Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Cobos

Jeg er jo en av de 4% 40kWh bestillerne, men mistenker at denne løsningen ikke gjelder Europeiske bestillinger men istedet bare for amerikanske? Hvis dette også gjelder i Norge blir jeg veldig glad...
Uansett veldig bra å høre at de faktisk tjener penger, spennende å se hva dette gjør med aksjekursen?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

laumb

Sitat fra: Cobos på mandag 01. april 2013, klokken 09:13
Jeg er jo en av de 4% 40kWh bestillerne, men mistenker at denne løsningen ikke gjelder Europeiske bestillinger men istedet bare for amerikanske? Hvis dette også gjelder i Norge blir jeg veldig glad...
Uansett veldig bra å høre at de faktisk tjener penger, spennende å se hva dette gjør med aksjekursen?

Cobos

40kwt har aldri, og er aldri ment, for å være tilgjengelig i Europa.

Øyvind.h

#407
Sitat fra: Cobos på mandag 01. april 2013, klokken 09:13
Jeg er jo en av de 4% 40kWh bestillerne, men mistenker at denne løsningen ikke gjelder Europeiske bestillinger men istedet bare for amerikanske? Hvis dette også gjelder i Norge blir jeg veldig glad...
Uansett veldig bra å høre at de faktisk tjener penger, spennende å se hva dette gjør med aksjekursen?

Cobos
Ettersom 40kWh aldri er blitt lansert i Europa gjelder nok ikke dette europeiske bestillinger. 40kWh ble slik jeg forstår det kun lansert fordi Tesla måtte selge en bil til under $50,000 for å kvalifisere for DOE lånet.
Og når bare 4% velger den modellen i USA skjønner jeg godt at de dropper den for å slippe alle formalia i tillegg til forskjellene i produksjonslinjen.

Edit: Så laumb postet rett før meg :)

Ift aksjekursen tror jeg dette er svært positivt. At de klarer GAAP og non GAAP overskudd nå i Q1 med 4750 produserte biler på den fortsatt umodne produksjonslinjen lover dette godt. De er allerede over 500 biler i  uken, noe som skulle tilsi 6000-6500 biler i Q2. Men jeg er spent på om Tesla utsteder flere aksjer på tirsdag, eller om tirsdagens nyhet er noe annet (eks. akselerert utvidelse av SC nettverket).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleJA

Vi bør vel også tenke på at det er 1. April idag......

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på mandag 01. april 2013, klokken 09:38
Vi bør vel også tenke på at det er 1. April idag......
Nei, meldingen ble lagt ut før 1. april. Dette er for øvrig ikke info man tuller med :) Skulle likt å se Statoil rapportere store funn, eller avslutning av oljeleting som dementeres 2. april.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 08:45

Både GAAP og non-GAAP profitt med litt over 4750 produserte biler. Fantastisk, ettersom vi vet de for øyeblikket produserer over 500 biler i uka! Q2 blir bra!

Jeg ble negativt overrasket når jeg så Tesla droppet alcantara i Performance modellene uten å informere, men nå er skuta snudd :)

Spent på hva morgendagens kunngjøring er ettersom Elon mener den på mange måter er større enn dagens?

Hvis strategien er å tyne mer profitt ved å snyte de kundene en tjener mest på og gi mer til de man tjener minst på skjønner jeg ikke at dette nødvendigvis bare bra strategi hverken for aksjonærer eller for performance kunder, men jeg skjønner at du virkelig vil at skuta skal bare seile en vei øyvind :-)

Øyvind.h

#411
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 01. april 2013, klokken 09:54
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 08:45

Både GAAP og non-GAAP profitt med litt over 4750 produserte biler. Fantastisk, ettersom vi vet de for øyeblikket produserer over 500 biler i uka! Q2 blir bra!

Jeg ble negativt overrasket når jeg så Tesla droppet alcantara i Performance modellene uten å informere, men nå er skuta snudd :)

Spent på hva morgendagens kunngjøring er ettersom Elon mener den på mange måter er større enn dagens?

Hvis strategien er å tyne mer profitt ved å snyte de kundene en tjener mest på og gi mer til de man tjener minst på skjønner jeg ikke at dette nødvendigvis bare bra strategi hverken for aksjonærer eller for performance kunder, men jeg skjønner at du virkelig vil at skuta skal bare seile en vei øyvind :-)
At skuta er snudd var feil betegnelse. Poenget var at det de nå har gjort er fremgangsmåten de alltid bør benytte. Gjør de feilvurderinger bør de ta konsekvensene. Stoff istedenfor alcantara, og det uten å informere kjøperne, er definitivt fortsatt galt. Og på US forumet der George Blakenship følger med er jeg blant de som klart og tydelig har sagt at dette er galt, og at alle som har fått levert bilen med feil taktrekk får feilen rettet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Genialt av Tesla, virker som en vinn-vinn situasjon for alle parter. Når folk ikke skjønner hva de går glipp av ved å velge bort SC muligheten må de guides i riktig retning.
Hva mener du Øyivind med at "skuta er snudd" i alcantara saken? Vil det si de nå produserer dette igjen (jeg er ikke helt oppdatert her)?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Cobos

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 09:22
Ettersom 40kWh aldri er blitt lansert i Europa gjelder nok ikke dette europeiske bestillinger. 40kWh ble slik jeg forstår det kun lansert fordi Tesla måtte selge en bil til under $50,000 for å kvalifisere for DOE lånet.
Og når bare 4% velger den modellen i USA skjønner jeg godt at de dropper den for å slippe alle formalia i tillegg til forskjellene i produksjonslinjen.
Jeg føler meg rimelig sikker på at Tesla lanserte 40kWh pakken fordi de ville ha en billig inngangsbillett og de forventet at rundt 25% ville bestilt denne modellen. Det var sånn sett også poenget med lanseringen i Europa. Nå visste det seg når folk låste inn bestillingen sin at det var ikke så mange som ville ha 40kWh, faktisk veldig mange færre enn de trodde og kostnaden per Model S ble en par hakk høyere enn de trodde først. Dermed luktet det at 40kWh ble solgt med tap eller ekstremt tynn margin og derfor har de holdt tilbake. Nå var det vel såpass få at å selge de få 40kWh som har bestilt som 60kWh er billigere enn å gjøre R&D for 40kWh pakka som heller ikke skal brukes på Model X. Hvordan det dog blir når Bluestar kommer er et åpent spørsmål godt mulig det kommer nye batteripakker til Model S da?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

#414
Sitat fra: Oreo på mandag 01. april 2013, klokken 10:01
Hva mener du Øyivind med at "skuta er snudd" i alcantara saken? Vil det si de nå produserer dette igjen (jeg er ikke helt oppdatert her)?
Feil ordvalg fra min side. Var ikke meningen å antyde at Tesla har ryddet opp i alcantara-saken. Mente bare at gårsdagens pressemelding er et eksempel på hvordan Tesla bør opptre.

Ift. 40kWh pakken mener jeg bestemt å ha lest at en innstegsmodell under $50,000 var en del av kravene for å få $465 mill DOE lån, men finner ingen kilde for øyeblikket. Dermed kan forklaringen like gjerne være som du skriver Cobos at de ville ha en så rimelig inngangsbillett som mulig.

Hadde volumet vært tilstrekkelig ser jeg ingen grunn til at de ikke burde tilby 40kWh pakke (synd de anser snaut 1000 biler/år som for lavt volum). Det er sikkert mange som har plassbehov, men ikke rekkeviddebehov ut over 40kWh.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

#415
Det et nok og mulig 40kWh har vert problematisk med tanke på slitasje på batteriene. Når dei putter inn 60kwh og begrenser til 40, vil disse nok vare lengst av alle. Tesla får goodwill, og unngår negativ omtale pga batterier som tar kvelden

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 01. april 2013, klokken 09:59

At skuta er snudd var feil betegnelse. Poenget var at det de nå har gjort er fremgangsmåten de alltid bør benytte.

Da er jeg med på snuing alle veier, gjerne 360 grader. Og jeg har sett hvor du står i tak saken.

Øyvind.h

5,5% opp i premarket nå :)
Klarer tsla bryte opp gjennom 40 denne gangen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Og der var vi opp 12% premarket ja. Spennende å se hvor tsla legger seg når handelen åpner!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Kommer de opp på 42,50 i dag er fortsatt en glad mann :)

Blir veldig spennende i morgen også, er det sagt noe om info kommer før eller etter børsåpning?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA