Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

OleJA

Du må også ta med i regnestykket muligheten for at kursen faktisk går ned igjen, og at du da får et tap i forhold til tidspunktet du går inn på nytt. Dette kan du selvfølgelig bruke som skattefradrag igjen den gangen du selger (med tap), men i mellomtiden har du 'lånt' staten det du engang betalte i skatt.

Eneste grunn jeg kan se til å selge nå, for så å kjøpe seg inne igjen, er dersom du allerede er i en skatteposisjon der du har tap du kan motregne mot inntekten av TSLA.

... Er ikke sikker på om det er noen god grunn heller foresten, siden du kan ta med deg dette tapet over til neste år osv....

Gusse

Vet det har blitt spurt om før i tråden, men finner det ikke igjen i farten:
Vurderer å bruke noen grunker på Tesla aksjer. Har aldri kjøpt en aksje i mitt liv, men har lyst til å prøve litt.
Hvor anbefaler dere å trade Tesla aksjer for en nybegynner?
Råd og tips mottakes med takk;)

Cobos

Gusse:
Nordnet er den "peneste" løsningen som også er enklest å forstå for en som er helt grønn. Der tok det riktignok noen dager for å få konto når jeg opprettet min.

Netfonds har flere muligheter og er nok en mer "profesjonell" løsning men kan samtidig virke litt vrien å få tak på hvis man er helt grønn.

Jeg investerte først gjennom Nordnet og har i den siste tiden gått over til å bruke Netfonds, begge er gratis å ha konto på.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

hfo

Tegn deg som kunde på Nordnet, der kan du handle alle slags aksjer i inn- og utland.

Men trade Tesla-akser? Trading (spesielt daytrading) er vanskelig å tjene penger på, og gjort enda vanskeligere pga. tradingroboter hos de store meglerhusene. Hvis du går inn, gå long eller short.

Vet ikke om jeg ville gått inn i det hele tatt på dagens kurser.... Om 2, 5 eller 10 år er det kanskje et utsagn jeg vil angre på, men mye suksess er allerede priset inn i aksjen. Vurderte å gå inn i fjor høst, men fordi jeg brant meg meget stygt på en aksje i det norske markedet, hadde jeg ikke baller til det og trakk meg ut av aksjer fullt og helt. Det kan du tro jeg angrer på :)
Fossilt: VW Multivan TDI 4Motion 180hk '10 +  Stiga Snow Flake snøfreser '13

Elektrisk: Tesla S85 '13+ Nissan Leaf '13 + Greenworks Li-ion gressklipper '13

Viking

til tross for at jeg er en stor Tesla entusiast og gleder meg veldig til å få min bil har jeg også vurdert det slik at risikoen er for høy for meg på dagens kurser. Det er priset inn mye framtidig suksess. Begynner markedet å lugge litt mer i USA så vil fort aksjer der verdien er basert på gode ideer og framtidig inntjening "straffes."

Jeg har stor tro på langtidssuksess for Tesla, men venter selv på en korrigering før jeg eventuelt går inn. Ser i alle fall liten oppside på kort sikt.
Fikk bilen 19.12. Verdt å vente på!

kjølholdt

Vurderer nå å selge alle aksjene riktignok bare 150 stk og ta gevinst. Alternativet er å sitte enda lenger, men når elon sier at aksjen er for høyt priset nå er dette et salgsincentiv
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RunarBT

Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. august 2013, klokken 16:54
Vurderer nå å selge alle aksjene riktignok bare 150 stk og ta gevinst. Alternativet er å sitte enda lenger, men når elon sier at aksjen er for høyt priset nå er dette et salgsincentiv

Han seie og at det blir vurdert fabrikker i USA(fleire), Europa og Asia.
I tillegg blir muligens behov for egen batterifabrikk.

kjølholdt

Vurderer ikke lenger salg har solgt alt på 159.6. Og er godt fornøyd med det:-) men det blir jo litt kjedligere å sjekke tsla kursen fremover
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Real EoN

Jeg solgte 100 aksjer på kurs 140,40.. og 100 aksjer idag på 159,60 :)
Da har jeg bare 100 igjen, dem skal få stå vertfall til etter 3 kvartalsrapporten. Jeg er fornøyd, hatt en fantastisk avkastning som gjor at toppmodellen ikkje blir så dyr.. godt over 300 000,- vil det bli om ikkje aksjen stuper i null med de 100 siste før jul  :D
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

el-fanboy

Sitat fra: RunarBT på fredag 23. august 2013, klokken 17:59
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. august 2013, klokken 16:54
Vurderer nå å selge alle aksjene riktignok bare 150 stk og ta gevinst. Alternativet er å sitte enda lenger, men når elon sier at aksjen er for høyt priset nå er dette et salgsincentiv

Han seie og at det blir vurdert fabrikker i USA(fleire), Europa og Asia.
I tillegg blir muligens behov for egen batterifabrikk.

Og hva som vil skje i Kina vet jo heller ingen. Det er, som Elon selv sier, en joker. Nå har de åpna første butikk og de har åpna for bestillinger der. Blir Tesla en hit der, så kommer vi nok til å se en aksje som bare såvidt har starta...
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

kjølholdt

Men jeg takker for alle gode råd fra forumet i løpet av den tida jeg har hatt aksjene
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Gusse

Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 16:21
Tegn deg som kunde på Nordnet, der kan du handle alle slags aksjer i inn- og utland.

Men trade Tesla-akser? Trading (spesielt daytrading) er vanskelig å tjene penger på, og gjort enda vanskeligere pga. tradingroboter hos de store meglerhusene. Hvis du går inn, gå long eller short.

Vet ikke om jeg ville gått inn i det hele tatt på dagens kurser.... Om 2, 5 eller 10 år er det kanskje et utsagn jeg vil angre på, men mye suksess er allerede priset inn i aksjen. Vurderte å gå inn i fjor høst, men fordi jeg brant meg meget stygt på en aksje i det norske markedet, hadde jeg ikke baller til det og trakk meg ut av aksjer fullt og helt. Det kan du tro jeg angrer på :)
Ser at her er det mye å lære:)
Forskjell på trading, short, og long?
Er det forskjell når man kjøper aksjene?
Vet det er en fare for at dette er dumme spørsmål, men er som sagt grønn på aksjer;)

TS

#1107
Sitat fra: el-fanboy på fredag 23. august 2013, klokken 19:08
Sitat fra: RunarBT på fredag 23. august 2013, klokken 17:59
Sitat fra: kjølholdt på fredag 23. august 2013, klokken 16:54
Vurderer nå å selge alle aksjene riktignok bare 150 stk og ta gevinst. Alternativet er å sitte enda lenger, men når elon sier at aksjen er for høyt priset nå er dette et salgsincentiv

Han seie og at det blir vurdert fabrikker i USA(fleire), Europa og Asia.
I tillegg blir muligens behov for egen batterifabrikk.

Og hva som vil skje i Kina vet jo heller ingen. Det er, som Elon selv sier, en joker. Nå har de åpna første butikk og de har åpna for bestillinger der. Blir Tesla en hit der, så kommer vi nok til å se en aksje som bare såvidt har starta...

De første bestillingene er sikkert fra Kinesiske bilprodusenter som skal skru den fra hverandre og produsere en som er 60% så bra, og selge den til godt under halve prisen... ;D
(ikke la dette utsagnet påvirke ditt valg av kjøp/salg)

De har store tollbarrierer der på utenlandsproduserte biler. Det blir nok et mer "hype" produkt der..  Men om 100.000 kinesere vil "hype" seg litt , så stiger vel kursen litt..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

DonPedro

Sitat fra: Gusse på fredag 23. august 2013, klokken 19:46
Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 16:21
Tegn deg som kunde på Nordnet, der kan du handle alle slags aksjer i inn- og utland.

Men trade Tesla-akser? Trading (spesielt daytrading) er vanskelig å tjene penger på, og gjort enda vanskeligere pga. tradingroboter hos de store meglerhusene. Hvis du går inn, gå long eller short.

Vet ikke om jeg ville gått inn i det hele tatt på dagens kurser.... Om 2, 5 eller 10 år er det kanskje et utsagn jeg vil angre på, men mye suksess er allerede priset inn i aksjen. Vurderte å gå inn i fjor høst, men fordi jeg brant meg meget stygt på en aksje i det norske markedet, hadde jeg ikke baller til det og trakk meg ut av aksjer fullt og helt. Det kan du tro jeg angrer på :)
Ser at her er det mye å lære:)
Forskjell på trading, short, og long?
Er det forskjell når man kjøper aksjene?
Vet det er en fare for at dette er dumme spørsmål, men er som sagt grønn på aksjer;)

"Trading" betyr at du går inn og ut av aksjer nokså ofte ("day-trading" er ekstremvarianten, der du går inn og ut samme dag). Om du tjener eller taper avhenger av om du klarer å lese "psykologien" til markedet bedre enn andre investorer.

Det motsatte av trading er langsiktig investering (kalles også "buy-and-hold" og mange andre ting - noen kaller det feilaktig å sitte long, mer om dette under). Om du tjener eller taper på langsiktige investeringer avhenger av om du er i stand til å bedømme hvorvidt et selskap er over- eller underpriset på sin nåværende aksjekurs.  Det er f.eks. veldig mulig å investere i et selskap som går bra og fortsetter å gå bra, men likevel tape penger (fordi aksjekursen var overpriset da du kjøpte).

Å være "long" betyr å kjøpe en vanlig aksje.  I gamle dager var alle long. Nå til dags går det an å "kjøpe minusaksjer", og det kalles å være "short". I praksis gjennomføres det (forenklet sagt) ved at meglerhuset låner deg et antall slike aksjer fra kontoene til investorer som er long, og så kan du selge aksjer uten å eie dem på forhånd.  En gang i fremtiden må du da kjøpe tilsvarende antall aksjer i markedet, for å levere tilbake til vedkommende de er lånt fra. Hvis de har steget i mellomtiden taper du penger, har de falt tjener du penger.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å starte med Tesla-aksjer til $160 stykket som ny i aksjemarkedet. Ihvertfall bør du vinke hadet til alle pengene du putter inn, slik at du tåler hvis den dipper ned i $50. Som du ser lenger opp i denne tråden har selv noe av de mest ihuga investorene her på tråden konkludert med at aksjen ikke nødvendigvis er underpriset på $160.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Gusse

Sitat fra: DonPedro på fredag 23. august 2013, klokken 21:28
Sitat fra: Gusse på fredag 23. august 2013, klokken 19:46
Sitat fra: hfo på fredag 23. august 2013, klokken 16:21
Tegn deg som kunde på Nordnet, der kan du handle alle slags aksjer i inn- og utland.

Men trade Tesla-akser? Trading (spesielt daytrading) er vanskelig å tjene penger på, og gjort enda vanskeligere pga. tradingroboter hos de store meglerhusene. Hvis du går inn, gå long eller short.

Vet ikke om jeg ville gått inn i det hele tatt på dagens kurser.... Om 2, 5 eller 10 år er det kanskje et utsagn jeg vil angre på, men mye suksess er allerede priset inn i aksjen. Vurderte å gå inn i fjor høst, men fordi jeg brant meg meget stygt på en aksje i det norske markedet, hadde jeg ikke baller til det og trakk meg ut av aksjer fullt og helt. Det kan du tro jeg angrer på :)
Ser at her er det mye å lære:)
Forskjell på trading, short, og long?
Er det forskjell når man kjøper aksjene?
Vet det er en fare for at dette er dumme spørsmål, men er som sagt grønn på aksjer;)

"Trading" betyr at du går inn og ut av aksjer nokså ofte ("day-trading" er ekstremvarianten, der du går inn og ut samme dag). Om du tjener eller taper avhenger av om du klarer å lese "psykologien" til markedet bedre enn andre investorer.

Det motsatte av trading er langsiktig investering (kalles også "buy-and-hold" og mange andre ting - noen kaller det feilaktig å sitte long, mer om dette under). Om du tjener eller taper på langsiktige investeringer avhenger av om du er i stand til å bedømme hvorvidt et selskap er over- eller underpriset på sin nåværende aksjekurs.  Det er f.eks. veldig mulig å investere i et selskap som går bra og fortsetter å gå bra, men likevel tape penger (fordi aksjekursen var overpriset da du kjøpte).

Å være "long" betyr å kjøpe en vanlig aksje.  I gamle dager var alle long. Nå til dags går det an å "kjøpe minusaksjer", og det kalles å være "short". I praksis gjennomføres det (forenklet sagt) ved at meglerhuset låner deg et antall slike aksjer fra kontoene til investorer som er long, og så kan du selge aksjer uten å eie dem på forhånd.  En gang i fremtiden må du da kjøpe tilsvarende antall aksjer i markedet, for å levere tilbake til vedkommende de er lånt fra. Hvis de har steget i mellomtiden taper du penger, har de falt tjener du penger.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å starte med Tesla-aksjer til $160 stykket som ny i aksjemarkedet. Ihvertfall bør du vinke hadet til alle pengene du putter inn, slik at du tåler hvis den dipper ned i $50. Som du ser lenger opp i denne tråden har selv noe av de mest ihuga investorene her på tråden konkludert med at aksjen ikke nødvendigvis er underpriset på $160.

Takk for gode råd og skolering i aksje for dummies;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA