Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

foxy

#180
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 12:03
Det betyr å selge aksjer du ikke har, for å kunne kjøpe dem tilbake når kursen har falt. Du tjener penger på fall i aksjekursen.
En liten presisering, man låner aksjer og betaler "renter" til lånegiver og kan selge aksjene i markedet....

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 12:03
Ulempen med en short-posisjon er at det neste ikke finnes grenser for hvor mye du kan tape om shorten slår feil, i motsetning til aksjer du eier som ikke går lenger enn i null :)
Eksempelvis: om du selger en aksje for en dollar med tro på at den faller, men så stiger den til 30 dollar av ukjente årsaker. Da må du betale 30 ganger så mye for å kjøpe deg ut av posisjonen.
Kjøper du derimot en aksje til en dollar og selskapet går konkurs, så taper du en dollar. Går aksjen opp til 30 dollar har du 30 doblet investeringen.

Dette er en ren teoretisk problemstilling, som er korrekt i teorien, men i praksis irrelevant. (oppkjøp med en premie på f.eks. 30% er dog et mulig scenario) Aksjer stiger på generell basis over tid, pga inflasjon mm, og derfor er å shorte en aksje en relativ sett kortsiktig trading strategi. På en annen side faller det raskere enn det stiger og derfor er risikobildet ikke entydig.



Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 12:03
Det er en helt enorm short interesse i TSLA. Mange som satser på fall i aksjekursen der, fordi det er så mye som kan gå galt for Tesla. Det betyr at mange oppegående mennesker vedder på at Tesla ikke klarer det de har satt seg som mål. Om Tesla ikke feiler big-time får vi det som kalles short-squeeze, noe som er utrolig artig når man eier aksjer. Det betyr at folk med short-posisjoner må begynne å dekke disse, og må begynne å kjøpe aksjer i stor stil for å komme seg ut. Det presser kursen videre oppover,

Det er tull ! Shortinterest som det heter og tallene man finner på div nettsider sier ingenting om hvor mange aksjer er faktisk solgt short. Det er bare aksjer som er tilgjenlig til short-salg.

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 12:03
..og man får en heftig kursutvikling drevet av shortere. Har vært med på det noen ganger før, og det er en dobbel lykke fordi du tjener penger samtidig som folk som har satset på fall i kursen taper storstilt.
hehe du er vel aktiv på Hegnar sitt forum også...   ;)

Inndekning av shortposisjoner er seff kursdrivende og slike short-squeeze finnes dog veldig få av.

Veldig mange snakker om short-squeeze når en aksje stiger 10% etter fallet på 50% eller mer - håpløs tullball.

Når man synes at tap andre har er like mye verd  som pengene man tjener selv, da har man et stort problem som fører i det fleste tilfeller til at man  mister både hus og bil   ;)
I-miev 2011
Asker

JohanH

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 15:07
Det er tull ! Shortinterest som det heter og tallene man finner på div nettsider sier ingenting om hvor mange aksjer er faktisk solgt short. Det er bare aksjer som er tilgjenlig til short-salg.

Definisjoner av "Short interest"

Ifølge investopedia.com:
"The quantity of stock shares that investors have sold short but not yet covered or closed out."

I følge Nasdaq.com:
"The total number of shares of a security that have been sold short by customers and securities firms that have not been repurchased to settle outstanding short positions in the market; the net short positions outstanding in the stock as of the settlement date."

Parallellt blir da definisjonen på "Short interest ratio" i følge Wikipedia:
"The short ratio (or short interest ratio, SIR) for a public company is a metric signaling prevailing investors' sentiment. The ratio is calculated by dividing the number of shares sold short by the average daily trading volume, generally over the last 30 trading days. The ratio represents the number of days it takes short sellers on average to repurchase all the borrowed shares. The ratio is used by both fundamental and technical traders to identify trends."

Så jeg tror nok at Øyvinds definisjon over er riktig. Og Nasdaq.com oppgir følgende ferskeste data når det gjelder TSLA pr 31.10.12:
Short Interest:   31,121,093
Avg Daily Share Volume: 706,393
Days To Cover: 44.056344

Hvis man tenker på at TSLA totalt har 113.78 millioner aksjoner totalt, hvorav Google Finanace oppgir at 71% er "Insititutional ownership" d.v.s. Elon Musk selv, store fonder, osv. så kan vi anta at "Free float" eller "Public float" d.v.s. de til en hver tid aktivt tradede/for markedet direkte tilgjengelige aksjene (dette er veldig vanskelig å definere selvfølgelig) er kanskje et sted rundt 60-70 miljoner askjer. Da er ikke lang unna halvparten shorted d.v.s. det er ganske ekstreme forhold?

Eller hvordan tolker du disse tall foxy?

foxy

#182
slike definisjoner er tull - på samme måte som all statistikk om shortsalg som man leser av og til i aviser om aksjer på Oslo børs.

Man låner ofte aksjer (det er det som rapporteres) uten at de faktisk er solgt i markedet samt at man selger/kjøper aksjer og har div derivater imot eller shorter i New York og kjøper i Frankfurt eller London og visa versa...

ergo har jeg ingen kommentar til tallene siden jeg vet at de ikke har noe informasjonsverdi.

Alle står fritt å tro på det eller noe annet.  ;D
I-miev 2011
Asker

JohanH

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 17:17
slike definisjoner er tull - på samme måte som all statistikk om shortsalg som man leser av og til i aviser om aksjer på Oslo børs.

Man låner ofte aksjer (det er det som registreres og rapporteres) uten at de faktisk er solgt i markedet samt at man selger/kjøper aksjer og har div derivater imot eller shorter i New York og kjøper i Frankfurt eller London og visa versa...

ergo har jeg ingen kommentar til tallene siden jeg vet at de ikke har noe informasjonsverdi.

Alle står fritt å tro på det eller noe annet.  ;D

Det er kjempe interessant info du kommer med syns jeg. Blir altså aksjer som lånes uten å selges innregnet i slik statistikk? Hva er i sånt fall hensikten med å låne askjene? Jeg skjønner ditt poeng med å spille ulike markeder ut mot hverandre og dermed sikre seg/hedge og dermed ser det ikke så voldsomt ut, men nå trades vel kun TSLA på Nasdaq? Men du mener at man kanskje hedger med opsjoner d.v.s. selger aksjen short men i sikrer seg i opsjonsmarkedet med calls/puts som vil gi gevinst hvis aksjen øker i verdi?

Hvilken statistikk når det gjelder sentiment i markedet (hvis noen) ser du på som interessant?

foxy

#184
Sitat fra: JohanH på torsdag 22. november 2012, klokken 17:27
Det er kjempe interessant info du kommer med syns jeg. Blir altså aksjer som lånes uten å selges innregnet i slik statistikk? Hva er i sånt fall hensikten med å låne askjene? Jeg skjønner ditt poeng med å spille ulike markeder ut mot hverandre og dermed sikre seg/hedge og dermed ser det ikke så voldsomt ut, men nå trades vel kun TSLA på Nasdaq? Men du mener at man kanskje hedger med opsjoner d.v.s. selger aksjen short men i sikrer seg i opsjonsmarkedet med calls/puts som vil gi gevinst hvis aksjen øker i verdi?

Hvilken statistikk når det gjelder sentiment i markedet (hvis noen) ser du på som interessant?

Man  ønsker  seff ikke å rapportere hvert salg og dekningskjøp. Meglerhusene låner ofte aksjer og stiller de i pools til rådighet for sine kunder slik at de kan når som helst på sekundet selge disse i markedet uten å måtte sjekke om aksjer er tilgjengelig og inngå en låneavtale. Samme prinsipp gjelder for hedgefonds osv

Tesla handles i alle fall også i Frankfurt ...

Vedr. derivater vs aksjer ja, det finnes mange ulike strategier og du finner tusenvis av sider med info rund dette med litt hjelp av google. Vanlig er også å bruke aksje short for å hedge eksponering mot  et selskap hvis man låner penger ut - for eksempel  div. former for obligasjonslån.

Vedr. indikatorer så finnes det også drøssevis av slike som f.eks. Put to Call Ratio, RSI +++ i diverse bøker, nettsider osv . Hvilke man bruker og om de funker må man finne ut selv, men det finnes definitiv ikke noe fasitsvar og det som funker i dag, er feil i morgen.

Tusenvis av ikke akkurat hjerneløse ingeniører, matematikere og økonomer sitter hver dag og analysere marketbevegelser for å prøve å lage nye systemer for å forutse markedsbevegelser. Siden jeg ikke klarer å konkurrere med dem på dette område, bruker jeg hovedsakelig bare 2 ting: magefølelse (les erfaring) og litt sunn vett, kombinert med disiplin og money management/ risko analyse.  Likevel kan man lykkes siden veldig ofte kommer alle disse smartinger til samme resultat ...  ;)

PS: Jeg var litt krass i min konklusjon om at shortinterest ikke har noe infoverdi – det viser i alle falle det er «interesse>  i aksjen, og sikker også en god del faktisk short salg. Men hvor mye er netto short eksponering, sier tallet ingen ting om...
I-miev 2011
Asker

petersv

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 15:07
Når man synes at tap andre har er like mye verd  som pengene man tjener selv, da har man et stort problem som fører i det fleste tilfeller til at man  mister både hus og bil   ;)

Hvordan tror du egentlig man tjener penger på verdipapierer? At ingen kommer ut som den tapende part? :O

foxy

Sitat fra: petersv på søndag 25. november 2012, klokken 20:33
Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 15:07
Når man synes at tap andre har er like mye verd  som pengene man tjener selv, da har man et stort problem som fører i det fleste tilfeller til at man  mister både hus og bil   ;)

Hvordan tror du egentlig man tjener penger på verdipapierer? At ingen kommer ut som den tapende part? :O

Var det et tilsvar til min kommentar? I så fall skjønner jeg ikke sammenheng/poenget ditt.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: petersv på søndag 25. november 2012, klokken 22:07
Sitat fra: foxy på søndag 25. november 2012, klokken 21:36
Sitat fra: petersv på søndag 25. november 2012, klokken 20:33
Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 15:07
Når man synes at tap andre har er like mye verd  som pengene man tjener selv, da har man et stort problem som fører i det fleste tilfeller til at man  mister både hus og bil   ;)

Hvordan tror du egentlig man tjener penger på verdipapierer? At ingen kommer ut som den tapende part? :O

Var det et tilsvar til min kommentar? I så fall skjønner jeg ikke sammenheng/poenget ditt.

Det tviler jeg på, men, noen andres tap 1:1 din gevinst -> "Når man synes at tap andre har er like mye verd  som pengene man tjener selv.."

a) min kommentar til Øyvind sitt innlegg var rettet mot fullstendig feil og feilplassert fokus.

b) din påstand om at gevinst betyr at en annen taper 1:1 er 100% feil i praksis.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: petersv på mandag 26. november 2012, klokken 19:43
Noen andre, ikke en annen sa jeg ;) Å kverulere med en kverulant er tøft.

grattis! fortsatt 100% feil!
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#189
Lastet opp endel igjen i går på 31,66. Fersk info fra US forumet tyder på at Tesla ikke ligger bak skjema, men foran. Det gikk ut et ras av e-poster i går med leveringsdatoer for ordinære US produksjonsbiler. Det ble også meldt at en R-reservasjonsbil med høyt nummer allerede var ferdigprodusert, noe som kan tyde på at de har produsert i et høyere tempo enn hva de har klart å levere til kunder, og dermed har en god del biler klare som de ikke har informert om tidligere. De som henter bilen sin på fabrikken får fremover gruppetimer istedenfor enkelttimer slik at leveransetempoet raskt kan økes. Mtp. at Canadiske signatur-reservasjonsholdere straks sendes ut virker ikke 2700 leveringer urealistisk.

Dette er bare rykter, på lik linje med antydningen om at de lå litt bak skjema 22. november. Men jeg laster litt opp på dette, og kjøper mer om aksjen skulle falle videre.
Kom ikke inn så langt under der jeg solgte sist (31,99), men dollarkursen i går på ca 5,64 har i det minste hjulpet litt!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

19quiz76

Noen som har vurdert å legge inn reservasjon på spec som alternativ til aksjekjøp? Altså reservere en bil og skaffe kjøper til den før leveranse?
Merk: Vet det ikke er lov å videreselge reservasjoner, men dette blir annerledes iom at bilen faktisk blir tatt ut, om enn på en annen person enn den som reserverte den.

Skulle tro man kunne heve en pen gevinst (kanskje 5-10%?) dersom man har 31K liggende, tipper det er en del bemidlede folk som ikke vil vente et helt år når disse begynner å rulle på veiene i stor skala :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Øyvind.h

#191
Sitat fra: 19quiz76 på tirsdag 27. november 2012, klokken 10:33
Noen som har vurdert å legge inn reservasjon på spec som alternativ til aksjekjøp? Altså reservere en bil og skaffe kjøper til den før leveranse?
Merk: Vet det ikke er lov å videreselge reservasjoner, men dette blir annerledes iom at bilen faktisk blir tatt ut, om enn på en annen person enn den som reserverte den.

Skulle tro man kunne heve en pen gevinst (kanskje 5-10%?) dersom man har 31K liggende, tipper det er en del bemidlede folk som ikke vil vente et helt år når disse begynner å rulle på veiene i stor skala :)
Ettersom depositumet refunderes i sin helhet løper du ingen risiko (annet enn om Tesla skulle gå konkurs før neste sommer.........).
Jeg har vært inne på tanken selv, for 31K er et beløp jeg fint kunne avsett. Spørsmålet er hvilken etterspørsel bilen vil utløse når den begynner å rulle rundt på norske veier. Hvor lang tid bruker den gjennomsnittlige nordmann på å venne seg til tanken om at en elbil også kan være en fullverdig familiebil med god rekkevidde? Mange fordommer der ute som må brytes ned. Om fordommene brytes raskt kan det godt være man kan tjene penger på reservasjonen. Om fordommene er seiglivede oppnår du kanskje ingen ting.
Det er overraskende mange som tror elbilene bryter sammen etter et par år, at batteriene ikke kan brukes på vinteren og at rekkevidden bare er noen få mil.

Og husk at Ferdinand allerede driver med dette :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Fikk plukket mer på 31,60 i dag, men dumpet litt nå på 32,14. Ble et halvt panorama soltak :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Håpte tsla skulle følge markedet litt ned i åpningen i dag, og hadde en kjøpsordre på 31,80 som åpenbart ikke slo til. Irriterende, men visste jeg la ordren litt lavt ift. utviklingen de siste dagene. Kunne blitt et par panorama soltak i dag om den hadde gått igjennom, men får trøste meg med long-posisjonen :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. november 2012, klokken 17:50
Håpte tsla skulle følge markedet litt ned i åpningen i dag, og hadde en kjøpsordre på 31,80 som åpenbart ikke slo til. Irriterende, men visste jeg la ordren litt lavt ift. utviklingen de siste dagene. Kunne blitt et par panorama soltak i dag om den hadde gått igjennom, men får trøste meg med long-posisjonen :(

33,85 nå og rett til værs. Beste notering siden juli. Lurer på om Foxy sitter med den siste short-posisjonene ennå ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA