Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

RunarBT

Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

Øyvind.h

#136
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
Eg ser mest på coty prisene, at reservasjoner øker jevnt og det fakta at eg aldri før har vurdert å kjøpe heilt ny bil. Eg har aldri før vurdert bil til over 200.000 og no virker 6-700.000 ok. :-D eg er heller ikkje eneste. TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge
Bilen utløser en kjøpelyst som er helt ekstraordinær. Det er derfor folk reserverer i hopetall uten hverken å ha sett bilen i virkeligheten eller prøvekjørt den. Mange som kjøper Model S strekker seg for å realisere kjøpet, og betaler langt mer for Model S enn de noen gang har gjort for en bil før.

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.
Alle bilprodusenter må produsere biler for ikke å gå konkurs :)
Tesla går i pluss med Model S på det beskjedne 20.000/år produksjonsvolumet. Reservasjonstakten har passert 30.000 per år. Snittprisen på Model S ligger på ca $85.000 om det begrensede signatur-opplaget holdes utenom. Tesla kan fint leve av dette markedt, selv om det er mindre enn VW Golf markedet.... I tillegg kommer Model X på S plattformen.
Tesla tjener allerede penger på produksjon av batterier og drivlinje ti, Toyta Rav4. I 2014 kommer Mercedes B-klasse med Tesla batteri/drivlinje, og nå verserer det også rykter om at Tesla skal lage drivlinje for en elektrisk Toyota sportsbil.

Ble for øvrig et pent pluss på kontoen i dag også :) Realiserte noe igjen i kveld, men sittet med en solid long posisjon jeg ikke kommer til å trade.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

da gleder vi oss til stor pluss på bunnlinjen i q4...
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#138
Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 09:46
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:05
Btw. At tsla må øke prod for å overleve er tull. Ref. Elon som på Q3 sa dei no var på 200/week og det var nok for å gå i pluss. Planen er 400/week og da renner pengene inn for utvikling av gen 3 mm.

da gleder vi oss til stor pluss på bunnlinjen i q4...

Var ikkje det eg sa. Når q3 blei presentert, var 200/week nådd. Dette skjedde langt ut i q4. Tallene blir bedre enn for q3, det skulle bare mangle.;-) stor pluss blir det neppe enda. Q1 2013 derimot?;-)

Alt kjem da an på videre utgifter med ytterligere ramp-up(utover 400/week, 20k/year) kostnader med x og gen3 utvikling m.m. Målet for tesla er jo å få ut model x og så gen3, det koster penger å utvikle disse.

foxy

Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge

ta underbygger ingen ting og fundamentalt og faktisk er tsla grisedyr her oppe. - hvis du har kommet til et annet resultat er jeg interessert i dine beregninger.  :)
I-miev 2011
Asker

RunarBT

Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 09:57
Sitat fra: Runarbt på fredag 16. november 2012, klokken 22:03
TA underbygger det fundamentale og det faktiske. Ihvertfall enn så lenge

ta underbygger ingen ting og fundamentalt og faktisk er tsla grisedyr her oppe. - hvis du har kommet til et annet resultat er jeg interessert i dine beregninger.  :)

P/E m.m. er meiningsløst på tesla enda, om du tenker på det. P/E får me sjå på om eit års tid.

foxy

#141
pe eller andre multipler du baserer din fundamental og faktisk argumentasjon på - tar gjerne utgangspunkt i helåret 2013.
I-miev 2011
Asker

RunarBT

#142
Sitat fra: foxy på lørdag 17. november 2012, klokken 10:07
pe eller andre multipler du baserer din fundamental og faktisk argumentasjon på - tar gjerne utgangspunkt i helåret 2013.

Eg tenkte kun trailing P/E vaiantene, my bad.

Du tenker på 'forward P/E', og denne er jo meget Poitiv. (199). Takk for tipset! Ref. http://finance.yahoo.com/q/ks?s=TSLA

foxy

nå var det mer en oppfordring til å vise meg dine beregninger som viser at tsla er et kanonkjøp her basert på dine estimater for 2013... ;D

ps: det pick a number tallet du fant på nettet er jo veldig  positiv og et høyt tall også - fantastisk!  8)
I-miev 2011
Asker

toppi

Dagens tall en er ting, men det spennende er jo å finne selskaper som vil prege fremtiden.
Innovative produkter, gode eiere/ ledere og markedsføring er stikkord.

Litt som når Apple kom med iphone. Unikt, og alle vil ha..

La meg dessuten minne om at model S koster fra 50 000 dollar (etter skattefradrag), og selv denne innstegsmodellen er langt foran konkurrentene på alle områder.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

foxy

#145
hva i all verden er unik med model s, bortsett fra at det er en el-bil med bra performance? En bra bil ja, en pdd unik elbil ja, men ikke en unik bil.

som kjent ligger jo Model S bak de fleste av sine fossil konkurrenter på mange områder som komfort, aktiv sikkerhet osv..

dagens tall betyr lite ha, men 2013 tall betyr nok mye - vi får nok runarbt sine estimater når han er ferdig med å regne... ;)
I-miev 2011
Asker

toppi

Hva som er unikt med Tesla Model S er godt belyst.

Har vel vunnet 4 kåringer i USA i år, men det betyr nok ingen ting..
Jeg er godt fornøyd med 100% avkastning så langt, men det blir mer. Men fortsett gjerne å shorte du..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på mandag 19. november 2012, klokken 09:14
Hva som er unikt med Tesla Model S er godt belyst.

Har vel vunnet 4 kåringer i USA i år, men det betyr nok ingen ting..
Jeg er godt fornøyd med 100% avkastning så langt, men det blir mer. Men fortsett gjerne å shorte du..

Titalls journalister mener bilen er unik og milevis foran konkurrenter. Her i Norge sitter en som har sett en beta modell og predikerer snarlig konkurs. Tar vedkommendes meninger med en stor klype salt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: toppi på søndag 18. november 2012, klokken 23:33
Dagens tall en er ting, men det spennende er jo å finne selskaper som vil prege fremtiden.
Innovative produkter, gode eiere/ ledere og markedsføring er stikkord.

Litt som når Apple kom med iphone. Unikt, og alle vil ha..

La meg dessuten minne om at model S koster fra 50 000 dollar (etter skattefradrag), og selv denne innstegsmodellen er langt foran konkurrentene på alle områder.
Noe av det artigste med Tesla er at ingen konkurrenter er i nærheten av å lage noe tilsvarende. Når dagens Model s eiere skal skifte bil om noen år, hvor kommer de da til å handle? Antakelig hos Tesla. Etterspørsel er åpenbart ikke noen utfordring.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

#149
Sitat fra: foxy på mandag 19. november 2012, klokken 00:20
hva i all verden er unik med model s, bortsett fra at det er en el-bil med bra performance? En bra bil ja, en pdd unik elbil ja, men ikke en unik bil.

som kjent ligger jo Model S bak de fleste av sine fossil konkurrenter på mange områder som komfort, aktiv sikkerhet osv..

dagens tall betyr lite ha, men 2013 tall betyr nok mye - vi får nok runarbt sine estimater når han er ferdig med å regne... ;)

Ah.. her er trollet tilbake.;-)

Komfort? Det kjem jo litt an på kva du tenker på her. Du har sikkert din "egen" definisjon som passer med det bilde av at Model S mangler komfort. Du tenker kanskje på manglende koppholdere i baksete, og ingen armlene bak?

For min del, og mange andre så går komfort på luksus/stabilitet/stillhet under kjøring. God plass, oversiktlig og behagelig å kjøre. Det er blitt nevnt i fleire tester/priser at bilen ligger på nivå med Rolls Royce, Bentley etc. Det nevnes at ein må opp i Rolls Royce Ghost nivå for å finne biler som macther Model S på stabilitet/stillhet.

Sikkerhet?

Du kan etterlyse et par aktive sikkerhetstiltak, men fakta er at Model S nok er den tryggeste bilen på markedet. Karosseristivhet, ingen motor og enorm (relativt, sammenlignet med "vanlige biler") "crumple zone" i front siden ingen motor hindrer optimalt oppbygging her.

Det er ikkje kvardagskost at bilene ødelegger maskinene som tester kordan dei duger i ein kollisjon/roll over. :-)

Tall får du ikkje fra meg.. eg er ikkje god på slikt, du får nøye deg med dei som Yahoo finances har utarbeidet. Klart at P/E blir enormt høy, nå siste års omsetninga har vert minimalt og det forventes at Tesla går i pluss i løpet av året og 20-30k biler neste år med 25% profittmargin. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA