Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: christian1986 på mandag 14. april 2014, klokken 23:01
Noen tanker rundt hvorvidt vi skal lengre ned?

Her kan det gå alle veier ;)  På lang sikt tror jeg nok helt sikkert at de kommer til å gå opp (men disklamer: jeg har ikke peil, så hør ikke på meg! ;) ). Men på kort sikt er det slett ikke lett å spå...

Opp: En god kvartals rapport etter 1. kvartal. Finansiering/lokalisering kommer på plass for "gigafabrikken". Kjempesalg i Kina. Tesla får gode initiativer i Kina. Tesla slipper mer nyheter om MX/ME/MY. Konkurrentene insisterer på at langtrekkende batteri-ELbiler er noe tull.

Ned: Stort sett det motsatte av opp :p Spesielt her er vel evnt. manglende finansiering av gigafabrikken. Panasonic har jo sagt at de enda ikke har forpliktet seg til å være med, faller de ned på "nei" så kan det slå negativt ut. I alle fall om Tesla ikke kan få med noen andre aktører istedet. Masse garantireperasjoner kan også slå negativt ut, f.eks. om betydelige deler av bilen må skiftes ut pga korreksjon i nordisk klima - her har man jo sett noen tendenser om at enkeltdeler kan ha vært litt vel utsatte, men ingen (utenom Tesla selv vil jeg tro) vet om dette er ett stort problem.

Så i dag tør jeg verken å råde noen til å kjøpe eller la være å kjøpe... Men kjøp for all del ikke for mer enn du har råd til å tape....
Model S 85D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Havebigfun på mandag 14. april 2014, klokken 23:43
Sitat fra: christian1986 på mandag 14. april 2014, klokken 23:01
Noen tanker rundt hvorvidt vi skal lengre ned?
The trend is your friend until it bends....
Det ser ut til å ha etablert seg en fallende trend- det kan vare litt til, antakelig snur dette på neste nyhet fra Tesla.
Rasjonell kjøp betyr å stadig kjøpe småmengder mens det faller mens man stadig selger småmengder mens det stiger- det skal visstnok gi den beste avkastningen.
Det er ikke mulig å time bunner og topper...
og: Ikke kjøp for mer penger enn du har råd til å tape

Hvis du følger det rådet, så blir det ikke så mye penger.
Men hvis du kjøper dobbelt så mye når kursen har gått ned en forhåndsdefinert antall kroner, og selger halvparten når prisen har gått opp en forhåndsdefinert antall kroner, så tjener du litt ekstra......og kursen trenger ikke gå så langt opp igjen etter et fall i kursen....for å gå i null....synd hvis kursen fortsetter å falle....
Tesla Model Y                         2021-

KrW

Nå har jeg forsøkt å kjøpe TSLA via netfonds.no for 100000kr. Fikk mail om foreløpig ordrestatus og at sluttseddel følger. Betyr dette at jeg har kjøpt aksjene eller blir de kjøpt til den prisen aksjen slutter på i dag?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Quattro

Sitat fra: KrW på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:42
Nå har jeg forsøkt å kjøpe TSLA via netfonds.no for 100000kr. Fikk mail om foreløpig ordrestatus og at sluttseddel følger. Betyr dette at jeg har kjøpt aksjene eller blir de kjøpt til den prisen aksjen slutter på i dag?

Du har kjøpt!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

KrW

Takk! Hvordan vet jeg eksakt hvilken pris jeg kjøpte aksjene for?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Ipadjove

Jeg er fersk, men trykk på "sluttseddler". Tror det vil vise igjen der?

Lille Lance

Når legges Tesla Q1 tallene ut? Da blir det enten opp eller ned  ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Quattro

Sitat fra: KrW på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:47
Takk! Hvordan vet jeg eksakt hvilken pris jeg kjøpte aksjene for?

Du bør sette "limit" når du kjøper, dette bør du sette deg inn i før du svir av 100000 på en bingoaksje ;-)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Lille Lance

Er det mangel på nyheter at kursen sakte med sikkert får nedover? ... det skjer kanskje ikke noe kick før de sier "Model X in production" eller noe sånt ...
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

KrW

Sitat fra: Quattro på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:56
Sitat fra: KrW på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:47
Takk! Hvordan vet jeg eksakt hvilken pris jeg kjøpte aksjene for?

Du bør sette "limit" når du kjøper, dette bør du sette deg inn i før du svir av 100000 på en bingoaksje ;-)

Handlet kort tid før Nasdaq stengte i dag :-) handlet litt andre aksjer for 5 år siden pluss at jeg hadde aksjer jeg arvet. Da hadde jeg lyst til å kjøpe Apple aksjer men var ikke like lett å handle utenlandske aksjer. De gikk veldig opp i ettertid.  Jeg har stor tro på Tesla og har vanskelig fjor å tro at de skal gjøre det så dårlig at vi taper mye på dette på 1,5 år. Jeg selv føler sannsynligheten er større for at de da går til $300 enn ned til  under $100. :-)

Hadde også veldig lyst til å kjøpe TSLA rett før de gikk over $200 men hadde ikke penger da. Nå er de igjen under $200 og jeg fikk "svidd" av litt. Nå er det bare å krysse fingrene.  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Wenche

Sitat fra: KrW på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:15
Sitat fra: Quattro på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:56
Sitat fra: KrW på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:47
Takk! Hvordan vet jeg eksakt hvilken pris jeg kjøpte aksjene for?

Du bør sette "limit" når du kjøper, dette bør du sette deg inn i før du svir av 100000 på en bingoaksje ;-)

Handlet kort tid før Nasdaq stengte i dag :-) handlet litt andre aksjer for 5 år siden pluss at jeg hadde aksjer jeg arvet. Da hadde jeg lyst til å kjøpe Apple aksjer men var ikke like lett å handle utenlandske aksjer. De gikk veldig opp i ettertid.  Jeg har stor tro på Tesla og har vanskelig fjor å tro at de skal gjøre det så dårlig at vi taper mye på dette på 1,5 år. Jeg selv føler sannsynligheten er større for at de da går til $300 enn ned til  under $100. :-)

Hadde også veldig lyst til å kjøpe TSLA rett før de gikk over $200 men hadde ikke penger da. Nå er de igjen under $200 og jeg fikk "svidd" av litt. Nå er det bare å krysse fingrene.  ;)
Gratulerer :) Hva ble prisen på sluttseddelen?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

KrW

$194,50  :) Ikke dagens beste men jeg var ikke hjemme før nærmere stengetid på Nasdaq. Uansett godt fornøyd med å kjøpe meg inn under $200. Dagen etter gikk det opp istedet for ned :) Ser at mange andre bilmerker har lavere kurs enn TSLA, er dette grunn til bekymring iforhold til at den er for høyt priset? Om de klarer å revolusjonere bilmarkedet så tror jeg de går høyere de kommende årene.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Espen Hugaas Andersen

Prisen per aksje er på ingen måte en indiksjon på om selskapet er høyt priset. Det man må sammenligne er prisen per aksje ganget med antallet aksjer. Dette kalles markedsverdien av selskapet, eller på engelsk "market cap".

Hvis et selskap som markedsverdi på 100 millioner kroner har ute 10.000 aksjer, så vil hver aksje koste 10.000 kroner. Om de derimot har ute 10 mrd aksjer, så vil hver aksje koste 1 øre.

Noen eksempler på market cap:

Apple: 462.95 mrd USD
Toyota Motor Co: 171.89 mrd USD
Daimler AG: 71.27 mrd USD
Ford Motor Co: 63.38 mrd USD
BMW: 59.63 mrd USD
BYD Company: 37.71 mrd USD
Tesla Motors: 24.53 mrd USD
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: KrW på torsdag 17. april 2014, klokken 11:14
$194,50  :) Ikke dagens beste men jeg var ikke hjemme før nærmere stengetid på Nasdaq. Uansett godt fornøyd med å kjøpe meg inn under $200. Dagen etter gikk det opp istedet for ned :) Ser at mange andre bilmerker har lavere kurs enn TSLA, er dette grunn til bekymring iforhold til at den er for høyt priset? Om de klarer å revolusjonere bilmarkedet så tror jeg de går høyere de kommende årene.
Tesla sin markedsverdi representere på ingen måte verdien av salgene de har idag, men forventninger til salg de neste 3-5 årene. Dermed virker Tesla idag overpriset eller vilt overpriset utifra det du ser idag...
Samtidig kjøper du aksjer idag forventer du nok også at Tesla vil tjene mye penger i årene framover. Jeg som aksjeeier er enig med deg i den antagelsen, men jeg ser også at verdien idag naturligvis ikke matcher salg eller andre fundamentale verdier.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Lille Lance

Jeg mygga ut på onsdag ... sover ikke godt om natta, da er det bare å selge. Har en følelse av at prisen skal ned en del, før den igjen skyter i taket  ;)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA