Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

gbzdoc

Forøvrig er det ikke Model S man kjøper aksjer i, men Tesla. Og da må man se på Tesla som selskap, deres visjon og gjennomføringsevne. Og er det noe Tesla har plenty av så er det evne og vilje til å gjennomføre det de har satt seg som mål.

Og visjonen deres er mildt sagt unik!

Hele måten de har valgt å drive butikk og service er unik!

De endrer ekstremt mange faktorer rundt det å lage/selge bil og følge opp kundene, og stort sett alt er positivt for kundene. De store aktørene kommer til å bruke mange år på omstille seg dersom Tesla blir den suksessen det kan se ut til å bli.

Tesla er ikke bare nok en sktør med elbiler som produkt, men en totalt ny måte å tenke på i hele kjeden fra bilen blir tegnet og konstruert til den havner hos huggern...

Telsa er unik! Puktum! ;-)

(De "manglene" som er på Model S er hyllevare fra store aktører som Boch og kan implementeres på kort tid når Tesla føler det er på tide.)

foxy

#151
ja seff er det tesla man kjøper aksjer i men tesla har vare et produkt og det er model s.

så tesla faller og står med model s.

man hevder at alt er unik med tesla... nei ingenting er unik bortsett fra at det er en performance elbil. og det er også hovedgrunnen for de aller fleste å kjøpe model s (i alle fall utenfor Norge ). Tvertimot er det ikke så vanskelig å sette inn en elmotor og batteri pakke i en bil for de etablerte hvis det er et market...

men dette er aksje tråen og her handler det on tall og ikke tro, så hva er estimatene/ multipler for 2013?

runarbt fant ikke kalkukatoren, men øyvind hevdet jo tidligere at han er økonom kansje vi får hans estimater for videre diskusjon?
I-miev 2011
Asker

leafster

Såfremt du, eller noen andre, ikke kan spå i framtiden så handler vel aksjehandel litt om hva man TROR også?

gbzdoc

Det skinner lett gjennom at du ikke kjenner så mye til Tesla bortsett fra deres foreløpig eneste produkt i produksjon...

SAS er jo et høyaktuelt eksempel på at en stor tungvekter kan veltes av små nystartede aktører på relativt kort tid på tross av alle investorene som i årevis har prøvd å blåse nytt løft under vingene...

Og alle trodde Nokia var urokkelige på tronen til Apple kom og tok fra de livsgrunnlaget...

Som sagt, Tesla dreier seg om mye mer enn bare en elbil. Men det tror jeg ikke du er i stand til å forstå.

foxy

Sitat fra: gbzdoc på mandag 19. november 2012, klokken 12:11
Det skinner lett gjennom at du ikke kjenner så mye til Tesla bortsett fra deres foreløpig eneste produkt i produksjon...

SAS er jo et høyaktuelt eksempel på at en stor tungvekter kan veltes av små nystartede aktører på relativt kort tid på tross av alle investorene som i årevis har prøvd å blåse nytt løft under vingene...

Og alle trodde Nokia var urokkelige på tronen til Apple kom og tok fra de livsgrunnlaget...

Som sagt, Tesla dreier seg om mye mer enn bare en elbil. Men det tror jeg ikke du er i stand til å forstå.

du har nok missforstått sitasjonen i SAS, det er ikke pga Norwegian SAS har problemer, men pga historikk i SAS både relatert til feilslåtte oppkjøp, til dels feil strategi de siste årene og staatlig eierskap fordelt på 3 land som vanskeliggjør strategiske beslutninger...

Heller ikke Apple er grunnen for Nokia sitt fall, det er bare en liten faktor... Hovedgrunnen er segmenteringen i mobilmarkedet de siste årene med flere nye produsenter/økosystemer og feilslått strategi relatert til operativsystem samt strategisk miss når det gjelder innholdstjenester..

Du tok feil på de har, men kansje du ser noe i Tesla utover at de produserer en unik performance elbil pdd som jeg ikke ser som gjør at du får rett?

I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#155
Sitat fra: foxy på mandag 19. november 2012, klokken 11:19
runarbt fant ikke kalkukatoren, men øyvind hevdet jo tidligere at han er økonom kansje vi får hans estimater for videre diskusjon?
Kan ikke huske at jeg har nevnt at jeg har grunnutdannelse innen økonomi, selv om det i hovedsak stemmer. Jeg har en bachelor i varehandelsledelse som blant annet tar for seg økonomi, logistikk og markedsføring.
Videre har jeg nylig tatt en master i strategi og innovasjon ved siden av jobben, med opphold på Berkeley, bedriftsbesøk i Silicon Valley mm. Å diskutere noe med deg er fullstendig uaktuelt, men jeg kan godt tulle litt med tall.

Å anslå noe for 2013 er vanskelig ettersom det skjer så mye for Tesla for tiden, men la oss leke litt med følgende tall:

$400 millioner overhead kost
$425 millioner i inntekt fra Model S (20.000 solgte Model S snittpris $85.000 med 25% margin)

Så blir spørsmålet:
- Klarer de 25% margin?
- Hva tjener de på produksjonen av Rav4?
- Hva tjener de på produksjonen av 2014 modellen av Mercedes B-klasse, og når starter produksjonen? Volum?
- Vil de øke produksjonen av Model S ut over 20.000 i 2013 for å ta unna økt etterspørsel? Reservasjonshastigheten tilsvarer en produksjon på ca 30.000 biler per år.
- Når starter produksjonen av Model S baserte Model X?

Med 253 leverte Model S og 68 Roadster i Q3 2012 hadde Tesla inntekter på $50 millioner. På bilsalget tjente de altså omtrent $35 millioner. Resterende $15 millioner må da komme fra utvikling og salg av Rav4 batterier/drivlinje. La oss derfor ta utgangspunkt i at de tjener ca $15 mill i kvartalet på produksjon og utvikling for andre bilmerker. Totalt $60 mill per år. Men hva er produksjonsvolumet for Rav4 i 2013 kontra 2012? Og når begynner produksjonen av B-klassen? Aner ikke......

Klarer de 25% margin på Model S kan dette predikere et overskudd i 2013 på $85 millioner. Øker de til 30.000 produserte snakker vi om et overskudd på ca $297 mill.

Med en markedsverdi på 3,62 milliarder USD gir det en helt OK P/E. Dette blir som sagt bare tull med tall ettersom vi ikke vet hva Tesla vil tjene på Rav4, Merc B-klasse, kostnad for å ferdigstille Model X og sette den i produksjon.
Det man kjøper er en aksje i et selskap man har tro på at kommer til å lykkes. Man tror selskapet lykkes fordi alle journalister lovpriser bilen og plasserer Tesla milevis foran konkurrenter. Markedet for Model S er mer enn stort nok til å kunne leve av, men Tesla stopper selvfølgelig ikke med Model S. Ingen som kjører Model S kan noensinne tenke seg å sette seg inn i en bensinbil/dieselbil igjen, på lik linje med at en som fikk prøve iPhone i 2008 aldri ville ta i sin Nokia 6300 (eller tilsvarende) igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

toppi

Musk er på høyde med Jobs.
Det kommer til å ta mange år før "de etablerte" skjønner hva som skjedde.

Min spådom er at Tesla har en egenproduksjon på 100 000 biler i året i 2016, og er er den ledende elbil produsenten.

Var forresten en meget god stemning på Alnabru i går. En representant fra Tesla visket til meg at de nå nærmet seg 700 reservasjoner i Norge, på model S.

Salget tar av for model S i Norge,
hva vil det ikke gjøre når model X kommer med 400 HK, 4x4, hengerfeste og 50 mils rekkevidde til ca 600 000,-
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

gbzdoc

Sitat fra: foxy på mandag 19. november 2012, klokken 13:22

du har nok missforstått sitasjonen i SAS, det er ikke pga Norwegian SAS har problemer, men pga historikk i SAS både relatert til feilslåtte oppkjøp, til dels feil strategi de siste årene og staatlig eierskap fordelt på 3 land som vanskeliggjør strategiske beslutninger...

Heller ikke Apple er grunnen for Nokia sitt fall, det er bare en liten faktor... Hovedgrunnen er segmenteringen i mobilmarkedet de siste årene med flere nye produsenter/økosystemer og feilslått strategi relatert til operativsystem samt strategisk miss når det gjelder innholdstjenester..

Du tok feil på de har, men kansje du ser noe i Tesla utover at de produserer en unik performance elbil pdd som jeg ikke ser som gjør at du får rett?

Skal være enig i at SAS er et mye mer sammensatt eksempel. Men det er ikke til å komme fra at lavprisselskapene, og spesielt Norwegian, har vært sterkt medvirkende til deres problemer. At organisasjonen er stor med mange kokker og store kostnader er selvsagt en av årsakene til at de ikke har klart å snu seg rundt og følge med i markedet. Resultatet: de har måttet drive uten å tjene penger.

Nokia fulgte definitivt ikke med i timen når Apple kom på banen. Ikke kastet de seg på Android bølgen heller, men kjøpte Webos og prøvde å pushe Symbian samtidig. Vi alle vet hva som skjedde med markedsandelene...

Over til Tesla igjen... ;-)

At noen ikke har trua er normalt. Jeg, og mange med meg, har definitivt trua. Bare fremtiden vil vise. :)


foxy

#158
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 21. november 2012, klokken 16:35
Nokia fulgte definitivt ikke med i timen når Apple kom på banen. Ikke kastet de seg på Android bølgen heller, men kjøpte Webos og prøvde å pushe Symbian samtidig. Vi alle vet hva som skjedde med markedsandelene...
ja, håpløs av Nokia ref Symbian - herlig eksempel hvordan man også oppgående organisjoner/personer kan låse seg til en posisjon over lengre tid uten å ta lærdom av omgivelsene for å endre retning. Men vi må ikke glemme at Nokia fortsatt er størst eller nest størst på mobilmarkedet. (tror samsung har passert noki nå i år). - dog marginene til Nokia er små...

Nå ser det ut som at Apple gjør også noe lignende og ikke lytter til signalene...

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 21. november 2012, klokken 16:35
Over til Tesla igjen... ;-)

At noen ikke har trua er normalt. Jeg, og mange med meg, har definitivt trua. Bare fremtiden vil vise. :)

Helt ok - derfor vi har et marked og derfor løper vi heller ikke rund i de samme underbuksene  ;D
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#159
Har vært pen kursutvikling de siste dagene. Det eneste som trekker ned er en dollarkurs som har falt fra ca 5,79 til 5,72. Irriterer meg litt at jeg tok gevinst på deler på 31,99, men jeg lastet opp så mye på 30,65 at det ble for fristende. Long-posisjonen blir stående, men nå kan jeg unne meg enda mer utstyr :) Hadde ellers passet perfekt med et skikkelig fall i kursen.

Jeg har tro på at Tesla kan klare seg med bare 50-60.000 solgte biler per år (Model S og X) om de produserer diverse drivlinjer for andre produsenter ved siden av, men long posisjonen er et bet på at batteriprisene vil fortsette å falle i årene som kommer slik at de kan lage en mer fornuftig priset elbil som Tesla mener gen3 vil bli. Det Toyota og andre produsenter ser er nok at batteriprisene som de håpte hadde blitt lave nok i 2013 kanskje ikke blir lave nok for eksempelvis en Avensis før om flere år. Etterspørselen etter Model S tyder på at det er et marked for dyre elbiler, og de som kjøper Model S vil nok kjøpe en ny bil fra Tesla om noen år dersom ikke konkurrentene er på banen.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden.
Selv og den utstillte modellen ser svært bra ut og de testene de fleste av oss har sett på Youtube er svært positive må vi ikke glemme at det er et nytt produkt med mange nydesignede deler.
Det er en viss sannsynlighet at det kan komme til tilbakekallingsaksjoner med en kostnad som kan bli svært høye for Tesla. Hvis man ser den omfattende testingen som foregår hos de store konkurentene før de slipper nye modeller ut på markedet kan man bli engstelig. De store har i tillegg mange årtiers erfaring med utvikling/feil på tidl. modeller som man tenker på fra tegnebrettet. 
Slike tilbakekallingsaksjoner kan knekke en relativt ung bedrift...
Å både kjøpe bilen og aksjer av Tesla er en slags gearing 8).
Det er mulig å ta ned risikoen ved å satse på annen miljøteknologi- eks vindkraft eller strømlagring...

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 19:10
Å både kjøpe bilen og aksjer av Tesla er en slags gearing 8).
Go big or go home :)
Worst case går selskapet konk og bilen faller fra hverandre. I så fall blir tilbygget på huset en anelse mindre enn planlagt....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 19:10
Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden.
Selv og den utstillte modellen ser svært bra ut og de testene de fleste av oss har sett på Youtube er svært positive må vi ikke glemme at det er et nytt produkt med mange nydesignede deler.
Det er en viss sannsynlighet at det kan komme til tilbakekallingsaksjoner med en kostnad som kan bli svært høye for Tesla. Hvis man ser den omfattende testingen som foregår hos de store konkurentene før de slipper nye modeller ut på markedet kan man bli engstelig. De store har i tillegg mange årtiers erfaring med utvikling/feil på tidl. modeller som man tenker på fra tegnebrettet. 
Det litt fandenivoldske svaret blir jo da at på tross av all denne erfaringen ser det ut som en del av de store produsentene fortsatt klarer å lage mandagsmodeller, dermed virker det som de gjør noe galt.
Tesla på sin side tenker helt nytt og drar ikke med seg en generasjon med feil. Alternativt at de sender ut oppgraderinger over GSM som er såpass billige at kostnaden for Tesla er minimal.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Havebigfun

Det er åpenbart at alle gjør feil- spørs bare hvilke konsekvenser det får.
Hvis man tenker seg at det eksempelvis skjer branner på 10 av de første 20000 produserte bilene pga en minimal -men systemisk- feil i motoren. Brannene medfører- ved uflaks noen dødsfall. Med rettssystemet i USA truer enorme erstattningskrav og alle bilene kalles inn, motorene tas ut og erstattes med nye eller reparerte motorer.
Hvis Tesla da brekker ryggen blir det smalt med aksjeverdier.
Samtidig styrter bruktbilprisene fordi det er uklart hvor man får slite/reparasjonsdelene fra (de som er designet og produsert hos Tesla).  Det kan fort bli dyrt med gearing.

Hvis alt går bra-og det er det vi håper på- kan jo gevinsten også være betydelig (noe man bør forvente når man ta risiko).
1. bil som funker og gir stor glede samt god samvittighet.
2. bil med beskjeden verditap og lav driftskostnad.
3. betydelig verdiøkning av aksjene.
(4. Endelig en ny bil på norsk jord som er billigere enn samme bil i Tyskland -relevant for mitt vedkommende ihvertfall)

Tesla husker åpenbart på shareholderne sine- de holder EU-prisene ikke uten grunn tilbake. Et aspekt er sikkert å se på nybestillingene (i Europa) relatert til lanseringen i USA.
Jo høyere nybestillingstallet blir jo høyere blir prisen... 8)
Serviceplanen for bilen er ytterlige et tegn på at Tesla har et ønske om å tjene penger.

Således kan man snu på det og se aksjer som en mulighet til å få noen av pengene man brukte på bilen tilbake ved verdiøkning av aksjene eller ved utbytte.
(men da skal det ikke skje noen tunge hendelser som beskrevet overfor)

Bare for å nevne det - jeg er også på bestillingslisten #1548 hvis jeg husker rett- men prøver å kontrollere enthusiasmen slik at den ikke tar helt av  :)
Georg


foxy

Sitat fra: Cobos på onsdag 21. november 2012, klokken 20:15
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 21. november 2012, klokken 19:10
Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden.
Selv og den utstillte modellen ser svært bra ut og de testene de fleste av oss har sett på Youtube er svært positive må vi ikke glemme at det er et nytt produkt med mange nydesignede deler.
Det er en viss sannsynlighet at det kan komme til tilbakekallingsaksjoner med en kostnad som kan bli svært høye for Tesla. Hvis man ser den omfattende testingen som foregår hos de store konkurentene før de slipper nye modeller ut på markedet kan man bli engstelig. De store har i tillegg mange årtiers erfaring med utvikling/feil på tidl. modeller som man tenker på fra tegnebrettet. 
Det litt fandenivoldske svaret blir jo da at på tross av all denne erfaringen ser det ut som en del av de store produsentene fortsatt klarer å lage mandagsmodeller, dermed virker det som de gjør noe galt.
Tesla på sin side tenker helt nytt og drar ikke med seg en generasjon med feil. Alternativt at de sender ut oppgraderinger over GSM som er såpass billige at kostnaden for Tesla er minimal.

Cobos

hehehe - bra ironi!  ;D  ;D

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA