Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: teslademo.com på søndag 08. september 2013, klokken 12:11
Hei,
som tidlig Roadster-eier fikk jeg kjøpt Tesla-aksjen når den var verdt 10 ganger mindre enn den er nå, solgte med en gang dessverre.

Jeg har flere penger som kan tapes, så er det noen som vil låne bort sine TSLA i minimum 6 mnd så er jeg villig til å betale for det. Har du minimum 200 aksjer så ta kontakt via PM.

Har absolutt tro på Tesla, men tror aksjen har tatt vel mye av, derfor er jeg interessert i å shorte.

Hva med å kjøpe noen puts/salgsopsjoner? Å gjøre private avtaler utenfor "systemet" høres ikke bra ut, da skal man virkelig vite hva man holder på med..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tsladaytrader

#1141
Sitat fra: Dr.Ling på mandag 26. august 2013, klokken 17:51
Hva er det som driver kursen nå idag? Virker nesten som kursmanipulasjon...

short squeeze
Investopedia explains 'Short Squeeze'
If a stock starts to rise rapidly, the trend may continue to escalate because the short sellers will likely want out. For example, if a stock rises 15% in one day, those with short positions may be forced to liquidate and cover their position by purchasing the stock. If enough short sellers buy back the stock, the price is pushed even higher.

De som har veddet penger på at Tesla skal synke har presset kursen opp noe helt sinnsykt over de siste 4 månedene, det har vært en astronomisk short interest i Tesla og er det fortsatt særlig nå som den har krysset et nytt altime high på over 174$ iløpet av de siste to ukene.

Settlement Date   Short Interest   Avg Daily Share Volume   Days To Cover
8/15/2013   20,266,324   12,148,844   1.668169

Read more: http://www.nasdaq.com/symbol/tsla/short-interest#ixzz2eJ36Oz3e


Kombinasjonen av short interest / short squeeze og at Tesla gjør alt riktig har ført til en voldsom kurseksplosjon.

Og Tesla selger Zero Emission Credits (ZEV) som gjør at de kan vise til et positivt resultat selv om de egentlig går i minus for øyeblikket på selve bilsalget om en ser bortifra ZEV. De solgte ZEV credits for $ 68 Millioner dollar i første kvartal som gjorde at de kunne vise til et positivt driftsresultat for første gang på 10 år, dette var starten. De solgte også ZEV credits i q2 (dette førte til et kurshopp på 20$ på 30 minutter etter at de la fram kvartalstallene, var helt villt å se hvordan kursen bare dro avgårde. de første 10$ gikk på under 3 minutter). (De solgte ZEV credits for kun $ 51 millioner dollar i q2).

mutz

Har solgt unna halvparten av beholdningen før helgen. Magefølelsen sier at vi er i starten av en midlertidig korreksjon. Er komfortabel med å sitte utenfor på dette volumet om aksjen går videre opp, ønsker imidlertid å gå inn igjen til en lavere pris.  Ser ingen umiddelbare positive kursdrivere på en stund. Er det noe jeg har oversett?

Vurdere å kjøpe SolarCity, da jeg mener den er relativt sett er gunstig etter korreksjonen. Synspunkter?

Arha

#1143
Sitat fra: mutz på mandag 09. september 2013, klokken 17:19
Vurdere å kjøpe SolarCity, da jeg mener den er relativt sett er gunstig etter korreksjonen. Synspunkter?
SCTY opp 14% i dag, kjøpte du?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

mutz

Kjøpte for halvparten av nedsalget i Tesla. Den ledige halvparten står klar om Tesla faller ned til et mer spiselig nivå. Godt fornøyd med den handelen 8) så langt....

tsladaytrader

#1145
Jeg ville vært ekstremt forsiktig fremover. Det kom ut en artikkel som handlet om Litium Ion 18650 tilbudet i verden. Den artikkelen skremte meg litt, anbefaler å søke opp den artikkelen... Den indikerte at uansett hvor bra Tesla gjør det og uansett hvor stor etterspørsel det er så er dagens situasjon at du maks har kapasitet til å produsere ca 100 000 model s i året.

Aksjen er nå priset til at Tesla E (gen 3) "leaf slayer" er/blir en realitet med et produksjonsvolum på typ 400 000 biler i året. Artikkelen som handlet om 18650 tilgangen i verden indikerte at det finnes ikke nok kapasitet av kvalitetsceller til å produsere så mange av den bilen og at batteriprodusentene var lite interessert i å produsere 18650 celler, da utviklingen gikk mot mer og mer flatere battericeller til bruk i ultrabooks etc, artikkelforfatteren hevdet at 18650 var utgående formformat/teknologi. Løsning = andre batterier, eller at Elon får sin "truly gargantuan-sized" batterifabrikk. Og en sånn fabrikk ville på kort sikt ikke kunne konkurrert med andre da de andre fabrikkene i stor grad har nedskrevet verdi/investeringer og er ofte gjeldfrie som gir dem et høyere dekningsbidrag med mer rom for kvantumsrabatter.

Blir det ikke produsert flere hundre tusen leaf killers per år fra senest 2018 så vil det være dramatisk for tesla aksjene.

For å illustrere det med at gen 3 allerede er priset inn i aksjen så kan du gjøre sånn her:
Ta Tesla / TSLA sin verdi / market capitalization og del den på antall biler.
$20 210 000 000 USD / 21 000 biler = $962 380 per bil. = kr 5 678 047,-

Så når det blir sådd sterk troverdig tvil om at gen 3 rett og slett ikke er gjennomførbar med dagens produksjon, kombinert med at det er liten interesse for å dra igang mer produksjon uten ekstreme kontrakter opp mot tesla som garanterer enorm sikkerhet for batteriprodusenten... Det er ihvertfall den skumleste tesla artikkelen jeg har lest på lenge.

Bare for å understreke at jeg er nøytral, så er jeg Tesla`s / Elon`s største fanboy og jeg har vurdert å selge bopell for å investere i Tesla (når aksjen var på 32$). Jeg har kjøpt og solgt x antall hundre tusen tsla aksjer, og er for øyeblikket hverken long eller short. Men jeg mener oppriktig at dette med batteritilgang hvor både kvalitet og pris er riktig, er den største risikofaktoren for tesla fremover/nå.

Nice trade forresten! Skulle ønske jeg turte å gå inn på bånn i dag selv, var feig/redd for at korrigeringen ikke var over.

Amoss

Sitat fra: tsladaytrader på tirsdag 10. september 2013, klokken 23:37
Jeg ville vært ekstremt forsiktig fremover. Det kom ut en artikkel som handlet om Litium Ion 18650 tilbudet i verden.

Den var vel ikke tilfeldigvis skrevet av John Petersen på seekingalpha ? :p  I så fall vil jeg be deg søke på navnet hans på alle Teslaforum du kommer over ;)

Men jo, det er en del sant i det han skriver om dette, selv om han i kjent stil "krisemaksimerer" en god del. I følge han skulle Telsa sikkert vært konkurs ett dusin ganger alt ;)  Tesla er helt klart klar over problemet og Elon har også vært inne på det selv. Selv er jeg rimelig trygg på at de vil finne en løsning, selv om jeg også er spent på hvilken løsning dette blir.

Btw: det var da kun 200 000 Model E i året som er angitt som produksjonsmål?
Model S 85D

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Øyvind.h

Sitat fra: Amoss på onsdag 11. september 2013, klokken 00:24
Den var vel ikke tilfeldigvis skrevet av John Petersen på seekingalpha ? :p  I så fall vil jeg be deg søke på navnet hans på alle Teslaforum du kommer over ;)
Hehe. JP er helt rå på skremmetaktikken :) Har gått i klinsj med han et par ganger på flere parametere (aldri kurs, men eks salgstall/produksjonstall mm). Det artige er at hans dommedagsprofetier har forblitt akkurat det, profetier :) I mellomtiden stuper hans eget selskap, og Petersen fremstår som tidenes klovn selv om jeg vet han er smart og dyktig. Men han forstår rett og slett ikke Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Lithium batterier nok til 100.000 teslaer.. det er ein del år til produksjonene er der oppe. 2015 kanskje?

Rekner med lithiumbatteri produsentene jobber hardt med å øke kapasiteten, så at dei ikkje skal ha fått økt denne i løpet av et par år, ser eg som urealistisk.:-)

Når det kjem til GenIII, så er behovet noke fort 3-4-500.000 biler årlig, så her kan det bli ei utfordring. No er det derimot 3-4 år fram i tid, så trur nok det løyser seg og innen den tid. Når det dukker opp et marked(mangedobling av eksisterende etterspørsel), så er nok dei store produsentene forholdsvis raskt på plass og tilbyr varene sine.:-)

mutz

Mr. Musk har selv bekreftet at den største utfordringen Tesla har for å vokse seg stor er forbundet med batteritilgang. Blir ikke overrasket om han starter egen produksjon. Han nevnte det som en av mulighetene i et av de mange intervjuene som ligger på youtube.

Har ytterligere redusert beholdningen rett etter åpning i dag, og kjøpte meg opp i SolarCity for tilsvarende sum. Tror SolarCity har større kortsiktig potensiale. Planen er å beholde dette volumet til det nærmer seg Q3. Tipper dette er neste kursdriver for Tesla. SolarCity kommer til å fortsette å tape penger en god stund fremover siden de ikke tjener tjener up-front på sin leasingmodell. Tror Solarcity får en kortsiktig negativ korreksjon etter Q3 som ved tidligere resultatfremleggelser.

Vel, det får bli planen, så får vi se hvordan det slår ut. 



kjølholdt

180 opp 11% noen gode forklaringer på tsla aksjen i dag ?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

petersv

Ja, ny rateing fra Deutsche Bank. Mål på 200.

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Wenche

#1154
Sluttkurs ATH $ 183,39  8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA