Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Epleskreller

#1035
Sitat fra: RSandven på onsdag 07. august 2013, klokken 23:20
Så interessant å se andre tolke kursen slik den er nå.

OffT: Fruen begynner faktisk å like Elon til navnet på guttungen vår :D

Veldig greit å få litt andre perspektiver på TSLA også..
Har du oppkalt gutten din etter Elon Musk?


Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 13:17
@el-fanboy: Slapp av. Å "bare" eie aksjene er en meget god strategi i Tesla. Jeg vet jeg skulle ønske jeg ikke hadde dillet med opsjoner i tillegg! De som tjener skryter av det her, de andre holder kjeft. Ikke begynn med opsjoner er mitt råd. (Jeg har studert finans på post-masternivå på en av verdens angivelig beste universitet og skrev min oppgave om opsjonsprising, så jeg er egentlig programforpliktet til å si det motsatte).
Jeg har mer enn 5-ganget verdien i mine opsjoner, men nå begynner jeg å bli litt nervøs.. Syns egentlig jeg har truffet ganske dårlig :P Vurderer å selge alt og føre alt tilbake til sparekontoen.. Risikoen er gigantisk. Det ironiske er at porteføljen hadde hatt mer verdi dersom jeg hadde sittet long (som planlagt) med de aksjene jeg kjøpte på 37..

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sindrej

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 13:17
PS: Redusere eksponeringen betyr bare å selge aksjer. Uff, vi ender med å bruke så oppstylta språk. :-)

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 08. august 2013, klokken 13:18
Jeg vurderer å vekte meg ned og realisere litt til sparekontoen..

Regner med at "vekte meg ned" også betyr "selge litt aksjer" da ?

DonPedro

@el-fanboy

Jeg fant frem et svar brukeren luvb2b gav til en som spurte om omtrent det samme som deg på det amerikanske Tesla-forumet. luvb2b er i mine øyne den mest innsiktsfulle bidragsyteren der, og han hadde nesten egenhendig æren for at så mange skjønte hvor bra resultatene som ble fremlagt i mai kom til å bli. Han sa:
Sitatoptions trading is very dangerous and addictive. it's pretty much gambling that's legalized with sometimes better odds than vegas, but most of the times worse odds than vegas. many traders i knew traded for years and were completely wiped out by being short options at the wrong time. others got too aggressive buying options and lost huge amounts that way. so don't be in a rush to get into this dangerous world. take your time, understand the risks, and use very small amounts of capital starting out. or... paper trade.

good luck and be very careful.

Paper trade = holde seg til aksjer
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

el-fanboy

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 13:17
@el-fanboy: Slapp av. Å "bare" eie aksjene er en meget god strategi i Tesla. Jeg vet jeg skulle ønske jeg ikke hadde dillet med opsjoner i tillegg! De som tjener skryter av det her, de andre holder kjeft. Ikke begynn med opsjoner er mitt råd. (Jeg har studert finans på post-masternivå på en av verdens angivelig beste universitet og skrev min oppgave om opsjonsprising, så jeg er egentlig programforpliktet til å si det motsatte).

PS: Redusere eksponeringen betyr bare å selge aksjer. Uff, vi ender med å bruke så oppstylta språk. :-)

Hahaha  :D ...takk for introkurs DonPedro,  jeg tar dine råd og setter meg rolig ned og lar TLSA jobbe for meg  ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

OleJA

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 13:17
@el-fanboy: Slapp av. Å "bare" eie aksjene er en meget god strategi i Tesla. Jeg vet jeg skulle ønske jeg ikke hadde dillet med opsjoner i tillegg! De som tjener skryter av det her, de andre holder kjeft. Ikke begynn med opsjoner er mitt råd. (Jeg har studert finans på post-masternivå på en av verdens angivelig beste universitet og skrev min oppgave om opsjonsprising, så jeg er egentlig programforpliktet til å si det motsatte).

Alle har vi vel forskjellige preferanser på strategi for TSLA investeringene. Har selv gått mest inn og ut av TSLA etter få dager, men har fått med meg et par solide oppturer. Gikk også inn igår med en pen slump på 133'ish og ser de står i 157 akkurat nå - Kommer nok også til å ta gevinst på dette i løpet av relativt på dager.

Sett i ettertid så hadde jeg hatt en bedre avkastning ved å bare bli sittende i TSLA hele tiden, men føler at aksjen er så overpriset på Elon hype at jeg sover bedre uten for mye TSLA under hodeputa - Så kjøper jeg meg heller inn igjen neste gang den tar en dipp.

Dr.Ling

Sitat fra: OleJA på torsdag 08. august 2013, klokken 13:34
Har selv gått mest inn og ut av TSLA etter få dager, men har fått med meg et par solide oppturer. Gikk også inn igår med en pen slump på 133'ish og ser de står i 157 akkurat nå - Kommer nok også til å ta gevinst på dette i løpet av relativt på dager.

Sett i ettertid så hadde jeg hatt en bedre avkastning ved å bare bli sittende i TSLA hele tiden, men føler at aksjen er så overpriset på Elon hype at jeg sover bedre uten for mye TSLA under hodeputa - Så kjøper jeg meg heller inn igjen neste gang den tar en dipp.

+1. Akkurat samme situasjon som meg.
Men jeg er happy med en halv Telsa i gevinst, selv om en hel hadde vært bedre :)
Har aldri vært borti sprøere aksje.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

JohanH

Ja for all del, opsjoner er gambling. En må ikke bli sur hvis en plutselig "mister alt". Men så er det jo det at opsjoner er ikke gambling alikevel. Hvis du bare krysser litt tilefeldig på en lottokupong så er det gambling. Hvis du virkelig vet kjempemye om to fotballslag, spillernes dagsform, hvem som kranglet med sine kone dagen før kamp, dommerens humør, om gresset ble nylig klippet på banen, osv. osv. og dermed kanskje har mulighet å bedre enn de fleste forutsi hvordan en kamp vil ende og du satser penger - er det gambling? Ja, visst er det det, men la oss si at du vet så mye att du du kan se, med stor sikkerhet, at Norsk tipping har satt en feilaktig odds på kampen, 10 ganger pengene får du hvis det laget som du uansett føler deg langt over 50% sikker på skal vinne faktisk vinner kampen. Du tenker og tenker og kan ikke klare å forstå hvorfor de skulle ville gi deg 10 ganger pengene. I ditt hode burde oddsen være kanskje 1,8 ganger pengene. Du setter deg inn i det og kommer frem til at du rett og slett vet mye bedre enn Norsk tipping, som satt oddsen. Er det fortsatt gambling når du da tar noen tusen, som du har rom for å tape, og setter på den kampen. Ja det er gambling, men jeg ville hevde at du er alt for forsiktig hvis du ikke gjør det den ene gangen.

Når det gjelder Tesla så skal jeg nå ta gevinst og etter det ikke prøve meg på fler opsjonshandler. Jeg skal gjerne rapportere sluttresultatet her i forumet. Jeg skjønner at markedet ikke kan fortsette å gi slike gavepakker igjen og igjen, slik det vært etter Q1 og Q2 konferansen.

OleJA

Vil også anbefale TMC forumet:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14261-Short-Term-TSLA-Price-Movements

JohanH, DonPedro og flere andre som vi kjenner er rimelig aktive der.
Til nå har medlemmene på dette forumet truffer med atskillig riktigere odds enn de såkalte ekspertene.

DonPedro

Sitat fra: JohanH på torsdag 08. august 2013, klokken 14:03
Ja for all del, opsjoner er gambling. En må ikke bli sur hvis en plutselig "mister alt". Men så er det jo det at opsjoner er ikke gambling alikevel. Hvis du bare krysser litt tilefeldig på en lottokupong så er det gambling. Hvis du virkelig vet kjempemye om to fotballslag, spillernes dagsform, hvem som kranglet med sine kone dagen før kamp, dommerens humør, om gresset ble nylig klippet på banen, osv. osv. og dermed kanskje har mulighet å bedre enn de fleste forutsi hvordan en kamp vil ende og du satser penger - er det gambling? Ja, visst er det det, men la oss si at du vet så mye att du du kan se, med stor sikkerhet, at Norsk tipping har satt en feilaktig odds på kampen, 10 ganger pengene får du hvis det laget som du uansett føler deg langt over 50% sikker på skal vinne faktisk vinner kampen. Du tenker og tenker og kan ikke klare å forstå hvorfor de skulle ville gi deg 10 ganger pengene. I ditt hode burde oddsen være kanskje 1,8 ganger pengene. Du setter deg inn i det og kommer frem til at du rett og slett vet mye bedre enn Norsk tipping, som satt oddsen. Er det fortsatt gambling når du da tar noen tusen, som du har rom for å tape, og setter på den kampen. Ja det er gambling, men jeg ville hevde at du er alt for forsiktig hvis du ikke gjør det den ene gangen.

Er bare delvis enig.  Det finnes flere måter å bruke opsjoner på:

  • "Hedge" investeringen (det vil si gi fra seg litt mulig oppside for å kjøpe forsikring for mulig verdifall)
  • "Gearing" (det vil si å øke mulighetene for gevinst/tap utover det du har anledning til å få til hvis du bare kjøper aksjer - tilsvarer på noen måter å låne penger for å kjøpe flere aksjer
  • Investere i innsikt i sannsynlighetsfordelingen for fremtidig kursutvikling (f.eks. du mener å vite at opsjonene priser inn for lav eller høy volatilitet, du mener at aksjen vil holde seg rolig en stund og så begynne å svinge, eller lignende)

Punkt 1 er definitivt ikke gambling, men det er heller ikke det vi primært snakker om her (eller det du har drevet med, Johan).

Punkt 2 er kanskje ikke gambling, men det er å laste opp langt mer risiko enn man klarer med aksjer.

Punkt 3 er for veldig avanserte investorer, og det er et sjansespill uansett (for du satser på at din innsikt er bedre enn markedets). Dette er i praksis gambling - med bedre eller dårligere odds enn Vegas, som luvb2b sier - fordi det er ekstrem usikkerhet i investeringen og hva som vil skje.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

JohanH

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 14:51
Sitat fra: JohanH på torsdag 08. august 2013, klokken 14:03
Ja for all del, opsjoner er gambling. En må ikke bli sur hvis en plutselig "mister alt". Men så er det jo det at opsjoner er ikke gambling alikevel. Hvis du bare krysser litt tilefeldig på en lottokupong så er det gambling. Hvis du virkelig vet kjempemye om to fotballslag, spillernes dagsform, hvem som kranglet med sine kone dagen før kamp, dommerens humør, om gresset ble nylig klippet på banen, osv. osv. og dermed kanskje har mulighet å bedre enn de fleste forutsi hvordan en kamp vil ende og du satser penger - er det gambling? Ja, visst er det det, men la oss si at du vet så mye att du du kan se, med stor sikkerhet, at Norsk tipping har satt en feilaktig odds på kampen, 10 ganger pengene får du hvis det laget som du uansett føler deg langt over 50% sikker på skal vinne faktisk vinner kampen. Du tenker og tenker og kan ikke klare å forstå hvorfor de skulle ville gi deg 10 ganger pengene. I ditt hode burde oddsen være kanskje 1,8 ganger pengene. Du setter deg inn i det og kommer frem til at du rett og slett vet mye bedre enn Norsk tipping, som satt oddsen. Er det fortsatt gambling når du da tar noen tusen, som du har rom for å tape, og setter på den kampen. Ja det er gambling, men jeg ville hevde at du er alt for forsiktig hvis du ikke gjør det den ene gangen.

Er bare delvis enig.  Det finnes flere måter å bruke opsjoner på:

  • "Hedge" investeringen (det vil si gi fra seg litt mulig oppside for å kjøpe forsikring for mulig verdifall)
  • "Gearing" (det vil si å øke mulighetene for gevinst/tap utover det du har anledning til å få til hvis du bare kjøper aksjer - tilsvarer på noen måter å låne penger for å kjøpe flere aksjer
  • Investere i innsikt i sannsynlighetsfordelingen for fremtidig kursutvikling (f.eks. du mener å vite at opsjonene priser inn for lav eller høy volatilitet, du mener at aksjen vil holde seg rolig en stund og så begynne å svinge, eller lignende)

Punkt 1 er definitivt ikke gambling, men det er heller ikke det vi primært snakker om her (eller det du har drevet med, Johan).

Punkt 2 er kanskje ikke gambling, men det er å laste opp langt mer risiko enn man klarer med aksjer.

Punkt 3 er for veldig avanserte investorer, og det er et sjansespill uansett (for du satser på at din innsikt er bedre enn markedets). Dette er i praksis gambling - med bedre eller dårligere odds enn Vegas, som luvb2b sier - fordi det er ekstrem usikkerhet i investeringen og hva som vil skje.

Jeg har drevet med punkt 2. Gearing/leverage. Det er ikke snakk om noe annet. Akjsen koster hva den koster idag, opsjonene prises jo dels ut fra den underliggende aksjens verdi idag men da vi snakker om OTM calls (kjøpsopsjoner frem i tid med en tilslagspris over aksjens nåværende pris) blir jo prisen et uttrykk for forventet prisendring på den underliggende aksjen. Da jeg begynte med opsjonhandler gjorde jeg det fordi:

1) Jeg ville absolutt ikke røre min askjeposisjon på flere år
2) Jeg ville alikevel investere mer penger basert på tanken om videre verdistigning i TSLA aksjen
3) Den mindre sum jeg hadde mulighet å gå inn med ytterligere ønsket jeg økt gearing på
4) Etter mine konklusjoner var kjøpsopsjonene underpriset

Jeg skjønner ikke hvorfor et slik resonemang skal være gjenstand for kritikk? Jeg er jo ikke dum, så klart skjønner jeg at baksiden med økt gearing er at du også har økt gearing nedover og fort kan bli blakk. So what? Det er jo helt naturlig.

DonPedro

Hvis du leser det jeg skrev ordentlig vil du se at det ikke var snev av kritikk i det jeg skrev.  Du har tjent (prosentvis) en god del mer på TSLA enn det jeg har, det er klart.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

JohanH

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 15:47
Hvis du leser det jeg skrev ordentlig vil du se at det ikke var snev av kritikk i det jeg skrev.  Du har tjent (prosentvis) en god del mer på TSLA enn det jeg har, det er klart.

Ja ok beklager, det var ikke kritikk bare litt generell forsiktighetsadvarsler, og der er på sin plass. Men vi er jo alle voksne her. Jeg har aldri i utgangspunktet satset noen penger jeg ikke ville tålt å miste.

Jeg ville bare poengtere at jeg på ingen måte påberoper meg noen overnaturlige evner eller at jeg bedre enn tradingroboter skulle kunne fange opp små feilprisinger når det gjelder arbitrage og slik. Det har rett og slett vært min måte å trade uten å røre aksjene mine.

Djur1

Sitat fra: DonPedro på torsdag 08. august 2013, klokken 01:13
Men verdensøkonomien går ikke særlig bra, bedriftene tjener ikke spesielt mye penger, men aksjemarkedene har skutt i været og satt nye all time highs. Dette vil ikke vare.

Tror du ikke at Qe1-Qe3 pluss alle de andre kvantitative lettelsene som sentralbankene har ført vil øke pengemengden? Så lenge det er ganske trått i boligmarkedet i USA og Europa, men om det skulle komme tilbake kan vi få en mega kredittboble som får finanskrisen til å være et lite vindkast i forhold til den stormen som vil rasere det meste.

Så lenge boligmarkedet er sluggish og ikke har kommet inn i en ny boble vekst ( hvis en ser bort fra Norge da) så kommer markedet til å gå trutt og jevnt. Selg ut når boligmarkedet ute er slik som det er i Norge nå.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

DonPedro

Sitat fra: Djur1 på torsdag 08. august 2013, klokken 22:01Tror du ikke at Qe1-Qe3 pluss alle de andre kvantitative lettelsene som sentralbankene har ført vil øke pengemengden?

Jo, det har de jo allerede gjort til de grader. Men QE er ganske likt tungt dop: Det avtar i virkning etterhvert, så man må ha større og større doser. Og når man slutter får man det vondt i en god stund.  Nå har Fed i lengre tid varslet at QE skal trappes ned. Hvordan går det da med de markedene QE blåste opp til all time highs?

SitatSå lenge det er ganske trått i boligmarkedet i USA og Europa, men om det skulle komme tilbake kan vi få en mega kredittboble som får finanskrisen til å være et lite vindkast i forhold til den stormen som vil rasere det meste.

Forsåvidt, men boligboble er ikke det eneste som kan trigge det. Det er gjeldskrisa som er det underliggende problemet. Og nå har ALLE for mye gjeld - USA, mange EU-land, Japan, Kina (litt anderledes).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Wenche

Har ikke rørt inngangposten min på 1100 aksjer fra november, ønsket meg flere aksjer, men syntes kursen (alltid) var for høy. Satte inn 300k på optionsxpress, og fant ut at jeg strengt tatt kunne kjøpe aksjer via opsjoner til en lavere kurs enn dagskurs, bare de var lange nok (2015). Mitt første forsøk på opsjoner; så jeg har ikke vært av de mest offensive. Har hver gang spurt meg selv; ville du kjøpt aksjene til denne kursen idag, og hvis ja, har jeg handlet. Ila 2 mnd, har jeg + 200k på opsjoner, og det kan godt hende at jeg løser de inn i aksjer, når den tiden kommer  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA