Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Kristian

Greit å få inn litt synspunkter "fra den andre siden";
"Tesla Repays Its Government Loan 9 Years Early – Good, but you do realize that a full $50 million of earnings in Tesla's most recent quarter came from trading carbon credits. That is an artificial market that is fully funded by taxpayer money. Not only that, but Tesla's millionaire customers get $8,000 welfare checks for being rich enough to buy a $200,000 car. That means Tesla's business is still being heavily subsidized by taxpayers, which means they just robbed Peter to pay Paul and everybody says that's cool. If Tesla had a sustainable business model, it wouldn't need all those subsidies. I bet you and I could start a company and make it look really profitable with a half-billion taxpayer loan and billions in other subsidies. My bet is that Tesla will crash some day. I plan on shorting it before that happens. "
http://blogs.marketwatch.com/cody/2013/05/23/mr-willard-goes-to-washington/

Dette en noens grunn til å shorte.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Kristian

Enda en, kanskje litt mer substans i;
Tesla has been smothered with love from longs and loathing from shorts this year as the stock has been unstoppable. But Gregory Vousvounis says to enjoy it while it lasts because the company's "glory days will be few as bigger competitors are already catching up." He specifically pointed to big-pocketed players like Daimler and Toyota. "Tesla isn't a long-term play," he writes. "It has no protection against competitors and there are many of them out there with the means to hit it hard." He likened the scenario to what happened to Apple when Samsung reared up.

Enig i at det finnes konkurrenter der ute, men de henge så ufattelig langt etter, og i bilbransjen tar nyutvikling laaaang tid.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Thomas Parsli

Sitat fra: Kristian på fredag 24. mai 2013, klokken 15:05
Greit å få inn litt synspunkter "fra den andre siden";
"Tesla Repays Its Government Loan 9 Years Early – Good, but you do realize that a full $50 million of earnings in Tesla's most recent quarter came from trading carbon credits. That is an artificial market that is fully funded by taxpayer money. Not only that, but Tesla's millionaire customers get $8,000 welfare checks for being rich enough to buy a $200,000 car. That means Tesla's business is still being heavily subsidized by taxpayers, which means they just robbed Peter to pay Paul and everybody says that's cool. If Tesla had a sustainable business model, it wouldn't need all those subsidies. I bet you and I could start a company and make it look really profitable with a half-billion taxpayer loan and billions in other subsidies. My bet is that Tesla will crash some day. I plan on shorting it before that happens. "
http://blogs.marketwatch.com/cody/2013/05/23/mr-willard-goes-to-washington/

Dette en noens grunn til å shorte.

Se denne videoen fra 3:10 før du gjør deg opp en mening om rådene til Cody Willard:
http://green.autoblog.com/2009/07/17/fox-business-newsflash-tesla-motors-not-curing-childrens-cance/


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kjølholdt

Pr dags dato har jo ikke Tsla noen reelle konkurrenter . Og Toyota har jo offentlig gått ut og sagt at de ikke satser på El biler . Gjerne sammenlign tsla med Apple og Samsung . Apple er vel 400 dollar  pr aksje .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cirion

Sitat fra: Kristian på fredag 24. mai 2013, klokken 15:21He likened the scenario to what happened to Apple when Samsung reared up.[/i]Enig i at det finnes konkurrenter der ute, men de henge så ufattelig langt etter, og i bilbransjen tar nyutvikling laaaang tid.
Når han først drar fram Apple vs Samsung saken, så glemte han å henvise til Nokia, Sonyericssson osv... Det at Samsung rævkjører Apple har kun med at Apple ikke har vært villig til å tilpasse seg konkurranse og foretrekker å bruke tiden sin på rettsaker. Desverre døde Steve Jobs, og det gjør det heller ikke bedre.

Det som vil felle Tesla på samme måte som Apple som han henviser til, er hvis det kommer en konkurrent som lager billigere bil, med fett design, syk rekkevidde, enklere å lade, raskere å lade, kuulere gadgets, mer gadgets, flere muligheter, mer baggasjeplass, mer sitteplass, mer takhøyde, passer i små garasjer osv.. osv.. Samtidig må Tesla fortsette med sin Model S og pynte litt på den, og ha den som eneste modell. Så introdusere 1 ny teknologi i året (som alle andre biler har fra før).

Tesla er nok for langt foran, så lenge de har Elon Musk bak roret, vil nok selskapet bare fortsette 1 vei. Innen de store er på plass i markedet, har Tesla bygget komplett servicecenter og forhandlernettverk med direktesalg i alle de store markedene, SuperCharger nettverkene er utbygd i USA/Canada, Europa og Australia (Japan dekkes med Chademo adapter).

Det største problemet for de store merkene, vil være at bilene selges og driftes via de gamle modellene. Lager de for fete elbiler, knuser de allerede etablerte markeder for fossilbiler. Fossilbil er lukrativt, huff, min største kunde lever av å selge blandt annet slitedeler til fossilbiler. Slitedeler er en så latterlig stor melkeku at det er bygget en egen industri for å produsere og selge kopier av slitedelene. Har de samme kravspek eller høyere som orginal del, kan de selv kalle delen orginaldel, mens det som kommer fra bilprodusenten kalles merkedel.

Ikke rart de store merkene ikke tør å gi elbilene rekkevidde.

BMW 130-160km
http://www.tu.no/industri/2013/05/24/elektrisk-bmw-blir-prisgunstig

Volvo 120-150km og tør bare produsere 100stk
http://www.tu.no/industri/2013/05/24/volvo-tor-bare-produsere-100-av-denne-elbilen

Chevrolet Spark EV 130km
http://www.dinside.no/917038/rimelig-elbil-chevrolet-spark-ev

Min synsing, er at alle de store, gjør for lite for sent. De utvikler å produserer biler som folk flest ikke vil ha, og viser til at det manglende interesse for elbil. De er allerede på samme vei som Nokia. Nokia mente de kunne gjøre bedre enn Apple og startet utviklingen av et nytt fett mobilos, og utviklet det til døde i over 5 år. Til slutt kjøpte de seg rett til å bruke M$ sitt nye mobil OS, enda Android var gratis. M$ er ikke akkurat snille tilbake:
http://www.digi.no/897891/hvorfor-dreper-de-nokia
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på fredag 24. mai 2013, klokken 15:05
Greit å få inn litt synspunkter "fra den andre siden";
"Tesla Repays Its Government Loan 9 Years Early – Good, but you do realize that a full $50 million of earnings in Tesla's most recent quarter came from trading carbon credits. That is an artificial market that is fully funded by taxpayer money.

Øh, nei. Det er ikke "taxpayer money" som brukes til dette. Det er de andre bilfabrikantene som må betale dette, og derfor indirekte deres kunder. Ikke noe av dette kommer fra statens penger, det gjelder kun skattefradraget på $7500 (ikke $8000).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 16:10
Det at Samsung rævkjører Apple har kun med at Apple ikke har vært villig til å tilpasse seg konkurranse og foretrekker å bruke tiden sin på rettsaker. Desverre døde Steve Jobs, og det gjør det heller ikke bedre.

Tja, rævkjører? Samsungs overskudd i Q2 var 6.5mrd dollar, Apple sitt var 9.5mrd dollar. Tror ikke det er helt krise hos Apple ennå ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjølholdt

Brekker tsla gjennom på 100$ i dag?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Nuvolari

Har i hvertfall hatt all time high med 97.95 i dag.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Cirion

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2013, klokken 17:13
Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 16:10
Det at Samsung rævkjører Apple har kun med at Apple ikke har vært villig til å tilpasse seg konkurranse og foretrekker å bruke tiden sin på rettsaker. Desverre døde Steve Jobs, og det gjør det heller ikke bedre.

Tja, rævkjører? Samsungs overskudd i Q2 var 6.5mrd dollar, Apple sitt var 9.5mrd dollar. Tror ikke det er helt krise hos Apple ennå ;)
Hehe, Ja var nok litt kraftig valg av ord. Men det Samsung klarer, klarer de med en enhet som er overlegen på teknologi men kiipt design. S3 var ikke akkurat pen, og på en tid hvor fryktelig stor andel vil ha svart ble telefonen kun utgitt i Hvit eller Blå og hadde en kiip plastikk feelign. S3 var likevel så hot at den solgte latterlig bra. De hadde lagt grunnlaget med S2.

Apple dilter likevel fremover og selger gammel teknologi, med masse software begrensninger i et pent design.

HTC klarte aldri å nå den possisjonen, enda de hadde enheter som var teknologisk overlegne og hadde pent design.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Epleskreller

Sitat fra: Nuvolari på fredag 24. mai 2013, klokken 20:05
Har i hvertfall hatt all time high med 97.95 i dag.
Spennende om vi får se 100 i løpet av uka :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

JohanH

Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 20:20
HTC klarte aldri å nå den possisjonen, enda de hadde enheter som var teknologisk overlegne og hadde pent design.

Nå er vi OT så det synger om det. Men jeg hadde en HTC Leo, kul telefon men det var restart i hvert fall annenhver dag grunnet ulike bugger. Med min iPhone tror jeg jeg aldri har måttet restarte på et helt år. Driftsikkerhet - der er Apple overlegne, og det selger.

Nuvolari

Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 20:20
Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. mai 2013, klokken 17:13
Sitat fra: Cirion på fredag 24. mai 2013, klokken 16:10
Det at Samsung rævkjører Apple har kun med at Apple ikke har vært villig til å tilpasse seg konkurranse og foretrekker å bruke tiden sin på rettsaker. Desverre døde Steve Jobs, og det gjør det heller ikke bedre.

Tja, rævkjører? Samsungs overskudd i Q2 var 6.5mrd dollar, Apple sitt var 9.5mrd dollar. Tror ikke det er helt krise hos Apple ennå ;)
Hehe, Ja var nok litt kraftig valg av ord. Men det Samsung klarer, klarer de med en enhet som er overlegen på teknologi men kiipt design. S3 var ikke akkurat pen, og på en tid hvor fryktelig stor andel vil ha svart ble telefonen kun utgitt i Hvit eller Blå og hadde en kiip plastikk feelign. S3 var likevel så hot at den solgte latterlig bra. De hadde lagt grunnlaget med S2.

Apple dilter likevel fremover og selger gammel teknologi, med masse software begrensninger i et pent design.

HTC klarte aldri å nå den possisjonen, enda de hadde enheter som var teknologisk overlegne og hadde pent design.

Apple sin innovasjonstakt har stoppet helt opp etter steve jobs. Apple er på vei til å bli et ordinert teknologiselskap slik selskapet har vært hver gang steve jobs ikke har ledet det. Inntektene selskapet har nå er basert på innovasjon gjort i steve jobs sin tid. Inntektene kommer til å falle fremover ettersom antallet telefoner selskapet selger faller raskt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

DonPedro

Denne tråden trenger seriøst at en mod løfter ut Apple-diskusjonen... :-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb


Sitat fra: DonPedro på fredag 24. mai 2013, klokken 20:28
Denne tråden trenger seriøst at en mod løfter ut Apple-diskusjonen... :-)

Sitter på EDGE på mobilen på camping, så jeg ser for meg morgendagen på alt ukritisk. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA