Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: foxy på onsdag 30. januar 2013, klokken 23:23
Sitat fra: JohanH på onsdag 30. januar 2013, klokken 19:47
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:22
Om man ikke vil mate meglere med sine penger kan man velge indexfond som har svært lave forvaltningskostnader med vesentlig lavere risiko- men også tilsvarende lavere gevinstmuligheter.

Jeg er enig i alt som blir sagt om å ikke investere penger du ikke kan tape, og at man bør investere langsiktig i noe man tror på selv. Vil bare poengtere at seriøs forskning og gjentatte undersøkelser over tid stort sett alltid kommer til samme konklusjon: Indexfonder er bedre enn "Actively managed" fonder over tid, hovedsakelig fordi selv gode forvaltere over tid ikke gjør det bedre enn markedet i snitt og de økte forvaltningskostnadene spiser opp ev. gevinster, igjen over tid. Noen lenker til seriøse oversikter kring dette:

http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/08/20/index-fund-portfolios-reign-superior/
http://business.time.com/2012/02/24/index-funds-win-again-this-time-by-a-landslide/
http://money.usnews.com/money/personal-finance/mutual-funds/articles/2012/10/12/study-active-funds-consistently-fail-to-beat-benchmarks
http://www.forbes.com/sites/rickferri/2012/10/11/indexes-beat-active-funds-again-in-sp-study/

Aktivt forvaltede fonder er god buiseness for forvaltene, som blir styrtrike i oppgangstider og også tar ut sine avgifter i nedgangstider = Win-win for dem. Hele fenomenet bygger vel på samme type psykologi som at noen betaler 1000 kr for en T-shirt som det står D&G på, som for så vidt er av god kvalitet men du kan få en av tilsvarende like god kvalitet til 150 kr.

Min mening er at enten kjøper du indexfonder eller så kjøper du en enkelt aktie som du satt deg inn i og faktisk har tro på. Ikke tro at meglerfirmane er så veldig opptatt av at du skal tjene penger, de er opptatt av å selve tjene penger...

mindre long-only fond med flinke forvaltere er ok. Men jo flinkere de blir jo større blir fondet og jo større de blir jo mer lik blir avkastning på indeksnivå. (best case)

De aller fleste (dessverre!) er jo eller blir eksponert nok  via long-only fond mot aksjemarkedet pga pensjonssystemet.

Sett sparemidlene da i eiendom, rentepapirer osv. og gjerne en del % i enkeltaksjer, men ikke i aksjefond!!

Helt enig. Eiendom=min hovedsakelige måte å pensjonsspare. Et stort pluss med det er jo at jeg bor flott fordi jeg har investert så mye som mulig i min primærbolig. Hvilken glede hadde jeg hatt av de pengene i et fond?  Lar meg ikke lure av pensjondsfondene.

Havebigfun

Man skal fordele "eggene" i flere kurver slik at færrest mulig knuses om det går galt med en kurv.
Kun eiendom som sparebøsse er ikke trygt heller Kfr:
http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article718445.ece
-spes for de av oss som bor i de dyreste byene er de risiko for fall nå.
Jeg tror det er bra med litt enkeltaksjer plus indexfond i tillegg til hus og hytte. Man kunne evtl legge til en leilighet i de største europeiske byene, eks Berlin om man har for mye penger.

For å komme igjen til tråden er det med stor sannsynlighet få av oss som satser over 500 K på en aksje- Det er imidlertid nettopp det man gjør om man kjøper mod S ettersom det er en helt ny modell av en ny produsent hvor ingen vet noe om hvordan funksjonen og verdien er om f.eks. 5 år.
Samtidig kjøp av Tsla øker investeringesrisikoen (men også avkastningsmuligheter), spes når noe er lånefinansert (gearing).
Jeg innrømmer dog at det kommer til å bli fristende når vi har bilen og ser den fungerer bra.
Her er -heldigvis - mange entusiaster som tror dette med Tesla kommer til å gå meget bra.
Klok av skade måtte jeg bare kjøle gemyttene litt så ikke de mest uerfarne går i en potensiell felle.. 8)

Blip

Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Nuvolari

Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

Det var sikkert ment som spøk men for ordens skyld en aksje faller ikke på positive resultater men om analytikerne hadde forventet enda bedre resultater er det bakt inn i aksjekursen. Når man så lever gode resultater men under aanalytikernes forventninger så faller kursen. Dette vet du helt sikkert.

Når det gjelder Tesla aksjen vil jeg at det er bakt inn mye frykt på det nivået kursen står i nå. Moderat gode nyheter 11 feb vil jeg tro fører til kursoppgang. Jeg tror kursen vil stige noe basert på tallene og Musk preken 11 feb.

Jeg har ikke kjøpt tesla aksjer men tror det er en god investering på både kort og lang sikt. Hadde jeg ikke allerede investert i andre prospekter kunne jeg fort kjøpt meg opp i Tesla.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

Det var sikkert ment som spøk men for ordens skyld en aksje faller ikke på positive resultater men om analytikerne hadde forventet enda bedre resultater er det bakt inn i aksjekursen. Når man så lever gode resultater men under aanalytikernes forventninger så faller kursen. Dette vet du helt sikkert.

hehe for noe tull - hva slags teori er dette da?
I-miev 2011
Asker

foxy

#305
Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

først 40 - det er tallet som er av interesse nå.  :D  ser ikke bort fra at jeg har en ny plan etter det - men uten at kursmålet starter med 4 tallet  ;)  ;D
I-miev 2011
Asker

toppi

Da du gikk short på 33 var det en flott kjøpsanbefaling.
Gi et hint om når du går short igjen da..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Nuvolari

Sitat fra: foxy på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

Det var sikkert ment som spøk men for ordens skyld en aksje faller ikke på positive resultater men om analytikerne hadde forventet enda bedre resultater er det bakt inn i aksjekursen. Når man så lever gode resultater men under aanalytikernes forventninger så faller kursen. Dette vet du helt sikkert.

hehe for noe tull - hva slags teori er dette da?

Dette er ingen teori men noe man ser i praksis ved mange kvartalsfremleggelser. Jeg regner med at du kjenner til at en aksjekurs gjenspeiler markedets forventninger til en bedrifts resultater? Når en bedrift da legger frem positive tall men markedet trodde bedriften skulle levere enda bedre tall går som regel kursen ned og legger seg på et nivå som tar innover seg de tallene bedriten la frem. Dette er helt basis for hvordan aksjemarkedet fungerer.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

foxy

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. februar 2013, klokken 10:41
Sitat fra: foxy på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

Det var sikkert ment som spøk men for ordens skyld en aksje faller ikke på positive resultater men om analytikerne hadde forventet enda bedre resultater er det bakt inn i aksjekursen. Når man så lever gode resultater men under aanalytikernes forventninger så faller kursen. Dette vet du helt sikkert.

hehe for noe tull - hva slags teori er dette da?

Dette er ingen teori men noe man ser i praksis ved mange kvartalsfremleggelser. Jeg regner med at du kjenner til at en aksjekurs gjenspeiler markedets forventninger til en bedrifts resultater? Når en bedrift da legger frem positive tall men markedet trodde bedriften skulle levere enda bedre tall går som regel kursen ned og legger seg på et nivå som tar innover seg de tallene bedriten la frem. Dette er helt basis for hvordan aksjemarkedet fungerer.


hehe - fantastisk enkelt det der da, særlig at man bare trenger å se hva analytikerne skriver som du poengterer - mener du at analytikerne = markedet eller er markedet = analytikerne?  ::)  ;D

morsomt å se at noen fortsatt tror på effisiente markedsmekanismer. :D - typisk nybegynner feil som akkurat har lest en bok om "aksjemarkedet"...
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: toppi på onsdag 06. februar 2013, klokken 10:23
Da du gikk short på 33 var det en flott kjøpsanbefaling.
Gi et hint om når du går short igjen da..

Du har vel fått mange muligheter å gå mot mine posisjoner her?! Men bra du ikke gjorde det siden du ellers hadde tapt mye penger...  8)
I-miev 2011
Asker

Nuvolari

Sitat fra: foxy på onsdag 06. februar 2013, klokken 13:06
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. februar 2013, klokken 10:41
Sitat fra: foxy på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 05. februar 2013, klokken 20:12
Sitat fra: Blip på tirsdag 05. februar 2013, klokken 18:04
Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Ja! flytt alle pengene i TSLA - som sagt 40 dolls før 11.2.!
Den står i 38.07 i dette øyeblikk... Mulig den går til 40, men deretter går den sikkert ned (som den ofte gjør etter positive resultater) ;)

Det var sikkert ment som spøk men for ordens skyld en aksje faller ikke på positive resultater men om analytikerne hadde forventet enda bedre resultater er det bakt inn i aksjekursen. Når man så lever gode resultater men under aanalytikernes forventninger så faller kursen. Dette vet du helt sikkert.

hehe for noe tull - hva slags teori er dette da?

Dette er ingen teori men noe man ser i praksis ved mange kvartalsfremleggelser. Jeg regner med at du kjenner til at en aksjekurs gjenspeiler markedets forventninger til en bedrifts resultater? Når en bedrift da legger frem positive tall men markedet trodde bedriften skulle levere enda bedre tall går som regel kursen ned og legger seg på et nivå som tar innover seg de tallene bedriten la frem. Dette er helt basis for hvordan aksjemarkedet fungerer.


hehe - fantastisk enkelt det der da, særlig at man bare trenger å se hva analytikerne skriver som du poengterer - mener du at analytikerne = markedet eller er markedet = analytikerne?  ::)  ;D

morsomt å se at noen fortsatt tror på effisiente markedsmekanismer. :D - typisk nybegynner feil som akkurat har lest en bok om "aksjemarkedet"...

Så hvordan fungerer det da?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

toppi

Sitat fra: foxy på onsdag 06. februar 2013, klokken 13:09
Sitat fra: toppi på onsdag 06. februar 2013, klokken 10:23
Da du gikk short på 33 var det en flott kjøpsanbefaling.
Gi et hint om når du går short igjen da..

Du har vel fått mange muligheter å gå mot mine posisjoner her?! Men bra du ikke gjorde det siden du ellers hadde tapt mye penger...  8)

Jeg aner ikke hvor og når du trader opp eller ned, bortsett fra du at du skrev du var short på 33. Hvordan jeg har tapt penger på å kjøpe på 33 og selge på 38 må du nesten forklare??

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

Sitat fra: toppi på onsdag 06. februar 2013, klokken 14:45
Jeg aner ikke hvor og når du trader opp eller ned, bortsett fra du at du skrev du var short på 33. Hvordan jeg har tapt penger på å kjøpe på 33 og selge på 38 må du nesten forklare??

Hva er poenget ditt?  - at du bare leser 1 side i en bok på 300 sider?  ;D
I-miev 2011
Asker

petersv

Sitat fra: foxy på onsdag 06. februar 2013, klokken 15:42
Hva er poenget ditt?  - at du bare leser 1 side i en bok på 300 sider?  ;D

hehe for noe tull - hva slags teori er dette da? Har du et problem med å lese eller bare å forstå innholdet?

sindrej

Tror bare h?n har problemer med å ikke kverulere ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA