Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

SabreMan

Jo mer aksjen faller, jo mer kommer den til å gå opp når det går opp for folk at Tesla virkelig får fart på produksjonen (og forhåpentligvis klarer å tjene mer penger enn de bruker).

Selv håper jeg den synker mer i nær fremtid, slik at jeg kan kjøpe den billigere.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 26. mai 2018, klokken 11:06
https://www.reuters.com/article/us-tesla-gigafactory-production-exclusiv/exclusive-tesla-flies-in-new-battery-production-line-for-gigafactory-idUSKCN1IQ2RN


Det at de flyr inn massivt med nytt utstyr for å øke produksjonen burde påvirke kurs positivt. Men om det skjer før det manifesterer seg i  øket produktivitet er kanskje tvilsomt.

Betyr vel heller at de har feilberegnet hva de trenger, trengte, av utstyr for å proidusere batterier slik at de kan produsere og levere biler som de har ovet i "noen" tid?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Leif1

Feilberegnet??

Teslas eneste problem er at de har en hinsides etterspørsel etter alt de begynner å produsere.
Gigafactory har sprengt kapasiteten lenge før de engang har bygget den ferdig.

At dette koster penger og tid å få i gang burde kanskje ikke overraske noen?
Konvertitt fra S til X

arthur

Vel, de hevdet å skulle produsere 5000 biler i uken innen utgangen av første kvartal 2018 og nå som vi nærmer oss slutten av andre kvartal så har de klart å komme opp i 3500 biler hvilket i min verden betyr at de har et problem, eller to. At etterspørselen er stor var vel heller ikke uventet eller mener du at de bestemte seg for å lage model tre og bygge fabrikker for å møte en helt annen, langt lavere, etterspørsel enn de foreløpig har sett? Jeg tror ikke det for av den enkle grunn at en så lav produksjon aldri vile kunne bli lønnsom. En ordrereserve på 500.000 biler er vel ikke stort mer enn et par ukers produksjon hos de store bilprodusentene eller noe slikt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Cobos

Sitat fra: arthur på lørdag 26. mai 2018, klokken 18:34
Vel, de hevdet å skulle produsere 5000 biler i uken innen utgangen av første kvartal 2018 og nå som vi nærmer oss slutten av andre kvartal så har de klart å komme opp i 3500 biler hvilket i min verden betyr at de har et problem, eller to. At etterspørselen er stor var vel heller ikke uventet eller mener du at de bestemte seg for å lage model tre og bygge fabrikker for å møte en helt annen, langt lavere, etterspørsel enn de foreløpig har sett? Jeg tror ikke det for av den enkle grunn at en så lav produksjon aldri vile kunne bli lønnsom. En ordrereserve på 500.000 biler er vel ikke stort mer enn et par ukers produksjon hos de store bilprodusentene eller noe slikt?
Vel siste informasjon as 5000/uke idet de går over i Q3, riktignok lovet de det allerede for Q417 men det er en stund siden de innså at det ikke gikk og korrigerte.
Sammenligner vi med Daimler som jo er en stor produsent av biler i dyrere prisklasse akkurat som Tesla tar det de omtrent 11 uker å produsere 500k biler. Så helt korrekt er det ikke. Sammenligner man med Volvo en ikke helt ukjent produsent i Europa så utgjør 500k biler deres totale årlige produksjon. Jeg mistenker du ikke helt har forstått størrelsordene involvert.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

krl

Sitat fra: gr på fredag 25. mai 2018, klokken 12:13
Her er også en graf som forteller en og to ting om ståa i landet, og dette var i et år med oljepris på under halvparten av året før.
Er dette før eller etter subsidier til oljeselskapene?

cyber

Sitat fra: krl på lørdag 26. mai 2018, klokken 23:50
Sitat fra: gr på fredag 25. mai 2018, klokken 12:13
Her er også en graf som forteller en og to ting om ståa i landet, og dette var i et år med oljepris på under halvparten av året før.
Er dette før eller etter subsidier til oljeselskapene?
Dette er de 168,9 milliardene som gjør norske politikere i stand til å bevilge
moms- og avgiftsfritak på elbiler slik at alle nordmenn kan kjøpe seg en kjempefin Tesla hvis de vil. :+1:

emurof

Da tolker jeg deg slik, cyber, at du mener det ikke er ønskelig med en politikk som akselererer overgangen til nullutslippbiler?

cyber

Sitat fra: emurof på søndag 27. mai 2018, klokken 11:12
Da tolker jeg deg slik, cyber, at du mener det ikke er ønskelig med en politikk som akselererer overgangen til nullutslippbiler?
Jeg er absolutt tilhenger av subsidier for elbiler, noe jeg selv nyter godt av,  men som ikke-miljøfanatiker underslår jeg ikke oljens betydning for egen og Norges velstand.

emurof

Problemet med oljen er at selv om den har gitt oss velstand historisk sett, så er det lite fremtidsrettet å bruke det som sovepute.

Tellus

Sitat fra: emurof på søndag 27. mai 2018, klokken 20:43
Problemet med oljen er at selv om den har gitt oss velstand historisk sett, så er det lite fremtidsrettet å bruke det som sovepute.

Vil heller si det slik at oljen har gitt og gir oss enorme muligheter også når den tid kommer at norsk oljeproduksjon blir av mindre økonomisk betydning.

At Norge idag bruker noen milliarder i indirekte støtte til de bilfabrikantene som satser på nullutslippsbiler er både rett og rimelig. Når miljøekstrimistene snakker om ensidig nedlegging av Norges viktigste næring melder jeg meg derimot helt ut.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Tellus på søndag 27. mai 2018, klokken 22:01Når miljøekstrimistene snakker om ensidig nedlegging av Norges viktigste næring melder jeg meg derimot helt ut.
Enig at man ikke bør legge ned industrien, sånn helt uten videre. Men det er absolutt på tide å se på oljepolitikken, av rent egoistiske, økonomiske grunner. En del felt som finnes og bygges ut i dag trenger å kunne gå med profitt om 20-30 år, og klarer de ikke det, så er det samfunnet som blir sittende igjen med regningen.

Og det er overveiende sannsynlig at oljeprisen vil kollapse på et tidspunkt, når elbilene begynner å få majoritetsandel, og det blir mer utbredt med nullutslippssoner o.l. Dette er nok mer i området 10 år unna enn 20-30 år.

I mitt syn burde refusjonsordningen gjøres helt om på, der statens kostnader reduseres, og staten burde ikke gi tillatelser for å igangsette prosjekter som ikke er lønnsome med oljepris på 25 USD. Da kan vi kanskje klare å skvise ut mest mulig inntekter fra oljesektoren, uten å ende opp med å finansiere tapsprosjekter (som også er miljøbomber).
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Tellus på søndag 27. mai 2018, klokken 22:01At Norge idag bruker noen milliarder i indirekte støtte til de bilfabrikantene som satser på nullutslippsbiler er både rett og rimelig. Når miljøekstrimistene snakker om ensidig nedlegging av Norges viktigste næring melder jeg meg derimot helt ut.

Mener du at vi ikke bør jobbe mot å legge ned næringen?

Motorwatt

Sitat fra: emurof på mandag 28. mai 2018, klokken 08:36
Sitat fra: Tellus på søndag 27. mai 2018, klokken 22:01At Norge idag bruker noen milliarder i indirekte støtte til de bilfabrikantene som satser på nullutslippsbiler er både rett og rimelig. Når miljøekstrimistene snakker om ensidig nedlegging av Norges viktigste næring melder jeg meg derimot helt ut.

Mener du at vi ikke bør jobbe mot å legge ned næringen?

Jobbe for, eller jobbe mot?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Jobbe med et mål om å legge det ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA