Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arthur på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:12
Var den kommentaren også en ren impulshandling som kan forsvares, eller rettere sagt; bortforklares?

Ja, i debattens hete så kom det ikke bare en, men to meldinger han tydeligvis ikke hadde tenkt seg godt om før han postet, så jeg anser det som helt klart at også denne kommentaren var en ren impulshandling som en reaksjon på angrepet han følte han hadde blitt utsatt for fra denne personen.

Med det sagt så har jeg hverken forsvart eller bortforklart noen av meldingene, jeg bare ser ikke den helt store sammenhengen mellom at en privatperson som først har blitt angrepet i media og så går over streken i sin respons "i kampens hete" har den helt store relevansen for noe firma denne samme personen leder. Både fall i aksjekurs og folk som snakker om å droppe kjøp av Tesla som en følge av dette ser jeg på som kraftige overreaksjoner - nesten helt på linje med den kraftige overreaksjonen Elon selv viste i denne omtalte saken :)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 16. juli 2018, klokken 23:21Thx.

Munro & associates sin rapport om 30 % fortjeneste på Model 3 burde gi noe positivt, men skal vel mer til enn det nå...
30% fortjeneste er ikke ny informasjon, egentlig, ettersom en tysk analyse kom frem til en lignende konklusjon for en stund siden. Men spørsmålet er om analytikere og tradere tror på informasjonen - jeg tror ikke de gjør det ennå.

Jeg tror vi må vente en stund på at aksjekursen skal gå opp. Når Tesla går med profitt i Q3 vil tvilerne bare si at det er pga engangshendelser som ikke kan gjentas. Jeg forventer ikke at aksjekursen  tar av før Q4 tallene, der Tesla viser at profitt kan og vil gjentas. Da kan vi se at en del shortere gir opp også. Men da må vi altså vente til tidlig februar.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mobileum

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:27
Med det sagt så har jeg hverken forsvart eller bortforklart noen av meldingene, jeg bare ser ikke den helt store sammenhengen mellom at en privatperson som først har blitt angrepet i media og så går over streken i sin respons "i kampens hete" har den helt store relevansen for noe firma denne samme personen leder. Både fall i aksjekurs og folk som snakker om å droppe kjøp av Tesla som en følge av dette ser jeg på som kraftige overreaksjoner - nesten helt på linje med den kraftige overreaksjonen Elon selv viste i denne omtalte saken :)

Dette er en ikke ukjent situasjon når en karismatisk eller visjonær leder blir knyttet for sterkt opp til bedriften han/hun leder. Karismatiske ledere er preget av slike ting som et høyt energinivå, evnen til å få ting gjort og evnen til å tiltrekke andre mennesker til å følge dem. Men bedrifter med slike ledere blir ofte sårbare. Vi så det samme med Akio Morita i Sony (sviktet), og Walt Disney (døde), Marissa Mayer i Yahoo som "mistet sin strategi under en sofa" m. fl. Bedriftene ble handlingslammet i lang tid da lederene ble borte, mistet sin visjon, eller tapte sin karisma, og derved sviktet tilhengere/kunder/ansatte. Dette fenomenet er sikkert ikke ukjent for EM, og derfor bør det kunne kreves at også at han trår varsomt, og spesielt når så mange øyne er rettet mot han. Jeg vil ikke trekke paralleller med en herværende presidents twitterhandling, det kan den enkelte gjøre som han/hun vil med. Men de bør begge ta en ekstra tur rundt i rommet før de poster sine meldinger.

Her er et utsagn fra en kinesisk filosof for 3000 år siden (!) om hvordan han definerte en god leder:

"A leader is best when people barely know he exists, not so good when people obey and acclaim him, worst when they despise him. But of a good leader, who talks little, when his work is done, his aim fulfilled, they will say, 'We did this ourselves'."
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 17. juli 2018, klokken 10:31
Jeg tror vi må vente en stund på at aksjekursen skal gå opp.
Vet ikke hvor mye du tenkte på men den er vel opp ca 10 dollar nå til 322.

Jojo kurs fortsetter, tror jeg

Amoss

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 17. juli 2018, klokken 22:02
Dette er en ikke ukjent situasjon når en karismatisk eller visjonær leder blir knyttet for sterkt opp til bedriften han/hun leder. Karismatiske ledere er preget av slike ting som et høyt energinivå, evnen til å få ting gjort og evnen til å tiltrekke andre mennesker til å følge dem. Men bedrifter med slike ledere blir ofte sårbare. Vi så det samme med Akio Morita i Sony (sviktet), og Walt Disney (døde), Marissa Mayer i Yahoo som "mistet sin strategi under en sofa" m. fl. Bedriftene ble handlingslammet i lang tid da lederene ble borte, mistet sin visjon, eller tapte sin karisma, og derved sviktet tilhengere/kunder/ansatte. Dette fenomenet er sikkert ikke ukjent for EM, og derfor bør det kunne kreves at også at han trår varsomt, og spesielt når så mange øyne er rettet mot han. Jeg vil ikke trekke paralleller med en herværende presidents twitterhandling, det kan den enkelte gjøre som han/hun vil med. Men de bør begge ta en ekstra tur rundt i rommet før de poster sine meldinger.

Sant alt du skriver her. Mitt argument er bare at denne tweeten her er så ubetydelig i den store sammenheng at den ikke *burde* påvirke "tilhengere/kunder/ansatte" - eller for den sak skyld investorer - i noen nevneverdig grad. Det er ikke som om Elon plutselig har blitt borte/død/mistet sin visjon/karisma eller noe slikt.

Men jo, han burde hatt tatt seg en ekstra runde rundt rommet først - og aller helst ikke postet det i det hele tatt, det er det ikke noen problemer å være enige om :)
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. juli 2018, klokken 23:23Vet ikke hvor mye du tenkte på men den er vel opp ca 10 dollar nå til 322.

Jojo kurs fortsetter, tror jeg
Jeg tenkte mer 400+. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 18. juli 2018, klokken 07:17
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 17. juli 2018, klokken 23:23Vet ikke hvor mye du tenkte på men den er vel opp ca 10 dollar nå til 322.

Jojo kurs fortsetter, tror jeg
Jeg tenkte mer 400+. :)
Det' , er nok en stund til ja

moonbuggy

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. juli 2018, klokken 00:13

Sant alt du skriver her. Mitt argument er bare at denne tweeten her er så ubetydelig i den store sammenheng at den ikke *burde* påvirke "tilhengere/kunder/ansatte" - eller for den sak skyld investorer - i noen nevneverdig grad. Det er ikke som om Elon plutselig har blitt borte/død/mistet sin visjon/karisma eller noe slikt.

Der tror jeg du bedriver ønsketenkning.
EM har vist at han ikke handler kritikk. Det siste året har han tweetet i sinne i tide og utide. Eksempler, "boring and stupid questions, brake problems, skader ved fabrikken osv. osv. Tillitskurven er bratt nedadgående.
Denne siste er langt alvorligere. Mange har vært svært kritisk til Musks tilstedeværelse i dette dramaet overhodet.
Når en av grotteheltene påpeker dette, så kommer denne tweeten som får alle til å riste på hodet.

Amoss

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 18. juli 2018, klokken 11:53
Der tror jeg du bedriver ønsketenkning.
EM har vist at han ikke handler kritikk. Det siste året har han tweetet i sinne i tide og utide. Eksempler, "boring and stupid questions, brake problems, skader ved fabrikken osv. osv. Tillitskurven er bratt nedadgående.
Denne siste er langt alvorligere. Mange har vært svært kritisk til Musks tilstedeværelse i dette dramaet overhodet.
Når en av grotteheltene påpeker dette, så kommer denne tweeten som får alle til å riste på hodet.

Ønsketenkning gjør jeg ikke. La i mitt innlegg vekt på ordet *burde*, og åpner derved for at realiteten kan ende opp med noe helt annet enn hva alvorlighetsgraden av denne saken egentlig tilsier.

EM har vist at han håndterer konstruktiv kritikk helt eksemplarisk¹, men har liten tålmodighet med troll, uærlighet/løgn og fanteri - han hadde ikke blitt værende lenge på dette forumet for å si det slik ;)  Han har nå også vist seg å være voksen nok til å ha gått tilbake på hva han skrev, og gitt en unnskyldning til både han som ble omtalt og de firma han representerer. Det bør² være enden på denne saken dersom dykkeren ikke går til sak.

¹ Ref f.eks. nettopp de bremseproblemene du tok opp...
² Jada jada, jeg vet. Troll og fanteri vil uansett forsøke å kverne på denne saken så lenge som mulig...

Når det gjelder grottedramaet og kritikk/debatt om dette så kan det være greit å lese denne oppsummeringen før man kommenterer dette noe videre, slik at man ta utgangspunkt i fakta og ikke troll på tweeter/i media. Joda, han har fått kritikk (men det får han jo nærmest uansett hva han gjør eller ikke gjør), men altså ikke så helt velbegrunnede.

Ut over det så mener jeg videre debatt om dette bør føres i en annen tråd enn denne, selv om det altså var en som absolutt ønsket å presse inn denne nyheten i så mange tråder som mulig...
Model S 85D

Mobileum

Har lest igjennom linken du refererer til. For meg blir dette en lang forsvarstale som i liten grad berører det spesifikke. Konklusjonen ble nærmest at det var pressen som hadde skylden (ikke ulikt en annen kjent twittermann) "There's a balance point between hero-worship and demonization, and we ought to do a better job of demanding that our press aim for it". Men nå har EM bedt om unnskylding (skulle bare mangle), og saken burde derved være avklart. Da er kommentar som "Working under the assumption that Unsworth is innocent of the charge" (trodde ikke han var siktet) være unødvendig.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

sølv-pilen

Blir litt paff når jeg leser her at dette er en liten feil fra Elon Musk og en unnskyldning bør ende saken. Ikke at penger ville forandre noe, men lurer litt på hvordan et hvilket som helst medlem i dette forum hadde satt pris på å urettmessig bli kaldt Pedofil av selveste Elon Musk.. Den generelle forståelse ville jo ha vært at det da lå det en sannhet bak dette utsagnet - prøv å komme deg klar den.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: Mobileum på onsdag 18. juli 2018, klokken 13:30
Har lest igjennom linken du refererer til. For meg blir dette en lang forsvarstale som i liten grad berører det spesifikke.

Noen ganger lurer jeg på om jeg er synsk ;)

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:36
Sitat fra: turfsurf på onsdag 18. juli 2018, klokken 12:24
Veldig nyansert og interessant artikkel. Men de som burde lese den av forumdeltagerne gidder vel ikke.

Godt mulig de leser den, for så å velge å late som om den ikke er lest - eller avskrive den som "fan-boys forsvar" og hevde at alle andre vet mye mer og mer korrekt om hva som skjedde... *sukk*

Men glemte så klart den obligatoriske linken til "en annen kjent twittermann"...

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 18. juli 2018, klokken 14:09
Blir litt paff når jeg leser her at dette er en liten feil fra Elon Musk og en unnskyldning bør ende saken.

Dette bør ende saken som debatt-tema her og i forbindelse med Tesla og aksjer/aksjekurs

Elon gjorde en tabbe, han har innsett tabben, og godt offentlig ut og sagt at det var en tabbe og bedt om unnskyldning. At dykkeren neppe er fornøyd med bare en offentlig unnskylding alene er det neppe noen som tviler på, og om han vil be om noe mer vil heller neppe overraske noen. Han kan uansett ikke saksøke Tesla eller SpaceX for uttalelser Elon kommer med som privatperson, og det bør derfor altså heller ikke påvirke disse bedriftene eller behøves å diskuteres videre i forum som omhandler disse bedriftene.



Model S 85D

sølv-pilen

Sitat fra: Amoss på onsdag 18. juli 2018, klokken 14:26Elon gjorde en tabbe, han har innsett tabben, og godt offentlig ut og sagt at det var en tabbe og bedt om unnskyldning. At dykkeren neppe er fornøyd med bare en offentlig unnskylding alene er det neppe noen som tviler på, og om han vil be om noe mer vil heller neppe overraske noen. Han kan uansett ikke saksøke Tesla eller SpaceX for uttalelser Elon kommer med som privatperson, og det bør derfor altså heller ikke påvirke disse bedriftene eller behøves å diskuteres videre i forum som omhandler disse bedriftene.
Helt enig. Men det ble linket inn og anbelfat å diskutere dette her fra denne siden
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40488.0 som forøvrig virket merkelig for meg også...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Amoss

Sitat fra: sølv-pilen på onsdag 18. juli 2018, klokken 15:18
Helt enig. Men det ble linket inn og anbelfat å diskutere dette her fra denne siden
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40488.0 som forøvrig virket merkelig for meg også...

Så merkelig at tråden er slettet :p

Antar det var denne tråden?  https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40490.0
Aner ikke hvem som opprettet den tråden eller anbefalte å fortsette diskusjonen her, men en slik oppfordring virker mest som ett troll som prøver å distrahere/ødelegge trådene her inne så mye som mulig ved å få inn så mange "uvedkommende" som mulig for å rakke ned på Elon istedet for å diskutere Tesla aksjer.
Model S 85D

Motorwatt

Jeg mener at det ikke stod noen anbefaling om å fortsette et annet sted, men en opplysning om at det også stod om dette temaet  i denne tråden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA