Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Wenche

Jeg har vært med Tsla fra $30, og hver gang jeg blir fristet til å selge, tenker jeg på Elon Musk, og hans utsagn om "first in last out" og hans målsetting om kurs på $400 innen få år  :o Er det noen som klarer målene, så er det denne karen, i mine øyne  8) Allerede på $30, var det mange som skrev at aksjen var alt for høyt priset. Les deg opp, og gjerne på teslamotorsclub.com, og sett deg inn i visjonene til Elon Musk. Denne fyren er genial  :D
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

kjølholdt

Kan vel hende at aksjen skal videre oppover Wenche , men anser at 160 dollar med 21000 biler i året er overpriset. Mulig at eg tar feil, men velger å ta gevinst på 211 % prosent avkastning.
Men for all del det er godt mulig at eg tar feil ;-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

teslaman

Jeg vil invistere og har opprettet aksjekonto gjennom bank:) Men dette er første gang jeg invisterer i noe jeg har virkelig tro på! Høres kanskje idiotisk ut og jeg er grønn, men hvor finner jeg de Teslaaksjene som jeg nå ønsker å kjøpe?
Teslaeier siden 13. sept.2013. Blandt de første i Norge! Gleder meg hver dag til ny kjøretur!

Dr.Ling

Strengt tatt burde en vel bare investere i noe en har virkelig tro på!
Har du sjekket at banken tilbyr handel på New York Stock Exchange? Hvis så er det bare å søke på TSLA (kan sikkert søke på Tesla også) så får du opp bildet med siste kurs, ordredybde osv. hvor du kan legge inn kjøpsordren din til den prisen du vil kjøpe på. Gjør deg klar for en skikkelig heisatur (og søvnløse netter) med TSLA, uansett hvilken vei aksjen går :)
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

el-fanboy

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 24. august 2013, klokken 02:12
Kan vel hende at aksjen skal videre oppover Wenche , men anser at 160 dollar med 21000 biler i året er overpriset. Mulig at eg tar feil, men velger å ta gevinst på 211 % prosent avkastning.
Men for all del det er godt mulig at eg tar feil ;-)
Tesla er nå verdt nesten 40% av det som GM er verdt, GM med sine 202.000 ansatte og ca 9 millioner biler pr år. Tesla er også etter min mening overprisa i forhold til dagens produksjon, men det er klart at Tesla er mye mer enn en bil og må prises på en annen måte en de tradisjonelle bilprodusentene. De ligger teknologisk årevis foran de andre produsentene, de eier snart en vannvittig bra ladeinfrastruktur; de har bygget en plattform/konsept  som de fort kan lisensiere ut til andre store.

Mye av potensialet er priset inn i aksjen idag, men på langt nær alt. Jeg tipper det vil være flere nedturer på aksjen på veien framover, men enda flere oppturer hvis man har en tre-fire års perspektiv - hvis de lykkes på veien (pun intended) og ikke har noen major issues på kvalitet eller at en eller annen sinnsyk amerikansk lawsuit fra big oil stopper businessen deres.

Denne artikkelen synes jeg var bra, og sier litt om potensialet: http://www.slate.com/articles/technology/technology/2013/05/tesla_model_s_the_electric_car_company_is_a_little_bit_apple_a_little_bit.html
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

RunarBT

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 24. august 2013, klokken 02:12
Kan vel hende at aksjen skal videre oppover Wenche , men anser at 160 dollar med 21000 biler i året er overpriset. Mulig at eg tar feil, men velger å ta gevinst på 211 % prosent avkastning.
Men for all del det er godt mulig at eg tar feil ;-)

No er 21000 biler minimum i år, dei lager nok meir. Og neste år er dei oppe i 40000+, etter det kjem model x til og nok enda økning i model s produksjonen. 60-80000 biler?

Det blir eksponensielø økning. Mange analyser som pratet om overprising setter at dagens kurs impliserer 35% økning kvart år i ti år. tesla ligger an til 100-200% vekst i mange år framover. Da blir plutselig ikkje kursen så høg lengre. Det kan bli vanskelig, men eg har trua på mr musk ;-)

kjølholdt

Misforstå meg rett jeg håper at tsla lykkes Word Wide og kommer til å selge El biler i "bøtter og spann". Men jeg følte meg mest komfortabel med å ta gevinst nå.Det kan godt hende at jeg solgte meg ut for tidlig og taper penger på det, men er fornøyd med det jeg har tjent.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RunarBT

#1117
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 24. august 2013, klokken 10:33
Misforstå meg rett jeg håper at tsla lykkes Word Wide og kommer til å selge El biler i "bøtter og spann". Men jeg følte meg mest komfortabel med å ta gevinst nå.Det kan godt hende at jeg solgte meg ut for tidlig og taper penger på det, men er fornøyd med det jeg har tjent.

Ingenting feil i det.:-) eg er og i tenkeboksen, men hadde bestemt meg å sitte i 10år... No er kursen et par år tidelig i forhold til mine forventninger. Det går litt for fort, men siden eg trur på sikt tesla blir størst så sitter eg.

3-4 fabrikker til, 2-3 modeller like overlegne konkurrentene som model s? Ser ingen grunn til at tesla skal være verdt mindre da enn f.eks Toyota. Dei har margin på 4-5%, tesla kjører mot 25% på model s og x, mindre på gen III, men nok det doble av Toyota.

Nevnt over at GM har 202.000 ansatte og selger 9mill biler. Ansatte er kostnad, så om tesla klarer seg med færre er det flott. 9mill biler og 4-5% fortjeneste, like kurant med 2-3million og 10-15%, samt f.eks. 50.000 ansatte?

Tesla har enormt potensiale, GM? Tja... Akkurat vert konkurs, stor treg organisasjon... Eg holder med tesla

Havebigfun

Dere må ikke glemme at det er mange som slenger seg på bare fordi det har vært solid oppgang en stund og man tenker at denne oppgangen fortsetter en stund til- uten å ha gjort seg refleksjoner over underliggende verdier og om realistisk fremtidig inntjening. Tesla er nå vesentlig dyrere enn Porsche som lager 200000 (!) høypris-kvalitetsbiler årlig- sikkert også med høyere margin en Toyota og GM.
Selv om Tesla har et enestående konsept og fantastiske fremtidige muligheter kommer det til å falle stygt den dagen vinden i den generelle holdningen til aksjer snur til negativt. Da blir det trangt i døren og det blir en fin kjøpsanledning for de av oss som er ute nå samtidig som de har troen på konseptet på lang sikt- det er vel i praksis alle her ettersom Foxy ikke har vist seg på en stund  8).
For de uerfarne blant dere som ikke har drevet med aksjer før er dette en utmerket anledning til å kjenne på hvordan det er når ekte penger fordunster som dugg for sola  :o trøsten er at de antakelig kommer tilbake når man sitter lenge nok 8)
Dette virker kanskje litt pessimistisk- men jeg tror Tsla er solid overpriset pdd og det kommer kjøpsanledninger til vesentlig lavere nivåer enn 162 USD ila noen uker/mnd. Noen dager etter den siste toppen på 157 kunne man handle for 139- og dermed få vesentlig roligere netter.
De som er urokkelige i troen får trøste seg med at jeg - på linje med de fleste andre har tatt feil før- og satse nå ;)

DonPedro

Her er en strategi for de som har veldig tro på Tesla på lang sikt, men som også er nervøse for at aksjen er høyt priset:

1. Kjøp aksjer nå for halvparten av summen du har til rådighet
2. Sett deg et kursmål når du vil putte inn halvparten av resten, f.eks. $105
3. Sett deg et lavere kursmål når du vil putte inn den andre halvparten av resten, f.eks. $60

På denne måten reduserer du risikoen din, og gjør det samtidig mulig å dra fordel av en nedgang i aksjen. Uansett hvordan aksjekursen går på kort og mellomlang sikt kan du være fornøyd dersom Tesla lykkes til slutt.

Dette er det jeg har gjort - solgt unna halvparten, og holder pengene klare for å kjøpe meg inn igjen når/dersom aksjen tar seg en dukkert.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

hfo

Beklager unyansert begrepsbruk om trading, long og short lenger opp. Takk Pedro for å avklare disse.

Ser at mange snakker om usannsynlig prising av Tesla sammenliknet med GM, på grunn av GMs størrelse i omsetning, antall biler og antall ansatte. Dette er lite relevant, med mindre man tror GMs marginer og resultatgrad er den virkelighet Tesla møter om noen år.

Husk at en aksjekurs er nåverdien av summen av all forvented fremtidig kontantstrøm / antall aksjer. Nåverdien av forventet fremtidig kontantstrøm er fremtidig kontantstrøm (i prinsipp resultat etter skatt) neddiskontert med et avkastningskrav (den avkastningen du alternativt kunne fått ved å plassere pengene et annet sted med samme risiko). Det man må vurdere er forventning til fremtidige resultater og det avkastningskravet man benytter for neddiskontering.

Hvis du skal sammenlikne markedsverdien (aksjekurs x antall aksjer) til GM og Tesla, må du derfor vurdere forventninger om fremtidige resultater og ikke bedriftenes størrelser. Dersom markedet forventer at GM og Tesla kommer til å sitte igjen med like mye på bunnlinja (resultat etter skatt) i alle år fremover, og det samme avkastningskravet er benyttet for neddiskontering av resultatene (ikke sannsynlig at du burde bruke samme avkastningskrav), så vil markedsverdien av selskapene være lik. Dette er helt uavhengig av bedriftenes størrelse.

Siden bedriftens størrelse og soliditet vil spille inn på avkastningskravet (risikofaktor i kravet), blir imidlertid bildet litt anderledes i virkeligheten (antar at markedet vil operere med et høyere krav til Tesla fordi det anser et nytt selskap som forbundet med høyere risiko). Dersom dette er tilfelle, er det nok i seg selv til at markedsverdien av Tesla er lavere enn GM (nåverdien av et likt nominelt resultat om 10 år vil være lavere for Tesla enn for GM).

Veldig teoretisk, men også veldig viktig å ha et forhold til når vi sammenlikner selskaper.

Det er vurderingen av fremtidige kontantstrømmer som er den virkelig vanskelige øvelsen her.

  • Hvilke marginer og, viktigst, resultatgrad vil Tesla levere fremover? Altså inntekter og kostnader. Innektsbildet avhenger av en haug med eksterne faktorer
  • Hvor fort vil Tesla vokse? Jo raskere de oppnår kontantstrømmen, jo høyere nåverdi, jo høyere markedsverdi/aksjekurs
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

DonPedro

@hfo

Bra gjennomgang av prising på neddiskonterte kontantstrømmer, men jeg må arrestere deg på et punkt: I standard investeringsteori (CAPM) avhenger ikke diskonteringsrenten av usikkerhet rundt fremtidige kontantstrømmer. Den avhenger snarere av aksjens "beta", som er et mål på aksjeverdiens samvariasjon med markedet.

Usikkerheter rundt fremtidige kontantstrømmer må tas inn i selve kontantstrømsmodellen.  I praksis vil den mest fornuftige måten å gjøre dette på være å lage et antall scenarier, og så vekte disse med sannsynlighet.  Da får du en forventningsverdi til fri kontantstrøm hvert år, som du så kan neddiskontere med diskonteringsrenten.  Det er her du vil finne forskjellen mellom GM og Tesla - for GM ligner alle de mest sannsynlige scenariene noenlunde på dagens situasjon (selskapet har tross alt vært stort i omtrent 100 år). For Tesla, på den andre siden, vil man vel måtte ha med noen fiasko-scenarier med en rimelig sannsynlighetsvekting.  Verdien i aksjen ligger i høy grad i de scenariene der Tesla blir større enn GM.  Hvor mye man mener Tesla-aksjen er verdt avhenger først og fremst av hvor høy sannsynlighet man setter på disse "overta verden-scenariene".
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

hfo

Sitat fra: DonPedro på lørdag 24. august 2013, klokken 12:58
avhenger ikke diskonteringsrenten av usikkerhet rundt fremtidige kontantstrømmer

Var vel ikke det jeg skrev - direkte. Enig i at usikkerhet bør innbakes i kontantstrømmen, men slik vi lærte utregning av avkastningskrav, skulle man også legge på en risikopremie i avkastningskravet avhengig av bl.a. konkurssannsynlighet. Dette var imidlertid gjenstand for mye diskusjon da det motstred prinsippet om å lage ulike kontantstrømsanalyser og vekte disse i forhold til sannsynlighet. CAPM har nok ingen risikopremie i avkastningskravet, nei. Så er enig i at all risiko i kravet bør defineres av beta. Men det bør være en fremtidig beta for sammenliknbare selskaper, og det er ikke sikkert samme beta gjelder for GM og Tesla.
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

Wenche

#1123
Til alle nye som vurderer kjøp av Tesla aksjer (tsla), vil jeg først og fremst si at du må stole på din egen mavefølelse. Det blir skrevet mye possitivt om Tesla, men det er også mange nevative innlegg, bl.a. fra folk som gambler på at Tesla aksjen skal gå ned, og som skriver hva som helst for å lykkes, og innimellom så lykkes de bra med det, slik at kursen risikerer kortvarige stup på f.eks. $20 ned. Har noen rådet deg til å sette en såkalt "stopp loss", så betyr det at aksjene dine blir solgt når kursen går ned, eller har en dipp. Mange har gått i den fella, og opplevd at kursen i løpet av få dager har reist seg, og er over forrige maks kurs (All Time High =ATH). Senere har de kjøpt seg inn igjen på en langt høyere kurs, enn det de solgte sine aksjer for.
Aksjen er veldig volatil, hvilket betyr at den beveger seg seg mye opp og ned. Hvis du er langsiktig har ikke det så mye å si. På grunnlag av det jeg her har nevt, anbefaler jeg kun å satse penger du kan tåle å tape, og for all del ikke å gå inn på en kredittkonto på en % sats, hvor du risikerer å tape alt på en dipp hvor aksjene dine blir tvangssolgt.
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA