Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

toppi

Sitat fra: kjølholdt på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:22
Etter å ha vært på dette forumet noen mnd har jeg forlengst  forstått at foxy er en kverulant. Jeg overser glatt disse innleggene

Elementær kunnskap om bruk av stor bokstav, komma og punktum mangler også.
Do not feed the troll, folkens! Det er det eneste som hjelper.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

JohanH

Sitat fra: foxy på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 10:32
Sitat fra: JohanH på mandag 15. oktober 2012, klokken 22:40
Sitat fra: foxy på mandag 15. oktober 2012, klokken 20:27
Shares of Tesla have slowly bled value over the last 52 weeks. Supply chain challenges, longer than expected employee training periods, and competitors with some cash to throw around have caused investors to worry. If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run. According to The Wall Street Journal, 78 percent of Deutsche Bank's net present valuation of the company is due to estimated cash flows in post 2020.

Hva er det for galt med å ha tro på en bedrift på lang sikt da? De har jo en "hold" valuering med price target 28 dollar, så ganske konservativt... Men det som du siterer over støtter jo ikke akkurat opp under ditt argument (d.v.s. at TSLA bare går en vei nemlig i bunn) - de mener jo at bedriften vil fortsatt være der i 2020 med [positiv] cash flow...? Eller missforstår jeg noe her?

Jeg syns for øvrig at den som har referert DB's sin posisjon har gjort det på en noe merkelig måte: " If the company is going to succeed, it doesn't seem poised to do it in the short run." Det går jo liksom ikke an å misslykkes i det korte løp for å så lykkes i det lange løp? D.v.s. om du misslykkes de første årene så går du jo konk? Da kan du vel ikke lykkes i det lange løp? Derimot så vil jo ikke Tesla kanskje vokse i market cap x 10 per år, men det er del vel ingen som forventet? Om aksjeprisen er oppe på la oss si det dobbelte av nå (50-60 dollar) om 3 år er du jo en kanon investering!

imo er det galt å bruke DCF med såpass mye usikkerhet på et selskap med 0 historikk så langt frem i tid. -  fortsatt mange "investorer" faller for dette tullet...

Siden du snakker om 60 usd i aksjekurs om 3 år - hva har Tesla i eps da? hvor mange biler selger de om 3 år med hvilken margin?

Jeg ville heller ikke bygget min prisvurdering på aksjen på antatt cash flow i 2020, uten på fundamentals, nemlig (jeg skal prøve å ordlegge meg slik at min mening virkelig når frem):

Det er alminnelig kjent at det går an å lage elbiler, det er flere produsenter som per idag gjør det og gjør det bra, men det er INGEN andre som lager elbiler i den klasse som Tesla gjør d.v.s:
1) Pen (ok subjektivt men den er da mange ganger penere enn en MiEV, LEAF, Buddy, C-max, Renault Zoe osv. osv.
2) Fantastisk ytelse når det gjelder motor og kjøreegenskaper (på nivå med toppmodeller fra de store produsentene av forbrenningsbiler)
3) En rekkevidde/batterikapasitet som ingen av de andre produsentene en gang kommer i nærheten av (RAV4 EV har nesten 40kWh batteri [her er Tesla delvis med å produserer], LEAF 22kWh, Miev 16kWh)
4) Innovativ - glem at bilen er elektrisk, du må da være enig i at ingen annen produsent har et så moderene "grensesnitt" som Model S (Touchscreenen spesifikt ja).

Det er mange produsenter som virkelig kan dette med å bygge bil. Det er mange som kunne ha bygget fantastiske elbiler sannsynligvis. Når det gjelder batteri bruker jo Tesla helt vanlige Panasonic 18650 battericeller, d.v.s. det som sitter i miljoner av laptoper jorden rundt. Men, og her kommer det viktige, selv om det er mange andre selskaper som kunne ha bygget konkurrerende 100% elbiler så er det ingen som gjør det per idag. Og det er heller ingen indikasjoner på at det er noen av de store som skal gjøre det? Toyta har uttrykkelig sagt de skal kun satse på hybrider og kun bygger et par tusen RAV4 som "compliance car" i California. Nissan skal bygge videre på LEAF, d.v.s. en helt annen nivå på bil hva gjeler såvel størrelse som spes. ytelse, BMW kommer med i-serien d.v.s. småbiler med små batterier, Mercedes kommer med B-klasse elektrisk d.v.s. igjen små/mediumklasse med relativt små batterier (36kWh), Ford har sin Focus electric med litet batteri (på nivå med LEAF), GM/Opel satser på hybrid med Volt, Volvo kommer med C30 eletrisk d.v.s. småbil, Honda bygger hybrider, osv. osv. Slik kan man fortsette med poenget er at i hvert fall ikke i 2013 og kanskje heller ikke i 2014 er det noen konkurranse på dette markedet! Og Model S er i produksjon, det er levert over 300 biler allerede! Ja, de har natt noen motganger i sin produksjonshastighetsøkning (ramp-up) men det er ingen grunn til å tro at de ikke kommer opp i den produksjon de forventer (minimum 20k biler i året, kanskje 30k). Konklusjon: i de kommende årene kommer folk å stå i kø for å kjøpe Model S og Model X rundt om i verlden.

Ikke glem Asia markedet, ja se bare på Kina. 1.3 milliarder mennsker. La oss si at de 1% rikeste der kan kjøpe seg bil, og la oss si at 1% av disse vil kjøpe en Tesla. Det er 130.000 biler, altså mange års produksjon. Mange kinsere som nå raskt får det veldig mye bedre økonomisk er ikke "tynget" av arvet av å ha forholdt seg til bensin/dieselbiler i flere generasjoner. Jeg tror mange kinsere vil kjøpe en elbil som sin første bil. Og hvis du er nyrik - hvorfor ikke den beste elbilen???

Og hva gjør Tesla da sannsylig? Jo, de nøyer seg ikke med dette markedet men de går på med full fart og har sikkert allerede kommet langt med utviklining av sin neste bil ("Gen 3") som altså skal være en god del billigere og konkurrere med noen av de bedre bilene jeg nevner over, og etter min mening sannsynlig utklasse dem. D.v.s. Tesla står på for å beholde det forsprang som de allerede har på alle de andre produsentene. Når det viser seg at det er et betydelig marked rundt om i verlden for elbiler vil de andre kaste seg på. Men det spiller ingen rolle om du heter BMW, Audi, Toyota eller hva, man kan ikke helt plutselig ha en ny type bil på markedet på 6 mndr. Det tar flere år før man har noe så er bra nok til å selge til konsument.

En ting er jeg enig i med deg: Det virker litt overdrevet at de skulle kunna hente ut 25% marginer, i hvert fall over de neste årene. Hvis de klarer 15% er det godt nok.

Så f. eks. 60 USD i akskjekurs om 3 år har ikke veldig mye med EPS direkte å gjøre men mye mer med P/E multippel. En tradisjonell bilfabrikant eller for så vidt andre bransjer å hvor man lager fysiske ting å selger til konsument har vel ofte hatt P/E tall på alt fra 5-20 men jeg tenker at det nok vil vise seg i løpet av de kommende få årene at Tesla blir vurdert på en helt annen måte av markedet, og hvis de klarer å beholde sin lederposisjon og fortsetter å innovere på den måte de har gjort (hvis de får til en Gen 3 bil som er mindre enn Model S men med ytelse og prestanda ikke langt unna til c.a. halv pris så er det også en betydelig innovasjon) så tror jeg markedet vil gi dem en helt annen P/E vurdering, kanskje 30, 40, 50? Men de kommer absolutt å ha positiv EPS :)

RunarBT

Heldige de som fekk seg aksjer på 27 dollar. No snur det, tesla lover alle signature edition ut i løpet av november. Da skal dei og gå i pluss, og vAnlig produksjon serie starter;-)

laumb

Jaja, får håpe alt går etter planen og at de ikke går konkurs! Betalte depositum for min Model S i går, og er på gli med å kline til med noen aksjer - forhåpentligvis før Europaprisene blir klare... Kan tenke meg hele Europa får en positiv overraskelse og at dette øker kursen videre.. :)


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Wenche

Tror jeg må sikre noen aksjer i Tesla nå :-X Responsen på Broom lover jo godt :) Har du noen aksjer til overs Foxy? :-*
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

foxy

Sitat fra: Wenche på lørdag 27. oktober 2012, klokken 21:55
Tror jeg må sikre noen aksjer i Tesla nå :-X Responsen på Broom lover jo godt :) Har du noen aksjer til overs Foxy? :-*

Kjør på! - anbefaler å sette minst halve huset på TSLA - Tenk på den store vinsten når TSLA askjen stiger - Både S og X bilen blir da gratis  :o  ;D
I-miev 2011
Asker

Bent

Rent prinsipielt vil jeg gjerne få si at dersom man kjøper en Model S, og kjøper aksjer i Tesla, og deretter ikke har noe særlig kapital igjen, så er det en uklok investeringsstrategi. Skulle Tesla da gå under så forsvinner askjeinvesteringen din, og i tillegg får du større utlegg for å vedlikeholde en bil som ikke lenger har en forhandler for ikke å snakke om verdifallet på bilen når produsenten er borte.

Normalt ønsker man heller å spre risikoen sin over forskjellige, uavhengige, forretningsområder. Ikke la en eventuell Tesla-eufori overskygge dette. :)
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

#82
Håper ikke folk setter alt de eier og har i Tesla, selv om fremtiden ser lys ut.
Hadde vært interessant å fått info om hvor mange norske reservasjoner som tikker inn for tiden!

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/262605962005868544

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wenche

Takk for tipset Foxy :-* Har mest i trauste norske selskap, men man må jo ha litt spenning i hverdagen ;D Slår til på tirsdag, når kontoen på Netfons er klar ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

foxy

Sitat fra: Wenche på søndag 28. oktober 2012, klokken 23:05
Takk for tipset Foxy :-* Har mest i trauste norske selskap, men man må jo ha litt spenning i hverdagen ;D Slår til på tirsdag, når kontoen på Netfons er klar ;)

Er i utgangspunktet en bra strategi å sette 2 til 3% i high risk selskaper med potentiale - hadde sikkert kjøpt TSLA aksjer også hvis ikke TSLA allerede nå er priset på et nivå som tilsvarer suksess med både S og X og er klar for å betale utbytte.  ;D
I-miev 2011
Asker

Wenche

Satser 4% ;) Litt i overkant begeistret, og suksessen er ibox i mine øyne :D Har lett etter morsom bil i flere år, og finnner endelig en som til og med er både praktisk og miljøvennlig :) Utbyttet bør helst beholdes i selskapet/aksjen for å utvikle Tesla 4, tenker jeg. TSLA er fremtiden ;D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Lanber

#86
http://stocktwits.com/message/10242139

Ikke rett tidspunkt til å kjøpe TSLA. Ha som regel i aksjemarkedet at du følger trenden og gjør det alle gjør.

Når noe faller, ikke kjøp selv om det kan synes billig. Billigere enn før ja, men det blir som å fakke en fallende kniv. Det kreves dyktighet og en god posjon flaks for å treffe riktig.
Vent heller til kniven ligger på gulvet :-)

Lanber

Med mindre du går inn som en langsiktig investor og inngangspunkt ikke er så viktig.

Personlig så er jeg langsiktig i 1 selskap og det er på hjemmebane med GJF

foxy

Sitat fra: Wenche på søndag 28. oktober 2012, klokken 23:31
Satser 4% ;) Litt i overkant begeistret, og suksessen er ibox i mine øyne :D Har lett etter morsom bil i flere år, og finnner endelig en som til og med er både praktisk og miljøvennlig :) Utbyttet bør helst beholdes i selskapet/aksjen for å utvikle Tesla 4, tenker jeg. TSLA er fremtiden ;D

blir en veldig dyr model s da for din del - hvis du får bilen da før de konker
I-miev 2011
Asker

Wenche

"hvis du sikter til short posisjon, så er den dekket midlertidig.

Sannsynlig Obama valg seier og q3 tall som blir dårlige, men alle vet det,  er nok å få hodeløse kjøpere uten matte kunnskaper på banen."

Forbauset over å se hvor fort aksjen steg, da jeg begynte å handle ???
Hilsen Hodeløs Diplomøkonom med stort hjerte <3  :D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA