superladernettverket. Det blir også spennende å se hvordan tilgang til dette reguleres fremover. Tipper at det på Gen III vil bli mulig å betale pr lading eller billevetid(som i dag).

Annonseringen de nettopp hadde viser at de har ambisjoner hvertfall... Det var jo prikker over hele USA...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

perbuhs

#879
Jeg tror også Tesla kan på sikt få driften dekket og kansje få betalt av kaffen som er i nærheten av superladerne. Hva er det bensinstationer tjener penger på i dag? Ikke bensin hvertfal :-)

Tenk kreativt og andeledes, husk at Tesla er mye nærmere en IT leverandør en bilfabrikk.

Jeg tror også det kommer noe "value add" for de som tar service og utvidet garanti, f. Eks batteri bytte. TCO har lenge hvert et begrep i IT, nå kommer det til biler:-)

Det er ikke noe pengesluk, snarere et genialt grep:-)

Litt synd det ikke blir mulighet for å konvertere Roadster til SC kompabiltet, men de sa en gang på Alnabru at de har 7 HPC ladere de skal sette ut i Norge, blir vel i tilknytning til SC.
Tesla Roadster 2.5 26000km - Selges
Nissan Leaf 25000km
Model S  85KwH 2000km
Fammilien har kjør 100% elektrisk siden februar 2011

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Epleskreller

Noe spekulering i US-forumet om at mange har shortet seg opp igjen. Dette tror jeg, sammen med gevinstsikring, har ført aksjen nedover. Blir spennende å se om aksjen klarer å stå mot presset de neste dagene og holde seg rundt emisjonsprisen. Best case kommer det noe positivt i kveld og aksjen er på god vei oppover igjen og disse shorterne skvises nok en gang  :o
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JohanH

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. juni 2013, klokken 08:43
Noe spekulering i US-forumet om at mange har shortet seg opp igjen. Dette tror jeg, sammen med gevinstsikring, har ført aksjen nedover. Blir spennende å se om aksjen klarer å stå mot presset de neste dagene og holde seg rundt emisjonsprisen. Best case kommer det noe positivt i kveld og aksjen er på god vei oppover igjen og disse shorterne skvises nok en gang  :o

Kanskje litt optimistisk med noe allerede i kveld, men 20 juni blir spennende. Dog var det en del sannsynlig feilaktige salgsdata som kom igår (Autodata report) som kan ha bidratt til fallet igår, og hvis dette blir korrigert på kveldens stockholder meeting kan det gi en liten push oppover.

Flott historisk graf Wenche! (Håper vi slipper et 3 verdenskrig før TSLA stiger igjen)

Epleskreller

Sitat fra: JohanH på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:48
Kanskje litt optimistisk med noe allerede i kveld, men 20 juni blir spennende. Dog var det en del sannsynlig feilaktige salgsdata som kom igår (Autodata report) som kan ha bidratt til fallet igår, og hvis dette blir korrigert på kveldens stockholder meeting kan det gi en liten push oppover.

Holder med litt positive signaler om produksjon, antall bestillinger el.  8)

Kanskje han  nevner at EU-produksjon starter på førstkommende mandag (eller noe i den duren)?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

At EU produksjonen starter vil jo midlertidig virke negativt på omsetningen. På lengre sikt har det jo ikke noe å si.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA