Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Wenche

#540
Sitat fra: foxy på fredag 03. mai 2013, klokken 20:26
Sitat fra: stianrod på fredag 03. mai 2013, klokken 18:26
Da har jeg nettopp kjøpt mine første TSLA aksjer.  Ble 62 stk i første omgang.  Tenkte å kjøpe for det jeg evt skulle betalt for Performance utgaven.  Artig om det kan dryppe litt på sjåføren også  ;)

Hvilke nettmeglere/sider har folk kjøpt på?  Jeg ble kunde hos nordnet... Noen med erfaring?
Det skal sies at mine TSLA aksjer er mine aller første aksjer også... heeelt fersk med andre ord...

Spennende er det i alle fall  :D

Grattis!! Det er slik mange starter med aksjehandel - via en aksje i en bedrift de har en relasjon til, f.eks. et produkt de har kjøpt og liker, jobbrelasjoner. osv.

Nordnet er helt ok i starten. Skal du handle mer yppig har de amerikanske nettmeglerne bedre betingelser.
Jeg er ikke like på hugget som deg, og har i hvert fall ikke tenkt å gå short!  :-\, men leker meg gjerne med noen K  ::). Har brukt Netfonds på mine første handler, men finner ikke løpende ordre, GTC, der, så jeg ser mulighetene flagre forbi  :-[, når jeg er innom. Nå ser jeg at Saxo Bank, dk tilbyr dette, og du kan sikkert svare meg på om det er andre som tilbyr det, evt. bedre/rimeligere. Er ny på US markedet, kun TSLA. PS: Jeg er godt fornøyd med long, men har lyst til å leke meg litt :) Setter pris på at du er innom nå og da. Send meg gjerne en PM.  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

DonPedro

Wenche: Om du ønsker GTC + å leke så burde du kanskje vurdere optionsxpress.com. Ledende amerikansk nettmegler som tar norske kunder og tilbyr de fleste typer handler (inkl. short, opsjoner osv.). Da får du samtidig lavere kurtasjer for handler i TSLA og andre utenlanske papirer.

Viktigste ulempe er at Netfonds gir deg ferdig utfylte selvangivelsespapirer - det får du ikke fra utenlandske aktører.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)


JohanH

Jeg har skaffet meg konto på optionsexpress.com. Ingen vanskeligheter der nei, tok noen dager bare å bli approved. Dagen etter overføring var pengene på konto. Kjøpte litt call options som jeg tok 20% gevinst på på 2 dager. Farlig det der, sinnsyk leverage med opsjoner og fort å bli litt blind. Dog fint å kunne trade uten å måtte røre aksjene (som jeg har i DnB) - sitter pent med en long posisjon med snitt $33 (c.a. 1500 aksjer). Og da har jeg tatt litt gevinster opp igjennom og gått inn og ut. Liker å ikke føle meg stresset slik jeg f. eks. gjorde da jeg solgte alt på $34 fra et snitt på $28, men plutselig satt jeg uten post og så hvordan askjen steg og steg. Men som sagt fikk kjøpt meg inn igjen og fikk et bra snitt etterhvert, men likte ikke den følelsen.

Når det gjelder opsjoner nå er jeg ikke så skråsikker på at vi skal ned igjen at jeg kjøper puts (dessuten er de forholdsvis dyre grunnet TSLAs høye short interest), men jeg venter med å kjøpe calls. Har øyene på $50 Jan14 og $55 eller $60 Jan 15calls som jeg tror kan bli gull verdt etterhvert. Men vil helst kjøpe dem på et tidspunkt når TSLA igjen trader på 40-tallet og gjerne ned mot $45. Om den dagen nå kommer... Blir spennende å se reaksjonen etter onsdag (Q1 call), jeg tror det blir mye flotte nyheter men jeg føler litt att med den formidable stigningen vi sett i det siste er mye av dette priset inn og "markedet" kommer til å bli litt skuffet... Jeg tenker også at den som shortet TSLA på si $35 i hvert fall ville syns det var flott å shorte på $55! (jfr. Foxy over f. eks.). Men kan være at noen overbeviste shorts nå er litt usikre og vil se an til etter den 8:e slik at ikke Tesla kommer med noen helt uventede supernyheter. Gjør dem ikke det kan det hende vi ser massiv shorting den 9:e og aksjen faller en god del da....?

Epleskreller

Kjøpt noen call på 55 på dec13. Er veldig spent på Q1, jeg frykter også en liten dipp etter det.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Blip

#545
Bare et kort spørsmål (eller tre) på opsjonshandel i utlandet (USA):
* Det er snakk om "amerikanske" opsjoner, dvs. at de kan innløses når som helst? Hva skjer da?
* Hvor godt er verdiene sikret (jordskjelv, krig, terrorisme, konkurs)?
* Skatt? Hvordan rapporteres dette til skattemyndighetene?
Edit: skriveleif

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

JohanH

Sitat fra: Blip på mandag 06. mai 2013, klokken 11:01
Bare et kort spørsmål (eller tre) på opsjonshandel i utlandet (USA):
* Det er snakk om "amerikanske" opsjoner, dvs. at de kan innløses når som helst? Hva skjer da?
* Hvor godt er verdiene sikret (jordskjelv, krig, terrorisme, konkurs)?
* Skatt? Hvordan rapporteres dette til skattemyndighetene?
Edit: skriveleif

Det at de kan innløses når som helst er jo greit men pass deg om du tenker å selge puts. OptionsExpress krever da "cash secured" d.v.s. du må ha en god del cash stående hvis du skal selge puts. Når det gjelder calls kan du selvfølgelig excercise og kjøpe aksjen, men hovedsakelig dreier det vel seg om å selge opsjonen igjen hvis den går opp og utløpsdato begynner å nærme seg (eller langt før utløpsdato hvis du ønsker det)

Sikring av verdiene vet jeg ikke noe om. Dette kan man si mye om men er vel ikke noe man vet på forhånd før det "smeller". Jfr. krasjen i 2009, hvor det virket ganske tilfeldig hvilken banker som ble bailet ut og hvilken som fikk falle (eller mer korrekt det var politiske avgjørelser, ikke juridiske).

Rapportering til skatteetaten gruer jeg meg til :). Men man får ut flotte lister på transaksjoner i gitte datointervall som vil danne et godt grunnlag.

DonPedro

Sitat fra: Blip på mandag 06. mai 2013, klokken 11:01
* Det er snakk om "amerikanske" opsjoner, dvs. at de kan innløses når som helst? Hva skjer da?

SitatAssignment occurs when an option holder exercises his option by notifying his broker, who then notifies the Options Clearing Corporation (OCC). The OCC fulfills the contract, then selects, randomly, a member firm who was short the same option contract. The OCC then notifies the firm. The firm then carries out its obligation, and then selects a customer, either randomly, first-in, first-out, or some other equitable method who was short the option, for assignment. That customer is assigned the exercise requiring him to fulfill the obligation that he agreed to when he wrote the option.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Exercise_(options)

Når det gjelder sikring tror jeg du kan regne med at det er like godt som i Norge. Det finnes et fond tilsvarende Banksikringsfondet som forsikrer kontantbeholdningen opp til et (høyt) beløp.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Ser ut som vi kan nå det tallet ganske fort, med den utviklingen vi ser i dag.

Real EoN

Den var litt space x idag ja  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Real EoN på mandag 06. mai 2013, klokken 21:16
Den var litt space x idag ja  :)
Ja det blir stadig bedre inngangsmuligheter for shortere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Real EoN

Større volum på aksjehandelen idag, million over normalen.. store volum inn på slutten av dagen. Alt peker rett opp, la oss håpe på ny rakett oppover imorgen  ;)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

RunarBT

Overrasker Elon på onsdag, Q1, så tar det av voldsomt. Faren er kanskje at han må ha ein joker eller to i ermet. Mykje god nytt er priset inn som det er no. Ingenting vokser evig... Men er gøy å ha litt aksjer.;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA