Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

foxy

i dag har jeg endelig igjen en stor nok short posisjon i tsla med snitt på nesten nøyaktig 33. tsla har oppført seg eksemplarisk de siste ukene, så vi satser på at det fortsetter  ;D
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#166
Jeg er ikke veldig positiv til at de vil overstige 2700 leverte biler i 2012. Bakgrunnen for dette er manglende leveranse-varsling til folk som burde fått varsel allerede for at det målet skal nås (lave US p-nummer, Roadster eiere, Canadiske sigs).
Det viktigste i Q4 er at de når 400 biler per uke innen utgangen av desember. Det hevdes at de nå ligger på ca 250 biler per uke, men ser ikke helt dette igjen i kjente leveranser på US forumet. Om aksjen får seg en liten smell på grunn av litt tregere oppskalering enn forventet også i denne fasen kommer jeg til å laste opp igjen.

Det blir også spennende å se størrelsen på den varslede prisøkningen. Ettersom Elon tidligere har påpekt at marginene for øyeblikket ligger nærmere 20 enn målet på 25% snakker vi kanskje om en økning på 3-5%. Det er tydelig at de bruker mer penger på oppskaleringen enn forventet, og planlegger å hente inn marginene igjen ved å effektivisere fortløpende og justere prisen. De kan kanskje unne seg tregheter nå når de dytter ut signaturbiler til $100.000 . Men snittet på den generelle produksjonen ligger rundt $80-85.000. Da vil inntjeningen per bil falle, og volumet og effektivitet må bedres.

Det begynner uansett å bli åpenbart at de må varsle en økning i produksjonsvolum ut over 20.000 per år. Om det varselet kommer ila Q4 eller om de venter til presentasjon av 2012 tallene i 2013 gjenstår å se.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 10:58

Det blir også spennende å se størrelsen på den varslede prisøkningen.

Det har jeg ikke fått med meg?.. har du link?
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 10:58
Ettersom Elon tidligere har påpekt at marginene for øyeblikket ligger nærmere 20 enn målet på 25% snakker vi kanskje om en økning på 3-5%.
Det stemmer ikke, målet han kommunserte i forbindelse med q3 var at de skulle prøve å komme halveis mot 25% ved årets slutt. - mao ca 13%
I-miev 2011
Asker

Cronos

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 11:20
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 22. november 2012, klokken 10:58

Det blir også spennende å se størrelsen på den varslede prisøkningen.

Det har jeg ikke fått med meg?.. har du link?
Det har gått ut pressemelding på det.
Innen 2-3 uker vil den nye prisen bli annonsert.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert




RunarBT

Prisøkningen vil nok gjere at reservasjonstakten øker markant fremover.

Alle som reserverer før denne annonseres, får "gamle" priser. ;-)

Så går det og på fram med saken der Tesla saksøkes av bilselgerne. Dei fikk ikkje medhold i å stenge eit visningsrom, i påvente av rettsaken. (husker ikkje kva by dette var i). I pressemelding prater bilforhandler organisasjonen om å anke.. så dei dei går dermed ut fra å tape rettsaken.;-)

foxy

Sitat fra: Runarbt på torsdag 22. november 2012, klokken 11:36
Prisøkningen vil nok gjere at reservasjonstakten øker markant fremover.

Alle som reserverer før denne annonseres, får "gamle" priser. ;-)

Så går det og på fram med saken der Tesla saksøkes av bilselgerne. Dei fikk ikkje medhold i å stenge eit visningsrom, i påvente av rettsaken. (husker ikkje kva by dette var i). I pressemelding prater bilforhandler organisasjonen om å anke.. så dei dei går dermed ut fra å tape rettsaken.;-)
tja-

The price increase will not apply to anyone with an existing reservation prior to the effective date of the price increase and who also configures their car and finalizes their order within a fair, predefined timeframe.
I-miev 2011
Asker

foxy

I-miev 2011
Asker

JohanH

Fra aksjeeiersynspunkt er det vel et styrkebeskjed at de setter opp pris? Stor etterspørsel, stort begjær, muliget for økt margin

foxy

Sitat fra: JohanH på torsdag 22. november 2012, klokken 11:43
Fra aksjeeiersynspunkt er det vel et styrkebeskjed at de setter opp pris? Stor etterspørsel, stort begjær, muliget for økt margin
... eller noe man må gjøre for å tjene penger i det hele tatt.....
I-miev 2011
Asker

laumb

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 11:42
PS: Du bør slutte å trolle !!!!  ;)

*k9s* tullekoppen!

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 11:47
... eller noe man må gjøre for å tjene penger i det hele tatt.....

Det har vel aldri vært noen tvil om at Tesla sin misjon er å tjene penger? Hvorfor gå i bussiness om man ikke skal tjene penger på det?

At Tesla velger å tilby eksisterende reservasjonsholdere den gamle prisen synes jeg er utrolig redelig gjort, og vitner om et selskap som tar kundene på alvor. Ser for meg at de som får tilbud om den gamle prisen, får tilbud om å legge til de eventuelle ekstra funksjoner til bilen i en egen "pakke" og komme opp på samme pris som den nye.

Regner med at alle som har reservert fram til nå vil få tilbudet om å finalize til gammel pris innen en viss tid (selv om det er mer enn 3mnd til levering). At Europa får den gamle prisen er tvilsomt tror jeg.

laumb

Siden mine kunnskaper rundt aksjer er rimelig labre: Kan noen forklare hva "short" er på godt norsk? Gjerne med et lettlest eksempel..

Ser det står utrolig mye om dette, spesielt i forbindelse med TSLA, så kan være interessant å vite hva jeg faktisk leser om...

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på torsdag 22. november 2012, klokken 11:20
Det stemmer ikke, målet han kommunserte i forbindelse med q3 var at de skulle prøve å komme halveis mot 25% ved årets slutt. - mao ca 13%
Hei,
"For øyeblikket" var en misvisende formulering. Slik jeg forstod det mente han altså at marginene på langt sikt ville ligge nærmere 20 enn 25%. At de ikke har kommet lenger enn 13% margin ved årsslutt forbauser meg ikke med tanke på hvor hardt de jobber med oppskaleringen. De må effektivisere kraftig ift hvordan de jobber nå for å nå målet om 20-25% margin, men det tror jeg de får til. Det viktigste nå er å pumpe ut biler, for de har ikke likviditet til å surre lenger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#178
Sitat fra: laumb på torsdag 22. november 2012, klokken 12:00
Siden mine kunnskaper rundt aksjer er rimelig labre: Kan noen forklare hva "short" er på godt norsk? Gjerne med et lettlest eksempel..

Ser det står utrolig mye om dette, spesielt i forbindelse med TSLA, så kan være interessant å vite hva jeg faktisk leser om...
Det betyr å selge aksjer du ikke har, for å kunne kjøpe dem tilbake når kursen har falt. Du tjener penger på fall i aksjekursen.

Ulempen med en short-posisjon er at det neste ikke finnes grenser for hvor mye du kan tape om shorten slår feil, i motsetning til aksjer du eier som ikke går lenger enn i null :)
Eksempelvis: om du selger en aksje for en dollar med tro på at den faller, men så stiger den til 30 dollar av ukjente årsaker. Da må du betale 30 ganger så mye for å kjøpe deg ut av posisjonen.
Kjøper du derimot en aksje til en dollar og selskapet går konkurs, så taper du en dollar. Går aksjen opp til 30 dollar har du 30 doblet investeringen.

Det er en helt enorm short interesse i TSLA. Mange som satser på fall i aksjekursen der, fordi det er så mye som kan gå galt for Tesla. Det betyr at mange oppegående mennesker vedder på at Tesla ikke klarer det de har satt seg som mål. Om Tesla ikke feiler big-time får vi det som kalles short-squeeze, noe som er utrolig artig når man eier aksjer. Det betyr at folk med short-posisjoner må begynne å dekke disse, og må begynne å kjøpe aksjer i stor stil for å komme seg ut. Det presser kursen videre oppover, og man får en heftig kursutvikling drevet av shortere. Har vært med på det noen ganger før, og det er en dobbel lykke fordi du tjener penger samtidig som folk som har satset på fall i kursen taper storstilt.

Skulle jeg shortet hadde jeg kanskje gjort det nå med bakgrunn i kursutvikling og informasjon som kan tyde på at de henger litt etter (jeg har solgt en stor del på 32, men sitter med en passende long-posisjon).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

leafster

Ok, da fyrer jeg det neste spørsmålet. Hvis man sitter "long" har det noe med langsiktighet eller er det bare at man IKKE shorter?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA