Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

laumb

Hva forventer du? Fortsatt rundt $20? :)

stianrod

Da har jeg nettopp kjøpt mine første TSLA aksjer.  Ble 62 stk i første omgang.  Tenkte å kjøpe for det jeg evt skulle betalt for Performance utgaven.  Artig om det kan dryppe litt på sjåføren også  ;)

Hvilke nettmeglere/sider har folk kjøpt på?  Jeg ble kunde hos nordnet... Noen med erfaring?
Det skal sies at mine TSLA aksjer er mine aller første aksjer også... heeelt fersk med andre ord...

Spennende er det i alle fall  :D
Tesla Model S P85 2014

Real EoN

@foxy 

Du om det, gjekk nylig inn med nesten halv million i long her  ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

DonPedro

@foxy

Wb. :)

Nye spilleregler for skryting av trades: Man poster handlene når man gjør dem (inkl. kurs og om det er long eller short), ellers har de ikke skjedd. Så:

Sitatpå tide med en ny short posisjon her oppe i stratosfæren. 

Har du handlet?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Epleskreller

Sitat fra: stianrod på fredag 03. mai 2013, klokken 18:26
Hvilke nettmeglere/sider har folk kjøpt på?  Jeg ble kunde hos nordnet... Noen med erfaring?
Det skal sies at mine TSLA aksjer er mine aller første aksjer også... heeelt fersk med andre ord...

Jeg har registrert meg og overført en Performanceoppgradering til "optionsxpress.com". Jeg kjøper kjøpsopsjoner med relativ god holdbarhet og har lagd meg en slags strategi.. Er helt ny på dette med opsjoner.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

foxy

#530
Sitat fra: laumb på fredag 03. mai 2013, klokken 18:26
Hva forventer du? Fortsatt rundt $20? :)

trading er trading, så rund 10% avkastning er et greit mål denne gangen også.

Men siden du lurer, USD 20 kommer nok før eller senere - spørsmålet er bare når...  :D
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: DonPedro på fredag 03. mai 2013, klokken 18:59
@foxy

Wb. :)

Nye spilleregler for skryting av trades: Man poster handlene når man gjør dem (inkl. kurs og om det er long eller short), ellers har de ikke skjedd. Så:

Sitatpå tide med en ny short posisjon her oppe i stratosfæren. 

Har du handlet?

Ser ikke hvilken infoverdi DINE regler har for deg eller andre, men siden du er ny her skal jeg være snill:  :D

2900 @ 55.56 er en grei start.
I-miev 2011
Asker

DonPedro

Sitat fra: foxy på fredag 03. mai 2013, klokken 20:152900 @ 55.56 er en grei start.

Nice. gl hf som de sier. :)

Personlig har jeg lastet opp alt remmer og tøy kan holde på lange posisjoner (snitt på rundt 45), og gleder meg til Q1-rapport på onsdag.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

foxy

Sitat fra: stianrod på fredag 03. mai 2013, klokken 18:26
Da har jeg nettopp kjøpt mine første TSLA aksjer.  Ble 62 stk i første omgang.  Tenkte å kjøpe for det jeg evt skulle betalt for Performance utgaven.  Artig om det kan dryppe litt på sjåføren også  ;)

Hvilke nettmeglere/sider har folk kjøpt på?  Jeg ble kunde hos nordnet... Noen med erfaring?
Det skal sies at mine TSLA aksjer er mine aller første aksjer også... heeelt fersk med andre ord...

Spennende er det i alle fall  :D

Grattis!! Det er slik mange starter med aksjehandel - via en aksje i en bedrift de har en relasjon til, f.eks. et produkt de har kjøpt og liker, jobbrelasjoner. osv.

Nordnet er helt ok i starten. Skal du handle mer yppig har de amerikanske nettmeglerne bedre betingelser.
I-miev 2011
Asker

DonPedro

#534
By the way, regnet ut at totale tap for shorte posisjoner siste 1/2 året er drøyt 1 milliard dollar. Det meste av dette er kursstigning, men ca 1/6 er lånerenten for aksjene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

foxy

Sitat fra: DonPedro på fredag 03. mai 2013, klokken 20:29
By the way, regnet ut at totale tap for shorte posisjoner siste 1/2 året er drøyt 1 milliard dollar. Det meste av dette er kursstigning, men ca 1/6 er rentekostnaden for å sitte short.

??  - så mange ukjente variabler at "regnestykket" ditt er heltsikker feil...
I-miev 2011
Asker

DonPedro

#536
LOL. Det at du har tjent i bøtter og spann på shorting i en periode der aksjen har doblet seg betyr ikke at andre har det. 

Men, du kan sikkert fortelle meg hvor jeg tar feil:

1. Aksjen var i 27 for et halvt år siden. Siden da har den steget med $28.
2. Antall shorte aksjer utestående ("short interest") finnes her. Snitt siste 6 måneder: 29,48 millioner aksjer.
3. Lånekostnad for shortede aksjer finnes det data på her. Dataene går riktignok bare tilbake til 13. mars, men siden short interest ikke har variert så mye så er det liten grunn til å anta at renten har variert så mye heller. Men, for å være forsiktige kan vi bruke en rente på 40% (i dataene varierer den fra 37% til 84%).
4. Gjennomsnittlig kurs over det halve året kan vi anslå til $35 (visuelt fra denne grafen og slått av litt for å unngå krangling på tallet).

Regnestykket:

Kursstigningstap = kursstigning x gj.sn. antall shortede aksjer = $28 * 29,48" = $826 millioner
Rentetap = gj.sn. verdi av shortede aksjer x 40% rente i et halvt år = 29,48" * $35 * (1,4^0,5-1) = $189 millioner

Totalt tap for shorte posisjoner i perioden: $826 millioner + $189 millioner = $1,015 millioner

De $826 millionene har gått til dem som har vært long i perioden, mens de $189 millioner har gått mest til finansinstitusjonene som har lånt ut aksjer (selv om det nok har dryppet litt på lange "retail investors" også).


PS: Det hadde gått an å gå mer detaljert til verks på kursendringen, og tatt hver 15-dagersperiode for seg. Men short interest har ikke flukturet så mye (fra 26 til 31 millioner). Om noe ville nok analysen vist at tapene var enda høyere enn i estimatet over, for short interest har vært over snitt gjennom hele den store oppturen fra 35 til 55.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

foxy

don pedro du ler nok litt for tidlig, hvis du leser noen av mine innlegg tidligere i denne tråen, så ser du hvorfor "regnestykket" ditt er feil. Både når det gjelder beregning basert på shortinterest og særlig evtl. tap basert på den.

I-miev 2011
Asker

DonPedro

#538
Sitat fra: foxy på fredag 03. mai 2013, klokken 21:39
don pedro du ler nok litt for tidlig, hvis du leser noen av mine innlegg tidligere i denne tråen, så ser du hvorfor "regnestykket" ditt er feil. Både når det gjelder beregning basert på shortinterest og særlig evtl. tap basert på den.

Nei, det må du nok forklare.


EDIT: Jeg kom på én feil selv - jeg har bare sett på aksjemarkedet. Det er mange som har kjørt syntetiske shorts i opsjonsmarkedet (solgt calls, kjøpt puts) i TSLA også, fordi det ikke var aksjer tilgjengelige for shorting. Så beregningen min undervurder nok short-tapene en god del.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Kristian

Alt tyder på at aksjen vil få en rekyl snart, den har hatt en utrolig oppgang uten noe tilbakeslag. Når det kommer og hvor mye er svært vanskelig å forutse, det beste for oss amatører er å glemme alt slik og satse langsiktig.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA