Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Hjalmar

Den er ned noen prosent nå, ser ut til å ha lagt seg på ca 105 dollar for the moment.
Jeg selger ikke før Elon has spoken om SuperChargers.

Nuvolari

Sitat fra: Hjalmar på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:20
Den er ned noen prosent nå, ser ut til å ha lagt seg på ca 105 dollar for the moment.
Jeg selger ikke før Elon has spoken om SuperChargers.

Enig, men er redd det blir trangt i døren etter at han har lansert sitt budskap.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hjalmar

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:23

Enig, men er redd det blir trangt i døren etter at han har lansert sitt budskap.

Trangt i døra ut? Tror du supercharger-news virker negativt på kursen?

Epleskreller

Sitat fra: Hjalmar på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:27
Trangt i døra ut? Tror du supercharger-news virker negativt på kursen?

Dersom ikke forventningene innfris vil folk bli skuffet og aksjen detter kanskje? Noen ser ut til å ha svært høye forventninger.

..og nå vaker vi rundt 100 igjen
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjølholdt

Kostnadene til SC må taes skal El bil lykkes. Aksje kursen må gjerne gå noe ned . Dette er investeringer som må gjøres
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Dix Hallpike

Sitat fra: Hjalmar på onsdag 29. mai 2013, klokken 16:20
Jeg selger ikke før Elon has spoken om SuperChargers.

Er det i kveld?
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

M@Do


DonPedro

Grunnen til at det kan bli trangt i døren etter SC announcement er at mange folk ikke er dumme. De vet at aksjekursen drives av gode nyheter.  Når "announcements" er over, så vil det være lite til å holde kursen oppe på en stund. Mange er klare for å få med seg den siste heisaturen, og så ta overskuddet og stikke.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

RunarBT

Sitat fra: DonPedro på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:30
Grunnen til at det kan bli trangt i døren etter SC announcement er at mange folk ikke er dumme. De vet at aksjekursen drives av gode nyheter.  Når "announcements" er over, så vil det være lite til å holde kursen oppe på en stund. Mange er klare for å få med seg den siste heisaturen, og så ta overskuddet og stikke.

Da er det vel overraskelsen neste uke som gjelder.. men så blir det shareholders møte etter det..og ikkje lenge til Q2 er over osv osv. Elon er ikkje dum han heller.;-) er nok neppe nyhetstørke med det første

DonPedro

Sitat fra: RunarBT på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:59Elon er ikkje dum han heller.;-) er nok neppe nyhetstørke med det første

Det kan du tenke, men jobben til Elon Musk er ikke å drive kursen høyere og høyere, og jeg tror ikke det er det som motiverer han heller. Hans jobb er at Tesla skal selge flest mulig biler med størst mulig overskudd, og så ha en "fair" aksjekurs i forhold til det.  Det er faktisk ikke bra å hause aksjen for høyt, for da kan påfølgende kursfall skade selskapet. 
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

RunarBT

Sitat fra: DonPedro på onsdag 29. mai 2013, klokken 19:27
Sitat fra: RunarBT på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:59Elon er ikkje dum han heller.;-) er nok neppe nyhetstørke med det første

Det kan du tenke, men jobben til Elon Musk er ikke å drive kursen høyere og høyere, og jeg tror ikke det er det som motiverer han heller. Hans jobb er at Tesla skal selge flest mulig biler med størst mulig overskudd, og så ha en "fair" aksjekurs i forhold til det.  Det er faktisk ikke bra å hause aksjen for høyt, for da kan påfølgende kursfall skade selskapet.

Du sikter til at det er lite som holder kursen opp etter SC anouncementet, eg påpeiker bare at det er jevnt med ting som skjer.

Elon vil nok ikkje hause kursen, men at det blir nyhetstørke og kursfall har eg lite tru på. Kurs på 110 er ok, jevnt med oppdatering over tid og dette blir ny bunn... No er tesla så "hot" at det kan bli vanskelig å holde kursen i ro... Elon har nok ikkje behov for å presse kursen opp, men trur han har lagt planer for å holde markedet informert og interessert i Tesla i lang lang tid

DonPedro

Det er 7 år siden Musk beskrev Tesla's "secret plan".  Den planen skal ende med et salg av GenIII-bilen på 500.000 i året. Det er fullbyrdelsen av denne planen som vil rettferdiggjøre en kurs på f.eks. $200 eller $300 eller [sett inn ditt kursmål].

For å komme dit må bilen først landeres (2017), og så må etterspørsel og produksjon skaleres opp. Vi snakker i beste fall 2019 før vi kan være der. Altså mininum 6 år.

Poenget mitt er at det er mange lange år med ekstremt mange "nyheter" frem til da. Det er ikke slik at enhver tweet eller fremdriftsoppdatering gjør så ekstremt stor forskjell på Tesla's utsikter til å lykkes i denne 6-årsplanen. Nå har tunge aktører endelig sett ordentlig på selskapet og fortstått potensialet. Det har løftet kursen skikkelig. Men å tro at månedene fremover vil bli preget av masse tweets med påfølgende kursløft kan være litt optimistisk. Det er like sannsynlig at "hverdagen" kommer tilbake til aksjen, og at folk får tilbake 6-årshorisonten. Men om du ønsker å sitte full-lastet med aksjer på dette prisnivået ønsker jeg deg lykke til - da vil også min (reduserte) beholdning gi enda mer avkastning.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

I forhold til Tesla sin Secret plan som var for en del år tilbake, så tror eg aldri at han trodde konkurentene ville henge såpass langt bak. Lanseringen av GEN3 vil nok komme i 2015, og produksjonen vil nok være i gang i 2016. Om Toyota og andre bilprodusenter har tenkt å ligge like langt bak tror eg nok at Tesla vil selge flere enn 500 000 biler i året. Skal ikke si at de vil dominere slik som Apple plutselig gjorde. Men det kan bli en sinnsyk hype om de klarer 500 000, slik at vi kan se kursen overstige 500. Elon Musk vil forhåpentligvis bli den mest kjente personen på planeten i 2020.

Når det gjelder å selge i sommer tror eg folk skal være forsiktige. Det kan godt være lurt, men kjedelig om store instutisjoner eller Mercedes eller Toyota kjøper seg inn for meir. En skal heller ikkje se bort i fra et større samarbeid, der Tesla kan tjene noen ekstra slanter. I tillegg kommer bilen rundt om i hele verden og folk vil virkelig få øynene opp for denne bilen. Folk er generelt mildt sagt ekstatisk etter å ha prøvekjørt den.

DonPedro

As you wish...  ;)

Jeg hadde en finansprofessor en gang som ba oss huske følgende:

  • For de fleste (men langt i fra alle) investeringsobjekter finnes det en pris som er lav nok til at man bør investere
  • For alle investeringsobjekter finnes det en pris som er høy nok til at man bør selge

Nokså selvsagt, men greit å huske på av og til.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tullball

Jepp, en boble er en boble, men får satse på at denne ikke sprekker før vi er på mars!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA