Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

Sveinung1954

Representanter for Skagenfondene har vært kritiske til Tesla aksjen lenge. Nå slår de til igjen:

"En kuriositet til slutt; Teknologibørsen Nasdaq og Tokyo-børsen har nå kommet tilbake til samme høye nivå som ved tusenårsskiftet. For dem som ikke har vært så heldige at de har fått med seg oppgangen de siste 15 årene, så er ikke toget gått og prisingen er adskillig mer edruelig nå enn den var den gang. Kanskje bortsett fra bioteknologi, diverse selskaper innen sosiale medier og Tesla-aksjen. "

-> https://www.skagenfondene.no/Nyheter-og-analyse/Aktuelt/Tore-Bang/Tidspunkt/2015/mars/Oppsving-for-SKAGEN-Global/
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi


MR Tesla

Sitat fra: Havebigfun på fredag 13. mars 2015, klokken 18:25
http://www.hegnar.no/analyser/aksjetips/artikkel540249.ece

Tror ikke dette er helt på jordet dersom man er istand til å se meget langt frem (meget langt frem i denne sammenhengen er ca 10 år i et emosjonelt ustabilt aksjemarked der følelsene og ryktene rår og kursene svinger irrasjonellt)
Hentet min P85D idag- en times kjøring idag gir nok "insideinfo" til at jeg er long TSLA(med forventninger om bedre grep og stabilitet med somerdekkene)

Et år eller to med "lave TSLA- kurser" gir oss som tror på Tesla en mulighet til å  gradvis kjøpe oss opp ved de kursfallene som kommer.

Knut Erling Øen

Jeg hentet også min P85D denne uken - og det har ikke akkurat svekket min tro på selskapet. Har kun hatt aksjer ett års tid, men tror  aksjen er billig nå (den svake kronen ødelegger litt for oss her i nord) og det svinger litt, men i det lange løp er jeg ikke tvil om at kursen skal opp - og jeg tror den skal mye opp ;) Etter mitt skjønn overpresterer Tesla på det meste - men aksjen holdes nede av mye FUD. Derfor er aksjen vanskelig å beregne og jeg har gitt opp å gå ut og inn - kjøper kun når jeg synes den er billig. Spår selskapet en stor fremtid og er long Tesla både i valg av kjøretøy og aksjer ;D
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

mr_Utopia

Det er et grunnleggende problem for Tesla dominans. Det er at telnologien er utrolig lett å kopiere. Tesla baserer seg på industristandard når det gjelder batteriteknologi.

Hvis man ser hva som er Tesla sitt konkurransefortrinn såner det hovedsakelig at de er først ute med en fullverdig premium elbil.

Men Tesla eier vel ikke noen batteriteknologi per se. De har en avtale om at Panasonic skal produsere standard celler for dem. Og så har de en bra motor og drive teknologi.

Og ikke kom med Supercharger argumentet. VAG f.eks.  kan bygge 10 000 ladere på et år om de vil. De har en utrolig finansiell styrke.

Og om alle hiver seg på Li batteri teknologi, vil prisene stige og redusere batteribilens konkurransekrakonkurransekraft.

Havebigfun

Vel- det er et spørsmål om synsvinkel.
Apple får avsetning for sine alt for dyre dupeditter selv om andre har like gode produkter. Du bør ikke undervurdere image.
Med gigafactory får Tesla kontroll med halvparten av batteriproduksjonen i verdenen.
Mtp SC er det vel slik at flere har muskler til å løfte dette men gidder ikke- kan hende Tesla får kred av kundene for sine visjoner- da er vi ved det første punktet.
Tesla gjør svært mye riktig- det de gjør galt ligger i at de har ansatt en drøss med folk(-eller rotehuer som jeg vil kalle de) som trenger opplæring- men det var det eneste alternativet de hadde.
Jeg ser to utganger:
1. tesla gjør det bra og verdien stiger på sikt
2. Tesla blir kjøpt opp- Apple er et av alternativene der, andre MB eller BMW- Elon selger ikke til lav pris- da går aksjen altså opp også.
Selv om oljeprisen er lav er det mange som kjenner klimaendringene på kroppen- det øker motivasjonen til å flykte fra fossil teknologi- pdd er det ikke mange alternativ- kfr andre tråder.

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:32
Det er et grunnleggende problem for Tesla dominans. Det er at telnologien er utrolig lett å kopiere. Tesla baserer seg på industristandard når det gjelder batteriteknologi.

I teorien har du jo rett her. Men VAG har jo etter sigende prøvd den vinklingen og har forkastet den. De har istedet valgt å gå for en annen teknisk vinkling, og vente på at "noen" skal lage ett magisk mye bedre batteri til dem. Dvs, i det siste har det sett ut som om deler av konsernet har gitt opp og vente. Men ingen tegn til at de kopierer Tesla her. Dette på tross av at Tesla har frigitt alle patentene sine, og oppfordrer andre til å gjøre som du sier.

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:32
Men Tesla eier vel ikke noen batteriteknologi per se. De har en avtale om at Panasonic skal produsere standard celler for dem. Og så har de en bra motor og drive teknologi.

Nja og tja. Dette du skriver over var så vidt jeg vet korrekt for Roadsteren, men for Model S (og senere modeller) kjøper de modifiserte standardbatterier fra Panasonic. En velkjent modifikasjon er at noen sikkerhetsfunksjoner er utelatt i cellene de kjøper, og Tesla legger dem til på modulbasis istedet. Dette gjør cellene billigere (og gir dem høyere kapasitet?). Det snakkes også om endret innhold i elektrolytten uten at jeg har sett noen bekreftelse på dette. Det kan også være andre modifikasjoner vi ikke har hørt om. Hvorvidt Panasonic står fritt til å selge celler med Teslamodifikasjoner til andre bilfabrikanter strides "de lærde" (les: forumbrukere ;) ).

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:32
Og ikke kom med Supercharger argumentet. VAG f.eks.  kan bygge 10 000 ladere på et år om de vil. De har en utrolig finansiell styrke.

Dette kunne vært tema for en debatt-tråd i seg selv, og har vel igrunnen vært det om jeg ikke husker feil... Joda, i teorien har du jo rett, men som kjent er teori og praksis kun det samme i teorien ;)  Her kommer bla. fordeler og ulemper med standardiserte ladere inn. Skal VAG lage en egen lade-standard for sine biler, eller bruke ChaDemo eller CSS som også biler fra andre fabrikanter kan bruke? Går de for standarden så må tilgangen der være "ikke diskriminerende" i følge nytt lovforslag i Tyskland basert på ett EU-direktiv (som altså nok etterhvert blir lov i hele EU/EØS), så om VAG bygger sitt eget "superladernett" så bygger de også ett for alle konkurrentene. Kanskje ikke akkurat hva de ønsker?

Vel, hvilke alternativer ligger da igjen? Samarbeid mellom flere (alle?) bilfabrikkene? Jo, det er mulig - i teorien. Hørte noe snakk om at VAG, BMW og Daimler skulle samarbeide om noe slikt i tyskland for noen år siden. Har ikke hørt noe mer om dette - men er fullt mulig det fortsatt skjer noe der? Noen som har noe oppdatert informasjon om dette? Eller de kan vente på at det offentlige - eller private aktører - bygger det for dem. Og det er jo hva som er status i dag...


Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 10:32
Og om alle hiver seg på Li batteri teknologi, vil prisene stige og redusere batteribilens konkurransekrakonkurransekraft.

Det kommer ann på hvordan de "hiver seg på". Dersom de tenker langsiktig og enten bygger egne batterifabrikker eller inngår langsiktige strategiske avtaler med batterifabrikantene vil tilbudet øke og prisene gå ned. Dersom de sitter i styrerommet og slår mynt og kron "skal vi bestille noen batterier i år? Hvor mange? Fra hvem?", så kan det plutselig bli en ikke-dekket etterspørsel med de følger du beskriver.

Tesla har helt klart gått for den første strategien og har langsiktige avtaler med Panasonic med lave priser. VAG ser ut (ut i fra egne uttalelser på egen webside) til å basere seg på noe ala den andre strategien og vedder altså på at tilbudet alltid vil være høyere enn etterspørselen.

Selvfølgelig kan man i begge tilfeller risikere at det er tilgangen på råstoff som blir flaskehalsen, og at prisene vil gå opp av den grunn. Tesla satser på å knytte til seg råstoffleverandørene de trenger til GF'en og bør til en viss grad være sikret på den fronten også når alt er klart der.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:24
2. Tesla blir kjøpt opp- Apple er et av alternativene der, andre MB eller BMW- Elon selger ikke til lav pris- da går aksjen altså opp også.

Den eneste jeg realistisk kan se for meg at kan kjøpe opp Tesla i dag er Google. Skulle det skje noe dramatisk så aksjekursen havner godt under $100 og Tesla er på randen til konkurs åpner det seg en rekke andre muligheter.
Model S 85D

turfsurf


Sitat fra: Amoss på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:43
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 11:24
2. Tesla blir kjøpt opp- Apple er et av alternativene der, andre MB eller BMW- Elon selger ikke til lav pris- da går aksjen altså opp også.

Den eneste jeg realistisk kan se for meg at kan kjøpe opp Tesla i dag er Google. Skulle det skje noe dramatisk så aksjekursen havner godt under $100 og Tesla er på randen til konkurs åpner det seg en rekke andre muligheter.

Hvorfor kun Google, hva er argumentet for det? Apple har ihvertfall mere cash...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. mars 2015, klokken 12:31
Hvorfor kun Google, hva er argumentet for det? Apple har ihvertfall mere cash...

Nære bånd mellom Tesla og Google.
Gode synergier mellom selskapene.
Så vidt jeg vet er Larry Page fra Google (og antagelig noen flere) også investorer i Tesla i dag.
Google ser ut til å se seg om etter en bil-fabrikant til å produsere sin "google car". Denne kan godt komme inn som ett "low end" tilbud til Teslas eksisterende og kommende produksjon.
Larry Page skal ha uttalt at han godt kunne sett for seg å testamentere formuen sin til Elon, da han i så fall hadde vist at pengene hadde blitt brukt fornuftig (Tesla + SpaceX + SolarCity f.eks.).

Apple kulturen er "lock in", i motsetting til Tesla og Google. Dette vil føre til en kulturkollisjon ved en Apple overtagelse.
Apple har i dag ingen offisielt bekreftede planer om å gå inn i (el)bilprodusjon, selv om ryktene er hardnakkede.
Apple ryktes å ha planer om en el-minibuss, som vil komme mer eller mindre i direkte konkurranse med Model X. Vil en Apple-oppkjøpt Tesla måtte velge mellom Model X eller Apples mini-buss?

Med dagens kurs så er Tesla ikke noen interessant oppkjøpskandidat for noen som bare vil kjøpe seg en (el)bil produsent. De er kun interessante for folk/bedrifter som deler Teslas visjoner. Har ikke sett noe som tyder på at Apple deler disse, men altså (som påpekt over) så er det fullt mulig at Google deler en god del av disse.

Men som jeg har sagt tidligere - oppkjøp av Tesla er i dag egentlig ikke så interessant uansett (med dagens kurs) - mer interessant kunne det være å kjøpe seg inn i Tesla og derved sprøyte inn midler som kan gå til å akselerere utviklingen/utbyggingen av Tesla. Larry Page skal vistnok nylig ha hentet inn noen milliarder på å selge ut en liten post av aksjene sine i Google. Kanskje han har noen spennende investeringsplaner? I f.eks. Tesla?

At man har mange nok - eller mest - penger "på bok" er ikke alene nok til å gjøre ett oppkjøp fornuftig. Ved ett kraftig prisfall i aksjen eller en "nær konkurs" situasjon stiller saken seg helt anderledes, da kan man kanskje kjøpe opp Tesla på billigsalg. I så fall vil den nok være mest interessant for eksisterende bilfabrikanter (Diamler/MB?) - eller fortsatt noen som støtter visjonene til Tesla og vil redde dem (Google?).
Model S 85D

satheesh.net

Regner med aksjekursen får en positiv vekst i dag (ref. Elons Tweet). Allerede $193.25 i premarket.

;)

ksandal

mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

TeslaK

På tide å handle igjen snart?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Mippen

Er ikke tesla aksjen på skandiabanken? Søkte på TSLA men fikk den ikke opp.
Fremtiden er elektrisk.

satheesh.net

Sitat fra: Mippen på mandag 23. mars 2015, klokken 07:58
Er ikke tesla aksjen på skandiabanken? Søkte på TSLA men fikk den ikke opp.

Dessverre, du må bruke noen som har tilgang til det Amerikanske børsmarkedet. Nordnet f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA