Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Blip på torsdag 15. august 2013, klokken 12:04
... det kunne like gjerne vært Foxy som var kongen på haugen nå...

Nei. TSLA var grovt underpriset på 30 dollar.

Om 150 er riktig pris på nåværende tidspunkt kan diskuteres.

christian1986

Ser vel ingen grunn til at den skal korrigere ned nå?

OleJA

Sitat fra: christian1986 på torsdag 15. august 2013, klokken 14:10
Ser vel ingen grunn til at den skal korrigere ned nå?

Dersom jeg skal prøve meg på en ukvalifisert gjetning, så vil TSLA ned på 133-135$ i løpet av dagen eller morgendagen.

Da vil jeg isåfall vurdere å kjøpe meg inn igjen.

Dr.Ling

Det meste i TSLA blir ukvalifisert gjetning :) men jeg henger meg på den. Hvis en i det hele tatt kan bruke noe teknisk analyse ser det ut som støtten ligger rundt der. Min tanke er at den skal ned dit, så opp til 150 igjen og lage en fin dobbel-topp, og etter det blir det spennende. Men har blitt tatt på senga så mange ganger før av TSLA, vært sikker på en korreksjon nedover, og aksjen har bare gått opp og opp :)

På lang sikt er jeg forsåvidt enig med alle her inne, Tesla er her for å bli, og kommer til å vokse og vokse. Men at folk avskriver f.eks BMW totalt skjønner jeg ikke. Jeg tror de aller fleste i 50-80 åra vil føle det tryggere (og mer praktisk) å kjøpe elektrisk BMW enn et nesten ukjent (ihvertfall uprøvd) merke.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

RunarBT

#1069
Sitat fra: Dr.Ling på torsdag 15. august 2013, klokken 14:58
Det meste i TSLA blir ukvalifisert gjetning :) men jeg henger meg på den. Hvis en i det hele tatt kan bruke noe teknisk analyse ser det ut som støtten ligger rundt der. Min tanke er at den skal ned dit, så opp til 150 igjen og lage en fin dobbel-topp, og etter det blir det spennende. Men har blitt tatt på senga så mange ganger før av TSLA, vært sikker på en korreksjon nedover, og aksjen har bare gått opp og opp :)

På lang sikt er jeg forsåvidt enig med alle her inne, Tesla er her for å bli, og kommer til å vokse og vokse. Men at folk avskriver f.eks BMW totalt skjønner jeg ikke. Jeg tror de aller fleste i 50-80 åra vil føle det tryggere (og mer praktisk) å kjøpe elektrisk BMW enn et nesten ukjent (ihvertfall uprøvd) merke.

Håper og trur at kursen snart snur oppover igjen.. toucher nedre del av trendkanalen, og holder seg i øvre bolingerband, så ser jo ok ut teknisk. Om det derimot går lavere no, så snur vel bildet.. uffa.. spennende.

Sjekk denne tråden, så får du litt innspill på problemene BMW stor forran.
http://caps.fool.com/Blogs/the-tesla-competition/856428

Trur nok BMW kan om dei vil ordentlig... men trur og at dei som driv med elbiler der vil og vil men ikkje heilt får det til pga. stor og "gammel" organisasjon, som ikkje er heilt samstemte..

DonPedro

Sitat fra: Dr.Ling på torsdag 15. august 2013, klokken 10:04Stemningen rundt TSLA nå er ganske negativ synes jeg. Virker som at ALLE synes den er for dyr, selv fansen. Er det ikke da på tide å selge seg ut og sitte litt på gjerdet?

Det kommer jo an på hva slags investor du prøver å være.  Hvis du er trader og prøver å "outsmarte" markedet, så høres det du skriver dumt ut.  Hvis du gikk inn fordi du kjøper visjonen om hva Tesla kan bli om 5-15 år, så kan det hende du er bedre tjent med å sitte gjennom tykt og tynt.

Utfordringen med å prøve å "høste" kursfall er at man risikerer en stor oppside (å bli sittende utenfor en verdistigning fra f.eks. $140 til $500 på X antall år) for å få en relativt liten gevinst (forskjellen på f.eks. $140 og $100).  Dette skjedde meg da aksjen var på 89 - jeg solgte en del som jeg hadde tenkt å kjøpe igjen før den kom ned til 80, og i stedet gikk den til 140.  Jeg gikk glipp av $51 i prisstigning pr. aksje fordi jeg prøvde å hente $8 pr. aksje. Surt. Slik lærte jeg å slutte å prøve å være smartere enn markedet på kort sikt.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

el-fanboy

Sitat fra: christian1986 på torsdag 15. august 2013, klokken 14:10
Ser vel ingen grunn til at den skal korrigere ned nå?
Det kommer jo an på hvor mange "sauer" som baserer kjøp og salg på spekulasjonsartikler som skrives hver eneste dag om Tesla. Det er jo helt umulig å forutse hva som skrives om Tesla hver eneste dag. Mange fanboys og mange nay-sayers som skal mene noe, uten at noen ytterligere fakta om Tesla ligger på bordet.

Og plutselig er det et meglerhus som sitter på en haug med shorts, og ønsker at kursen skal gå ned. Så skriver de en artikkel om at deres target price er 20% ned fra dagens nivå, og vips så går kursen ned pga artikkelen. (Det er nesten utrolig at det er LOV...)

Personlig tror jeg aksjen nå er (for) høyt priset, og behøver å "sette seg" litt før man kommer videre (hadde foretrukket en litt slakere oppoverkurve enn den vi har hatt til nå) men jeg er inne long og sitter heeelt rolig på aksjene mine.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

DonPedro

Min analyse er at aksjen vil gå gjennom tre faser:

Fase 1: "Misforstått". Dette var fasen frem til sommeren 2013. I denne perioden så ikke massemarkedet hvor stort potensialet var, og aksjen var grovt underpriset.

Fase 2: "Magefølelsen". Denne fasen er vi inne i nå.  Folk forstår potensialet, men hvordan i huleste avgjør man hva den "riktige" prisingen er på en slik aksje? Man kan være bullish på selskapet og mene at den er verdt $80 eller $300 - det kommer bare litt an på hvordan man fikler med sannsynligheter og scenarier.  Så den prises på magefølelse. I et slikt tilfelle vil aksjen helt naturlig svinge vilt - den blir en momentums- og følelsesaksje.  Får vi nå et slags krakk i markedet vil den garantert følge med ned.  Fortsetter hurra-dagene kan den stige høyt på momentum, men også svinge hardt ned.

Fase 3: "Sannhetens øyeblikk". Dette er når "potensialet" går over til å bli virkelighet. Da vil aksjen kunne prises etter de mer vanlige modellene, og den ekstreme usikkerheten om verdien faller.  Overgangen fra fase 2 til fase 3 vil være gradvis, men ta mange år (med mindre ting går i dass). Det er først når vi begynner å se hvor bra GenIII slår an at det kan begynne å bli noenlunde "bankers" hvor høyt dette går.

Konklusjonen er at kursen kan gå hvor som helst i de neste dagene/ukene/årene.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Dr.Ling

Jeg er nok en veldig kortsiktig, nervøs investor/trader, som prøver å være smartere enn markedet :) Målet mitt var rett og slett å få Tesla-pengene til å vokse litt mens jeg venter på bilen. Ønsker ikke å sitte igjennom tykt og tynt, det har jeg ikke nerver til. Prøver å være ganske realistisk, å ta gevinster når kursmålene jeg har satt meg er nådd, og er nok ganske risikoavers. Liker å sitte uten aksjen i periode, og revurdere situasjonen.

Men jeg har aldri tradet en slik aksje før, som har så stort momentum, og har aldri vært inne i en short squeeze heller. Så jeg har gått glipp av noen av oppturene fordi magefølelsen sier at "denne må da ned snart", men tenker alikevel at jeg gjorde det riktige der og da.

Folk må vel gjøre det de synes er riktig, og de som har blitt sittende har jo tjent mest, til nå. Men velger å sitte på gjerdet litt til (til over helgen), som nevnt er jeg ikke redd for å gå glipp av oppturer, men redd for å være med på nedturene.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Kires

2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

DonPedro

Sitat fra: Kires på onsdag 21. august 2013, klokken 10:11
http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2013/08/20/tesla-stock-looks-bubbly-beware-the-inevitable-burst/2/

Ikke veldig positivt syn på Tesla aksjen

Det finnes 100.000 artikler som denne. Mange av dem ble skrevet da aksjen var på 30-tallet. Det er tydelig at forfatteren ikke en gang skjønner at Model S ikke konkurrerer med Leafen og Volten. Hvis disse priskuttene gav Tesla et eneste grått hår - hvorfor setter da Tesla sette prisene opp nå i høst?

Det finnes gode grunner til å være forsiktig med å investere i TSLA nå. De fleste av disse negative artiklene bommer imidlertid helt på begrunnelsen.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Lacaixxa

Sitat fra: JohanH på torsdag 15. august 2013, klokken 12:09
Sitat fra: Blip på torsdag 15. august 2013, klokken 12:04
... det kunne like gjerne vært Foxy som var kongen på haugen nå...

Nei. TSLA var grovt underpriset på 30 dollar.

Om 150 er riktig pris på nåværende tidspunkt kan diskuteres.

Hindsight Bias
Another common perception bias is hindsight bias, which tends to occur in situations where a person believes (after the fact) that the onset of some past event was predictable and completely obvious, whereas in fact, the event could not have been reasonably predicted

Tidligere aksjemegler og snart Teslaeier.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

DonPedro

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 21. august 2013, klokken 12:57Hindsight Bias
Another common perception bias is hindsight bias, which tends to occur in situations where a person believes (after the fact) that the onset of some past event was predictable and completely obvious, whereas in fact, the event could not have been reasonably predicted

Faller vel ikke under kategorien Hindsight Bias hvis man var overbevist før den angjeldende begivenheten.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Lacaixxa

Sitat fra: DonPedro på onsdag 21. august 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 21. august 2013, klokken 12:57Hindsight Bias
Another common perception bias is hindsight bias, which tends to occur in situations where a person believes (after the fact) that the onset of some past event was predictable and completely obvious, whereas in fact, the event could not have been reasonably predicted

Faller vel ikke under kategorien Hindsight Bias hvis man var overbevist før den angjeldende begivenheten.

Jo - hvis du bruker dagens kurs som en bekreftelse på at du handlet riktig. La oss si at summen av parametrene for det kjente og ukjente ga sannsynlighetene 30 % for oppgang og 70 % for nedgang. Hvis da kursen går opp til tross for at det var minst sannsynlig, så betyr ikke det at man gjorde det riktige.

M.a.o Hvis du trodde oppgangen i aksjekursen var forutsigbar og åpenbar,men ikke erkjenner at det var en gitt sannsynlighet for at kursen kunne gått nedom og hjem, faller det vel under nevnte kategori.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

JohanH

Sitat fra: DonPedro på onsdag 21. august 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 21. august 2013, klokken 12:57Hindsight Bias
Another common perception bias is hindsight bias, which tends to occur in situations where a person believes (after the fact) that the onset of some past event was predictable and completely obvious, whereas in fact, the event could not have been reasonably predicted

Faller vel ikke under kategorien Hindsight Bias hvis man var overbevist før den angjeldende begivenheten.

Enig. Men det er lettere å huske at man var overbevist med fasit i hånd. Så begge har vel litt rett. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA