Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

mr_Utopia

Poenget mitt er at Q4 14 + Q1 15 = 9834 + 10030 ca 20000. Og når salgstallene for Q1 er lavere enn Q4 om man tar hensyn til de bilene som ble overført til Q1, så tyder det på at det ikke er den veksten som skal til for å nå 55k i 2015.

satheesh.net

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 04. april 2015, klokken 10:23
Poenget mitt er at Q4 14 + Q1 15 = 9834 + 10030 ca 20000. Og når salgstallene for Q1 er lavere enn Q4 om man tar hensyn til de bilene som ble overført til Q1, så tyder det på at det ikke er den veksten som skal til for å nå 55k i 2015.

Er de fast bestemt på at det er antall biler totalt eller kun TMS? Som vi vet vil jo TMX bli lansert i år ...

Cobos

55k er S + X for hele 2015. TM har guidet for 55k biler og at de skal selge 40% av det i første halvår. Når TM har kontroll på hvor mye biler de kan lage og de mener at de klarer 55k med 9,5k i første kvartal så kan jeg ikke se hvordan vi kan sitte her og si at det ikke er mulig. Eller sitter du på noe informasjon mr_Utopia som ikke ledelsen i Tesla har? Siden anslaget for salg i første kvartal kom på årsresultatmøtet i februar må vi nesten gå utifra at de kjente til de 1400 bilene som ikke ble utlevert i 4Q14.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

sigurdi

#1878
Q1 var vel "budsjettert" med lavere produksjon pga "ferie" og montering av nye roboter, samme var vel i Q1 2014, siden det ser ut som vinterferien havner i Q1 he he he
Så kan ikke gå ut fra samme produksjon i Q4 som Q1.
Salg og produksjon er ikke det samme og produksjonen skal økes jevnt og trutt iløpet av året for å nå en topp i Q4 med et par tusen biler i uka. (Var vel målet)
Før den tid skal ca 500 nye roboter monteres og settes i drift, ny lakerings verksted tas i bruk, produksjon av Model X startes osv osv.
55000 i 2015 blir ikke 55000/4 for å få kvartals produksjonen.
Så 8500 produsert i Q1 er veldig bra om de har klart det. (10030 - 1200-1600 produsert i Q4)
Gamle demo biler er nok solgt for nye P85D som er blitt demo.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. april 2015, klokken 11:45
Q1 var vel "budsjettert" med lavere produksjon pga "ferie" og montering av nye roboter, samme var vel i Q1 2014, siden det ser ut som vinterferien havner i Q1 he he he
Så kan ikke gå ut fra samme produksjon i Q4 som Q1.
Salg og produksjon er ikke det samme og produksjonen skal økes jevnt og trutt iløpet av året for å nå en topp i Q4 med et par tusen biler i uka. (Var vel målet)
Før den tid skal ca 500 nye roboter monteres og settes i drift, ny lakerings verksted tas i bruk, produksjon av Model X startes osv osv.
55000 i 2015 blir ikke 55000/12 for å få måneds produksjonen.
Så 8500 produsert i Q1 er veldig bra om de har klart det. (10030 - 1200-1600 produsert i Q4)
Gamle demo biler er nok solgt for nye P85D som er blitt demo.


http://files.shareholder.com/downloads/ABEA-4CW8X0/3964949554x0x808854/BB31868E-588E-4E95-B72E-729E88E9E932/Q4%2714%20Shareholder%20Letter%20Final.pdf (side 4)
SitatFirst quarter production is expected to be about 10,000 vehicles due to it being a shorter quarter than in Q4 and approximately a week of factory downtime to allow the workforce to rest and tooling upgrades. Cars in transit to Europe and Asia must grow to support those markets, so we plan to deliver approximately 9,500 vehicles in Q1, an increase of over 47% from Q1 last year.

De forventet altså å produsere flere biler enn de ville levere. Det vi vet nå er at de leverte ca. like mange som de forventet å produsere. Hvor mange de produserte vet vi ikke enda.
Model S 85D

Undertegnede

De guidet 9500 og leverte 10030. De 1400 bilene i "pipline" var ikke med på q4 eller 2014 tallene så de er jo med i guidingen (9500 q1) selvfølgelig. De forsvinner jo ikke og regner ikke med TM har glemt de når de la ut guidingen. Mener også at dette ble spesifisert på CC for q4.

Så dette er meget gode nyheter!

I tillegg kommer home storrage batterier, bruktbil ordning (CPO), x launch og sansynligvis et godt q2 innen juli.

Tror dette blir et vendepunkt etter et bedrøvelig halvår. Heldigvis har dollaren blitt en del mere verdt i samme periode så har i realiteten gått i null for min del siste 6 mnd...

Nå vil jeg gjerne ha litt fløte før jeg skal selge unna 50 isj % for å betale litt av 85d i juni  :)




TorAtle

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. april 2015, klokken 10:11
Den siste har jeg ikke så veldig mye tro på, Tesla er ikke for Resellers, men produserer på bestilling gjennom egne varehus.

Hvorfor er det vanskelig å tro på? Her i Norge har vi hatt mange spekulanter som har bestilt biler hvorav mesteparten har funnet veien til finn. Både privatpersoner, mindre sjapper på hjørnet og mer kjente frittstående forhandlere. Noen har sikkert blitt kansellert også her. I Kina har salget vært trått og spekulantene har valgt exit-muligheten de har i form av å ta tap av depositum.

Jeg kunne ønske at Tesla tok lære av dette og holdt kunder mer ansvarlig ved bestilling. Spekulering kan man gjøre på børsen.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

sigurdi

@TorAtle 1600 var litt høyt for Kina og ser ut til å være enkel matte basert på mer produksjon i Q4 en utleveringer/salg.
Vi vet at mange av de produsert i Q4 kjører nå på norske veier, at det står 1600 P85D på et lager er svært lite sansynlig, siden de kan sendes til andre markeder og selges, er fremdeles 3-5 måneders leveringstid om du bestiller en bil i dag.
Men sier ikke at du kan få en uavhentet bil fremdeles om du er kjapp, kanskje litt rabatt også. ;-)

@Amoss sorry husket feil der, husket at det var planlagt pause.
Men kan jo være at Tesla klarte å levere ut mer av de produserte bilene en de hadde regnet med.
Men finner det ut når Q1 tallene kommer.
Hadde jeg hatt litt ekstra nå, hadde jeg nok for første gang kjøpt akskjer. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

mr_Utopia

Sitat fra: Cobos på lørdag 04. april 2015, klokken 11:42
55k er S + X for hele 2015. TM har guidet for 55k biler og at de skal selge 40% av det i første halvår. Når TM har kontroll på hvor mye biler de kan lage og de mener at de klarer 55k med 9,5k i første kvartal så kan jeg ikke se hvordan vi kan sitte her og si at det ikke er mulig. Eller sitter du på noe informasjon mr_Utopia som ikke ledelsen i Tesla har? Siden anslaget for salg i første kvartal kom på årsresultatmøtet i februar må vi nesten gå utifra at de kjente til de 1400 bilene som ikke ble utlevert i 4Q14.

Cobos


Er ikke i tvil at de klarer å produsere det antall biler som de guider. Det jeg reagerer på er enkelt og greitt at de sier for Q4 15 at de hadde klart å nå guidingen for 2014 om de fikk levert de bubilene som egentlig var solgt/skulle leveres.Men at de ikke bemerker det i leverte biler for Q1. Da er det på sin plass en notis om at "1400 of the deliveries for Q1 15 were slated for Q4 14." Men la gå. Det andre poenget er enkelt og greitt en observasjon at det er ikke en økning fra Q4 til Q1.  Snarere en nedgang om man hensyntar tidligere statements. Men jeg ser også at det fint lar seg gjøre med å levere mer enn 55k om de klarer å produsere nok TMX i tide. Og at salget holder seg oppe.

KrW

Markedet reagerer virkelig godt på utleveringstallene. Opp over 8% nå til $206,55. Håper stigning blir en vedvarende trend en stund fremover.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

TeslaK

Kjøpte 15 aksjer nettopp, vanskelig å si når denne tar av igjen...
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

mr_Utopia

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. april 2015, klokken 12:32
@TorAtle 1600 var litt høyt for Kina og ser ut til å være enkel matte basert på mer produksjon i Q4 en utleveringer/salg.
Vi vet at mange av de produsert i Q4 kjører nå på norske veier, at det står 1600 P85D på et lager er svært lite sansynlig, siden de kan sendes til andre markeder og selges, er fremdeles 3-5 måneders leveringstid om du bestiller en bil i dag.
Men sier ikke at du kan få en uavhentet bil fremdeles om du er kjapp, kanskje litt rabatt også. ;-)

@Amoss sorry husket feil der, husket at det var planlagt pause.
Men kan jo være at Tesla klarte å levere ut mer av de produserte bilene en de hadde regnet med.
Men finner det ut når Q1 tallene kommer.
Hadde jeg hatt litt ekstra nå, hadde jeg nok for første gang kjøpt akskjer. ;-)

Jeg har fulgt med på dette litt i det siste.

Det er fortsatt ca 1,5 måneds leveringstid på alle varianter av Tesla Model S i USA. Samtlige varianter har levering Late May på Teslamotors.com. Senest i går eller i dag byttet det til Late May fra May på 70D. Regner med at nettsiden er relativt oppdatert på dette? Så det tilsier at Tesla har ca 5000 biler i ordre om man legger en produksjonstakt på 10k/Q til grunn?

(Er det forresten mulig å bestille en bil med levering senere? F.eks. at noen har bestilling på bil og ønsker levering June i USA?)


bertin

#1887
Hvis du bestiller TMS i dag kan du velge levering fra og med juni 2015 og hver måned fremover til og med januar neste år.

sigurdi

Har og alltid vært kortere levering "lokalt" siden de produserer de bilene fra litt før mitten av kvartalet og utover.
Mens overseas blir produsert i starten av kvartalet og litt utover slik at de får levert dem ut før overgang til nytt kvartal.
Dette ser ut til å være hoved metoden, mens er jo unntak for de som velger leverings måned osv.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Wenche

#1889
Er Model Model S & X  bil, eller rakett (teknologi) ?  ::) Denne parodien er bra!

https://www.youtube.com/watch?v=yypBjVpDJZY&feature=youtu.be

Holder stadig på mine opprinnelige aksjer, og satser også på opsjoner for fremtiden :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA