Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Hvorfor tror folk plutselig på hva shorterene sier her?  :D
"kun for å drive opp kursen" HAHA
peter thiel er ikke i tvil om at dette går i orden :)

daktari

Er ikke Musk også styreleder?

Board of Directors
Elon Musk
Chairman, Product Architect and CEO
Brad W. Buss
Director
Robyn M. Denholm
Director
Ira Ehrenpreis
Director
Antonio J. Gracias
Director
Steve Jurvetson
Director
James Murdoch
Director
Kimbal Musk
Director
Linda Johnson Rice
Director
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat
The Wall Street Journal is reporting that government regulators have opened an inquiry into Tesla CEO Elon Musk's Tuesday tweet disclosing a proposed $72 billion buyout of the electric car maker.


The Journal reported that the Securities and Exchange Commission is asking whether a Musk tweet on the subject was factual. In that tweet, Musk announced that he had secured financing to buy Tesla's outstanding shares at $420 per share. The newspaper cited unidentified people familiar with the matter.

The SEC declined to comment on the report Wednesday. Tesla didn't immediately respond to a request for comment.

The Journal reported regulators are also questioning whether the disclosure about the proposed buyout in a nine-word tweet fulfills Tesla's legal obligations as a publicly traded company.

ethoring

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. august 2018, klokken 14:44
Sitat fra: Vhagar på onsdag 08. august 2018, klokken 13:33
Er det mulig å eie amerikanske aksjer (nasdaq/TSLA) uten mellomleddet, for å bli med videre? Eller må man da være amerikaner?
Det er et litt komplisert spørsmål, men det er mulig å fortsette å eie Tesla om man har konto hos en megler i USA, i hvert fall. Det diskuteres litt her: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/holding-shares-in-a-private-tesla-outside-the-us.125132/
Har du noen idé om hvor en nordmann bør holde aksjene sine?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Vhagar

Denne er nevnt i den andre tråden som ble linket til lenger oppe i tråden her, mulig den er grei men jeg aner ikke.
https://www.schwab.com/

Den andre tråden som det ble linket til:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/holding-shares-in-a-private-tesla-outside-the-us.125132/

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

stefse

#3965
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 08. august 2018, klokken 19:23
Sitat fra: stefse på onsdag 08. august 2018, klokken 19:08
Sitat fra: stefse på tirsdag 07. august 2018, klokken 20:40
Med mindre han har et konkret opplegg på plass, med signerte avtaler og det hele, vil det være forettningsmessig særdeles uklokt å gå ut på banen med noe slikt. Forettningspartneren som evt. i et lystig lag sa at de vurderte å gi han finansiering, vil jo da plutselig kunne sitte med ballegrep på Musk. Så stupid går det ikke an å være.

Hvis det likevel går an å være så stupid, så bør Twitter og lignende kortmeldingstjenester som når store masser, få en CEO / president-funksjon som gjør at alle tweeter må innom styrerommet før release. Idiotisk at det går an å ødelegge så mye for så mange i løpet av noen ubetenksomme sekunder.
Personen Musk og alt han foretar seg er vel strengt tatt hele nøkkelen bak Tesla sin suksess :/
Men så har han vel heller ikke Twitret seg frem til sukesssen. Dette er et massemedium uten redaksjon og redaktøransvar, og i slike tilfeller kan ting lett bli ødelagt av en enkeltpersons 5 sekunders ubetenksomhet og utrop i affekt. Slike ubetenksomme øyeblikk har vi alle som en, Musk inkludert.

Edit: Jeg har forøvrig lest boken om Elon Musk av Ashlee Vance, så helt blank om fyren er jeg ikke.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Wenche

#3966
Jeg har mine aksjer i Usa, og blir med Tesla videre uansett om det er på børs, eller ei. I Usa har du stemmerett og bestemmer over aksjene dine selv.

Oppskrift på hvordan sende TSLA aksjer til USA, uten å realisere gevinst:

I disse tider hvor Tesla kan "go private" og tas av børs, kan det være en ide å flytta aksjene sine til USA, hvis man ønsker å bli med Tesla videre, og/eller å ha muligheten for å stemme. Hvis du tenker på å flytte aksjene til USA, er det veldig VIKTIG å flytte de ved å være innlogget på din konto i USA, som du skal flytte aksjene til. Velge transfer -> stock/shares/funds derfra, da går det smidig og raskt. IKKE be din norske megler å sende over det du vil ha over. Det kan ta 3 uker, hvis du ber f.eks Netfonds om å flytte aksjene dine. Be f.eks. Ibkr eller andre i Usa om å hente aksjer eller penger. Når du åpner konto; Ikke be om rettigheter til å handle opsjoner etc, og heller ikke rettigheter til å handle i andre land. Det kan du gjøre etter at kontoen er åpnet, og sparer deg for masse tid (gikk i den fella selv).
Billigst og best på netthandel er etter min erfaring; Interactivebrokers.com i USA. Kun ca $1 per handel. Sanntid får du på de aksjene du har, ellers litt forsinkelse på kursene, du kan betale $1,5/mnd for å få sanntid på f.eks. Nasdaq. Du må fylle ut omfattende dokumentasjon på hvem du er, bl.a. e-post skanning av strømregning eller kommunale avgifter i ditt navn, på din adresse, for å få åpnet konto. De har krav om en viss minimum balanse, i form av aksjer ol + kontanter. Sjekk om din minimum balanse er godt innenfor det de opererer med!  Minimum ser ut til å være $10 000,-, men hvis du er inaktiv på konto, blir du belastet med noen små $ i mnd. Dette må du sjekke ut selv, da jeg er over det nivået, og ikke blir belastet for noe mer enn de sanntids noteringene som jeg har bedt om selv. Jeg startet med Optionsxpres i Usa, handlet en del, og betalte ca nok 30k i året, hos Ibkr kun nok 2-3k. Hvis du handler endel i USA, er Ibkr verdt å vurdere. Du får årsoppgave, og skatteetaten får den samme direkte fra Ibkr. Jeg misforstod en føring av en solgt call opsjon, (ikke på Tesla) som ble exercised, og førte dermed feil utgangsverdi. Dette ble rettet av skatteetaten.
Hvis du tenker på å åpne konto hos Ibkr, så har jeg en refferal kode. Ikke sikker på hva man oppnår med den, men noe må det jo være
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Svolar

https://www.reuters.com/.../short-sellers-make-vw-the...

Om en klarer å sette shorterene i samme squeeze --> 2000 usd/aksje ? Hvis Musk tilbakefører overskuddet tilbake til Tesla så får Tesla 60 mrd dollar. Da kjøper en egentlig selskapet for 3 mrd dollar. smart og billig!


Løve

Det er vel eneste finansieringspotensialet som så langt er «bekreftet»? Alle institusjoner som er spurt har jo svart «nei». «Ingen kommentar» kunne ha vært noe, men «nei» er brutalt.

Problemet med teorien over er jo at da har EM bedrevet alsjemanipulasjon i stor stil, som betyr svindel som betyr fengsel.

Skal bli spennende å se hva, og om, EM har av finansieringsalternativ.

1000kwh

Sitat fra: nie på torsdag 09. august 2018, klokken 15:52
Sissener virker litt grumpy om dagen....

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/08/Sissener-Musk-har-lagt-inn-en-god-soeknad-om-aa-bli-cellekamerat-med-Madoff
Kjenner jeg blir flau av Sissener. Tror ikke han vet at dette blir værende på nettet i fremtiden :p

Kjøpte ikke Saudi-Arabia sine aksjer fra 2. part? Teorien om at Musk har lekket info om å ta Tesla av børs er jo bare komisk :D

Det samme at han skal i fengsel..

Espen Hugaas Andersen

#3971
Han havner i fengsel hvis han har løyet om å ha finansiering på plass. Men sjansen for det er vel ca 0% +/- 3%.

Sissener anslår at han trenger $110-120 mrd, men virkeligheten er nok nærmere $20 mrd. Det er ikke mer enn at han kan ta en ringerunde til vennene sine i Silicon Valley og fikse det på noen timer. Hvis han ringer Larry Page først så er det kanskje gjort på 5 minutter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

#3972
Summen blir nok betydelig. For det første antar jeg svært få av dagens aksjonærer bortsett fra EM ønske å bli med videre. Å være liten aksjonær i et ikke-børsnotert selskap dominert av en ny storaksjonær er ikke noe å anbefale.

For det andre tipper jeg at det knytter seg krav om børsnotering til de fleste lånebetingelsene.

Har lest rundt 70-90 milliarder USD. Ikke småpenger.

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke snakk om en tradisjonell LBO. Musk ønsker å ha med så mange av de eksisterende investorene som mulig. Og jeg ser det som svært sannsynlig at de fleste vil være med. (Her er et lite poll for småaksjonærene: https://electrek.co/2018/08/08/tesla-tsla-shorts-elon-musk-board-evaluate/ ) Å si ja til å bli kjøpt ut på 420 er jo å kaste penger ut av vinduet, ettersom selskapet vil kunne være flere ganger så mye om relativt få år.

Men så klart, det er ikke alle fondene som har mulighet til å være med, ettersom de ikke investerer i private selskaper.

Jeg har sett et estimat på at det er 65 millioner aksjer som må bli kjøpt opp. Men 34 millioner av disse vil da komme fra shortene som må dekke sine posisjoner. Da er det egentlig bare 31 millioner aksjer som må kjøpes til $420, altså ca $13 mrd, pluss eventuell reforhandling av gjeld på nærmere $10 mrd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA