Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Cobos

Ja en kort titt på Wikipedia forteller meg at Fiat (Europisk del) solgte ca 2 mill kjøretøy i 2012. Mazda solgte ca 1,3 mill kjøretøy i 2012 og Chrysler solgte 1,6 mill kjøretøy. Siden Fiat eier drøye 60% av Chrysler er jo den konstellasjonen verdt godt over 3mill kjøretøy. Likevel er Mazda verdisatt høyere med under halvparten av salgene. Det tyder tydelig på at Mazda tjener mye mer per kjøretøy og derfor salg i seg selv ikke er en god indikator på hvordan selskapet gjør det. Chrysler har jeg i praksis gått konkurs en gang eller to de siste 10 årene.

Sånn sett er det ikke urealistisk at Tesla kan ha veldig høy markedsverdi, men det er ikke tvil om at mye vekst allerede ligger inne i den prisen. Tesla har tross alt bare levert drøye 10 000 kjøretøy i hele sin historie enda.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Hjalmar

Kanskje ikke Tesla skal sammenliknes med "masseprodusenter" av biler? Porsche har for eksempel en verdi på ca 9,2 mrd euro(aksjekurs ca 60 euro x 153,1 mill aksjer).
De produserte 127.000 biler i 2011.
Kilder:
http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche
http://investing.businessweek.com/research/stocks/snapshot/snapshot.asp?ticker=PAH3:GR

100.000 biler trenger ikke være så mange år unna for Tesla...

Epleskreller

#677
Ny uke, nye muligheter.. Aksjen er nok en gang kraftig opp i førhandelen; 80,85

Jeg tipper vi en eller annen gang i løpet av uka vil se en korreksjon tilbake på $10-15, men godt mulig vi når 85-90 før det skjer. Veldig usikker på hva jeg skal finne på.. mulig jeg bare sitter helt rolig til den detter litt...

Edit:
Da har jeg veddet mot TSLA med noen salgsopsjoner når kursen var på 84  :-X
Kun kortsiktig spekulasjon..har troen langsiktig!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

kjølholdt

Jeg sitter muse stille og venter
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

stianrod

Steike...

Men ser også at SolarCity gjør et byks idag også. Opp 25% hittil idag. Kanskje en skal gå inn der også. Må jo ha en sammenheng med hverandre?...
Tesla Model S P85 2014

Real EoN

Tydelig at jeg gjekk ut litt for tidlig med risikokapitalen på 74,5 $, men dem 300 aksjene som står igjen vokser jo  :)  Sku ønske jeg hadde hatt mer kapital å bruke på TSLA og SCTY !
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Hjalmar

Jeg prøver å handle SCTY på Netfonds, men finner ikke aksjen. Netfonds kjenner ikke tickeren. Noen som har peiling på hva dette skyldes?

JohanH

Sitat fra: JohanH på fredag 10. mai 2013, klokken 20:02
Sitat fra: JohanH på fredag 10. mai 2013, klokken 11:55Isteden for å selge meg ut fra deler av min aksjeposisjon nå så velger jeg å gjøre noen høyrisiko opsjonsinvesteringer: bl.a. lagt inn bud på Jun '13 $80 calls og så den største gamblen: May '13 $75 calls (7 tradingdager til utløp på disse). Mine Jan '14 $60 calls er opp 120% siden de ble kjøpt i forrige uke  :)

Update: May'13 $75 calls ble kjøpt like etter åpning for $2,0333 og står akkurat nå (TSLA på $78.15) på $5,90 d.v.s. ikke langt unna 3-dobling i løpet av dagen. Jun '13 $80 calls ble kjøpt også rett ved åpning for $2,80 og står nå på $6,90. Maj kjøpsopsjonene holder jeg fast i til i hvert fall mandag ettermiddag tenker jeg, og evt. ytterligere litt... håper på at Elon dropper en skikkelig bombe om ny teknologi... Dette er bare morro akkurat nå. Litt uvirkelig nesten. Men for oss som fulgt dette nøye en stund og klart å tenke selv uten å la seg skremme eller påvirke av all bullshit så er det alikevel ikke så rart.

Update: Har solgt unna May'13 $75 calls på snitt 6,26 d.v.s. litt over 300% totalt, gevinsten er tatt. Jun '13 $80 calls (kjøpt på 2,80) nå verdt 10,60 per kontrakt, men ikke tatt noen gevinst her ennå (opp til 378% av utgangsverdi). Som skissert kjøpt litt høyspekulative May'13 $95 calls som faktiskt akkurat nå er opp 40% i verdi, men disse holder jeg på, vil vel mest sannsynlig ikke bli gevinst på disse men om det skulle smelle til ytterligere i denne uka, f. eks. at Elon dropper en skikkelig bombe som får aksjen å løfte >$100 kan det bli skikkelig gøy å sitte med disse. Mer langsiktige calls type Jan'14 eller Jan'15 virker litt overpriset akkurat nå.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på mandag 13. mai 2013, klokken 19:49
Update: Har solgt unna May'13 $75 calls på snitt 6,26 d.v.s. litt over 300% totalt, gevinsten er tatt. Jun '13 $80 calls (kjøpt på 2,80) nå verdt 10,60 per kontrakt, men ikke tatt noen gevinst her ennå (opp til 378% av utgangsverdi). Som skissert kjøpt litt høyspekulative May'13 $95 calls som faktiskt akkurat nå er opp 40% i verdi, men disse holder jeg på, vil vel mest sannsynlig ikke bli gevinst på disse men om det skulle smelle til ytterligere i denne uka, f. eks. at Elon dropper en skikkelig bombe som får aksjen å løfte >$100 kan det bli skikkelig gøy å sitte med disse. Mer langsiktige calls type Jan'14 eller Jan'15 virker litt overpriset akkurat nå.
Har ikke satt meg inn i opsjoner, men er det lett å kjøpe for hundretusener om man vil, eller snakker vi mindre poster?

Har tatt en del gevinst på aksjene i det siste, men klarer ikke bli særlig entusiastisk da jeg uansett skal kaste bort en haug med penger på en bil, og en enda større haug med penger på tilbygg på huset. Da blir det ikke fres over avkastningen før vi snakker syvsifret....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 19:57
Har ikke satt meg inn i opsjoner, men er det lett å kjøpe for hundretusener om man vil, eller snakker vi mindre poster?

Noen litt "far out" opsjoner er det kanskje ikke nok likviditet til å kjøpe for hundretusener, men der hvor det er likviditet så visst kan du det. Slik jeg har gjort det er at jeg begynte med et mindre beløp (sammenlignet med min aksjeposisjon) men jeg har investert den mye mer aggressivt og så langt hatt svært fin vekst. Det er som TSLA på steroider: eksponerer du deg med høy risiko i opsjonsmarkedet vil du oppleve at TSLA går opp 10% på en dag og dine opsjoner opp 200%. Men selvfølgelig, går det andre veien taper du absolutt alt på de samme opsjonene.

Corny

Et veldig nybegynner spørsmål, og en liten betraktning fra en ny aksjehandler her:

Hvis man har kjøpt aksjer på ulike tidspunkter til ulik kurs, og man selger deler av aksjeposten, så er det vel snittet av kjøpsprisen og salgsprisen på salgstidspunktet som avgjør om det er gevinst eller tap (ift beskatning/avskrivning).

Jeg installerte nordnet appen på min telefon i dag, og fikk nok et innblikk i hvorfor aksjehandel lett kan gi litt avhengighet, og ikke minst skape trangen til å kjøpe bare litt til, og kanskje litt mer enn man burde. I hvert fall i oppadgående marked. Bra at det ikke er mulighet å kjøpe for særlig mer enn man faktisk har på kontoen til Nordnet (så lenge man holder seg borte fra å låne penger da). Jeg har investert et  meget beskjedent beløp i Tesla aksjer, og tåler hvis den ryker ned igjen, men håper selvsagt på fortsatt oppgang. Det er jo litt utrolig å kjøpe en aksje for $58,40 en dag, og mindre enn en uke senere for $83,50 og fortsatt tro på gevinst på siste kjøp.

Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Wenche

Når du selger, så selger du først de du kjøpte først, i hvert fall når det gjelder gevinst i selvangivelsen. Prinsippet heter FIFO: First in First out.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

petersv

Netfonds fikser dette for deg, RF-1059.

Et tips, opprett en livkonto, da skatter man bare når man tar ut av kontoen, og gevinsten kan gjeninvisteres ute å skatte.)

kjølholdt

#688
Men dere som driver litt med aksje handel et råd til en nybegynner . Kjøpte 150 aksjer på 54 dollar. Men hvis jeg selger de nå , selvfølgelig noe gevinst . Men dyrt å kjøpe seg inn igjen forutsatt at aksjen ikke stuper. Hva bør man satse på?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

petersv

Hvis du vil sikre gevinst selg, gamble på at den stiger, men kan tåle tap, sitt.

Hadde noen kunne gitt noe mer konkret råd enn det hadde de vært steinrike, og mest sannsynlig bura inne for innsidehandel.. :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA