Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Wenche

#825
Endte på 110,33  8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Nuvolari

Gikk inn på 85 og følte jeg var den siste på denne planeten som gikk inn.

Goldman Sachs var på bedriftsbesøk hos tesla i dag. Har tydeligvis gjort inntrykk.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DonPedro

Hvem som tør shorte denne aksjen fortsatt er uforståelig. Tror i dag var en ny skvis - kan godt hende den fortsetter i morgen.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Tesla har nå en markedsverdi på $12,75mrd og har passert Porsche i markedsverdi.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Hjalmar

Elon skal vel snakke om superchargers i morgen etter børs også. ...sannsynligvis.
Jeg venter på det iallfall. Gratulerer til oss idag forresten  :)

JohanH

#830
Jeg postet på TMC men foreløpig ingen som kommet med noen kloke kommentarer, så prøver meg her:

Vedlagt er en graf på TSLA fra 8 maj til idag ved åpning. I løpet av den tiden har TSLA åpnet opp signifikant høyere enn stengekurs foregående trading dag (gap up) 5 ganger. Av disse har kun et gap blitt dekket (rød sirkel) mens fire ikke er dekket (blå sirkler).



Er dette holdbart? Finnes det eksempler på andre akskjer som oppført seg slik og aldri noensinne kommet ned igjen. D.v.s. for eksempel, er det realistisk at det aldri noensinne vil bli kjøpt/solgt TSLA i intervallet $97-$101 (dagens blå sirkel)???

Blip

Jeg er selvsagt (i etterpåklokskapens navn) misfornøyd med at jeg hoppa av på 83, men er samtidig sikker på at ingen kan se inn i framtida. Heldige er dere som fremdeles har aksjer som stiger. Uheldige er de som har aksjer hvis prisen plutselig raser. Jeg vurderte 130% signing på noen uker som "nok". Alt etterpå er "unntak".

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

RuneW

Sitat fra: Blip på tirsdag 28. mai 2013, klokken 23:19
Jeg er selvsagt (i etterpåklokskapens navn) misfornøyd med at jeg hoppa av på 83, men er samtidig sikker på at ingen kan se inn i framtida.

Jepp. Her går det nok egentlig mest på flaks uansett hva man måtte like å tro.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Wenche

$112,33 i førmarkedet! Er det i dag shortskvisen kommer?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

DonPedro

Sitat fra: Wenche på onsdag 29. mai 2013, klokken 11:41
$112,33 i førmarkedet! Er det i dag shortskvisen kommer?

LOL. Hvis ikke det vi har hatt er en shortskvis så vet jeg ikke hva som er det...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Epleskreller

#835
Hva vil skje når shortskvisen er over? Et tilbakefall? Isåfall kan det vel være greit å holde seg oppdatert på shortandel?

Edit:
Fra Wiki om short squeez, legg spesielt merke til VW:

Short squeezes result when short sellers cover their positions on a stock. This can occur if the price has risen to a point where short sellers must make margin calls, or more loosely if short sellers simply decide to cut their losses and get out. This may happen in an automated manner for example if the short sellers had previously placed stop-loss orders with their brokers to prepare for this possibility. Since covering their positions involves buying shares, the short squeeze causes an ever further rise in the stock's price, which in turn may trigger additional margin calls and short covering.

Short squeezes are more likely to occur in stocks with small market capitalization and small floats, although can involve large stocks and billions of dollars, as happened in October 2008 when a short squeeze temporarily drove the shares of Volkswagen on the Xetra DAX from €210.85 to over €1000 in less than two days, briefly making it the most valuable company in the world


TSLA i 500 på fredag?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

DonPedro

#836
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 29. mai 2013, klokken 14:31
Hva vil skje når shortskvisen er over? Et tilbakefall? Isåfall kan det vel være greit å holde seg oppdatert på shortandel?
..dette kan jeg veldig lite om..

Shortskviser er langt sjeldnere en nordlys. Hvis du kan vise meg en som kan forutsi hvordan nordlys vil utvikle seg, så skal jeg vise deg en som kan fortelle deg hva som vil skje nå. :-)

Når det er sagt: Jeg (og mange andre) tror at Tesla har muligheter for å bli verdt enda mye mer enn det aksjekursen er i dag.  Det store spørsmålet er rett og slett hvor stor usikkerheten er rundt den fremtiden - det avgjør hva som er "riktig" aksjekurs.  Dette er selvsagt et tall vi alle sitter og gjetter på - avhengig av om hvordan du vurderer usikkerheten, så kan du komme frem til at "riktig" aksjekurs i dag er $10 eller $200. Her er analytikernes gjetninger like gode som våre, og de spriker da også tilsvarende.

Hva som skjer videre kommer an på hvordan folks oppfatning av dette utvikler seg. Dette påvirkes av alt mulig - kommentarer folk leser, uttalelser fra analytikere, info som kommer fra Tesla, lanseringer fra konkurrenter, nyheter angående markedet generelt, Elon Musk's kvitringer og kunngjøringer, osv.

På veldig kort sikt - type i dag, i morgen og neste uke - så er det også mange som prøver å "time" aksjen. Det vil si at de prøver å gjette på når "toppen er nådd" og når "bunnen er nådd" i kortsiktige svingninger.  Akkurat nå peker alle kurver oppover, så det er en optimisme rundt aksjen.  Om en dag eller to kan kurven peke nedover, og det kan også være en selvforsterkende effekt. Så da kan den gå ned en stund.  Det er veldig vanskelig å "time" aksjer, og vi amatører vil som regel tape i det spillet ift. proffer, handelsrobotter osv.

Det var helt klart en short skvis etter resultatfremleggingen 8. mai. Mange trodde at aksjen skulle falle etterpå. Det som skjedde i stedet var at nye shortere kom inn men at kursen holdt seg likevel. Dermed får vi nå en ny skvis.  Vil den falle etterpå? Godt mulig. Den kan også stige videre.

Så, konklusjon:

  • På dette tidspunktet må du bestemme deg for om du er en langsiktig investor i Tesla, i den forstand at du tror aksjen skal høyere på lang sikt. Hvis du gjør det, så bør du i utgangspunktet slutte å se på aksjekursen fra dag til dag.  Sett deg heller et kursmål - $200, 300, 500 - hva du vil, og så selger du når det er nådd. Dersom det i fremtiden kommer nyheter som gjør at du endrer din langsiktige vurdering, så endrer du samtidig kursmålet.
  • Samtidig må du bestemme deg for om du vil prøve å "time" markedet. En jeg kjenner satt som langsiktig investor i Tesla, men skulle for noen dager siden "bare hente ut litt ekstra" ved å selge på 89 og kjøpe inn igjen på 87.  Problemet var bare at aksjen aldri har kommet ned i 87 igjen, og han har kastet bort en kjempeoppside i forsøk på å skrape inn noen smuler.  Slik er daytrading.  En bedre idé kan være noe sånt som å selge f.eks. halvparten nå (eller etter Supercharger-announcement), i overbevisning om at det kommer en liten dipp i løpet av sommeren.  Jeg er litt der.  Da bør du sette et mål for hvor langt ned du vil kursen skal gå før du kjøper inn igjen.  Jeg aner ikke hva det skal være - alt fra 50 til 90 er fornuftige mål. Men det er ikke sikkert vi kommer ned i noen av kursene, og 50 er langt mindre sannsynlig enn 90...

Det enkleste er å sitte langsiktig. :-)


EDIT: Ang. sammenligning med shortskvis i VW, så er ikke den sammenlignbar.  Det var "a perfect storm" av en shortskvis: Siden Porsche i hemmelighet hadde kjøpt seg opp, så var det flere shortede aksjer enn det var fritt handlede aksjer.  Det vil si at det rett og slett var matematisk umulig for alle shorte å dekke seg inn, så lenge ikke Porsche solgte noen aksjer.  Teoretisk sett skulle dermed aksjekursen gå til uendelig, og for alle ble det dermed avgjørende å dekke seg inn så raskt som mulig, uansett kurs, før ting ble enda værre.  (Til slutt solgte Porsche noen aksjer til shorterne, slik at de fikk dekket seg inn).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Epleskreller

Takk for gode innlegg Don.

Sitat fra: DonPedro på onsdag 29. mai 2013, klokken 15:05
EDIT: Ang. sammenligning med shortskvis i VW, så er ikke den sammenlignbar.

Synd, jeg som så etter nytt hus på Finn ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Wenche

Oppe i $115 nå ;D Ser for meg at noen automatiske stop loss kjøpsordre blir sendt ut for å dekke inn shorts, nå når slutt kursen har vært både over 100 fredag, og så over 110 i går. Men det er bare noen tanker  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

DonPedro

Short-renten var på det meste 85%, nå under 10%. Indikerer at det er mindre trykk på shorting nå.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA