Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

#375
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:28
Sitat fra: i_expect på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:12
Kan noen av dere som tydeligvis har peiling på aksjer (jeg er så langt ifra som det går an) fortelle meg hva som gjør at markedet tydeligvis ikke vil ha aksjen etter fremleggelsen av tallene? Slik jeg har fått det referert her virker det jo ganske lovende: de begynner å tjene penger og produserer i henhold til målene og ser jo ut til å ha folk som vil kjøpe produktet også?
Alt for høye forventninger til hva de ville levere. Tesla leverte ikke på flere punkter på kort sikt, selv om ting ser positivt ut på lengre sikt (vet noen er uenige med meg her :) )
Tesla slet med å nå produksjonsmål, og har kastet penger på problemet for å sikre at de overlever. De rydder opp nå, men har gjort det dårlig på kort sikt pga dette. Og i lengre tid frem til dags dato har Tesla underlevert på flere punkter, selv om de langsiktige forholdene etter mitt syn ikke har endret seg.

Nå åpner børsen straks, så ingen svar herfra den neste timen :)

Hva er planen nå Øyvind? Laste opp med TSLA eller avvente et ytterligere fall?

Gir ikke råd, men jeg har gjort følgende i dag foreløpig:
Et større kjøp på 36,40 i åpningen, salg på 37,30, kjøp på 35,20 og nå sitter jeg inntil videre.

Kan fort falle videre nedover bare så det er sagt :) Har tapt rundt 10" på den lille posten jeg droppet å selge i går. Hurra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:54
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:28
Sitat fra: i_expect på torsdag 21. februar 2013, klokken 15:12
Kan noen av dere som tydeligvis har peiling på aksjer (jeg er så langt ifra som det går an) fortelle meg hva som gjør at markedet tydeligvis ikke vil ha aksjen etter fremleggelsen av tallene? Slik jeg har fått det referert her virker det jo ganske lovende: de begynner å tjene penger og produserer i henhold til målene og ser jo ut til å ha folk som vil kjøpe produktet også?
Alt for høye forventninger til hva de ville levere. Tesla leverte ikke på flere punkter på kort sikt, selv om ting ser positivt ut på lengre sikt (vet noen er uenige med meg her :) )
Tesla slet med å nå produksjonsmål, og har kastet penger på problemet for å sikre at de overlever. De rydder opp nå, men har gjort det dårlig på kort sikt pga dette. Og i lengre tid frem til dags dato har Tesla underlevert på flere punkter, selv om de langsiktige forholdene etter mitt syn ikke har endret seg.

Nå åpner børsen straks, så ingen svar herfra den neste timen :)

Hva er planen nå Øyvind? Laste opp med TSLA eller avvente et ytterligere fall?

Gir ikke råd, men jeg har gjort følgende i dag foreløpig:
Et større kjøp på 36,40 i åpningen, salg på 37,30, kjøp på 35,20 og nå sitter jeg inntil videre.

Kan fort falle videre nedover bare så det er sagt :)

Spennende. Jeg er nok eksponert andre steder så blir nok ingen TSLA aksjer på meg foreløpig men jeg mener TSLA er en spennende aksje langsiktig. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at tesla blir kjøpt opp. Hadde ikke blitt overasket om Google kjøper dem. Noe må de jo bruke alle penge sine på :)

Noen som kjenner til om Elon Musk pleier å selge selskapene sine etter en tid eller om han beholder selskapene?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

I-miev 2011
Asker

Epleskreller

Elon Musk tjente vel formuen sin på PayPal? Den solgte han..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

toppi

Sitat fra: foxy på torsdag 21. februar 2013, klokken 16:06
lukter 30-32 dette her  8)

Trodde den skulle ned i 20?
Ikke glem å fortelle oss når du shorter nå da..

Langsiktig ser det veldig positivt ut, synes jeg.
Når TMS kommer på Europeiske veier utover våren, vil salget øke. (Årets bil i Europa 2014 er mitt tips)
Og så kommer Asia.

Tesla er på vei til å bli den ledende El-bil produsenten, dermed blir de også stadig mer attraktive som oppkjøpskandidater.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Epleskreller

Det som jeg frykter er følgende:
- de ikke klarer å holde oppe produksjonen
- kvalitetsproblemer
- ikke nok bestillinger, ordreboken går tom..

Ingenting av dette har skjedd, og håpet er at det ikke skjer før GenIII
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

toppi

Håper å få tak i 10 til, men venter bare på det rette tidspunktet.
Er nok langt igjen for å bli så tøff (kjøre fort) og rik som deg (ikke handle studentposter), men går det rette veien med TSLA håper jeg å få råd til en i-Miev. Er den forresten registrert som bil eller moped?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395


Øyvind.h

#383
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. februar 2013, klokken 18:19
Synes han gjorde en særdeles dårlig jobb med å forklare hvorfor selskapet vil få det tøft fremover.

Han liker ikke Tesla fordi:
- Bransjen er tøff
- Elbiler er ikke kuren for "det store problemet" world wide
- Tror ikke Tesla er den EV produsenten som er posisjonert best

"De har en fin bil"
"De har brent penger for å komme dit de er"
"Model S er en nisjebil"
"De trenger en volumselger for å dekke overhead"
"Model S koster fra 60.000USD, men de trenger en bil som koster 40-50.000USD, og det veldig vanskelig med batteriteknologien (har han egentlig lest Teslas forretningsplan, eller sett pris/effektutvikling for batterier???)
"Kan de ikke bare være en nisjeaktør? "Se på Nissan, produserer under 10.000 Leaf per år"

Intervjuet kunne strengt talt vært snudd helt på hodet:
- Tøff bransje hvor Tesla har fått enestående tilbakemeldinger. Vinner kåringer ad mass, biltestere og eiere elsker bilen.
- Tesla trenger ikke løse noe verdensproblem, de trenger bare å levere en bil som kundene opplever som kvantesprang. Ordner de samtidig infrastrukturen som sammen med pris er sett på som elbilens to store ankepunkt er mye løst (prisene vil fortsette å falle)
- Tesla har den elbilen på markedet som tilbyr desidert færrest kompromisser. Høy pris ja, men volumselgere fra store produsenter er ikke målestokken for Tesla før om 3-4 år. Planen har hele veien vært å starte med nisjebiler som S og X, og fortsette med volumselgere.
- De brenner ikke penger, de har bygget et bilmerke fra bunn av. Det kalles å investere.

Spesielt når han påpeker at batteriteknologien er en grunn til at de vil få det svært tøft med å lansere en rimeligere bil, samtidig som han antyder at den bare trenger å koste 10-20.000USD mindre enn Model S (som er en stor bil produsert i relativt lite volum) sier det seg selv at argumentene hans er tynne. Han angriper der det er lettest, uten å se på den teknologiske utviklingen.

Det finnes tonnevis av argumenter for at Tesla ikke vil lykkes (noe som betyr svalestup for kursen), men det finne også mye som indikerer at de er på rett vei. Såfremt bilen holder mål er reservasjonstakten fremover den beste indiaktoren på om de vil lykkes. Klarer de å holde S på 25.000 biler per år, introdusere X ila 2 år og få den opp på 10.000/år, bør de klare å holde seg flytende frem til Gen3 er ute. Ved 35.000/år produksjon, snittpris rundt 90.000USD og 25% margin snakker vi om 790 mill USD. Klarer de 20% snakker vi om 630mill USD. Og da er ikke prosjekter for andre produsenter, mersalg, EV credits mm tatt med i beregningen Overhead er på rundt 400 mill USD (sikkert høyere med X, og enda høyere med Gen3 ute).

Jeg er ikke enig i at Tesla vil få problemer med å hente inn ytterligere kapital om de trenger 2-300 mill for å sluttføre gen3. Sist gikk det problemfritt til minimal rabatt.
X er såvidt jeg forstår ganske ferdig, de har fått 50 mill USD til klargjøring av produksjonslinjen, og X deler svært mange komponenter med S.

Kan det gå til h******? Jepp! Tror jeg det? Nei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:13
"Se på Nissan, produserer under 10.000 Leaf per år"

Hehe, når han kan skrive det går det ikke an å tro på så mye av det andre han skriver. Nissan har solgt 50.000 Leaf på 2,5 år (dvs. produsert 20.000 pr. år) og åpner nå to nye fabrikker for å mangedoble produksjonen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

En annen Motley video fra en annen ansatt som tydeligvis ikke er enig :)

http://www.youtube.com/watch?v=FARUVie7tOw
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:29
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. februar 2013, klokken 19:13
"Se på Nissan, produserer under 10.000 Leaf per år"

Hehe, når han kan skrive det går det ikke an å tro på så mye av det andre han skriver. Nissan har solgt 50.000 Leaf på 2,5 år (dvs. produsert 20.000 pr. år) og åpner nå to nye fabrikker for å mangedoble produksjonen...
Kanskje han tror at det bare finnes ett marked her i verden, og det er USA? Mange amerikanere som tror Europa er ett land...

http://www.youtube.com/watch?v=Cey35bBWXls
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#387
Northland Capital starter dekning av tsla.
Klar kjøpsanbefaling. Snitt kursmål 40,79

https://twitter.com/Briefingcom/status/307422133594779648
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Hvor går veien videre for Tesla?
Scenario 2 er kanskje det mest realistiske, men tror absolutt de kan finne veien til scenario 3..

http://seekingalpha.com/article/1245151-tesla-the-ultimate-disrupter?source=email_rt_article_readmore
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Kronen har svekket seg en del mot dollaren i det siste, noe som har kompenser for noe av fallet i aksjekursen, men det blir spennende å se om aksjen fortsetter opp eller om vi får nye måneder med volatilitet rundt nåværende nivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA